Suurten kultakalojen ruokinta

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

SPLASH kirjoitti:
nötter kirjoitti:Nyt kun on alkulämmitelyt keskusteltu :)
Sisältää myös valkosipulia jolla loiset saa pidettyä poissa.
Hyvin outo väite. Vampyyrit ehkä mutta ei loiset. Mihin tutkimukseen väite perustuu? Olisihan se mahtavaa jos ennaltaehkäisy olisi noin yksinkertaista. [;)]
Tämä kyllä pitää paikkansa että valkosipulia on kalojen ruuissa.
http://www.koi-fish.co.uk/acatalog/medi ... arlic.html
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Tiedän, että ruoissa on valkosipulia. Onko sitä nimenomaan loisten vuoksi. Uusi tieto minulle.
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Sieltä tulikin jo hyvä esimerkki. Valkosipulin väitetään myös lisäävä voimaa ja kestävyyttä. Käytetään myös ennalta ehkäisevästi sienien, matojen ja kasvaimien hoitoon. Liikakin on sitten pahasta. Tutkimus tietoa on runsaasti tarjolla. Hakemaan vaan niin voi itse päättää mihin lähteeseen haluaa uskoa.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Aina oppii uutta. Räkmixiin olenkin valkosipulia laittanut.
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Nishikoi kirjoitti:Vastaa tähän nyt sitten ihan teksillä kun pyysit.
nötter kirjoitti:Edellisessä viestissäni mainituilla ruuilla ruokittuna, en siis näe akvaariossa kakkaa lainkaan. Se katoaa samantien. Ruuat syödään suurin piirtein puolivälissä matkaa pohjalle. Pohjalle asti ei kovin moni rae edes ehdi.
Tässäkin pätee laatu, ei määrä, vai meinaatko että kultikset kysyy et kukas tän o oikeen tehny.
nötter kirjoitti:Mutta ihmettelen suuresti olenko ainoa joka tutkii sisällysluettelon enen kuin ostan ruuan?
Todennäköisesti olet yksin ehkä 1/100000.
nötter kirjoitti:Valmistajien juhlaa, kun kuluttajat ostavat mitä vaan missä lukee kultakaloille ja on halpaa.
Markkinavoimat sen sanoo mitä tehdään.
nötter kirjoitti:Yleinen käsityshän on, että kultakaloille voi antaa mitä vain.
Näin ei suinkaa ole suurinosa katsoo että purkin kyljessä on ainakin kultakalan kuva.
nötter kirjoitti:Näillä eväillä en edes oleta kaikkien kultakalojenruokien olevan kovinkaan hyviä ja sopivia kultakaloille.
Olet todennäköisesti aika heikoilla tämän väittämän kanssa. Tuskin firmat tekee ruokaa jolla fisut heittä kupin nurkkaan, tai jos tekee niin ei kauaa.
nötter kirjoitti:Mitäs kultakala syö luonnossa? kaiken maailmailman nilviäisiä, nuijapäitä, hyönteisiä, kalanpoikasia ja kasviksia.
Niin syö ja varmaan joukossa on ihan sellastakin että ne heikommatkin ruuat on 100 x parempia, koska joukossa on niitäkin millä kalat saavat loisia jota ei tod näk ole tehdasruuissa.
nötter kirjoitti:En ymmärrä mitä esim. viljatuotteet tai niiden johdannaiset tekevät teollisisissä ruuissa.
Mistä ne sitten tehtäisii, niistä rapakoissa elävistä nilviäisistäkö, ei taitais kovinkaan monen rahat riittä sen ruuan ostamiseen.
nötter kirjoitti:Laskevat tietysti niiden hintaa, mutta mitä muuta?
Ei varmaan muuta kauppa perustuu yleensä voiton tavoittelemiseen.
nötter kirjoitti:Vakavasti olen harkinnut ruokien itse tekemistä.
Älä harkitse tee, minä olen tehnyt monta vuotta ja todennut sen melko hankalaksi, ainoastaa poikasruokaa teen kun on tarvis.
nötter kirjoitti:Vain laiskuus estää. En tällä hetkelläkään ole löytänyt teollista ruokaa joka olisi mielestäni niille tarpeeksi sopivaa. Mainitsemani ruuat ovat parhaimpia löytämiäni. Olisin iloinen, jos joku olisi löytänyt vielä parempia ruokia?
Laita ihan faktaa siitä millä tavoin jotkut ruuat ovat huonoja , opeta meitä tietämättömiä. Mitä on se oikea ruoka ja millaista sen pitäis olla? Katsotaan onko maailmalla sellaista.
Opettamaan ei pokka eikä edes tarve riitä :) Mutta itse pitäisin kokeilemisen arvoisena ainakin sellaista tuotetta joka olisi viljaton, Kasvissyöjille tarkoitettu, ei mielellään spiruliinaa jatkuvasti ainakaan syöttäisi ja jos ei rapakoissa elävillä nilviäisillä proteiinia, niin vaikka ihan kalalla. Suhdetta pähkäilin n. 80% kasviksia ja lihaa 20%. Valillä hieman vaihtelua suhteisiin ja ruuan määrään. Valkosipulia kuuri luonteisesti. Tähän suuntaan olisi tällä hetkellä näkemys hyvästä ruuasta. Mitäs mieltä olet?
srd kirjoitti:^Hear hear Nishikoi.

nötter vois kattoo sitä maailmaa ilman sitä kukkahattutädin hatun harsoa, ni ehken noi elämän realiteetit palautuis paremmin mieleen. Jookos? :mrgreen: Ja jos tästä kautta rantain nätisti sanotusta lausahduksesta ei nyt joku tajunnut niin sama suomeksi; ota herne pois nenusta. Ketään ei kiinnosta kuinka paljon parempi ihminen joku toinen on jos ruokkii kalojaan kalliilla ruoalla (jota ei muuten ole sinun tapausessasi nötter edes tarkoitettu kultakaloille... huppista..)

Momon syödessä kelluvaa sticksiä se jauhaa ilmakuplat pois ruoasta. Samoin käy hiutaleiden kanssa. Kidukset vaan lepattaa kun kuplat poistuu. Sen kakka ei kellu, mutta leijailee suodattimen imuun varsin näppärästi. Sterlettirakeet taasen ovat sellaista jankkia että ei taida olla ilmaa koskaan nähnytkään. Hikarin sinking wafers on aikas yksiselitteinen juttu eikös vaan?

Että sellaista.
Mitäs Aqua-web olisi ilman häiriköitä? heh..heh..
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

nötter kirjoitti:
srd kirjoitti:^Hear hear Nishikoi.

nötter vois kattoo sitä maailmaa ilman sitä kukkahattutädin hatun harsoa, ni ehken noi elämän realiteetit palautuis paremmin mieleen. Jookos? :mrgreen: Ja jos tästä kautta rantain nätisti sanotusta lausahduksesta ei nyt joku tajunnut niin sama suomeksi; ota herne pois nenusta. Ketään ei kiinnosta kuinka paljon parempi ihminen joku toinen on jos ruokkii kalojaan kalliilla ruoalla (jota ei muuten ole sinun tapausessasi nötter edes tarkoitettu kultakaloille... huppista..)

Momon syödessä kelluvaa sticksiä se jauhaa ilmakuplat pois ruoasta. Samoin käy hiutaleiden kanssa. Kidukset vaan lepattaa kun kuplat poistuu. Sen kakka ei kellu, mutta leijailee suodattimen imuun varsin näppärästi. Sterlettirakeet taasen ovat sellaista jankkia että ei taida olla ilmaa koskaan nähnytkään. Hikarin sinking wafers on aikas yksiselitteinen juttu eikös vaan?

Että sellaista.
Mitäs Aqua-web olisi ilman häiriköitä? heh..heh..

Häiriköitä? millähän tavalla srd häiriköi? Kerroppa mullekkin kun mä en keksi :D Eiks kultakalalle oo pääasia että se saa ruokaa joka täyttää sen mahan ja jolla se pysyy terveenä. Kertokaapa mulle tyhmälle että miksi niille pitäisi esim antaa sitä spirulinaa jos se kerran aiheuttaa mustia paiseita (mä en edes tiennyt tätä)?

Meillä safkana on tällä hetkellä Sera pond bio granulat (meillä näitä on käytetty niin kauan kuin muistan), kurkku, kuivatut ötökät, tynnyristä itikan toukkia, pieniä matoja pilkottuina, porkkanaa ja satunnaisia monnintabletteja mitä sattuu löytymään. Ja hyvin on Hepuli pärjäillyt nyt kuudetta meillä olovuottaan, ei sairastele, ei paiseita, virkeä on ja ruokahalua löytyy. Pituutta se hieman vajaa kolmekymmentä senttiä. Poikaset väänsi meille vanhassa altaassa ja nautiskelee nyt eläkepäivistä nuorempien kultisten kanssa. Miks siitä pitää tehdä niin vaikeaa? :mrgreen:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Minä ainakin puhun siitä millaisella ruualla minä haluaisin ruokkia omat kalani. Minulle on tässä toistakymmentä vuotta kultakaloja pitäneenä tullut tietoa ja epäilyksiä, joihin syyt ruokintaan perustuu. Mutta ilmeisesti aihe on liian pelottava, että siitä pystyttäisiin ilman solvaamista täällä puhumaan. Täältä ei taida löytyä ketään, jota kiinnostaisi mitä sinne altaaseensa joka päivä tiputtaa. Itseni ja kalojeni takia minä täällä juttelen jos jollekkin on vielä epäselvää. Ihmettelen vain miksi tänne kirjoitatte jos ei kiinnosta, ettekä halua mitään asiasta tietää. Minut saa mieleläänkin tyrmätä, mutta haluan perusteita, muuhun perustuvia kuin joukkohysteriaan ja yleiseen kieltämiseen. Muuten ei kukaan opi mitään.

Sitä Spiruliinaa on tungettu aikas moneen paikkaan ja hankala välttää, varsinkaan jos ei lue tuoteselosteita. Sitä on ruuissa korkeiden ravintoarvojensa takia. Paljon annettuna aiheuttaa pieniä mustia pisteitä( Itse olen nähnyt vain pään seudulla). Vaikka lopettaisi täysin spiruliinan antamisen pilkut pysyvät vielä pitkään sen jälkeen. Mitä tietoa olen asiasta saanut se ei ole kuitenkaan vaarallista. Mutta eiköhän kaikki itsekkin tajua, että rajansa kaikella. Olen tälläisen liikaa spiruliinaa saaneen kultakalan joskus kuntouttanut. Sillä oli kaikennäköitä muutakin vikaa myös suolistossa, jonka tähden se piti pitää erikoisruokavaliolla jatkuvasti. En tiedä millaisissa oloissa se oli ollut aikaisemmin.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

-Mandell- kirjoitti:Häiriköitä? millähän tavalla srd häiriköi? Kerroppa mullekkin kun mä en keksi :D
Minoon paha ihminen.. :mrgreen:
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Tänään vaihdettiin talviruokinnalle kun lämpötila putosi alle 15 asteen. Kohta tuoksuu kalat taas valkosipulille :). Voiskohan tuota koittaa lohikaloillekin olisi valmiina sipulinmakuisia lohia kaupan tiskillä. Syöttäs valkopippuria ja valkoasipulia, ei tarvitse kuin suolaan hiukan pintaan ja uuniin,. :mrgreen: :mrgreen:
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

^Hehehe, kannattaa kokeilla teriyaki kastiketta lohelle, on muuten hyvää.

Meillä ei harrasteta talviruokintaa kun lämpötila on ympäri vuoden sen 24C.
attek
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 10:00, 05.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja attek »

Meilläkin on lämmintä kesät-talvet, mutta annan ruokaa talvellakin. :D

Jonkinasteisen ongelman olen kehittänyt itselleni kultakalojen ruokailutavoista. Vaikka akvaariossa on kansilasit ja vain pienet aukot kulmassa ruoan pudottamista varten, kalat saavat loiskautettua uskomattomat määrät vettä lattialle hakiessaan ahneuksissaan pellettejä pinnasta. Pelkäänpahoin, että pian alkaa laminaattilattia oireilla.
600l (muuttovaikeuksissa)
enää 2 kultakalaa
2 partamonnia
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

attek kirjoitti:Meilläkin on lämmintä kesät-talvet, mutta annan ruokaa talvellakin. :D
Öh.. niin siis en osta erikseen talviruokaa, vaan syövät samaa pöperöä kesät talvet :mrgreen:
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

attek kirjoitti:Meilläkin on lämmintä kesät-talvet, mutta annan ruokaa talvellakin. :D

Jonkinasteisen ongelman olen kehittänyt itselleni kultakalojen ruokailutavoista. Vaikka akvaariossa on kansilasit ja vain pienet aukot kulmassa ruoan pudottamista varten, kalat saavat loiskautettua uskomattomat määrät vettä lattialle hakiessaan ahneuksissaan pellettejä pinnasta. Pelkäänpahoin, että pian alkaa laminaattilattia oireilla.

meidän korkkilattia on turvonnut mahtavasti kun ei ole noita kansilaseja ja vaikka kuinka yrittäisi muistaa pyyhkiä niin aina ei muista :roll: ja viereisen kaapin lasioveen on tarttunut hiutaleita ja yksi ruokapallero kun ovat lentäneet veden mukana ja jotenkin liimautuneet lasiin :D voisi pyyhkiä vekeen...
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 13:52, 29.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Viheria_elegia »

Tuohon jalostuksen vaikutukseen ruokintaan en ota kantaa. Meillä isot kultakalat mallia komeetta syövät karppien ruokaa ja hyvin tuntuvat syövän ja kasvavan. En tiedä johtuuko ruokinnasta, mutta aiemmin meillä oli erilaisia eväongelmia jotka tuntuvat kadonneen (n. vuosi) sitten kun aloin ruokkia kultiksia samoin eväin kuin karppeja. 8O
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

ihan uteliaisuudella, millaisia eväongelmia? :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Vettä lentää lattialle meilläkin. Edellisessäkin kultakala altaassa vettä lensi. Selvästi yhdistävät sen meillä ruokintaan. Edellinen akvaario oli eteisessä ja jos yritti lähteä kotoa ilman, että antaisi ruokaa, ne kastelivat jopa metrinkin päästä. Tähtäsivät vieläpä aika tarkasti... Nykyisessä altaassa sain pitkään pidettyä niin etteivät yhdistäisi veden heittoa ruokaan. Mutta tainnut joskus kuitenkin lipsahataa, kun kastelevat nämäkin minut nykyään, jos ohi menen enkä annakkaan ruokaa. Kastelevat myös kaikki minua muistuttavat muutkin ihmiset :)
Ruokinnalla levänmäärään ja lajiin on suurikin merkitys. Taistelin minäkin tupsulevän kanssa joskus, kunnes vaihdoin ruokinnan toiseksi, niin hävisi tupsuleväkin.
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

hmm puhutaanko me nyt evistä vai levistä? 8O mulla tais mennä sekasin
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
verkku_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 19:58, 07.02.2010
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja verkku_ »

Meillä syödään vain ja ainostaan vajoavaa ruokaa koska kalat eivät tykkää kelluvistaa ruuista. Meillä kalat harrastaa sitä ilmakuplien puhaltelua eli menevät pintaan ja puhaltelavat, välillä pruutavatkin vettä, eikö siitäki saa sitä ilmaa samalla lailla kun syöttäisi kelluvaa ruokaa. Mitempä sen estää. Mulla on tosi paljon kelluvia "tikkuja" kultseille tai/ja karpeille että jos joku ottaa vastaan ja maksaa postikulut niin voin lähetää etteivät mene pilalle :)
450l kultakalalandia, 240l platy, omppu ja sukarapu seurakunta, 4 kissaa
bunky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 12:23, 22.03.2011

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja bunky »

laadukkaita mereneläviä vain kultakala on saatavilla akvaario ostoksia :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”