MikaMet kirjoitti:niimpä...jos aletaan puhumaan viihtymisestä niin lisääntyminen on yksi selvä merkki...eli eipä ne tikrut viihdy siis 900 litraisessa???
minä tarkoitin lähinnä että joku neuvoo juuri esim tikruille vähintään 900 litraista, mutta varmasti viihtyy ihan yhtä hyvin vaikka 600 litraisessa. Milloin näkee mikä on minkäkin kalan minimilitramäärä???? Akvaario kun on aina akvaario!!! Ihminen vaan tuppaa inhimillistämään jopa akvaariokalan

Lisääntyminen ei kuitenkaan ole ainut merkki viihtymisestä.
Minä väitän vastaan, että viihtyisivät yhtä hyvin vaikka 600-litraisessa.
Minulla on paraikaa evakossa 540-litraisessa ( ei hirveästi heitä tuosta 600-litraisesta) pikkusen toistakymmentä tikrua. Paremmin ovat näkysällä tuossa 900-litraisessa
Hyvän tähden, eihän tuo 150cm pituus riitä tuolle uimarille ollenkaan. Heti kun ottaa pienen spurtin, on nenä kiinni lasissa ja nuo omat tikruni ovat kaukana aikuiskoosta. En voisi kuvitellakaan nuihin litroihin aikuisia tikruja. Sama kuin laittaisi koiran vaatekomeroon.
Inhimillistämään akvaariokalan?
Mitä ihmeen inhimillistämistä se on, jos tarjoaa eläimelle mahdollisimman hyvät oltavat. Vesiolosuhteet ja sapuskan sellaiset, mitä se tarvitsee.
Jotkut inhimillistävät koiran. Tulkitsevat sen käytöstä kovin ihmismäisesti, luulevat sen olevan mustasukkainen, kateellinen, ja vaikka mitä. Inhimillistämisen myötä yleensä saavat kasvatettua ongelmakoiran. Ovat sitten ihmeissään, missä tekivät virheen.
Milloin näkee mikä on minkäkin kalan minimilitramäärä?
Minä väitän, että silloin, kun sen itse omin silmin näkee.
Voi toki alkaa tekemään empiirisiä kokeilujakin. Minäkin voisin alkaa tuosta 540-litraisesta suurentamaan allasta pikkuhiljaa ja katsoa missä tikruni alkaisivat käyttäytyä lajilleen ominaisimmin ja samalla minun pitäisi ottaa huomioon niiden aikuisena vaatima tila.
Tuota en kuitenkaan tee, kun minulla on mukavan kokoinen allas valmiina, jossa niillä on hyvin tilaa kasvaa ja temmeltää.