Norsukalojen yhteensopivuus muiden kalojen kanssa

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Norsukalojen yhteensopivuus muiden kalojen kanssa

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

En jaksanut kuin silmäillä väittelyn piirteet, enkä edes jaksa välittää lähteistä, mutta omien kokemuksieni takia (ja ilmeisesti kokeiluista yms. faktat syntyvät? Onko jenkit pidemmällä näissä kokeiluissa?) en enää ikinä halua laittaa yksin kalaa, joka lähteen X mukaan kerrotaan viihtyvän yksin / parvena. Muistan, kuinka minullekkin sanottiin, että ei suositella yksin. Noh, norsuni ostin(19€ *20= ~400€, ei paha akvaarion kalaston hinta, sen erikoisuuteen nähden). Alkuun norsu oli piilossa n. kuukauden, sitten yhtäkkiä se alkoi olemaan näkyvillä, söi hyvin kädestä, maisteli myös kättä.
1. Havainto, ettei kaikki ole hyvin. Mikään kalani ei ole näykkinyt kättäni jatkuvasti. Missä vika?
2.Havainto, kun norsu alkoi olemaan rohkeammin esillä, alkoi dominointi. Kaikki allastoverit saivat tasapuolisesti turpaan. Muistelen lukeneeni Jokelan kouluammuskelijan manifestin, kannattaa lukea, niin ymmärrät, mitä hain tällä 2. havainnolla takaa. Niin kalalla, kuin ihmiselläkin voi naksahtaa päässä.
3.Jotenkin sähkölaitteet vaikuttivat norsuun, varsinkin alussa norsu oli piilossa yhdessä kolossa (ei kai pitäisi olla kovin tyypillistä, varsinkin kun muutos tapahtui *naps* sormia napsauttamalla), mutta laitteiden sammuttua norsu tuli esiin. HUOM! Tämä tapahtui tosin vain kerran ensimmäisen vedenvaihdon yhtedessä ja taustaa mihinkään faktaan ei ole! Tosin faktaa on se, että sähköelimen omaavan kalan sähköimpulsseilal tapahtuva kommunikointi häiriintyy altaan sisällä olevista sähkölaittesta, joista tulee sähkökenttiä. Käsittääkseni jopa tuhoutuu?
4.Norsuni päätti päivänsä n. 6kk minulla olon jälkeen. Tunki itsensä liuskekivien väliin ja kun asian havaitsin, niin kyljet olivat pahasti rikki ja uinti pyörivää. Tälläiselle kalalle ei muuta kohtaloa ole, kuin lopetus. Tämä oli minulle ja muille kaloilleni suorastaan helpotus, vaikka tästä toipuminen vei minulta aikaa. Niin mielenkiintoinen kala kyseessä, että minulla TULEE OLEMAAN norsukala lajiakvaario. Se, että meneekö siihen 20 vai 30 vuotta, on aivan sama. ''Mutta jos joku on varmaa, niin se on aivan varmaa!''
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Mari Kurki kirjoitti:
Rusakko kirjoitti:Norsu on käsisyötössä, joten se ruoka puoli voidaan unohtaa.. Vieläkö on muuta järkevää syytä?
No miten olisi nämä muut perustelut mitkä luettelin tässä:
Mari Kurki kirjoitti:Mustanorsukalasta: Itselläni oli näitä 16 yksilön parvi 900 litraisessa aikoinaan ja joskus vielä sitäkin aikaisemmin olen pitänyt yksin norsukalaa seura-akvaariossa. Kyseisen kalan käytös on tyystin erilaista yksin ja seurassa. Sosiaalinen käyttäytyminen seurassa pääsee oikeuksiinsa ja sitä seuranneena en itse pitäisi enää näitä yksikseen. Toki norsukalalauma on melkoinen investointi, sillä lauman on oltava suuri (pienessä porukassa kiusaavat lauman pienimmät hengiltä). Norsukala on seuran suhteen melko tarkka, sillä se ei näe juurikaan ja sen ruoan etsintä vie aikaa. Vilkkaasti uivat kalat häiritsevät norsukalan sähköaistimen käyttöä ja vilkkaammat kalat myös syövät niin nopeasti, että norsukala jää helposti ruoatta. En siis ehdottomasti olisi suositellut sitä itse tulijuovabarbien joukkoon. Itselläni allaskavereina oli aikoinaan erilaisia ripsimonneja ja niidenkin soveltuvuutta alkuun hieman jännitin, mutta tämä tuntui kuitenkin toimivan. Mustanorsukalan lämpötilatoiveet myös asettuvat hieman korkeammalle kuin tulijuovien, tahikka mennään siinä rajoilla.. jos pidetään lämmöt jossain 25 asteessa (silloin ollaan sekä norsun että tulijuovien viitearvojen sisällä). Itselläni on kuitenkin kokemus, että mustanorsut ovat aktiivisempia hieman lämpimämmässä vedessä, joten jos minulta kysytään niin suosittelisin niille sellaista 26 - 28 astetta.
Ja olihan tuolla ketjussa aikaisemminkin ainakin pari linkkiä mustanorsukalojen vaatimuksista. Mainitaan vielä, että mustanorsu on itse hyvin rauhallinen kala ja vilkkaat, uteliaat, ympäriinsä häsläävät allastoverit tuntuvat häiritsevän ja stressaavan sitä melkoisesti.
kohta 1: Sinä et pitäisi heitä yksikseen, mutta moni muu suosittelee pitämään parvessa tai yksin. Me pidetään yksin.
Kohta 2: Mielestäni yli 13 kertaa sekunnissa tapahtuva skannaus on vielä tarpeeksi jouhevaa "kuvaa", eikä ole kyllä havaittavissa, että tuolla yksilöllä olisi mitään vaikeiksia liikkua altaassa. Päinvastoin.
kohta 3: Lämpötila altaassa nytkin 24,7°C. Lämmitintä ei olla laitettu edes altaaseen kun pysyy tuo lämpötila nyt siinä 24,5°C - 25°C.
kohta 4: Itsellä ei ole kokemusta, mutta kala on kuitenkin aktiivisempi mitä osasimme odottaa.

Häsläystä altaassa ei pahemmin ole kuin ruoka-aikana ja tulijuovat kyllä väistää mustanorsua. Omalla amatöörin silmällä allas näyttää harmooniselta, eikä sielläkiusata ketään.
En ymmärrä onko kyse siitä, että Marilla on nyt vaan halu näyttää ylivertaisuutensa ja siinä, että on aina oikeassa. Itselläni on ainakin munaa myöntää silloin kun olen väärässä, sikäli mikäli tässä asiassa voi olla oikeassa tai väärässä. [;)] Ja toki jos tilanne norsun kohdalla muuttuisi sellaiseksi, että on huomattavissa jotain poikkeus käyttäytymistä yms. niin en usko, että toisen kodin etsinnässä tulisi ongelmaa.

Jatketaan nyt sen verran vielä, että mieletäni kovin vähän tuossa Marin teksitissä raakaa faktaa on. Sen perään huutelin. Mutut mutuna ja faktat faktana niin kuin aiemminkin jossain välissä kommentoitiin [;)] Eikä myöskään henkilökohtaiset kokemukset yhdestä yksilöstä ole faktaa, vaan nimen omaan yksilökohtainen kokemus. Yleisö pyytää, suorastaan vaatii, faktoja pöytään jos niitä löytyy.
Siinä teille lähdekriittisyyttä :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Eri mieltä saa olla, ja hyvä että norsukala on teillä pirteän oloinen. Toivottavasti se sellaisena pysyykin. Omaa kokemusta ei lajista ole, koska mahdollisuutta parvelle riittävän hyviksi katsomissani oloissa ole ollut, mutta teoriatietoa sentään hieman.

Muuhun en puutu, kuin tähän yhteen väärinymmärrykseen:
Rusakko kirjoitti: Kohta 2: Mielestäni yli 13 kertaa sekunnissa tapahtuva skannaus on vielä tarpeeksi jouhevaa "kuvaa", eikä ole kyllä havaittavissa, että tuolla yksilöllä olisi mitään vaikeiksia liikkua altaassa. Päinvastoin.
Kyllä, sähköaistin, kylkiviivan ja heikon näön yhdistelmä on oikein riittävä akvaariossa liikkumiseen. Sokkotetrathan tekevät suunnilleen saman kokonaan ilman silmiä ja sähköaistia, pelkän kylkiviivan avulla.

Sähköaistin ongelma on kuitenkin se, että se reagoi sähkökenttiin. Siis kaikkiin sähkökenttiin, ei vain norsukalan itse tuottamiin. Ja jos sähkökenttiä on ympärillä hyvin paljon enemmän kuin luonnossa, se on epäilemättä stressaavaa. Vertaus ei välttämättä ole kovin hyvä, mutten oikein osaa verrata sitä muuhun kuin ihmisen pitäminen jatkuvasti häikäisevän kirkkaiden valonheitinten keskellä. Tai ehkä koira, joka on kieritelty haisunäädän eritteessä? Joka tapauksessa kalan tärkein aisti ylikuormittuu epäolennaisella informaatiolla.

Jokainen elävä olento tuottaa ympärilleen hyvin heikon sähkökentän, jonka sen hermoston heikot sähkövaraukset aiheuttavat. Norsukalan sähköaisti on riittävän tarkka aistimaan yksittäisen sääskentoukan sähkökentän mutakerroksen alta. Toiset kalat ovat sille kuin majakoita. Hurjaa vauhtia edestakaisin viuhtovia majakoita. Tätä Mari tarkoitti sanoessaan, että vilkkaat kalat sekoittavat norsukalan sähköaistin. En tiedä, onko sitä kovinkaan helppo todistaa, mutta hypoteesina se kuulostaa minustakin järkevältä. Jollakulla ehkä on kokemusta siitä, poikkeaako norsukalojen käyttäytyminen tai elinikä olennaisesti lajiakvaariossa verrattuna vilkkaaseen kalaseuraan? Olen käsittänyt, että näin olisi.

Toinen juttu ovat sähkölaitteet, ja ehkä myös akvaarion rajattu vesitilavuus. Luonnosta pyydetyillä norsukaloilla esiintyy niille tyypillistä monimutkaista sähköistä kosiolaulua muutamien viikkojen ajan, mutta sitten kalat lopettavat sen ja kaiken muunkin sukupuolisuuteen viittaavan käyttäytymisen. Norsukalojen lisääntyminen akvaariossa on äärimmäisen harvinaista, ja syykin sille on selvä: koiraat steriloivat itsensä kemiallisesti. Niiden sukupuolihormonien tuotanto romahtaa.
Asiasta keskusteltiin täällä, ja varsinaisen tutkimusartikkelin voi lukea täällä. Sähköisistä lauluista lisää suomeksi täällä ja englanniksi täällä.

Asiaa vielä hipaisten on mainittava myös, että norsukaloilla on kirjaimellisesti jättiläismäiset aivot. Ruumiin kokoon suhteutettuna ne ovat samaa luokkaa kuin ihmisellä, rajusti yli kalojen keskiarvon. Iso osa aivoista on varattu sähkösignaalien käsittelyyn, mutta tiettävästi norsukalat ovat myös poikkeuksellisen älykkäitä. Ne harrastavat esimerkiksi koordinoitua yhteismetsästystä, johon osallistuvat samat yksilöt päivästä toiseen: kaloihin perehtymättömien tutkijoidenkin keskuudessa yleinen näkemys on, etteivät tähän kykene kuin nisäkkäät.

Tyypillisesti älykkäät lajit pärjäävät vankeudessa huomattavasti huonommin kuin vähemmän nokkelat sukulaisensa, joten tarkemman tiedon puutteessa pitäisin myös älykkyyttä eettisenä ongelmana norsukalojen pidolle akvaariossa.

Niin, ehkä sosiaalinen ja äärimmäisen älykäs kala tulee ihan hyvin juttuun erakoksi pakotettuna eunukkina, mutta itse en sitä haluaisi kokeilla.

Nimimerkki norsukaloja meillekin sitten joskus, kun on mahdollisuus isoon lajiakvaarioon ilman sisäisiä sähkölaitteita. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
cercer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cercer »

Nyt on pakko jo sanoa ääneen, olisi hienoa jos ketjut kyettäisiin pitämään sillä tasolla että niitä oikeasti pystyy lukemaan saati sieltä saa poimittua ne oikeat kaneetit perseilyn seasta alle kymmenessä minuutissa. Tämä on keskustelufoorumi, täällä keskustellaan, kun täällä suunsa avaa, on osattava myös vastaukset ottaa vastaan. Jenkkilässä kaikki voi olla kauniimpaa mutta tämä on se suomalainen aidon tiedon lähde, jolle ikävä kyllä nauretaan selän takana juurikin typerän ketjujen tukkoonfloodauksen takia.

Ja itse aiheeseen, en oikeasti kehtaisi väittää pari kuukautta harrastaneena että minun altaassani se tiettyominaisuuksinen sähköeliminen parvikala viihtyy ilman parvea muiden kalojen kanssa juuri niin upeasti kun voi vaan olla. Täällä on ihmisiä jotka ovat niiden käytöstä päässeet vuosikausia vertailemaan eri olosuhteissa sekä ihmisiä jotka tietävät kuinka niiden fysiikka toimii.

Harmittaa joutua sanomaan näin mutta ei homma toimi ny ryhmätyön merkeissä ollenkaan.
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Asiallista tekstiä 7330. Kala tuli hommattua noin 100l paljusta, joka oli täynnä muitten lajien edustajia, eikä yhtään lajitoveria. Nyt sillä on suhteellisesti paljon enemmän "lebensraumia" ja paremmat vesiarvot. Empä tiedä, että tietääkö kyseinen yksilö edes kuinka parvessa käyttäydytään.. Puhuakun ei osaa pentele vaikka muutoin on fiksu eläin. :mrgreen:
cercer
Member
Member

Nyt lusikkaa oikeaan käteen, ei se ole mikään perustelu millekään olosuhteelle että on otettu jostain vielä huonommasta. Ne ovat parvikaloja luonnostaan, synnynnäisesti, eikä parven puutteen perusteluna ihan oikeasti toimi se ettei ne "osaa enää olla parvessa kun on ollut yksin". Ja aiempaan viestiini viitaten, se on ihan sama mistä sivulta tai kirjasta lukee mitäkin väitettä koska se kalan käytöksen näkeminen eri olosuhteissa saati tutkitun tiedon hyödyntäminen on se todennäköisin tapa saada asiat optimaalisiksi.

Ei kaikki asiat muutu jatkuvalla vääntämisellä tai vastaan väittämisellä. Ikävä kyllä kukaan sivullinen ei silti pysty toisia pakottamaan asioita paremmin tekemään mutta sitä voi aina suositella.

Pahoittelen oikeasti jos ja kun loukkaan tällä tekstilläni ja toivon sydämestäni että pointtini tulee ymmärretyksi ja luetuksi ilman turhaa vastareaktiota, en ole ottamassa osaa väittelyynne enkä tiedä mitään sähköllä toimivista kaloista.
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

cercer kirjoitti:Ja itse aiheeseen, en oikeasti kehtaisi väittää pari kuukautta harrastaneena että minun altaassani se tiettyominaisuuksinen sähköeliminen parvikala viihtyy ilman parvea muiden kalojen kanssa juuri niin upeasti kun voi vaan olla.
Noh.. ei tietääkseni ole väitetty, että paremmin ei asiat voisi olla. Tuo on taas tuota asioiden "revittelyä". [;)] Itse ilmaisin, että ongelmia ei ole. Eikä se vaikuta tosiasiohin, että kauanko ollaan akvaarioharrastuksen parissa oltu. Faktat on aina faktoja ja niinkuin olen muutamassa kohdassa kirjoittanut, että jos olen väärässä niin saa korjata. [;)] En kuvittele, että maailmankaikkeus kaareutuu minun ympärilläni :mrgreen:
cercer kirjoitti:tutkitun tiedon hyödyntäminen on se todennäköisin tapa saada asiat optimaalisiksi.
Tätä lisää kiitos.. Kokoaika olen tätä pyytänyt. Missä lähteessä sanotaan ettei pitäisi yksinään pitää?
cercer
Member
Member

Puhun ihan samasta asiasta, ts, sinä sanot ettei ongelmia ole mutta onkohan sillä kalalla? :D Harrastuskokemus vaikuttaa suoraan objektiiviseen ajatteluun lajien olemuksesta, tiedän tämän ihan kokemuksesta, se ei siis ollut mitään ilkeilyä vaan toteamus siitä että toisinaan kannattaa vaan vetää vähän henkeä ennen kuin tekee mitään. Ei täällä aina voida ehtiä korjata vääryyksiä jos yhtäkkiä ilmoitetaan että "hei joo meillä onkin nyt tällainen nykyään ja sillä menee tosi kivasti vaikkei oikeastaan olosuhdevaatimuksia ole koskaan mietitty".

Voi myös olla että olen sataprosenttisen väärässä ja esimerkiksi huumorityylinne vääristää tekstin kokonaiskuvaa tai jotain, kuitenkin se henkeäsalpaava kiirehtiminen on tullut ikävän oloisesti esille niin kauan kun olette tänne kirjoittaneet. Se on hienoa nähdä että ihmiset innostuvat kovasti ja hakevat tietoa, kannattaa kuitenkin muistaa mistä sitä hakee ja kannattaa miettiä miten käyttäytyy saatuaan kysymyksiä joihin ei ole helppoa vastata tai joita ei ole ajatellut. Se ettei ole miettinyt sähköelimen toimintaa ei korjaannu sillä että tokaistaan lukevansa mieluummin jenkkifoorumeita, varsinkin kun suurin osa näistä kirjoittajista tietää mitä shaissea niillä foorumeilla on.

Tosiaan, voin olla väärässä mielikuvineni, en halua loukata ja olen jopa henkilökohtaisesti seurannut lämpimin mielin innokkuuttanne akvaarioasioiden suhteen. Ottakaa vaan rauhassa selvää kaikesta nippelitiedostakin niin on helpompi sitten väitelläkin [;)]
Rusakko kirjoitti:
cercer kirjoitti:tutkitun tiedon hyödyntäminen on se todennäköisin tapa saada asiat optimaalisiksi.
Tätä lisää kiitos.. Kokoaika olen tätä pyytänyt. Missä lähteessä sanotaan ettei pitäisi yksinään pitää?
Kell´kala on, se kalan olosuhteet tuntekoon. Kerro sinä. Minä en arvosta lähteitä vaan näitä oikeasti harrastaneiden ihmisten kokemuksia sekä kirjoittajan 7330 jälleen esittämiä faktoja.
piuiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Noh noh. Olen lukenut muun muassa kaikki haulla löytyvät mustanorsukalaan liittyvät viestit, jotka löytyvät täältä AW:stä. Läheskään kaikissa niissä ei tuomita mustanorsun pitämistä yksinään, vaan keskustelu on rakentavaa. Valtaosa norsukaloista elää yksin, ilman lajitovereita, koska harmillisen harvalla on mahdollisuuksia saatika halua hankkia tarpeeksi iso allas ja parvi. Kuten jo aikaisemmin mainitsin - jos norsu ei jostain kumman syystä sopeudu meille ja sen käytös muuttuu passiiviseksi tai aggressiiviseksi, en epäröi luovuttaa sitä uuteen, parempaan kotiin.

Toi on tosiaan pirteä ja liikkuu koko altaassa. Kumma kyllä se on valinnut mieluisammaksi lepopaikakseen sisäsuodattimen vieressä olevan intianmantelipuu-lehtimajan. Samanmoisia on kaksi muutakin toisella puolella allasta. Kummastuttaa siis, että millä tasolla sitä häiritsee tuo sisäsuodatin. Ei ilmeisesti laitteen sähköisyys ole lähellä häiritsevämpää kuin kaukana.
Meillä toki on mahdollisuus poistaa sisäsuodatin kokonaan pois käytöstä ja suodatuksen hoitaisi nuo kaksi ulkosuodatinta. En sitä kuitenkaan enää harkitse tästä syystä: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php Eli sisäsuodatin on tärkeä mekaaninen suodatin aineenvaihduntatuotteiden poistamisessa. Tällä haavaa en enää harkitse.

Kiitos 7330 linkeistä. Olivatkin kaikki muut jo tuttuja paitsi toi Science AAAS, koska se vaatii kirjautumisen.

Mun tekee hyvin paljon mieli verrata mustanorsua hevoseen, vaikka joku saattaakin siitä pöyristyä. Olen tutkinut hevosen lajikäyttäytymistä ja kokemusta on tutkimisen ohella muutenkin. Hevonen, pidettynä isossa laumassa ja riittävällä laitumella, käyttäytyy, liikkuu ja laiduntaa aivan eri tavoin kuin yksin pidettynä keskivertokokoisessa tarhassa. Selvä se. Käytöksessä on lisäksi variaatiota yksilön, sukupuolen, tempperamentin ja lauman sukupuolijakauman suhteen. Samaa voisi kuvitella mustanorsun suhteen, vaikka sen laumakäyttäytymistä en valitettavasti ole päässyt vielä seuraamaan.

Juttu on nyt näin, että tutustutaan vielä mustanorsuumme. Vielä on vieraskoreutta eikä yksilön persoona ole täysin tuttu. Mukavaa tässä on se, että se syö innolla ja uskaltaa rentoutua majassaan eikä enää ole peloissaan, kuten ihan aluksi. Niin ja tulijuovat väistää sitä kohteliaasti eli mikään muu kala ei onneksi tunge sen iholle - etes ruoka-aikana.
400l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Rusakko kirjoitti:kohta 1: Sinä et pitäisi heitä yksikseen, mutta moni muu suosittelee pitämään parvessa tai yksin. Me pidetään yksin.
Kohta 2: Mielestäni yli 13 kertaa sekunnissa tapahtuva skannaus on vielä tarpeeksi jouhevaa "kuvaa", eikä ole kyllä havaittavissa, että tuolla yksilöllä olisi mitään vaikeiksia liikkua altaassa. Päinvastoin.
kohta 3: Lämpötila altaassa nytkin 24,7°C. Lämmitintä ei olla laitettu edes altaaseen kun pysyy tuo lämpötila nyt siinä 24,5°C - 25°C.
kohta 4: Itsellä ei ole kokemusta, mutta kala on kuitenkin aktiivisempi mitä osasimme odottaa.

Häsläystä altaassa ei pahemmin ole kuin ruoka-aikana ja tulijuovat kyllä väistää mustanorsua. Omalla amatöörin silmällä allas näyttää harmooniselta, eikä sielläkiusata ketään.
En ymmärrä onko kyse siitä, että Marilla on nyt vaan halu näyttää ylivertaisuutensa ja siinä, että on aina oikeassa. Itselläni on ainakin munaa myöntää silloin kun olen väärässä, sikäli mikäli tässä asiassa voi olla oikeassa tai väärässä. [;)] Ja toki jos tilanne norsun kohdalla muuttuisi sellaiseksi, että on huomattavissa jotain poikkeus käyttäytymistä yms. niin en usko, että toisen kodin etsinnässä tulisi ongelmaa.
Kuten sanottu, tietoa on turha antaa jollei sitä olla valmiita ottamaan vastaan. Olen äärettömän turhautunut.. enkä viitsi hakata päätäni seinään tämän enempää. Tässä kuitenkin vielä pari perustelua, joiden jälkeen lopetan tämän keskustelun tähän:
1. En pitäisi en, koska olen pitänyt sekä yksin että laumassa ja kalojen käytös puhui parvessa pitämisen puolesta.
2. 7330 selittikin tämän jo.
3. Jälleen kokemusperäistä tietoa: Norsukalat voivat paremmin lämpimämmässä vedessä kuin tuo.
4. Minulla on kokemusta. Miksei se kelpaa? Miksi pitää mennä perse edellä puuhun ja tehdä samat virheet jotka joku toinen on jo tehnyt?
Tässä ei mainittu nyt lähteitä, koska esitin tässä pääasiassa kokemusperäistä tietoa. Ne norsukalojen elinvaatimukset selvitin silloin jo aiemmin, ennen kuin niitä itselleni hankin.
Minulla on munaa myöntää kun olen väärässä. Tässä asiassa en ole, ja silloin kun tiedän 100% varmasti olevani oikeassa, en anna periksi. Paitsi nyt luovutan, koska te olette päättäneet hyväksyä vain ne faktat jotka puoltavat teidän tapaanne toimia.
Myönnän muuten että mulla on ärsyttävä tapa olla oikeassa. Ex-puolisoni joskus riidan aikana huusi mulle raivoissaan "Mua v*tuttaa kun sä oot aina oikeessa! Eikä ees että sä luulet olevas, vaan kun sä oot!" Pahoittelen, en voi sille mitään. Myönnän kyllä olevani väärässä, kun minulle osoitetaan että olen. Olen myös valmis muuttamaan mielipidettäni todisteiden edessä. Toistaiseksi riittävän vakuuttavia ei ole esitetty. [;)] 8-)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
cercer
Member
Member

Piuiu - kaunista, siinä oli hyvin suunniteltu ja -kirjoitettu foorumiviesti johon on ilo kommentoida.

Edelleen sähkökaloista enempää tietämättä pointtaisin kommenttini hevosasiaan, joka on itsessään hyvin pätevä. Kuitenkin olen henkilökohtaisesti edelleen sitä mieltä ettei laumaeläintä tule pitää yksin juurikin sen käytöksen muuttumisen ja tiettyjen, jopa elintärkeiden, piirteiden lamaantumisen vuoksi. Samalla käytösongelmien/häiriöiden todennäköisyys kasvaa ja niiden aiheuttama stressi on johdettavissa sairastumisherkkyyteen -> lyhyempään elinikään. Saman vedän kaloihin, varsinkin tähän suuriaivoiseen sähköaistiseen joka selvästikin kommunikoi parvensa kanssa, kuten metsästysesimerkissä saimme ilmi. Samoin elinolosuhteiden ongelmat menevät järkeni mukaisesti samalla kaavalla, hevonen sietää tallikissoja muttei se niiden kanssa säkäänsä voi rapsutella, joka on hevoselle hyvin tärkeää vaikkakin lähinnä henkiseltä kantilta muttei sitä voi väheksyä kun kyseessä on herkkäaistinen laumaeläin.

Norsunne on ilmeisesti ollut huonoissa oloissa, sähkövehkeiden sekoittamana ja ilman seuraa, koiraan ollessa kyseessä se on jo todennäköisimmin itsensä salponut ja on muutenkin henkiseltä kantiltaan aika muumio, koskei ole päässyt piirteitään luontaisesti toteuttamaan. Se siis elää kuten se hevonen tallikissojen kanssa, saa kauransa ja heinänsä, seisoo pilttuussaan. Koskei sillä ole muuta.

Tällä haavaa herkkämielisenä ihmisenä suosittelisin teitä vakavasti harkitsemaan ihan sitä oikeaa lajiallasta. Jaksamista teillä riittää, tietoa ja neuvoja saa täältä. Kyseinen kalalaji on todella kiinnostava ja niiden parven lajinomaisen käyttäytymisen seuranta antaisi koko akvaariokansalle juuri sitä infoa jota tässäkin ketjussa on haettu. Olen myös kokolailla varma että aina jostain löytyy näitä yön yksinäisiä satalitraisistaan jotka sieltä saisi parven jatkoksi vain pois hakemalla. Sehän olisikin parasta kun saisi sekä elävältä muumioituja yksinäisiä sekä tuoreita, suvunjatkamiskykyisiä yksilöitä jolloin pääsisi tarkkailemaan sitäkin kuinka nämä sulkeutuneet toipuvat.
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

cercer kirjoitti:vaikkei oikeastaan olosuhdevaatimuksia ole koskaan mietitty".

kuitenkin se henkeäsalpaava kiirehtiminen on tullut ikävän oloisesti esille niin kauan kun olette tänne kirjoittaneet.
Ensimmäinen kohta on sinun pääsi tuotoksia ja jälkimmäinen kuvaus ei totisesti sovi minuun. Tuohon toiseen osapuoleen se saattaa paremmin osua. :mrgreen:
cercer
Member
Member

Rusakko kirjoitti:
cercer kirjoitti:vaikkei oikeastaan olosuhdevaatimuksia ole koskaan mietitty".

kuitenkin se henkeäsalpaava kiirehtiminen on tullut ikävän oloisesti esille niin kauan kun olette tänne kirjoittaneet.
Ensimmäinen kohta on sinun pääsi tuotoksia ja jälkimmäinen kuvaus ei totisesti sovi minuun. Tuohon toiseen osapuoleen se saattaa paremmin osua. :mrgreen:
Kiitän mielipiteestäsi ja täsmennän kyseisen lainausmerkeissä olleen lauseen tarkoitetun karikatyyriksi perusasenteen kuvauksesta.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

piuiu kirjoitti:Valtaosa norsukaloista elää yksin, ilman lajitovereita, koska harmillisen harvalla on mahdollisuuksia saatika halua hankkia tarpeeksi iso allas ja parvi.
Tottahan tämä, valitettavasti. Mikäli kalan viihtymättömyydestä normaaleissa akvaario-oloissa saadaan vahvaa näyttöä, olisin valmis siirtämään norsukalat erikoistilattaviksi kaloiksi, yleisöakvaarioiden vetonauloiksi varatuiksi. Tietenkin se harmittaisi muutamaa innokasta erikoisharrastajaa (minä ja Hilleri mukaanlukien), mutta jos mututuntumani pitää paikkansa, se olisi minusta perusteltua.

Tosiasiahan on, että vaikka jonkin lajin erikoisvaatimukset olisivat kuinka harrastajapiirien tiedossa, suurin osa niistä menee silti aivan tavallisiin akvaarioihin.
piuiu kirjoitti: Kiitos 7330 linkeistä. Olivatkin kaikki muut jo tuttuja paitsi toi Science AAAS, koska se vaatii kirjautumisen.
Juu, pahoittelut siitä. Kirjoittelen itse yliopistoverkon kautta, eikä minulla ole mitään keinoa selvittää, mihin artikkeleihin pääsee käsiksi sen ulkopuolelta. Science olisi tosin ollut aika ilmiselvästi muurin takana, jos olisi tullut ajatelleeksi.
piuiu kirjoitti: Mun tekee hyvin paljon mieli verrata mustanorsua hevoseen, vaikka joku saattaakin siitä pöyristyä. Olen tutkinut hevosen lajikäyttäytymistä ja kokemusta on tutkimisen ohella muutenkin. Hevonen, pidettynä isossa laumassa ja riittävällä laitumella, käyttäytyy, liikkuu ja laiduntaa aivan eri tavoin kuin yksin pidettynä keskivertokokoisessa tarhassa. Selvä se. Käytöksessä on lisäksi variaatiota yksilön, sukupuolen, tempperamentin ja lauman sukupuolijakauman suhteen. Samaa voisi kuvitella mustanorsun suhteen, vaikka sen laumakäyttäytymistä en valitettavasti ole päässyt vielä seuraamaan.
Sanoisin, ettei vertaus ole ollenkaan huono. Koska hevonen on nisäkäsmittapuulla verraten tyhmä (tarkoitan siis, ettei mitenkään poikkeuksellisen älykäs), ja mustanorsukala taas kalamaailman Einstein, ei älykkyyden erokaan välttämättä aivan valtava ole. Itse asiassa en ole aivan varma, kumpaan suuntaan se edes olisi, jos sitä mittaamaan pystyttäisiin.

Onhan olennaisia erojakin enemmän kuin viitsin lähteä edes luettelemaan, mutta piuiun pointit voivat silti hyvin pitää paikkansa. Enkä kyllä hevosta soisi pidettävän yksin ja pysyvästi samaan tilaan lukittuna. Nisäkkään tarpeita on kuitenkin paljon helpompi ymmärtää kuin sähkökalan, joten sen tarpeista on helpompaa olla varma.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
shays
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja shays »

piuiu kirjoitti:Valtaosa norsukaloista elää yksin, ilman lajitovereita, koska harmillisen harvalla on mahdollisuuksia saatika halua hankkia tarpeeksi iso allas ja parvi.
Tämä kiteyttää ihmisten itsekkyyden kyllä todella kauniisti. Ei ole mahdollisuuksia/halua pitää huolta siitä, että elinolot vastaisivat mahdollisimman hyvin eläimen vaatimuksia ja pidetään niitä silti koska sattuu tekemään mieli.

Tämä siis ihan yleisesti, ei kohdistettuna juuri teidän tapaukseen vaan ihan ylipäänsä.
nekkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nekkis »

piuiu kirjoitti:Mun tekee hyvin paljon mieli verrata mustanorsua hevoseen, vaikka joku saattaakin siitä pöyristyä. Olen tutkinut hevosen lajikäyttäytymistä ja kokemusta on tutkimisen ohella muutenkin. Hevonen, pidettynä isossa laumassa ja riittävällä laitumella, käyttäytyy, liikkuu ja laiduntaa aivan eri tavoin kuin yksin pidettynä keskivertokokoisessa tarhassa. Selvä se. Käytöksessä on lisäksi variaatiota yksilön, sukupuolen, tempperamentin ja lauman sukupuolijakauman suhteen. Samaa voisi kuvitella mustanorsun suhteen, vaikka sen laumakäyttäytymistä en valitettavasti ole päässyt vielä seuraamaan.
Onneksi Suomessa on nykyään laitonta pitää hevosta ilman lajitoveria :)
piuiu
Member
Member

cercer kirjoitti: Tällä haavaa herkkämielisenä ihmisenä suosittelisin teitä vakavasti harkitsemaan ihan sitä oikeaa lajiallasta. Jaksamista teillä riittää, tietoa ja neuvoja saa täältä. Kyseinen kalalaji on todella kiinnostava ja niiden parven lajinomaisen käyttäytymisen seuranta antaisi koko akvaariokansalle juuri sitä infoa jota tässäkin ketjussa on haettu. Olen myös kokolailla varma että aina jostain löytyy näitä yön yksinäisiä satalitraisistaan jotka sieltä saisi parven jatkoksi vain pois hakemalla. Sehän olisikin parasta kun saisi sekä elävältä muumioituja yksinäisiä sekä tuoreita, suvunjatkamiskykyisiä yksilöitä jolloin pääsisi tarkkailemaan sitäkin kuinka nämä sulkeutuneet toipuvat.
Mukavaa, että lisäät pökköä pesään :) Olen nimittäin sitä mieltä, että me (lue: minä) halutaan isompi akvaario. Olen siitä täällä jo rupatellut ja tekniikka on jo sellaista varten aika hyvällä mallilla. Isompi allas (minimissään 900l) tulee kuvioihin vasta, kun päästään takaisin omaan asuntoon asumaan eikä tarvitse muuttaa.
Nyt tutustun tuohon omaan ruunamaiseen (ehkä tammoja ja oreja passiivisempaan) yksilööni ja siten tiedän, että haluanko mustanorsu-lajialtaan vai pysyykö tulijuovat lähempänä sydäntä.
nekkis kirjoitti:Onneksi Suomessa on nykyään laitonta pitää hevosta ilman lajitoveria :)
Onneksi! Silti niitä tarhataan yksin ja ne eivät välttämättä koskaan pääse lähikontaktiin ja monimuotoisempaan vuorovaikutukseen lajitovereittensa kanssa. No sama homma se on monien koirienkin kanssa. Tätä listaa vois jatkaa loputtomiin :|

Sitten vielä mustanorsustamme: artemia on pop. Se on tainnut syödä vain kuivamuonaa ja surviaista tähän saakka. Eli tyyppi on ihan tulessa kun artemiaa tarjotaan. Syö siis aivan eri intensiteetillä sitä kuin survaria. Hyvä mieli tulee noista pienistä iloista.
400l
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Pikavinkki norsukalojen omistajille. Norsukalat kuuluvat niihin harvoihin kaloihin, joilla on havaittu kaikilla järkevillä mittapuilla leikin määritelmän täyttävää käyttäytymistä. Akvaariossa mustanorsukaloille on annettu alumiinifoliosta rullattu pieni pallo, jota ne ovat sitten toistuvasti kuljettaneet suodattimen ulostulon eteen ja syöksyneet sen perään yhä uudelleen. Alumiinifolio johtaa erittäin hyvin sähköä, joten norsukalan aistimaailmassa se hohtaa kuin pallosalama.

Älykkäät eläimet todennäköisesti kaipaavat virikkeitä pysyäkseen täysipäisinä. Tätä kannattaa kokeilla, josko oma norsu innostuisi.

Myös elävän ruuan piilottaminen näkyviltä niin, että norsukala joutuu etsimään sen sähköaistinsa avulla voisi olla hyvää tekemistä kalalle. Ainakin meillä kalat tuntuvat arvostavan sitä, ettei ruokaa aina kipata suoraan nenän eteen, vaan sitä pudotellaan yllättäviin paikkoihin, piilotellaan kantojen päälle ja muuten tehdään asioista vähän vaikeampia. Luonnossahan ne käyttävät kuitenkin suurimman osan hereilläoloaikaansa ruuan etsintään, eikä pelkkä makaaminen altaassa seuraavaa ateriaa odottelemassa ole niille ensinkään luontevaa. Erityisen tärkeää sen luulisi olevan poikkeuksellisen älykkäille kaloille. Samasta syystä älykkäimmät nisäkkäät pääsääntöisesti pärjäävät hyvin huonosti vankeudessa.

Maininta löytyi Helfman & Colletten kirjasta Fishes: the Animal Answer Guide.
piuiu
Member
Member

Kiitos vaan :) Toi selkeästi innostuu virikkeistä. Voisinpa kokeilla tuota foliopalloakin.

Kun käsi on akvaariossa niin norsu häärää ympärillä. Aluksi se peruuttaa toistuvasti kättä kohti. Luulin aluksi, että se osoittaa aggressiota, mutta se onkin paras ja turvallisin tapa tutkailla ilmaantunutta vierasesinettä.

Harjoitellaan myös kädestä syömistä. Juurikin tuota, että ruokaa tupsahtaa tarjolle ennalta-arvaamattomaan paikkaan. Voin laittaa myöhemmin videopätkän siitä.

Vieläkin sen mieluisin lepopaikka on sisäsuodattimen edustalla oleva intianmantelipuu-lehtimaja. Toisella puolella allasta on kaksi muutakin ja eilettäin rakensin mielestäni ultimaattisesti paremman samalle alueelle, toiselle puolelle allasta. Saas nähä haluaako norsu muuttaa johonkin noista.
400l
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

piuiu
Member
Member

Tässä vielä sama video YouTubessa, josta saa parempaa (HD) kuvaa :)
http://www.youtube.com/watch?v=wf1rg3E2 ... e=youtu.be

Välillä syöttelen Norsua käsin, mutta yleensä lorautan toukat/ötökät veteen, josta päätyvät pohjalle. Muut kalat tosiaan ei tule Norsun iholle, vaan väistävät kohteliaasti. Joskus kun on vaikka kongo hääräämässä liian lähellä niin Norsu on tehnyt napakan syöksyn kohti, että mene muualle siitä.

Kiva kala! Siltikin jos joskus tulee mahdollisuus luovuttaa toi isompaan kotiin, jossa lajitovereita, Norsu saa mennä. Itselle on kova pala nähdä esimerkiksi rottia pidettävän yksin. Ne ainakin älykkäinä eläiminä masentuvat ja passivoituvat täysin ilman kaveria tai kavereita.

Siispä järjestän virikettä ja tarjoan monenlaista ruokaa. Voishan tuota opetella kuuntelemaankin tekniikan avulla ja kartottaa impulssitiheys, mikä antaa viitteitä Norsun olotilasta ja tuntemuksista.
400l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”