Onnittelut hienosta akvasta, mutta älä lupaile mitään että vain yksi akva...! Ei maar, mäkin olen tyytyväinen siihen ainokaiseen isoon, enkä muusta haaveile. Kulmatetrat ovat todella hienoja kun niitä on paljon, kuulostaa hyvältä valinnalta! Pysyvät kivasti parvessakin, kuulemma. Odotahan kun kasvit tuosta kasvavat, on siinä sulle upea akva! Ehdottaisin ainakin vielä toiset 5kpl helmimonnisia lisää, ne tykkää niin kovin kun on kavereita enemmänkin ja näyttävät nekin todella hyvältä, kun niitä on iso parvi kokoontuneena pohjalle miettimään syntyjä syviä.
Lehtikset näyttävät aika pieniltä kuvassa, mutta kasvavat kutuikään nopeasti. Sitten seuraakin kaikkea mielenkiintoista, enemmän tai vähemmän draamaa. Mitään ei voi ennustaa etukäteen, kalojen luonteet ratkaisevat kaiken! Meillä ei riittänyt 150cm pitkä akva kolmellekaan lehtikselle, vaan jäljelle jäi vain kutupari sitä asuttamaan. Yksi pikkuporukka tappeli, se hajotettiin, seuraavassa kokoonpanossa "naaraat" kutivat keskenään (toinen olikin siis uros)ja kolmas pyörä päätti ryhtyä munarosvoksi ja häiriköksi itseään pienempää pariskuntaa kohtaan, joten sekin sai lähteä, ikävä kyllä, mutta nyt on rauha maassa. Että ootahan vaan, aika uskomattomia juttuja olen kuullut pitkään lehtiksiä harrasteneilta näiden kauniit ja rohkeat-meiningistä!
Suunnittelua: akvaario lehtikaloille
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Suunnittelua: akvaario lehtikaloille
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Heh heh, tälläkin hetkellä kaksi akvaariota. Mutta kunhan saan tuon joskus myytyä tai sitten jätän kasvatusaltaaki. Niin enempää ei vähään aikaan tuu, sitten jooskus tulee vielä isompi, mutta tää tuntuu nyt just sopivalta.
Kulmatetrat vaikuttaa aivan huikeilta! Sitten ois mustaa raitaa kerrakseen. Leväbarbeilla, lehtikaloilla ja kulmatetroilla. Nuitahan vois mennä aika monta kymmentä, tosin liian täyttä en halua. Kunnon parven kumminkin. Helmimonnisia hankin vielä lisää, nytkin ostin jo tuohon kaksi pientä kaveriksi. Mutta ovat aika kalliita, yli 10 euroa kappale. Missäköhän hinnoissa kulmatetrat pyörii muuten?
Lehtikalat on joo vielä pieniä. Tuohon jää kutupari jos semmonen joskus löytyy. Oon lukenu myös paljon juttuja lehtikaloista ja tulin heti siihen tulokseen että haluan vain kaksi lehtikalaa tuohon lopullisesti. Aika sen näyttää mitä tästä vielä tulee. Kaikki kalat on selvinneet hengissä tähän asti ja se on mulle jo pieni saavutus.
Kulmatetrat vaikuttaa aivan huikeilta! Sitten ois mustaa raitaa kerrakseen. Leväbarbeilla, lehtikaloilla ja kulmatetroilla. Nuitahan vois mennä aika monta kymmentä, tosin liian täyttä en halua. Kunnon parven kumminkin. Helmimonnisia hankin vielä lisää, nytkin ostin jo tuohon kaksi pientä kaveriksi. Mutta ovat aika kalliita, yli 10 euroa kappale. Missäköhän hinnoissa kulmatetrat pyörii muuten?
Lehtikalat on joo vielä pieniä. Tuohon jää kutupari jos semmonen joskus löytyy. Oon lukenu myös paljon juttuja lehtikaloista ja tulin heti siihen tulokseen että haluan vain kaksi lehtikalaa tuohon lopullisesti. Aika sen näyttää mitä tästä vielä tulee. Kaikki kalat on selvinneet hengissä tähän asti ja se on mulle jo pieni saavutus.
Harrastus tauolla
Tyhmä kysymys: minkä ihmeen takia käytetystä akvaariosta pitää silikoni vaihtaa?
Akvaariopaketteja kannattaa kysellä muualtakin kuin kehäkolmosen sisäpuolelta. Esim lemmikkitalo taikatassu raumalta myy juwelin paketteja huomattavasti edullisemmin kuin kehäkolmosen sisällä. Kannattaa soitella ja kysellä. Kukapa sitä tietää vaikka se oman paikkakuntasi liike tekisi halvimman tarjouksen.
Akvaariopaketteja kannattaa kysellä muualtakin kuin kehäkolmosen sisäpuolelta. Esim lemmikkitalo taikatassu raumalta myy juwelin paketteja huomattavasti edullisemmin kuin kehäkolmosen sisällä. Kannattaa soitella ja kysellä. Kukapa sitä tietää vaikka se oman paikkakuntasi liike tekisi halvimman tarjouksen.
Sampimonnit ovat kuteneet! Tänään aamulla huomasin että yksi sampimonneista makoilee kudun vieressä/päällä. Selvästi suojelee kutua tai sitten pistelee ne suuhun. Missä mahtaa olla se kudun toinen osapuoli, kun on näkynyt vain kaksi kolmesta? Harmi että akvaariossa on ahneita lehtikaloja, toivottavasti osaa sampimonni pitää puolensa. Kutu on liuskekiven päällä eli tasaisella pinnalla. Näyttäis vähän siltä että pariskunta ois siis löytyny, kun kolme näitä ostin keskiviikkona. Kutu on varmaan tapahtunut viime yönä. Ihmettelinkin kun valojen ollessa päältä näkyi vain yksi sampimonni.
Harrastus tauolla
Siirsin edellisen kudun talteen eilen illalla. Siis kutu oli liuskekivessä ja siirsin kiven poikahäkkiin. No tämä kudun vartija tuli matkassa sinne, ei helpolla luopunut poikasistaan. Poikaset ovat kuoriutuneet viime yönä ja tänään. Kuolleisuus on pelottavan suurta jo nyt. Vaikka on jonkin verran virtaava paikka ja ilmastin kanssa. Taitaa olla pelkkä haave että sais nää kasvatettua joskus isoiksi asti.
On tää ihme hommaa. Sampimonnit ovat taas kuteneet, edellisestä ei oo viikkoakaan..Aika kova on tahti näillä, kun heti uusi kutu perään. Ja nyt vahtii kumpikin kaveri suodattimessa olevaa kutua. Käy sääliksi kolmatta tapausta, pitäiskö sille hankkia kaveri vai myydä pois..? Kun pariskunta näyttää jo löytyneen ja uskollisilta vaikuttais olevan toisilleen. Nämä kutevat jopa ilman vedenvaihtoa, tai muitakaan toimenpiteitä.
Muuten menee kaikki ihan hyvin, kalat on selvinneet hengissä tuon kriittisimmän ajan eli alun ohi. Vedenvaihtoa ei voi juuri tehdä, parikymmentä litraa pystyy vaihtaan poikasboksin takia. Joku on vaan vedellyt kasveja suuhunsa viime yönä.. Jotenkin epäilen lehtikaloja tai sitten tuota sampimonnia. Joka siis vahti lähes viikon kutua. Lehtikalat ovat taas niin ahneita, että huh huh.
On tää ihme hommaa. Sampimonnit ovat taas kuteneet, edellisestä ei oo viikkoakaan..Aika kova on tahti näillä, kun heti uusi kutu perään. Ja nyt vahtii kumpikin kaveri suodattimessa olevaa kutua. Käy sääliksi kolmatta tapausta, pitäiskö sille hankkia kaveri vai myydä pois..? Kun pariskunta näyttää jo löytyneen ja uskollisilta vaikuttais olevan toisilleen. Nämä kutevat jopa ilman vedenvaihtoa, tai muitakaan toimenpiteitä.
Muuten menee kaikki ihan hyvin, kalat on selvinneet hengissä tuon kriittisimmän ajan eli alun ohi. Vedenvaihtoa ei voi juuri tehdä, parikymmentä litraa pystyy vaihtaan poikasboksin takia. Joku on vaan vedellyt kasveja suuhunsa viime yönä.. Jotenkin epäilen lehtikaloja tai sitten tuota sampimonnia. Joka siis vahti lähes viikon kutua. Lehtikalat ovat taas niin ahneita, että huh huh.
Harrastus tauolla
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Joo ei ole poikasten kasvatus aina helppoa hommaa, tosin riippuu paljon lajistakin. Toiset lisääntyy liiaksikin, mutta itse monnisten kudettamista harrastaneena ymmärrän nyt hyvin, miksei monnisia jaella ilmatteeksi....
Meillä ei ole yksikään lehtis ikinä repinyt kasveja, mutta olen kuullut niinkin käyneen. Mutta taas oli kovasti lehtien nyppimistä muutaman päivän ja niinhän nuo ottivat ja kutaisivat anubiaalle vajaat kaksi viikoa edellisen kudun jälkeen. Jos tahti jatkuu tällaisena, täytynee erottaa pari hetkeksi lomailemaan. Meidän toinen lehtispari on aivan onneton huolehtimaan kudusta, mutta tämä nuorempi pariskunta hoitaa kuin suoraan oppikirjasta! Sääli, että poikaset menee aina parempiin suihin, olisi kiva seurata myös poikasten hoitoa. Nää on muutenkin niin leppoisia, kudulta häätävät muut kalat pois, muta muuten keskittyvät vain omin juttuihinsa. Hurjia jutuja kuumana käyvistä kutevista lehtiksistä kuulleena olin varustautunut jonkinsortin raivohulluteen kaikkia, jopa puolisoa, kohtaan. Eiköhän ne kohta sullakin aloita kututouhut, aika skideinä näköjään aloittavat. Mutta on se huikea näky kun lehtis, tuo muuten niin verkkainen kala, vetää aivan kyljellään kuin rasvattu salama häätäessään tunkeilijat pesältä! Olin tipahtaa tuolilta, kun se tapahtui ekan kerran.
Meillä ei ole yksikään lehtis ikinä repinyt kasveja, mutta olen kuullut niinkin käyneen. Mutta taas oli kovasti lehtien nyppimistä muutaman päivän ja niinhän nuo ottivat ja kutaisivat anubiaalle vajaat kaksi viikoa edellisen kudun jälkeen. Jos tahti jatkuu tällaisena, täytynee erottaa pari hetkeksi lomailemaan. Meidän toinen lehtispari on aivan onneton huolehtimaan kudusta, mutta tämä nuorempi pariskunta hoitaa kuin suoraan oppikirjasta! Sääli, että poikaset menee aina parempiin suihin, olisi kiva seurata myös poikasten hoitoa. Nää on muutenkin niin leppoisia, kudulta häätävät muut kalat pois, muta muuten keskittyvät vain omin juttuihinsa. Hurjia jutuja kuumana käyvistä kutevista lehtiksistä kuulleena olin varustautunut jonkinsortin raivohulluteen kaikkia, jopa puolisoa, kohtaan. Eiköhän ne kohta sullakin aloita kututouhut, aika skideinä näköjään aloittavat. Mutta on se huikea näky kun lehtis, tuo muuten niin verkkainen kala, vetää aivan kyljellään kuin rasvattu salama häätäessään tunkeilijat pesältä! Olin tipahtaa tuolilta, kun se tapahtui ekan kerran.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos