Tarvitsenko hiilidioksidilevitintä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: Tarvitsenko hiilidioksidilevitintä?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Deicide kirjoitti:Joku ympäristömyrkkyhän tuosta EasyCarbosta on joskus löydetty, nimeä en nyt muista. Monilla toimii, ainakin kohtuullisella annostelulla, mutta usein olen sen kyllä myös yhdistänyt kalakuolemiin. Ei kylläkään itselläni, mutten laita kyllä omiin altaisiin.
Onhan tästä väännetty kättä aiemminkin, ehkä uutta luettavaa joillekkin: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=81665
Sieltä se vaikuttavakin aine selviää, tosin pienellä varauksella carbon suhteen.
Nallurainen kirjoitti: Eli tuo on siis mutu tuntumaa ja jonkun muun kertomaa mutta todelliset tiedot ja dokumentit asiasta puuttuu.
Eli johtopäätös on että aine saattaa olla hyvää mutta saattaa olla myös huijausta, ehkä myrkyllistä, ehkä ei.
Muiden kertomaa ja omia ja muiden kokemuksia, kyllä. Yv:llä voin antaa lähteen tiedot, julkaisemaan en sitä ala. Jos ja kun kasvien kasvatus onnistuu ilmankin, miksi mahdollisesti haitallista ainetta pitäisi käyttää, ainakaan jatkuvasti?

----------------------------

Itse aiheeseen lisäyksenä vielä. Aloittajankin tapauksessa hiilidioksidin lisäys kaasupullosta on ehdottomasti järkevämpää, kuin carbon kippaaminen. Mutta ensin voisi kokeilla, miten kasvit kasvaa ilman mitään hiililisäyksiä. Ainakin jos ei ole mitään kunnon kasviallasta tarkoitus rakentaa.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mä ajattelin pitää myös taukoa Easy Carbon käyttöön. Tupsulevään se ei enää tehoa, edes suoraan ruiskutettuna tupsuihin päivittäin, ei mitään vaikutusta. Ovatkohan tulleet immuuniksi, koska ainetta olen käyttänyt aina?
Muistan Akvaariokeskuksen Petrin sanoneen, että sitä tulee käyttää ainoastaan kuuriluontoisesti esim. n. 3 viikon ajan.
Koklaan nyt olla kuukauden päivät ilman ja katsoa mitä tupsut sanoo/tekee.
Hiililaripöntöt on käytössä. Olen huomannut, että kasvit ei voi niin hyvin, kun pullon pulputus loppuu. Tiiä sitten tarvitsenko? Aion kuitenkin käyttää edelleenkin.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kaikesta tästä kädenväännöstä huolimatta mulle ei selvinny vastaus tohon alottajan kysymykseen.

Eli jos purkissa on asiat ok (kasvit kasvaa hyvin ilman mitään lisättyjä kasviravinteita) niin tarvitseeko tota hiilidioksidilevitintä? Eli onko siitä jotain muuta hyötyä kuin se että kasvit kasvaa?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Yksi hyvä syy käyttää hiilaria on se, että sillä on helppo alentaa veden pH:ta, jos altaassa on alle 7:n pH:ssa viihtyviä asukkaita.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mauiwee kirjoitti:Kaikesta tästä kädenväännöstä huolimatta mulle ei selvinny vastaus tohon alottajan kysymykseen.

Eli jos purkissa on asiat ok (kasvit kasvaa hyvin ilman mitään lisättyjä kasviravinteita) niin tarvitseeko tota hiilidioksidilevitintä? Eli onko siitä jotain muuta hyötyä kuin se että kasvit kasvaa?
Ei tarvita. Hiilarin ainoa funktio on kasvien hyvinvointi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-riff- kirjoitti:Onhan tästä väännetty kättä aiemminkin, ehkä uutta luettavaa joillekkin: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=81665
Hyvin muuten näkyi tuosta miten omat alkuaikojen mainoslauseet nestehiilelle kääntyivät huonojen kokemusten myötä varoitteluksi.
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Kysynpä tässä samassa ketjussa, että mitenköhän mun kannattais toimia. Tarkoitus olisi virittää hiilidioksidisysteemit 85-litraiseen altaaseen. Ymmärsin, että on tärkeää että karbonaattikovuus olisi tarpeeksi korkea ettei pH-arvot laske liikaa hiilidioksidin takia. Mulla KH on kuitenkin matala, jotain 1 ja 2 välillä. pH- arvo on hurjat 8,5, jota mielellään säätäisin myös alle seiskaan. Jos nyt menen ja nostan ruokasoodalla karbonaattikovuutta, silloinhan tuo pH kohoaa entisestään? Miten saisin siis toista nostettua ja toista laskettua?
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

Älä lisää nyt soodaa. Ph tuskin tulee romahtamaan niin dramaattisesti, että mentäisiin liian alhaisiin arvoihin. Eli laitat hiilarisysteemin altaaseen ja mittaat aktiivisesti ph:ta. Jos mahdollista kannattaa laittaa aluksi pieni lisäys ja kasvattaa annosta pikkuhiljaa niin ei ph laske liian nopeasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”