Suurten kultakalojen ruokinta

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Kertokaapas mitäs hyviä/laadukkaita merkkejä ootte löytäneet ruuaksi kultsuille? Pitäisi olla vajoavaa, vähä proteiinista ja rakeet halkaisijaltaan yli 3mm.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

Miksi vajoavaa?

Itsellä käytössä Tropicalin koi&goldfish daily sticks peruspöperönä, ja lisäksi Tetran kultakalahiutale, Astran sterlettirae, Hikarin sinking wafers ja tuoreruoat.
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Merkkejä en ala mainostamaan, mutta ihmettelen myös tuota vajoavaa. Mä ainaskin suosin kelluvia ruokia, koska niistä näkee milloin kalat on saanut ruokaa tarpeeksi. Pohjalle putoava ruoka (varsinkin jos on karkeaa soraa, minkä väleihin ruoka menee) rehevöittää turhaan akvaariota.
350L
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Jalostetuimmille kultakaloille ei saisi antaa kuin vajoavaa ruokaa. Saavat kelluvasta uimarakko ja suolisto vikoja. Ainakin kärsivät väärästä ruokinnasta voivat siihen jopa kuolla. Olen tämän ihan itse saanut vierestä kokea. En anna nykyisillekkään kaloille vaikka ovat ns. luonnon muotoja tai lyhyt pyrstöisiä komeettoja? On niitäkin ihminen sörkkinyt mielestäni liikaa. Jospa joskus saisin villejä käsiini.
Luonnossa kultakala hakee ruokaa pojalta tonkien mutaa. Akvaariossa mutaa on hankala pitää, mutta hieno hiekka on aika lähellä. Meillä kaikki vajoava ruoka syödään, eikä sitä jää minnekkään. On minulla ollut joskus sora pohja kultsuilla. mutta se sai lujaa lähteä huomattuani kuinka hankalaa se on. Suosittelen hiekka pohjaa kultsuille on jopa helppo hoitoisempi kuin sora. Toivottavasti tästä tekstistä nyt saa jotain tolkkua... Jos ei halua vajoavaa ruoka merkkiä mainostaa niin saa laittaa myös yksärillä. On nimittäin tosi vaikea välillä löytää.

Jos joku on itse tehnyt ruokaa kultsuille, niin olisin siitäkin tosi kiinnostunut kuulemaan.

Lisäämpä vielä että, on vielä olemassa esteettinen syy miksi käytän vajoavaa ruokaa kaloillani. Kelluvaa ruokaa kun syöttää niin kakatkin kelluu ja on täynnä ilmakuplia. Kelluvan ruuan syöttämisen takia mielestäni kultsuilla on sottaavan ja haisevan kalan maine. Eipä mikään eläin tai ihminenkään kauheen miellyttävä ole väärällä ruokinnalla.
Hyvä laatuisella vajoavalla ruualla vesi pysyy kirkkaana ja kakat poissa silmistä. Kalat voivat silmin nähden hyvin. En ymmärrä miksi syöttää kelluvaa ruokaa?
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

nötter kirjoitti:Lisäämpä vielä että, on vielä olemassa esteettinen syy miksi käytän vajoavaa ruokaa kaloillani. Kelluvaa ruokaa kun syöttää niin kakatkin kelluu ja on täynnä ilmakuplia. Kelluvan ruuan syöttämisen takia mielestäni kultsuilla on sottaavan ja haisevan kalan maine. Eipä mikään eläin tai ihminenkään kauheen miellyttävä ole väärällä ruokinnalla.
Hyvä laatuisella vajoavalla ruualla vesi pysyy kirkkaana ja kakat poissa silmistä. Kalat voivat silmin nähden hyvin. En ymmärrä miksi syöttää kelluvaa ruokaa?
Ja höpöhöpö, kelluva ruoka muka aiheuttaisi kaloille ongelmia ja p*skatkin kelluu jus just. En ole koskaa nähnyt ainaka karpeilla mitään edellämainittua.
Minäkin syötän joka kesä 15-20 kg karpeille ruokaa ja kaikki on ollut kelluvaa. eipä ole p*skat kellunu ei. Sama juttu on ollut akvaarioiden kanssa. 30 v on ollut jonkilainen palju nurkassa ja aina on ollut kelluvaa ruokaa. Vesi pysyy kirkkaana kun ei syötä liikaa ja on kunnon suodattimet akvaarion kokoon nähden. Sillä että kelluuko se vai vajoaako ei ole mitään merkitystä veden laatuun tai kalojen hyvinvointiin vaan se määrä.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Komppaan Nishikoita.
350L
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Ehkäpä kaloissani on sitten jotain vikaa... Ja jos onkin niin, sitä suuremmalla syyllä antaisin niille mieluimmin juuri heille sopivaa ruokaa!!! Turha väittää höpönlopön puhujaksi, kun olen ihan käytännössä tämän asian kokenut, joten minun ei tarvitse harrastus vuosillani päteä. Anteeksi vaan minä puhun kultakaloista ja sinä paljuista, jolloin ruokinnassa saattaa olla pientä eroa. Ilmeisesti oikeat kultakala gurut ovat kaikonneet täältä, jolta voisin tietoa saada jotain lisää oppiakkin?
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

nötter kirjoitti:Jalostetuimmille kultakaloille ei saisi antaa kuin vajoavaa ruokaa. Saavat kelluvasta uimarakko ja suolisto vikoja. Ainakin kärsivät väärästä ruokinnasta voivat siihen jopa kuolla.
Totta, jos kala on pitkälle jalostettu, esim ranchu. Mutta näille jalostusmuodoille on onneksi ihan omat ruokalinjat. Esim. Hikarilta löyryy. Kaikki elävät olennot kärsivät väärällä ruokinnalla. :roll:
nötter kirjoitti:En anna nykyisillekkään kaloille vaikka ovat ns. luonnon muotoja tai lyhyt pyrstöisiä komeettoja? On niitäkin ihminen sörkkinyt mielestäni liikaa. Jospa joskus saisin villejä käsiini.
Hieman vainoharhaista. Ja luonnonmuodosta ihminen on muuttanut vain väriä (hibuna), tosin jos kalasi ovat komeettoja niin niiden jalostus muistaakseni lähti risteyttämällä ryukineita ja hibunoita.. Enivei, nämä ko jalostusmuodot syövät ilman ongelmaa kelluvia ruokia. Tämän mallisille kaloille tulee uimarakko-ongelmia vain huonosta hoidosta tai onnettomuuden takia.
nötter kirjoitti:Luonnossa kultakala hakee ruokaa pojalta tonkien mutaa. Akvaariossa mutaa on hankala pitää, mutta hieno hiekka on aika lähellä.
Tästä olen samaa mieltä. Hieno hiekka on paras pohjamatsku kutakaloille. Ja tonkimista on hauskaa seurata :)
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

heh. Onko kaloillasi rekisterikirjat vai mistä voit tietää varmasti niiden olevan puhdas "rotuisia"? Minä en ainakaan omistani tiedä. Tiedän vain miltä ne nyt näyttävät.
Kelluu se kakka näilläkin "luonnonmuodoilla" kun kokeilin kelluvaa lammikkokalojen ruokaa.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

Siitähän sen jalostusmuodon näkee, siis kalasta itsestään, turha siis alkaa saivartelemaan. Aikaa vievää ja typerää kiukutella itsestään selvästä asiasta.. :roll: Ja juu äkkiseltään väittäisin että tunnistan ryukinin, komeetan ja hibunan toisistaan. Kuten myös Bristol shubunkinin, wakinin, jikinin, orandan, ranchun, moorin, helmisuomun, celestiaalin, pompomin, kuplasilmän, tosakinin ja useita muita jalostumuotoja... Ja uskallan väittää että pystyn myös erottamaan esim. toadheadin kuplasilmästä tai ranchun leijonapään eri muodoista. Myönän että kultakalojen värit ovat välillä hakusessa, mutta ei sitä yksi ihminen ihan kaikkea voi muistaa.

Joten juu.

Momo on hibuna (tai mahdollisesti yksipyrstöinen wakin, näitä kahta en erota toisistaan) ja Ruuruu on ryukin. Ja tämän olen ihan itse päätelyt KATSOMALLA kalojani. :)
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Tarkoitimpa vaan, että ikinä et voi olla varma millaisia jalostus hirviöitä perimästä löytyy, vaikka kala näyttääkin terveeltä. Kukaan ei oikeasti pysty sitä valvomaan.

Sitähän en myöskään tiedä, että kelluuko kaikkien kalojeni kakka kelluvasta ruuasta. Mutta, kun olen kokenut omille kaloilleni paremmaksi syöttää vajoavaa ruokaa. Niin silloin sellaista myös syötän. Tekeekö se sitten minusta vainoharhaisen? Aika asiaton kommentti srd tähän keskusteluun.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

Kuule, syota niille kaloille vaikka etananmatia. Ihan sama se suurimalle osalle maailmasta on, mutta harrastajien keskuuteen on turha tulla kyselemaan jos ehdotetut ruoat eivat kelpaa ja moralisointi on viela typerampaa jos oikeasti et ole oikeassa...

Jos asiatonta on yhtakuin sanoa asiasta suoraan mielipiteensa niin olen tosiaakin syyllinen. Jenkkifoorumit ovat tunnetusti taynna ahterinputsaajia, sinne vaan jos ei suomimentaliteetti kelpaa :mrgreen:
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

heeeiii mä en noista ruuista tiiä sen enempää kuin että meillä ei ole ongelmia kelluvan ruuan kanssa. Peräpään tuotokset kelluvat vähän aikaa ja vajoilevat sitten. Mutta mutta kysyn tähän samaan ketjuun että tunnistaisiko vaikka srd tai joku muu että mitä kultis sorttia Hepuli on? Mä en vaan keksi :D tuntuu että se sopisi niin moneen
IMGP1407.JPG
IMGP1407.JPG (73.25 KiB) Katsottu 4624 kertaa
IMGP0121.JPG
IMGP0121.JPG (83.89 KiB) Katsottu 4624 kertaa

Lisää kuvia on tuolla kuvia kultis-altaistanne osiossa :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

Hepuli nayttais kuvien perusteella olevan ns. American veiltail.
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

srd kirjoitti:Kuule, syota niille kaloille vaikka etananmatia. Ihan sama se suurimalle osalle maailmasta on, mutta harrastajien keskuuteen on turha tulla kyselemaan jos ehdotetut ruoat eivat kelpaa ja moralisointi on viela typerampaa jos oikeasti et ole oikeassa...

Jos asiatonta on yhtakuin sanoa asiasta suoraan mielipiteensa niin olen tosiaakin syyllinen. Jenkkifoorumit ovat tunnetusti taynna ahterinputsaajia, sinne vaan jos ei suomimentaliteetti kelpaa :mrgreen:
Oletko harrastaja? Tiesitkö että kultakala on parvi kala. Kaksi kultakalaa ei ole parvi. 5-6kpl on täälläkin yleisesti tunnettu parven minimi. Minäkin opettelin kultalamuunnoksien nimiä noin 10 vuotiaana, mutta en ylpeile sillä täällä. Jos sinulla ei ole omaa kokemusta, niin ei kannattaisi olettamuksiaan totena täällä kertoa. Hanki lisää kokemusta ja puhu niistä. Alkuperäisestä kysymyksestä voit lukea mitä tietoa etsin. Tämä vankääminen sinun kanssasi loppuu minun osaltani tähän.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

Momo ei ole parvikala. Ruuruu on toistaiseksi ainoa kultakala jonka neiti on hyvaksynyt seuraansa. Etta juu, se siita parvisidonnaisuudesta... ja paden taalla kun en muuallakaan voi. Tarve on hurja. Jatkuva. Ei ole muuta elamaa. Ala hei ole nirppis vaikka joku sanookin suoraan eika kautta rantain kiertaen. :roll:

Ja kuten jo aikaisemmin mainostin, hikarilla on pitkalle jalostetuille kultakaloille omat ruokalinjat. Kannattanee tsekata ne jos uppoavia ruokia havittelet.
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Nyt kun on alkulämmitelyt keskusteltu :)

Vajoavat ruuat joihin taas päädyin:
Pääruokana: New Life Spectrun Lg. Fish Formula. On olllut käytössä jo pidempään kaloillani. Hinta vaan hirvittää välillä, mutta tämän vottanutta en ole löytänyt. Huonompaankaan en tyydy. Sisältää myös valkosipulia jolla loiset saa pidettyä poissa.

Lisänä: O:S.I:n katkarapu pellettejä ja Spirulina kiekkoja sekä JBL NovoPleco kiekkoja. Spirulina vaan paljon käytettynä saattaa aiheuttaa mustia "finnejä" kultakaloille, ei kuitenkaan kovinkaan vaarallista. Ulkonäkö haittaa ennemmänkin.

Ruuathan eivät varsinaisesti olekkaan kultakalojen ruokia, mutta enemmä olen kiinnostunut sisällöstä, kuin kyseisestä maininnasta.

Hyvät muistot maistuvuudesta ja kakan koostumuksesta sai SePa-Shopin vihreä pohja tapletti. Tämä on sitten aika iso tapletti. Tuote selostetta en ole koskaan nähnyt, joten en nyt uskalla muuten kehua. Tuotteessa prosentteina ilmoitetut ravinto aineet sopivat kultakaloille. Ainekset olisi kyllä hyvä silti tietää. Valitsen kalojeni ruuat käytettyjen raaka-aineiden perusteella ja suhteella. Mitä itse olen tutkinut ja törmännyt että lammikko kaloille suunnatuissa ruuissa on epämääräisesti kerrottu ravinto aineet on vainilmoitettu johdannaisia ja peräisiä viljoja kasviksia ja kaloja. Mitä ne sitten tarkoittavatki? Vaikka halpoja ovatkin. Haluan tietää mitä kalani syövät.

Omilla kaloillani esiintyvä kakan kellunta antaessani tilapäisesti lammikko kalojen ruokaa (Tetra Pond koi excellence)saattaa yksinkertaisesti johtua siitä, että ovat tottuneet syömään ruokaa joka on valmistettu eri raaka aineista. Eivät ole myöskään tottuneet pinnalata syömään, voivat näin haukkoa happea enemmän kuin normaalisti ruuan mukana. Koostumukseltaankin kyseinen ruoka on paljon kevyempää ja sisältää enemmän ilmaa itsessään. Tälläisetä reaktiosta joka tapauksessa pitäisi minusta hieman huolestua aikaisempien kokemusteni perusteella.

Toivoisinkin asiallisia kommentteja, pohdintoja tai kysymyksiä asiaan liittyen.
attek
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 10:00, 05.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja attek »

Hyvä että keskustelua syntyy...

Jäin itse miettimään, onko syitä olemassa miksi vaihtaisin pääosin kelluvat ruokani pohjaruokiin. Kelluva ruoka aiheuttanee toisinaan ulosteiden kellumista. Toisaalta kultakalat nuohoavat niin pohjan, kasvit kuin pinnankin jatkuvasti, joten ilmaa menee kultakalojen ruoansulatukseen joka tapauksessa. Lisäksi pohjaruokia antaessani kultakalat hörppivät semmoisia määriä hiekkaa, nielevät sen ja tämän jälkeen ulosteet eivät kellu vaan painuvat pohjaan kuin kivi(lue hiekka).

Taidan jatkaa nykyisillä ruoilla ja nauttia iloisista, vauhdikkaista, uteliaista ja värikkäistä kaloista, kuin tehdä muutoksia ruokavalioon tietämättä tarkempia perusteita.
600l (muuttovaikeuksissa)
enää 2 kultakalaa
2 partamonnia
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Hyvä että asia pistää miettimään. Heitetäämpä lisää vettä kiukaalle...

Edellisessä viestissäni mainituilla ruuilla ruokittuna, en siis näe akvaariossa kakkaa lainkaan. Se katoaa samantien. Ruuat syödään suurin piirtein puolivälissä matkaa pohjalle. Pohjalle asti ei kovin moni rae edes ehdi.
Mutta ihmettelen suuresti olenko ainoa joka tutkii sisällysluettelon enen kuin ostan ruuan? Valmistajien juhlaa, kun kuluttajat ostavat mitä vaan missä lukee kultakaloille ja on halpaa. Yleinen käsityshän on, että kultakaloille voi antaa mitä vain. Näillä eväillä en edes oleta kaikkien kultakalojenruokien olevan kovinkaan hyviä ja sopivia kultakaloille.

Mitäs kultakala syö luonnossa? kaiken maailmailman nilviäisiä, nuijapäitä, hyönteisiä, kalanpoikasia ja kasviksia. En ymmärrä mitä esim. viljatuotteet tai niiden johdannaiset tekevät teollisisissä ruuissa. Laskevat tietysti niiden hintaa, mutta mitä muuta? Vakavasti olen harkinnut ruokien itse tekemistä. Vain laiskuus estää. En tällä hetkelläkään ole löytänyt teollista ruokaa joka olisi mielestäni niille tarpeeksi sopivaa. Mainitsemani ruuat ovat parhaimpia löytämiäni. Olisin iloinen, jos joku olisi löytänyt vielä parempia ruokia?
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

O sancta simplicitas.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
nötter
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 14:05, 11.09.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Nishikoi kirjoitti:O sancta simplicitas.
Ensin sä yrität pätee vuosilla ja nyt latinalla. Mitä jos ensi kerralla yrittäisit tiedolla. Sitä pitäis ainakin vuosien perusteella löytyä... Mutta kiva kun asia kiinnostaa, niin paljon että jaksat kuitenkin kommentoida omalla tavallasi :)
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Vastaa tähän nyt sitten ihan teksillä kun pyysit.
nötter kirjoitti:Edellisessä viestissäni mainituilla ruuilla ruokittuna, en siis näe akvaariossa kakkaa lainkaan. Se katoaa samantien. Ruuat syödään suurin piirtein puolivälissä matkaa pohjalle. Pohjalle asti ei kovin moni rae edes ehdi.
Tässäkin pätee laatu, ei määrä, vai meinaatko että kultikset kysyy et kukas tän o oikeen tehny.
nötter kirjoitti:Mutta ihmettelen suuresti olenko ainoa joka tutkii sisällysluettelon enen kuin ostan ruuan?
Todennäköisesti olet yksin ehkä 1/100000.
nötter kirjoitti:Valmistajien juhlaa, kun kuluttajat ostavat mitä vaan missä lukee kultakaloille ja on halpaa.
Markkinavoimat sen sanoo mitä tehdään.
nötter kirjoitti:Yleinen käsityshän on, että kultakaloille voi antaa mitä vain.
Näin ei suinkaa ole suurinosa katsoo että purkin kyljessä on ainakin kultakalan kuva.
nötter kirjoitti:Näillä eväillä en edes oleta kaikkien kultakalojenruokien olevan kovinkaan hyviä ja sopivia kultakaloille.
Olet todennäköisesti aika heikoilla tämän väittämän kanssa. Tuskin firmat tekee ruokaa jolla fisut heittä kupin nurkkaan, tai jos tekee niin ei kauaa.
nötter kirjoitti:Mitäs kultakala syö luonnossa? kaiken maailmailman nilviäisiä, nuijapäitä, hyönteisiä, kalanpoikasia ja kasviksia.
Niin syö ja varmaan joukossa on ihan sellastakin että ne heikommatkin ruuat on 100 x parempia, koska joukossa on niitäkin millä kalat saavat loisia jota ei tod näk ole tehdasruuissa.
nötter kirjoitti:En ymmärrä mitä esim. viljatuotteet tai niiden johdannaiset tekevät teollisisissä ruuissa.
Mistä ne sitten tehtäisii, niistä rapakoissa elävistä nilviäisistäkö, ei taitais kovinkaan monen rahat riittä sen ruuan ostamiseen.
nötter kirjoitti:Laskevat tietysti niiden hintaa, mutta mitä muuta?
Ei varmaan muuta kauppa perustuu yleensä voiton tavoittelemiseen.
nötter kirjoitti:Vakavasti olen harkinnut ruokien itse tekemistä.
Älä harkitse tee, minä olen tehnyt monta vuotta ja todennut sen melko hankalaksi, ainoastaa poikasruokaa teen kun on tarvis.
nötter kirjoitti:Vain laiskuus estää. En tällä hetkelläkään ole löytänyt teollista ruokaa joka olisi mielestäni niille tarpeeksi sopivaa. Mainitsemani ruuat ovat parhaimpia löytämiäni. Olisin iloinen, jos joku olisi löytänyt vielä parempia ruokia?
Laita ihan faktaa siitä millä tavoin jotkut ruuat ovat huonoja , opeta meitä tietämättömiä. Mitä on se oikea ruoka ja millaista sen pitäis olla? Katsotaan onko maailmalla sellaista.


Korjasin lainaukset. - Lisa -
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja srd »

^Hear hear Nishikoi.

nötter vois kattoo sitä maailmaa ilman sitä kukkahattutädin hatun harsoa, ni ehken noi elämän realiteetit palautuis paremmin mieleen. Jookos? :mrgreen: Ja jos tästä kautta rantain nätisti sanotusta lausahduksesta ei nyt joku tajunnut niin sama suomeksi; ota herne pois nenusta. Ketään ei kiinnosta kuinka paljon parempi ihminen joku toinen on jos ruokkii kalojaan kalliilla ruoalla (jota ei muuten ole sinun tapausessasi nötter edes tarkoitettu kultakaloille... huppista..)

Momon syödessä kelluvaa sticksiä se jauhaa ilmakuplat pois ruoasta. Samoin käy hiutaleiden kanssa. Kidukset vaan lepattaa kun kuplat poistuu. Sen kakka ei kellu, mutta leijailee suodattimen imuun varsin näppärästi. Sterlettirakeet taasen ovat sellaista jankkia että ei taida olla ilmaa koskaan nähnytkään. Hikarin sinking wafers on aikas yksiselitteinen juttu eikös vaan?

Että sellaista.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

ja tuohon ekaan vastaukseen tarkoitin toisppäin eli määrä ratkaisee. ei laatu
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: suurten kultakalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

nötter kirjoitti:Nyt kun on alkulämmitelyt keskusteltu :)
Sisältää myös valkosipulia jolla loiset saa pidettyä poissa.
Hyvin outo väite. Vampyyrit ehkä mutta ei loiset. Mihin tutkimukseen väite perustuu? Olisihan se mahtavaa jos ennaltaehkäisy olisi noin yksinkertaista. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”