Ja kyllä minä miekkapyrstön ja platyn erotan, tarkoitinkin että mistä erottaa jos kyseessä on risteytynyt yksilö.
Tulikohan tässä kaikki asiat mitä piti sanoa

Valvoja: Moderaattorit
Platy on lyhyempi kun miekkis, keskimäärin noin 5 senttinen, koiras pienempi. Miekkikset kasvavat 10-12 senttisiksi, naaraat ovat myös isompia kuin koiraat. Kyllä ne hiutaleitakin syö, aivan kuten milliksesi. Platyistä ja miekkiksistä on tehty useampiakin eri värimuunnoksia: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 25&start=0 tossa puhutaan miekkisvärimuunnoksista. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=39&t=19070 tossa taas platyjen. Platyja ja miekkiksiä ei suositella samaan akvaan juuri tuon risteytysmahdollisuuden takia.fish kiss kirjoitti:-Aattelin vähän kysästä että kuinka pitkiksi a) platyt b) miekkapyrstöt kasvavat?
-Syökö ne ihan tavallisia kalanruoka hiutaleita aivan kuin meidän miljoona kalat?
-Onko platyja eri "rotuja" jos on mitä teillä on?
Juu..-Robbary- kirjoitti:Tää koko meidän keskustelu on aika OT.
Tarkoitin samannäköisyydellä väriä ja yleisesti samaa näköä (esim. evät ym.) Kuten itsekin sanoin niin miekkis kasvaa jopa 2 kertaa platya pidemmäksi.Tindra kirjoitti:Eivät muuten ole, platyn ja miekkapyrstön ruumiinrakenne on selvästi erilainen toisiinsa verrattuna, platy on rungoltaan korkea ja lyhyt, kun taas miekkapyrstö on platyyn verrattuna matalampi- ja pitkäkroppaisempi.
Juu, kyllä tuli vahingossa suunnattua sinulle. Mutta eiköhän asia sitli tullut kaikille luettavaksi.They2 kirjoitti:Juu, on hieman julma ajattelutapa, mutta huomasitko, että minä en ollut viestin aloittaja, enkä kyllä vapaaehtoisesti itssekään risteyttäisi näitä lajeja keskenään, vaikka jalostuksessa niin on tehty. Tai ainakin tuntui siltä, että kirjoitit minulle..Hilleri kirjoitti:"Mäkin kun kaikki muutkin" ei välttämättä ole paras perustelu? Eikös tuo ole hieman julma ajattelutapa? Poikasista ei tule terveitä, joudut lopettamaan niitä, sillä niiden selät vääntyvät eivätkä ne pysty kunnolla uimaan.
Enkä minäkään edelleen ymmärtänyt pointtiasi.V154 kirjoitti:Vahingos lainasin ton väärän tekstin
Vaikka isäukko syökin pikkukaloja, voi niitä pikkuselviytyjiä siltikin löytyä.welma123 kirjoitti:-Kyllä on platyja, miekkapyrstöjä ja miljoonakaloja.
-Ja tosta risteytymisestä ei kyllä tule ongelmaa, jos tuo isäukko jatkaa ahmattimaista käytöstään.
-Kyseessä oli *kelluva* poikasallas jonka ostin hätäseen, kun yhtäkkiä akvaariossa olikin miniplatyvauvoja, joita sitten tunnin kalastelin hiestä märkänä.Kannattaa sitten pitää silmät kovilla, kun on noita miekkiksiä ja platyja samassa altaassa, koska lajit risteytyvät helposti ja lisääntyvät vieläkin helpommin. Minkälainen kelluva poikasakva on kyseessä? Häkkiberkkoviritelmä vai kovasta muovista tehty, jossa reikiä kyljissä?
Tuli taas mieleen, että eikös vain silloin tule epämuodostuneita yksilöitä (siis useammin) jos molemman vanhemmat ovat samasta poikueesta. Siis sisäsiitoksen takia. Eli jos niinkin kaukaiset sukulaiset kuin platy ja miekkis, niin ei pitäisi tulla sillaisia yksilöitä?Hilleri kirjoitti:"Mäkin kun kaikki muutkin" ei välttämättä ole paras perustelu? Eikös tuo ole hieman julma ajattelutapa? Poikasista ei tule terveitä, joudut lopettamaan niitä, sillä niiden selät vääntyvät eivätkä ne pysty kunnolla uimaan.
Niin. Mielenkiintoinen kysymys johon ei taida suoraa vastausta löytyä, kun kukaan AW:ssa ei taida olla kehittänyt miekkapyrstöstä eri värimuunnoksia platyjen avulla ja laksenut montako poikasta tulee ja moniko on terve ja raportoinut sitä julki.They2 kirjoitti:Tuli taas mieleen, että eikös vain silloin tule epämuodostuneita yksilöitä (siis useammin) jos molemman vanhemmat ovat samasta poikueesta. Siis sisäsiitoksen takia. Eli jos niinkin kaukaiset sukulaiset kuin platy ja miekkis, niin ei pitäisi tulla sillaisia yksilöitä?Hilleri kirjoitti:"Mäkin kun kaikki muutkin" ei välttämättä ole paras perustelu? Eikös tuo ole hieman julma ajattelutapa? Poikasista ei tule terveitä, joudut lopettamaan niitä, sillä niiden selät vääntyvät eivätkä ne pysty kunnolla uimaan.
They2 kirjoitti:Tuli taas mieleen, että eikös vain silloin tule epämuodostuneita yksilöitä (siis useammin) jos molemman vanhemmat ovat samasta poikueesta. Siis sisäsiitoksen takia. Eli jos niinkin kaukaiset sukulaiset kuin platy ja miekkis, niin ei pitäisi tulla sillaisia yksilöitä?Hilleri kirjoitti:"Mäkin kun kaikki muutkin" ei välttämättä ole paras perustelu? Eikös tuo ole hieman julma ajattelutapa? Poikasista ei tule terveitä, joudut lopettamaan niitä, sillä niiden selät vääntyvät eivätkä ne pysty kunnolla uimaan.
Tossa Tindra jotenkin sen selitti. Tai sitten ote epäilemistä kaloistasi kuva je laita tänne AW:seen.Tindra kirjoitti:Eivät muuten ole, platyn ja miekkapyrstön ruumiinrakenne on selvästi erilainen toisiinsa verrattuna, platy on rungoltaan korkea ja lyhyt, kun taas miekkapyrstö on platyyn verrattuna matalampi- ja pitkäkroppaisempi. Mulle ei ainakaan tuottaisi ongelmaa tunnistaa onko kyseessä miekkapyrstönaaras vai platynaaras. Risteytymiäkin olen nähnyt, joista näkee selvästi että toinen vanhemmista on platy, toinen miekkis, kuten sellainen jolla on platyn ruumiinrakenne mutta silti miekka.
Itsekin uskon, että jos ne risteytyvät, ei se heti tarkoita, että niistä tulisi epämuodostuneita. Jos vaikka lehtikala ja partamonni risteytyisi (mikä sinänsä on mahdoton homma), niin jälkeläisistä ei tulisi epämuodostuneita, vaan enemmän ''sekasikiöitä'', eli kaloja, joilla on molempien vanhempien muotoja, mutta ei suoranaisesti epämuodostumia. En nyt osaa paremmin esittää ajatuksiani, joten sekavaa voi olla.welma123 kirjoitti:Ja se että risteytyvät ei kyllä välttämättä tarkoita, että kaloista tulisi epämuodostuneita. Jos kerran niistä tulisi sairaita ja huonoja yksilöitä, niin ne pienemmällä varmuudella lisääntyvät eteenpäin. Tosiaan jos eivät nuokaan ole 100%, vaan muutama sukupolvi sitten risteytyneet ja silti hyväkuntoisia, niin onko asia välttämättä niin vakava. En tällä tarkoita, että niitä tahallaan kannattas koittaa saada kimppaan:D
Ja voisiko nyt joku viimein sanoo että miten sen risteytyneen kalan voi erottaa muista!
Siis tää kuulostaa aivan kuin olisit jopa tutkinut asiaa syvemminkin?They2 kirjoitti: Itsekin uskon, että jos ne risteytyvät, ei se heti tarkoita, että niistä tulisi epämuodostuneita. Jos vaikka lehtikala ja partamonni risteytyisi (mikä sinänsä on mahdoton homma), niin jälkeläisistä ei tulisi epämuodostuneita, vaan enemmän ''sekasikiöitä'', eli kaloja, joilla on molempien vanhempien muotoja, mutta ei suoranaisesti epämuodostumia. En nyt osaa paremmin esittää ajatuksiani, joten sekavaa voi olla.
hihi, lähtikin tää viesti ennen aikojaan.Deicide kirjoitti:Siis tää kuulostaa aivan kuin olisit jopa tutkinut asiaa syvemminkin?They2 kirjoitti: Itsekin uskon, että jos ne risteytyvät, ei se heti tarkoita, että niistä tulisi epämuodostuneita. Jos vaikka lehtikala ja partamonni risteytyisi (mikä sinänsä on mahdoton homma), niin jälkeläisistä ei tulisi epämuodostuneita, vaan enemmän ''sekasikiöitä'', eli kaloja, joilla on molempien vanhempien muotoja, mutta ei suoranaisesti epämuodostumia. En nyt osaa paremmin esittää ajatuksiani, joten sekavaa voi olla.
No niin, otsikon perusteella olisin vaan pahoitellutwelma123 kirjoitti:Blaah tää alko siitä, että surin omia kalavauvoja ja nyt on siirrytty aiheesta kahvipurkkiin.
Pelkän tytön vai parven? Ovat parvikaloja ja tarvitsevat seuraa samaan lajiin kuuluvista otuksista. Eli jos otat sen niin ota vähintään 2 muutakin. Mieluiten nämä muutkin tyttöjä. Ja jos otat muut vain tyttöjä niin sitten tiedät varmasti, että jos tulee poikasii niin ovat risteytymii. Ei sun kannata sen ottamista jättää vain sen takia, että pelkäät risteytymistä. Pitäskö kaikki kalat pelastaa luonnosta purkkeihin sen takii etteivät risteytyis:D Mutta jos et tahdo muita miekkapyrstöi ja tuonkin ottasit vain pelastusmielessä, niin varmasti sille löytyy toinenkin omistaja.Heidinakvaario kirjoitti:No niin, otsikon perusteella olisin vaan pahoitellutwelma123 kirjoitti:Blaah tää alko siitä, että surin omia kalavauvoja ja nyt on siirrytty aiheesta kahvipurkkiin.tapahtumaa , mutta tulimpahan astetta viisaammaksi, kun luin ketjun läpi. Ehkä täytyy miettiä uudestaan otanko sen miekkistytön meille 13 platyn sekaan.. Voi pöhnä, se olis kävelymatkan päässä ja tarvisi kavereita kovassa vedessä. Ja seolisi kokonaan oranssi, omat platyt on mikkejä ja mustansekaisia suuremmaksi osaksi.
Tuohon kannattais olla hyvät perustelut mun mielestä. Jos nämä hybridit ja sun kutsumas sekasikiöt ovat terveitä ja voivat hyvin, niin tuskin kenenkään maailmaa kaataa, jos vaikka mun akvaariossa uiskentelevat.Deicide kirjoitti:No eipä juuri ole.Kaikenlaisia hybridejä, ja muita sekasikiämisiä meidän akvaristien tulisi yrittää kaikin tavoin välttää.
Tiedän mitä Welma tarkoittaa. Saman lajin sisäsiittoisuus huonontaa lajin geenejä, ja jos nämä sisäsiitoksesta syntyneet kalat jatkavat lisääntymistä ja leviämistä, niin se on lajin kannalta huono asia.welma123 kirjoitti:Tuohon kannattais olla hyvät perustelut mun mielestä. Jos nämä hybridit ja sun kutsumas sekasikiöt ovat terveitä ja voivat hyvin, niin tuskin kenenkään maailmaa kaataa, jos vaikka mun akvaariossa uiskentelevat.Deicide kirjoitti:No eipä juuri ole.Kaikenlaisia hybridejä, ja muita sekasikiämisiä meidän akvaristien tulisi yrittää kaikin tavoin välttää.
Saman lajin sisäsiittoisuus on mun mielestä huolestuttavampaa loppupeleissä.
fish kiss kirjoitti:Voisiko platyja, miljoonakaloja ja kääpiöpallokaloja pitää yhdessä? (meillä on nyt vain miliksiä)
Jos ei, niin sopivatko mitkään näistä yhteen keskenään?![]()
Omistamme vain yhden akvan ja siinä meillä on kotilo ongelma, joten olisi hyvä jos kääpiö pallokalat sopisivat milisten kaa.![]()
(akvaariossa on kasvillisuutta piilopaikoiksi)
Vastaattehan pian!
Itse olen ainakin ymmärtänyt niin, ettei petokotilot lisäänny kuin murtovedessä, eikä makeassa? Korjatkaa joku jos olen väärässä.welma123 kirjoitti: Monet haluavat lisää kotiloita akvaarioonsa, laita ilmoitus tonne lahjoitetaan osioon. Ja yksinäinen petokotilo syö kyllä muita kotiloita, joten hanki vaikka sellainen. Jos otat kaksi, niin muista että osaavat nekin lisääntyä:D
Sain niitä juuri mukaan, kun olivat edellisellä omistajallaan päässeet lisääntymään ja oletin että olivat makeasta vedestä, kun kerran kalatkin olivat. Voinpas olla väärässäkin. Omassa altaassani ainakin jahtasivat toisiaan ja kaksi kiipesi kolmannen päällä, luulin kosiskeluksi :O-Robbary- kirjoitti:Itse olen ainakin ymmärtänyt niin, ettei petokotilot lisäänny kuin murtovedessä, eikä makeassa? Korjatkaa joku jos olen väärässä.welma123 kirjoitti: Monet haluavat lisää kotiloita akvaarioonsa, laita ilmoitus tonne lahjoitetaan osioon. Ja yksinäinen petokotilo syö kyllä muita kotiloita, joten hanki vaikka sellainen. Jos otat kaksi, niin muista että osaavat nekin lisääntyä:D
Kyllä lisääntyvät makeassa ja vauhdilla.-Robbary- kirjoitti:Itse olen ainakin ymmärtänyt niin, ettei petokotilot lisäänny kuin murtovedessä, eikä makeassa? Korjatkaa joku jos olen väärässä.welma123 kirjoitti: Monet haluavat lisää kotiloita akvaarioonsa, laita ilmoitus tonne lahjoitetaan osioon. Ja yksinäinen petokotilo syö kyllä muita kotiloita, joten hanki vaikka sellainen. Jos otat kaksi, niin muista että osaavat nekin lisääntyä:D
Miljoonakalat ja platyt menevät yhdessä. Kääpiöpallokalat terrorisoivat miljoonakalojen evät. Pysyisin suosiolla platyissa ja miljoonakaloissa.fish kiss kirjoitti:Voisiko platyja, miljoonakaloja ja kääpiöpallokaloja pitää yhdessä? (meillä on nyt vain miliksiä)
Jos ei, niin sopivatko mitkään näistä yhteen keskenään?![]()
Omistamme vain yhden akvan ja siinä meillä on kotilo ongelma, joten olisi hyvä jos kääpiö pallokalat sopisivat milisten kaa.![]()
(akvaariossa on kasvillisuutta piilopaikoiksi)
Vastaattehan pian!