Norsukalojen yhteensopivuus muiden kalojen kanssa

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen

Norsukalojen yhteensopivuus muiden kalojen kanssa

Viesti Kirjoittaja shays »

piuiu kirjoitti:Meille tuli nimittäin mustanorsukala asuinkumppaniksi ja noihan tulee tosi hyvin toimeen keskenään. Tulijuovatkin viihtyy välillä virtaamattomammalla puolella, joka rakennettiin mustanorsua ajatellen, mutta suurimman osan ajasta ovat kuitenkin mielummin virtaavilla baanoilla :D Niin ja toi mustanorsu on kyllä täällä ollessaan liikkunut ihan koko altaassa, joten toi meidän virtaus ei taida enää niin voimakas ollakaan, etenkin kun kasvit rehottaa.
Menee jo hieman OT, mutta pakko kommentoida kun juuri tuossa taannoin lukaisin tämän:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2#p7081684
rybka
Senior Member
Senior Member

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja rybka »

Tuolla lisää juttua norsukalasta, jos kenelle tieto kelpaa. Ongelmallinen tapaus sekin...

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=191903
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
piuiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Kiitos linkeistä. Mustanorsu-keskustelut käyn ihan muilla sivustoilla, mukaanlukien jenkki-sellaisilla.

Ajattelen kaikkien kalojen kohdalla näin, että jos jokin ei minun altaaseeni hyvistä olosuhteista huolimatta sovi niin sillehän pitää järjestää toinen ympäristö. Tämä meikäläisen homma on kuitenkin todella kalalähtöistä ainakin tämän ketjun lajin osalta, sillä vaihdoin tuolloin kypsyvän 240-litraisen altaan tähän nykyiseen ihan vaan sen vuoksi, että kaloilla on enemmän tilaa. Eli mitkään minimilitrat ei tuntuneet eettiseltä. Nykyinenkään allas ei ole ainakaan liian iso, ts. seuraava saakin olla tilavuudeltaan vähintään tuplat ja pitkän mallinen.

Vastaahan, urppis, silti noihin kysymyksiin :) Ja muutenkin lisää niiden neljän käyttäytymisestä yms. Kaikki ko. lajiin liittyvä kiinnostaa nääs. Jospa päästäin taas niiden asioiden äärelle :mrgreen:
400l
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Tilpehööri kirjoitti:mutta henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta asioiden selvittäminen arvailujen, päätelmien eikä edes hatarien lähteiden pohjalta. Siltä pohjalta lähtevää keskustelua arvostan kuin puolen kilon kivikasaa.
Kuva
? :mrgreen:
piuiu
Member
Member

urppis kirjoitti: Piuiu: Ollan vissiinkin hoitoalan porukkaa molemmat. Mun mielestä sun kirjoittelussa tulee vahvasti ilmi tuo hoitajan rooli...
No ei aivan, mutta melekeen :) Nyttemmin olen yrittäjä ja hetken päästä myös fysioterapeutti.
Tilpehööri kirjoitti:-- henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta asioiden selvittäminen arvailujen, päätelmien eikä edes hatarien lähteiden pohjalta.
Samaa mieltä. Siksi Aqua-Webbi ei olekaan ensisijainen paikka, kun haluaa tietoa. Faktojen selvittelyn jälkeen täältä viitsii kuitenkin lukea mielenkiintoisia kokemuksia.
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Heh! Aquawebbi on kaikkien akvaarioharrastajien pyhä mekka, Gaasan kivi. Tämän jalon paikan tarjonta ON ensisijaista tietoa jokaiselle akvaarioharrastajalle. Sen jälkeen katsotaan mielipiteet vaikkapa kirjallisuudesta taikka faunattaren sivuilta! :mrgreen:
Nyt piuiu pikkasen ojennusta tuohon asenteeseen. niih! :mrgreen: 8O :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member

urppis kirjoitti:Heh! Aquawebbi on kaikkien akvaarioharrastajien pyhä mekka, Gaasan kivi. Tämän jalon paikan tarjonta ON ensisijaista tietoa jokaiselle akvaarioharrastajalle. Sen jälkeen katsotaan mielipiteet vaikkapa kirjallisuudesta taikka faunattaren sivuilta! :mrgreen:
Hehheh. Voin mää lähtä mukaan leikkiin, mutta mut on harmillisen lähdekriittiseksi koulutettu. :)
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

piuiu kirjoitti:
urppis kirjoitti:Heh! Aquawebbi on kaikkien akvaarioharrastajien pyhä mekka, Gaasan kivi. Tämän jalon paikan tarjonta ON ensisijaista tietoa jokaiselle akvaarioharrastajalle. Sen jälkeen katsotaan mielipiteet vaikkapa kirjallisuudesta taikka faunattaren sivuilta! :mrgreen:
Hehheh. Voin mää lähtä mukaan leikkiin, mutta mut on harmillisen lähdekriittiseksi koulutettu. :)
Dääm! :frown:
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

piuiu kirjoitti:
urppis kirjoitti:
Tilpehööri kirjoitti:-- henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta asioiden selvittäminen arvailujen, päätelmien eikä edes hatarien lähteiden pohjalta.
Samaa mieltä. Siksi Aqua-Webbi ei olekaan ensisijainen paikka, kun haluaa tietoa. Faktojen selvittelyn jälkeen täältä viitsii kuitenkin lukea mielenkiintoisia kokemuksia.
Olisin vilpittömän kiinnostunut tietämään näistä ensisijaisista tiedon lähteistä joita käytät? Mitä itse olen niitä aiemminmainitsemiasi jenkkifoorumeita vilkuillut, niin melko pelottavaa "tietoa" ja eläinsuojelullisesti arvelluttavia asioita siellä näkee. Saisinko pyytää linkkejä, vaikka ihan yksityisestikin (vaikka uskon että täällä kirjoittelevia muitakin harrastajia kiinnostaa ne hyvät tietolähteet)?

Mustanorsukalasta: Itselläni oli näitä 16 yksilön parvi 900 litraisessa aikoinaan ja joskus vielä sitäkin aikaisemmin olen pitänyt yksin norsukalaa seura-akvaariossa. Kyseisen kalan käytös on tyystin erilaista yksin ja seurassa. Sosiaalinen käyttäytyminen seurassa pääsee oikeuksiinsa ja sitä seuranneena en itse pitäisi enää näitä yksikseen. Toki norsukalalauma on melkoinen investointi, sillä lauman on oltava suuri (pienessä porukassa kiusaavat lauman pienimmät hengiltä). Norsukala on seuran suhteen melko tarkka, sillä se ei näe juurikaan ja sen ruoan etsintä vie aikaa. Vilkkaasti uivat kalat häiritsevät norsukalan sähköaistimen käyttöä ja vilkkaammat kalat myös syövät niin nopeasti, että norsukala jää helposti ruoatta. En siis ehdottomasti olisi suositellut sitä itse tulijuovabarbien joukkoon. Itselläni allaskavereina oli aikoinaan erilaisia ripsimonneja ja niidenkin soveltuvuutta alkuun hieman jännitin, mutta tämä tuntui kuitenkin toimivan. Mustanorsukalan lämpötilatoiveet myös asettuvat hieman korkeammalle kuin tulijuovien, tahikka mennään siinä rajoilla.. jos pidetään lämmöt jossain 25 asteessa (silloin ollaan sekä norsun että tulijuovien viitearvojen sisällä). Itselläni on kuitenkin kokemus, että mustanorsut ovat aktiivisempia hieman lämpimämmässä vedessä, joten jos minulta kysytään niin suosittelisin niille sellaista 26 - 28 astetta.

Tulijuoviin ja aiempaan osaan keskustelua minulla ei oikeastaan ole mitään sellaista sanottavaa, jota Tilpehööri ei olisi jo sanonut. Kiitoksia vaivannäöstä! Todella mukavaa lukea perusteltua, faktoihin perustuvia kirjoituksia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mari Kurki kirjoitti: En siis ehdottomasti olisi suositellut sitä itse tulijuovabarbien joukkoon.
Et varmaan :mrgreen: Mutta onneksi tuo on meidän akvaario ja kaikesta lätinästä huolimatta se pärjää siellä mainiosti.
Ny se hernepalko pois nenästä. Ymmärrän kyllä, että aikuistakin naista joskus kiukuttaa, mutta luulisi tuohon ikään mennessä osaavan kuitenkin käyttäytyä.
piuiu
Member
Member

Mari Kurki kirjoitti: Olisin vilpittömän kiinnostunut tietämään näistä ensisijaisista tiedon lähteistä joita käytät? Mitä itse olen niitä aiemminmainitsemiasi jenkkifoorumeita vilkuillut, niin melko pelottavaa "tietoa" ja eläinsuojelullisesti arvelluttavia asioita siellä näkee. Saisinko pyytää linkkejä, vaikka ihan yksityisestikin (vaikka uskon että täällä kirjoittelevia muitakin harrastajia kiinnostaa ne hyvät tietolähteet)?

Mustanorsukalasta: Itselläni oli näitä 16 yksilön parvi 900 litraisessa aikoinaan ja joskus vielä sitäkin aikaisemmin olen pitänyt yksin norsukalaa seura-akvaariossa. Kyseisen kalan käytös on tyystin erilaista yksin ja seurassa. Sosiaalinen käyttäytyminen seurassa pääsee oikeuksiinsa ja sitä seuranneena en itse pitäisi enää näitä yksikseen. Toki norsukalalauma on melkoinen investointi, sillä lauman on oltava suuri (pienessä porukassa kiusaavat lauman pienimmät hengiltä). Norsukala on seuran suhteen melko tarkka, sillä se ei näe juurikaan ja sen ruoan etsintä vie aikaa. Vilkkaasti uivat kalat häiritsevät norsukalan sähköaistimen käyttöä ja vilkkaammat kalat myös syövät niin nopeasti, että norsukala jää helposti ruoatta. En siis ehdottomasti olisi suositellut sitä itse tulijuovabarbien joukkoon. Itselläni allaskavereina oli aikoinaan erilaisia ripsimonneja ja niidenkin soveltuvuutta alkuun hieman jännitin, mutta tämä tuntui kuitenkin toimivan. Mustanorsukalan lämpötilatoiveet myös asettuvat hieman korkeammalle kuin tulijuovien, tahikka mennään siinä rajoilla.. jos pidetään lämmöt jossain 25 asteessa (silloin ollaan sekä norsun että tulijuovien viitearvojen sisällä). Itselläni on kuitenkin kokemus, että mustanorsut ovat aktiivisempia hieman lämpimämmässä vedessä, joten jos minulta kysytään niin suosittelisin niille sellaista 26 - 28 astetta.

Tulijuoviin ja aiempaan osaan keskustelua minulla ei oikeastaan ole mitään sellaista sanottavaa, jota Tilpehööri ei olisi jo sanonut. Kiitoksia vaivannäöstä! Todella mukavaa lukea perusteltua, faktoihin perustuvia kirjoituksia.
Huoh. Mitähän lähteitä tässä nyt haluat. En ole maininnut mitään tiettyjä lähteitä, vaan kertonut olevani lähdekriittinen. Enkä myöskään koskaan luota vain yhteen lähteeseen ellei kyse ole päititetystä kirjallisuudesta.

Tulijuoviin liittymättömät mustanorsukala-asiat jaetaan ihan muissa ketjuissa.

Palataan takaisin aiheeseen.
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mari Kurki kirjoitti:
piuiu kirjoitti:
urppis kirjoitti:
Olisin vilpittömän kiinnostunut tietämään näistä ensisijaisista tiedon lähteistä joita käytät? Mitä itse olen niitä aiemminmainitsemiasi jenkkifoorumeita vilkuillut, niin melko pelottavaa "tietoa" ja eläinsuojelullisesti arvelluttavia asioita siellä näkee. Saisinko pyytää linkkejä, vaikka ihan yksityisestikin (vaikka uskon että täällä kirjoittelevia muitakin harrastajia kiinnostaa ne hyvät tietolähteet)?

Wau!
Hienosti pistetty sanat minun suuhuni... En haluaisi olla pikkumainen, mutta ihan hippasen puutun... :D
Tää tekstin lainaamis toiminto on kyllä hieno keksintö!

Mutta joo ymmärsin, minulla ei ole mustanorsukalaa, joten en tuota itselleni ottanut.

Lähteiden käyttämisestä yleisesti: Viisas lukee ja ottaa eri lähteistä selvää, ei luota yksinomaan yhteen lähteeseen. Lähdekriittisyys voisi olla vaikka sellaista, että tarkistaa toisestakin lähteestä, jos ensimmäinen tuntuu arveluttavalta. Ja joo mutu tuntuma. Siitähän me lähdetään liikkeelle silloin kun ei ole fakta tietoa. Mutusta aletaan asioita tarkistelemaan ja muuttamaan mutua oikeeseen suuntaan. Mutu muuttuu pieneksi tiedon hipuksi, josta rakennamme pikkuhiljaa tietopohjaa. Täällä saa sit kokemusta ja tietoakin, koska täällä on sitä kaikesta pikku vääntämisestä huolimatta. Mutu voisi olla vaikka sellainen arjen pikku esimerkki: "musta tuntuu, että lapsellani on kuumetta" Mitataan, ja kuumetta oli. Mutusta on tullut tietoa. "Liittyykö kuume angiinaan vaiko korvatulehdukseen vaiko mihin?" juu angiina löytyi. Tiedän, mistä tämä kuume johtuu. ->Tietoa. Sit otetaan selvää, mitä angiina on, hoidetaan se. Tieto karttuu... Mutusta tuli tietoa.

Ja mitä tähän pikku vääntämiseen tulee. Minusta se on ihan hyvää ja tervettä keskustelua kun se pysyy hyvän maun puitteissa. Kyseenalaistaminen, siitäkin huolimatta, että olisi asiasta samaa mieltä muiden kirjoittelijoiden kanssa luo sitä tieto pohjaa. Sitä perustelua usein tarvitaan siihen, että asia sisäistyy ja jalostuu... Niin kuin aiemmin sanoin, tuli paljon muita ajatuksia tähän aiheeseen liittymättä päähän. Oppia ikäkaikki.
1000 litraa vesivahinkoa
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

piuiu kirjoitti: Palataan takaisin aiheeseen.
Anteeksi [:I] Nyt hiljenen muusta potaskasta.

Siirrytään tuonne floodaamasta tätä topickia :D
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=198339
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Heh! Aquawebbi on kaikkien akvaarioharrastajien pyhä mekka, Gaasan kivi. Tämän jalon paikan tarjonta ON ensisijaista tietoa jokaiselle akvaarioharrastajalle. Sen jälkeen katsotaan mielipiteet vaikkapa kirjallisuudesta taikka faunattaren sivuilta! :mrgreen:
Vitsi vitsinä joo, mutta minusta on sääli, jos tällainen mahdollisuus keskustella akvaarioasioista muiden suomalaisharrastajien kanssa hiipuu Suomi24-palstan tasolle tai keskinäiseksi selkääntaputtelufoorumiksi. Harmi kyllä, moni oikeasti kokenut konkari on jo häipynyt täältä vieden paljon arvokasta kokemusta mukanaan (enkä usko, että kyse on ollut heidän guruasemansa kyseenalaistamisesta aloittelijoiden taholta, mitä tietysti ensin ehdotetaan). Tiedonhaun ja lähdekritiikin ammattilaisena en ole kokenut mitään lähtökohtaista ristiriitaa hyvän akvaariokirjallisuuden ja täällä jaettavien kokemusten informaatioarvossa, jos nyt jätetään omaan arvoonsa ne copypastaukset Faunattaren sivuilta. Tietolähteitä vain pitää lähestyä eri tavoin, tietoisena kulloinkin jaetun informaation taustasta ja luonteesta: esimerkiksi viitattu tieto, omat kokemukset, mielipiteet...

Jenkkisivustoilla jonkin verran aikaani viettäneenä voin sanoa, ettei se autuus ja viisaus sieltäkään aukea. Ihan yhtä hämärää, ellei hämärämpääkin porukkaa siellä pyörii perin outoine käsityksineen, mukana onneksi niitäkin, joilla on oikeasti tietoa asioista. Akvaariokalojen osalta tehdään maailmalla koko ajan uutta tutkimusta; sitä kannattaa seurata mahdollisuuksien mukaan, jos haluaa oikeasti ja avoimin mielin oppia uutta (esimerkkeinä vaikkapa juuri tulijuovabarbin tilanne luonnossa tai norsukalan hyvinvoinnin edellytykset). Yleensä uutisista löytyvät viitteet asiaa käsitelleihin tieteellisiin julkaisuihin, jos asiaan haluaa syventyä vielä paremmin.

Mutta kuten sanoin, ihmiset tietysti valikoivat informaatiovirrasta itsensä ja valintojensa kannalta mieluisimmat vaihtoehdot, mille ei kai voi mitään. Ja nyt minäkin jätän tämän aiheen.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Tää on hieno sivusto. Minusta se täytyy pitkääkin hienona.
Kyl pikkasen kevennystäkin mahtuu joskus mukaan. Vai mahtuuko?
Minä tulen ekana kattoon, mitä aqua-webillä asiasta sanotaan. Sen verran on suuri luottamus noihin konkareihin. Netti ja kirjallisuus on tietoa tulvillaan, josta saa lisää tiedonnälkäänsä.
Oikeastaan riitely on turhaa kun mielipiteitä jaetaan. Ja lähdekriittisyys on ihan hyvä asia, kunhan vain muistaa sen joka lähteen kohdalla. Tämän ketjun aloitus, nimittäin on aika hyvä esimerkki siitä, miksi kannattaakin niistä asioista keskustella ja saada perusteluja. Tuossa alussa nimittäin on ihan toisenlaista tietoa puntius denisoniista, kuin mihin viime päivinä ollaan tässä päästy. Kokemus on karttunut ja tieto lisääntynyt. Onhan selvää, että niitä asioita perustellaan ja pyöritellään.

Täällä on kuitenkin provoilijoita aika vähän, mitä suomi24:lla varmaankin on paljon. En ole siel pahemmin vieraillut, en tiedä...

Tiedä miten helposti täältä bannataan ja kuinka helposti varoituksia jaetaan, mutta minusta henkilökohtaisuuksiin ja toisen sättimiseen pitää puuttua. Siten saadaan pidettyä linja yllä. Sellainen on minusta tämän tasoisella foorumilla ala-arvoista. Vähäistähän se onneksi on, ja ihan ymmärrettävää, et käämit palaa. Ihmisiähän me vain ollaan!

Tässä välissä on onneksi tullut hyvää tietoa tuosta oikeasta topiikin aiheestakin. On todella mukavaa kun on kannanottoja. Tylsäähän olisi yksin täällä keskustella.

Kunhan vain kaikki muistaisi sen, että se syy, miksi jotain asiaa kysytään on se tietämättömyys. Jos homma on hanskassa, miksi kysyä. Siihen luotan, että joku tietää asiasta minua enempi, ja kertoo minulle, jotta minäkin opin tietämään... Että kyllähän tää vitsistä huolimatta on pikkasen se pyhä mekkakin. Oon itse ainakin huomannut, kun joku on minulta kysellyt jostain kalasta tai sen hoidosta, vastanneeni siihen, et "jaa pitääkin kävästä aw:lla kattoon, onko siel asiasta juttua.."
Että näin.
Jatketaanko tulijuovasta. Ainakin välillä... :P
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Rusakko kirjoitti:
Mari Kurki kirjoitti: En siis ehdottomasti olisi suositellut sitä itse tulijuovabarbien joukkoon.
Et varmaan :mrgreen: Mutta onneksi tuo on meidän akvaario ja kaikesta lätinästä huolimatta se pärjää siellä mainiosti.
Ny se hernepalko pois nenästä. Ymmärrän kyllä, että aikuistakin naista joskus kiukuttaa, mutta luulisi tuohon ikään mennessä osaavan kuitenkin käyttäytyä.
Vai että käytöstapoja peräänkuulutat minulta? Osoittaisitko ihan täsmälleen missä kohdassa tuossa viestissä ne puuttuvat, mikä kohta oli epäasiallisesti (tai edes ne herneet nenässä) kirjoitettu?
Tässä kohtaa kerron oman, henkilökohtaisen vaikutelmani ja mielipiteeni. Tämä perustuu ennenkaikkea tähän threadiin, mutta myös muutamiin aiempiin kyseisten henkilöiden kirjoituksiin tällä samalla foorumilla. Luokittelen pariskunnan piuiu ja Rusakko kategorian "Trollit/provot" alle. Heidän foorumille antamansa asiasisältö kutistuu huomattavan olemattomiin, tapoihinsa kuuluu tehdä ensin, kysellä se jälkeen mitä olisi pitänyt tehdä ja sitten kiistää saadut neuvot epämääräisiin "lähteisiin" tai "musta ei vaan tuntunut oikealta"-tyyppisin argumentein ja toimia eteenpäinkin hyvinkin fiilispohjaisilla ratkaisuilla. Ilmoille heitellään myös tässä keskustelussa nähdynkaltaisia koeheittoja "lämpötilalla ei ole kalalle juurikaan merkitystä" joita sitten ilman minkäänlaisia lähteitä ja faktatietoja puolustellaan ja ihan viimeisimpänä kerrotaan totaalisen yhteensopimattomien kalojen yhdistelemisestä, kuitataan aiheesta saadut neuvot argumentilla "hyvin ne on pärjänneet" (kauanko, joko kasassa on 2 viikkoa? Siitähän jo näkee hirveän hyvin sen viihtymisen :roll: ). Käyttämiään lähteitä he eivät kerro, vaan kätkeytyvät vanhan kunnon "heittäydy tyhmemmäksi kuin olet"-verhon taakse näitä pyytäessäni (piuiu ei mitenkään nyt ymmärtänyt mistä lähteistä olin kiinnostunut). Ja kirjoitettuani omiin kokemuksiini pohjautuneen ja huomattavan asiallisen perustelun miksi mielestäni viimeisin kalahankinta ei ole heille sovelias, peräänkuulutettaan minun käytöstapojani. Selkeä kaava tässä on. Provoaminen tapahtuu tässä kahden nimimerkin yhteistyönä ja on kieltämättä taitavasti toteutettu, mutta nyt riittää.
Urppis: Teksti lainautui väärin. Sinun nimesi jäi sinne vahingossa joukkoon, pahoitteluni tästä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mari Kurki kirjoitti:
Rusakko kirjoitti:
Vai että käytöstapoja peräänkuulutat minulta? Osoittaisitko ihan täsmälleen missä kohdassa tuossa viestissä ne puuttuvat, mikä kohta oli epäasiallisesti (tai edes ne herneet nenässä) kirjoitettu?
Tässä kohtaa kerron oman, henkilökohtaisen vaikutelmani ja mielipiteeni. Tämä perustuu ennenkaikkea tähän threadiin, mutta myös muutamiin aiempiin kyseisten henkilöiden kirjoituksiin tällä samalla foorumilla. Luokittelen pariskunnan piuiu ja Rusakko kategorian "Trollit/provot" alle. Heidän foorumille antamansa asiasisältö kutistuu huomattavan olemattomiin, tapoihinsa kuuluu tehdä ensin, kysellä se jälkeen mitä olisi pitänyt tehdä ja sitten kiistää saadut neuvot epämääräisiin "lähteisiin" tai "musta ei vaan tuntunut oikealta"-tyyppisin argumentein ja toimia eteenpäinkin hyvinkin fiilispohjaisilla ratkaisuilla. Ilmoille heitellään myös tässä keskustelussa nähdynkaltaisia koeheittoja "lämpötilalla ei ole kalalle juurikaan merkitystä" joita sitten ilman minkäänlaisia lähteitä ja faktatietoja puolustellaan ja ihan viimeisimpänä kerrotaan totaalisen yhteensopimattomien kalojen yhdistelemisestä, kuitataan aiheesta saadut neuvot argumentilla "hyvin ne on pärjänneet" (kauanko, joko kasassa on 2 viikkoa? Siitähän jo näkee hirveän hyvin sen viihtymisen :roll: ). Käyttämiään lähteitä he eivät kerro, vaan kätkeytyvät vanhan kunnon "heittäydy tyhmemmäksi kuin olet"-verhon taakse näitä pyytäessäni (piuiu ei mitenkään nyt ymmärtänyt mistä lähteistä olin kiinnostunut). Ja kirjoitettuani omiin kokemuksiini pohjautuneen ja huomattavan asiallisen perustelun miksi mielestäni viimeisin kalahankinta ei ole heille sovelias, peräänkuulutettaan minun käytöstapojani. Selkeä kaava tässä on. Provoaminen tapahtuu tässä kahden nimimerkin yhteistyönä ja on kieltämättä taitavasti toteutettu, mutta nyt riittää.
Kuva
Miksi ei kyseisiä kaloja yhteen? Faktaa kiitos.

[rakentavaa kommenttia]
Btw: En ole tietentahtoen ruennut provoamaan, vaan herättänyt keskustelua. Omasta mielestäni olet vaan kärjistänyt/väärin ymmärtänyt noita ajatelmiani ja siltä pohjalta lähtenyt väittelemään, sen sijaan ku asiasta voisi keskustella "hedelmällisemmin". Mielipiteitä olen mielestäni hyvä ottamaan vastaan, mutta jos ne mielipiteet ovat liian kärkkäässä muodossa(lue: oma mielipide on ainoa oikea) niin kyllä siitä vähän herpaantuu. [:I] Nytkin voi olla, että sanamuotoni ovat siinä muodossa, että se ärsyttää, mutta niin ei ole tarkoitus. [/rakentavaa kommenttia]
Viimeksi muokannut Rusakko, 12:29, 24.01.2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mari: Oikeesti tajusin sen, mua vain kenkutti, kun se jää tänne threadiin elämään minun sanomanani.
Mutta luulenpa, että tuo keskustelu on kuitenkin niin värikästä, että lukija lukee laajasti läpi.
Tuossa makaronilaatikkoa vääntäessäni, ajattelin, että voisi ottaa ihan tavaksi liittää lähteen linkki, kun tulee just tuota tiedon jalostamista, lähteen tiedon tarkistelemista. Onpahan yksiselitteinen juttu ja jokaisen luettavissa. Ei tarvitse selitellä, kun jokainen voipi itsekseen lukasta mistä moisia väittämiä juontuu.
Kiitoksia kaikille!
1000 litraa vesivahinkoa
shays
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: Norsukalojen yhteensopivuus muiden kalojen kanssa

Jaoin nämä viestit pois sieltä tulijuovista, josko se alkuperäinen ei menisi nyt täysin OT. :)
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

shays kirjoitti:Jaoin nämä viestit pois sieltä tulijuovista, josko se alkuperäinen ei menisi nyt täysin OT. :)
Hyvä homma. [;)]

Jos Mari ny meinaa, ettei Mustanorsukala sovi Tulijuovien joukkoon, niin pohjautuuko perustelusi nimenomaan tuohon norsukalan sähköiseen kaikuluotaamiseen? Helsingin Akvaariokeskuksen sivujen mukaan(heidän lähdettä en tiedä)pulssien frekvenssi on noin 800kertaa minuutissa. Se tekee yli 13 kertaa sekunnissa. Mielestäni tuo on vielä suht nopeaa äänimaailmalla visuloimista(jos ei verrata lepakoihin :mrgreen: ). ihmisen silmä/aivot pystyvät muistaakseni käsittelemään noin 50 kuvaa sekunnissa. Tuo vaan ihan vertailukohdaksi.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

piuiu kirjoitti: Vastaahan, urppis, silti noihin kysymyksiin :) Ja muutenkin lisää niiden neljän käyttäytymisestä yms. Kaikki ko. lajiin liittyvä kiinnostaa nääs. Jospa päästäin taas niiden asioiden äärelle :mrgreen:
piuiu, nyt tää homma on ihan sekaisin.. Siis norsukeskustelu oikeassa paikassa, mut missä ne kysymykset olikaan, en löydä ko. ketjusta.. Pistä puntius denisonii keskusteluun, niin kerron kernaasti noista neljästä... Kamerakin pitäisi tyhjentää, joska saisi niitä kuvia joskus ladattua. Siinä hommassa oon äärettömän laiska, mutta muistaakseni ekapäivien kuvia siitä kuinka nuo kirmaavat kulmiksien kanssa pitäisi kamerassa olla... En tätä ketjua nyt halua sekoittaa tuliksilla, joten palataan siihen toiseen tulijuova asioissa... :D
1000 litraa vesivahinkoa
shays
Katalysaattori
Katalysaattori

Oli kai tuolla useampi perustelu, miksi tulisi pitää lajialtaassa.

Tuon tulijuovien kanssa yhteensopimattomuuden ymmärsin lukemistani jutuista niin, että kun kala joka ei näe ja etsii ruokansa sillä kaikuluotaamisellaan, niin ruoan ympärillä häsläävät vilkkaat kalat häiritsevät sitä etsimistä niin pahasti ettei otus lopulta löydä sitä ruokaa. Sen lisäksi, että ne vilkkaat kalat luultavasti on jo ehtineet syödä sen ruoan pois. Tokihan sinne altaaseen voi holvata ruokaa ihan hillittömät määrät niin, että jokainen varmasti löytää ruokansa, mutta se pilannee veden sitten aika äkkiä ja silloin toiset saattavat syödä jo liikaakin. Eli ei ehkä se paras vaihtoehto sekään.

Nämä siis vain lukemieni juttujen perusteella. :)

Urppis, piuiu taisi kysellä sinulta ainakin ruokintakysymyksiä tulijuoviin liittyen..? Kyllä se siellä tulijuovaketjussa pitäisi olla kun selaat taaksepäin, ei se tässä ketjussa ole! :D
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Kiitti shays.. Mulla on nyt muusit ja soosit tääl sekaisin, kun tuon ketjun haulla hain ja sitä aloin selaamaan, luinkin yhtäkkiä tätä ketjua... My misstake..
Jotain ruokintaan liittyvää muistelenkin ollen puhe. Etsiskelen tässä rauhassa.
1000 litraa vesivahinkoa
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viesti:

shays kirjoitti:Oli kai tuolla useampi perustelu, miksi tulisi pitää lajialtaassa.

Tuon tulijuovien kanssa yhteensopimattomuuden ymmärsin lukemistani jutuista niin, että kun kala joka ei näe ja etsii ruokansa sillä kaikuluotaamisellaan, niin ruoan ympärillä häsläävät vilkkaat kalat häiritsevät sitä etsimistä niin pahasti ettei otus lopulta löydä sitä ruokaa. Sen lisäksi, että ne vilkkaat kalat luultavasti on jo ehtineet syödä sen ruoan pois. Tokihan sinne altaaseen voi holvata ruokaa ihan hillittömät määrät niin, että jokainen varmasti löytää ruokansa, mutta se pilannee veden sitten aika äkkiä ja silloin toiset saattavat syödä jo liikaakin. Eli ei ehkä se paras vaihtoehto sekään.

Nämä siis vain lukemieni juttujen perusteella. :)
Norsu on käsisyötössä, joten se ruoka puoli voidaan unohtaa.. Vieläkö on muuta järkevää syytä?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Rusakko kirjoitti:Norsu on käsisyötössä, joten se ruoka puoli voidaan unohtaa.. Vieläkö on muuta järkevää syytä?
No miten olisi nämä muut perustelut mitkä luettelin tässä:
Mari Kurki kirjoitti:Mustanorsukalasta: Itselläni oli näitä 16 yksilön parvi 900 litraisessa aikoinaan ja joskus vielä sitäkin aikaisemmin olen pitänyt yksin norsukalaa seura-akvaariossa. Kyseisen kalan käytös on tyystin erilaista yksin ja seurassa. Sosiaalinen käyttäytyminen seurassa pääsee oikeuksiinsa ja sitä seuranneena en itse pitäisi enää näitä yksikseen. Toki norsukalalauma on melkoinen investointi, sillä lauman on oltava suuri (pienessä porukassa kiusaavat lauman pienimmät hengiltä). Norsukala on seuran suhteen melko tarkka, sillä se ei näe juurikaan ja sen ruoan etsintä vie aikaa. Vilkkaasti uivat kalat häiritsevät norsukalan sähköaistimen käyttöä ja vilkkaammat kalat myös syövät niin nopeasti, että norsukala jää helposti ruoatta. En siis ehdottomasti olisi suositellut sitä itse tulijuovabarbien joukkoon. Itselläni allaskavereina oli aikoinaan erilaisia ripsimonneja ja niidenkin soveltuvuutta alkuun hieman jännitin, mutta tämä tuntui kuitenkin toimivan. Mustanorsukalan lämpötilatoiveet myös asettuvat hieman korkeammalle kuin tulijuovien, tahikka mennään siinä rajoilla.. jos pidetään lämmöt jossain 25 asteessa (silloin ollaan sekä norsun että tulijuovien viitearvojen sisällä). Itselläni on kuitenkin kokemus, että mustanorsut ovat aktiivisempia hieman lämpimämmässä vedessä, joten jos minulta kysytään niin suosittelisin niille sellaista 26 - 28 astetta.
Ja olihan tuolla ketjussa aikaisemminkin ainakin pari linkkiä mustanorsukalojen vaatimuksista. Mainitaan vielä, että mustanorsu on itse hyvin rauhallinen kala ja vilkkaat, uteliaat, ympäriinsä häsläävät allastoverit tuntuvat häiritsevän ja stressaavan sitä melkoisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”