Moikka päivänvarjo ja tervetuloa antoisan harrastuksen pariin
Pakko olla biatch ja kompata edelläkirjoittaneita siinä, että kaloja hankkiessa suurin vastuu on aina hankkijalla, eli pelkästään netin ja akvaariokauppiaan niskoille ei vastuuta voi vierittää, jos tulee hommattua kaloja vääriin olosuhteisiin ja niitä alkaa kupsahtamaan. Eli aina,
aina ota ensin
itse selvää, missä oloissa mikäkin kala viihtyy, tulevatko toimeen samoissa vesiarvoissa. Sekä tietysti luonteesta, suurella egolla varustetut kalat (kuten juuri taistot, rihmikset ja ahvenet) voivat keskenään tulla toimeen hyvin tai sitten tulee ruumiita, tämä on hyvin kalakohtaista, kalatkin ovat persoonia. Kun kysytään kalojen toimeentulemisesta keskenään, silloin kokemusperäinen (eli juuri AW:ssä esitetty) tieto on hyvinkin arvokasta - eriävät mielipiteet johtuvat siitä, että eri ihmisillä on ko. lajeista erilaista tietoa ja erilaiset kokemukset. Tässä kannattaa lukea koko tietopaketti läpi, suodattaa tieto ja sen perusteella tehdä omat johtopäätökset (tietysti fiksut sellaiset

).
Kannattaa ihan ensitöiksi hankkia Markku Varjon Akvaariokalat-kirja, siellä on perustieto oikein tiiviissä ja luettavassa paketissa. Myös FishBasessa on esitetty ajankohtaista perustietoa, jos netistä etsit tietoa.
160-litrainen on ensiakvaarioksi oikein käypä, mutta ei se loppupeleissä ole mikään kovin iso, joten mitään hirmu laajaa lajivalikoimaa tuonne ei voi hankkia. Keskity mielummin muutamaan lajiin, 1 tai max. 2 lajia kussakin vesikerroksessa - parvikalat viihtyvät isommassa porukassa paremmin ja kokonaisuus on muutenkin hillitymmän näköinen. Taistohaaremin tuonne saa mahtumaan, ukolle muutama naaras seuraksi. Inkkarit on kiva valinta keskikerrokseen, näitä reipas parvi, niin viihtyvät ja ovat kivaa seurattavaa. Täplämonniset ovat lämpötilan puolesta aivan väärässä seurassa, koska viihtyvät viileässä vedessä - kannattaa vaihtaa täplämonniset vaikkapa lämpöisen veden helmimonnisiin, jos monnisista tykkäät. Kääpiöahvenlaji taistojen kanssa on vähän siinä ja siinä, yhteenottoja voi tulla, vaikka ovatkin taistojen kanssa eri vesikerroksen kaloja, tai jos kyseessä rauhalliset yksilöt, voi elo olla hyvinkin rauhaisaa. Se on aina vähän tuuristakin kiinni, millaiset yksilöt sattuu saamaan. Taistoja ja rihmoja ajatellen tuo 26 astetta on ihan minimilämpö, nostaisin lämpötilaa vielä asteella-parilla. En laittaisi pintaveteen taisto- ja rihmakalahaaremia, koska kyseessä on kuitenkin SUURELLA egolla varustetut kalat, lisää vain kalojen stressiä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa ruumiita... Eli valitse jompikumpi, taistot tai rihmat (rihmoista tuonne sopii kääpiö-, hunaja- ja mahdollisesti myös huulirihma).
Ja vielä: en luottaisi akvaariokauppiaisiin, koska valitettavan moni tekee bisnestä euronkuvat silmissä, eli heille on ihan yksi ja sama, millaisiin oloihin kalat tulevat

Voivat siis myydä ihan mitä tahansa! Meillekin myytiin taistojen kanssa kardinaalikaloja (taistot viihtyvät 26+ -asteisessa vedessä, kardinaalikalat 18-22 'C!) - tämän jälkeen en luottanut enää tippaakaan kauppiaiden mielipiteisiin, vaan aina ennen ostamista kyselin ja otin itse selvää asioista.
Älä lannistu! Alkuinnostuksen vallassa saattaa tehdä helposti virheitä - virheet opettavat paremmaksi akvaarioharrastajaksi (vaikka erittäin ikävää on, että virheet tapahtuvat elävien olentojen kustannuksella

). Itse olen pari vuotta ollut uusvanha harrastaja ja voin myöntää, että teen virheitä välillä edelleenkin - ja näitä sattuu myös pitkänlinjan harrastajille (myöntäkää pois!)

Tsemppiä vaan, olen iloinen siitä, että haluat ottaa asioista selvää ja oppia paremmaksi akvaristiksi - kyllä se siitä lähtee vielä, älä murehdi!