Tiikerinuoliaisen koko?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

malavi
Starting Member
Starting Member

Tiikerinuoliaisen koko?

Viesti Kirjoittaja malavi »

Voisitteko kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa, että minkä kokoisiksi Tiikerinuoliaiset kasvavat? Ja mikä on niille sopivan akvaarion vähimmäiskoko? Eri kirjoissa ja netissä koko vaihtelee 10-30 cm:n välillä ja akvaarion koko 100-395 l.
Mulla on muhimassa 240 litrainen. Eli voiko sinne laittaa niitä 5-6 kpl.

Etukäteen kiitos!
Piazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piazza »

No ei oikeastaan voi katso vaikka tätä:aikasempi viestiketju

Haulla kyllä löytyy lisää aiheesta
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tikrulla on potentiaalia kasvaa 30 senttiseksi, se viihtyy porukassa ja on vilkas kala. Mulla on 5 kpl pieniä tikruja 660 litraisessa, 2 m pitkässä altaassa ja olen sitä mieltä että liian pienessä ovat. :( Eli ei missään nimessä 240 litraiseen yhtään tikrua!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
MikaMet
Junior Member
Junior Member

tikrut

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Kyllä ne ainakin 450 litraisessa hyvin viihtyy...ovat nyt n. 12cm. Jos 30cm kokoiseksi kasvaa akvaariossa niin ihmettelen!!! Eikä ne edes paljon liiku jos niillä on mieluisa varjoinen/piilopaikka niin oleilevat siellä ja yöllä ovat lähes paikallaan ahtaissa koloissa...

Jos niin ajattelee että 600 litraa minimikoko niin on se lähes kaikille kaloille luonnonoloihin verrattuna pieni paikka [;)] mutta ei kai akvaario voi luonnonoloja vastata :?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulla on tuossa altaassa kaksi jumalattoman kokoista juurakkoa, reilusti kasveja, jokunen luola ja kiviä, joten piilopaikoissa löytyy. Silti tikrulauma harvoin piilottelee missään, vaan kiskovat etulasin tuntumassa miljoonaa edestakaisin ja ralli kestää tuntikausia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Meillä oli 5 kpl tikruja 540 litraisessa altaassa kiekkokalojen seurana, jossa ne ahmatit saivat tietysti samat herkut kuin kiekotkin.
Josta sitten seurasi hurja kasvu, pari suurinta olivat varmasti yli 20 cm loput hiukan pienempiä.
Ja niinhän siinä kävi, että allas kävi aivan liian pieneksi, ja tikrujen levoton käyttäyminenkin haitaksi, joten poishan ne piti laittaa.

Kysymykseen altaan koosta olen minäkin sitä mieltä, että 240 litraa on kyllä liian pieni hurjaa vauhtia pitäville ja isommassa parvessa viihtyville tikruille.
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Toki mullakin tikrut rallia pitää, mutta keskimäärin se on hyvin lyhytaikaista. Piilopaikka kannon alla niille mieluisin jossa ne kyllä liikuskelevat myös...

En halua jankata mutta 20cm kuulostaa aika isolta akvaariossa kasvaneeksi..."mittavirheitä" tulee helposti eli jos vain arvioi...
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Täältä löytyypi kivoja kuvia...
http://www.bobd.lunarpages.com/loaches/cind01.html
Loaches onlinen mukaan: "Basil" is 11" long OA
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

MikaMet kirjoitti: En halua jankata mutta 20cm kuulostaa aika isolta akvaariossa kasvaneeksi..."mittavirheitä" tulee helposti eli jos vain arvioi...
Olen nähnyt ~ 25 cm kokoisen "Veijo Esson" livenä, vaaksani on 22 cm ja se oli noin 3 cm vaaksaani suurempi mitatessa joten tuskin kauas tuosta 25cm mitasta heitti. Ei varmasti ole arviointivirhe. Enkä suosittele tiikerinuoliaisia kuin 1000 litraisiin lajiakvaarioihin jos näille kaloille haluaa taata optimaaliset olot. Tiikerinuolijainen on hidas kasvamaan ja jää aina akvaarioissa luonnonkaloja pienemmiksi. Lisäksi minulla oppi yksi kuudesta tiikerinuolijaisista 900 litraisessa akvaariossa syömään corydaras suvun monnisilta silmiä. Kaunis kala sopivassa lajiakvaariossa.
Timppa
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Timpalle...uskotaan, mutta onko akvaariossa kasvanut vai aikuisena luonnonoloista pyydetty? Niin ja isot altaat yli 1000 litraa lienee oma lukunsa...

Jatkan vielä Timpalle...minulla kyllä 5 parvi tikruja ja niin säyseitä että pienet corydorakset pärjää niiden kanssa aivan mainiosti! Altaani 450 litraa ja ovat tosiaan hidaskasvuisia vaikka ruuanpuutteessa eivät ole. Nyt kolmen vuoden jälkeen n. 12cm.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

MikaMet kirjoitti:Timpalle...uskotaan, mutta onko akvaariossa kasvanut vai aikuisena luonnonoloista pyydetty? Niin ja isot altaat yli 1000 litraa lienee oma lukunsa...
Tätä asiaa en tiedä kun oli tullut akvaarioliikkeeseen asiakkaalta, mutta epäilen että on ollut ostaessa pieni 4-5 cm niinkuin ne akvaarioliikeissä yleensä on. Mutta kauppiaskaan ei tiennyt muuta kuin "tuli asiakkalta"
MikaMet kirjoitti:Jatkan vielä Timpalle...minulla kyllä 5 parvi tikruja ja niin säyseitä että pienet corydorakset pärjää niiden kanssa aivan mainiosti! Altaani 450 litraa ja ovat tosiaan hidaskasvuisia vaikka ruuanpuutteessa eivät ole. Nyt kolmen vuoden jälkeen n. 12cm.
Samoihin lukemiin omanikin aikoinaan kasvoivat kolmessa vuodessa 900 litraisessa kiekkokala & monniakvaariossa 12-13 cm kokoisiksi ennen kuin kaloistani luovuin tuon corydorasten silmien häviämisen takia. Ihmettelin aikani noin 1/2 vuotta kun altaastani alkoi löytyä säännöllisesti corydoraksia joilla oli silmä harmaana tai toinen silmä puuttui kokonaan. Sitten kerran TV:tä noin 1 m matkan päässä akvaariosta katsellasani huomasin tiikerinuoliaisen syöksyn kannon suojasta corydorasparveen eräs corydoras samassa rupesi uimaan kieppiä ja silmä puuttui, silloin asia valkeni minulle kuka on syyllinen. Pertti Rassi mm on todennut että tiikerinuoliaiset repivät ravinnokseen toisten kalojen kiduksista palasia akvaariossa. Mutta ehkäpä Pertti kertoo itse tästä asiasta enemmän.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

MikaMet kirjoitti:Timpalle...uskotaan, mutta onko akvaariossa kasvanut vai aikuisena luonnonoloista pyydetty?
Todennäköisesti akvaariossa kasvanut.

Lainaus Singaporen yliopiston sivulta http://www.dbs.nus.edu.sg/biodiversitii ... _more.html
Adults can attain sizes up to 40 centimetres long. The most commonly marketable size range is from two to four centimetres in length, with the optimum at around two cm. This is because it is at this size when most individuals are caught as they come downstream from their breeding grounds upriver. At this size, they are also easier to maintain in captivity and is easily fed with available fish feed.
Tavallisesti pyydetään siis nuorina, 2-4 senttisinä.
The plural of anecdote is not data.
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Tavallisesti kyllä tuo koko, mutta...ja kai ne kasvaakin isoiksi, mutta tuo kasvuvauhti mikä minulla on ollut niin ainakin 7-8vuotias pitää olla ennenkuin 20cm ja hyvä ruoka...arvioisin. Sillä kyllä kalan kasvuvauhti vielä hidastuu parin kolmen vuoden iässä, yleensä [;)] tai tavallisesti :roll:

Tuo häiriköinti on kyllä se mitä en ole havainnut. Eli ei ole muita näykkinyt ruokaillessa...lehtikala, monniset, rihmakalal ym.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

MikaMet kirjoitti:Tavallisesti kyllä tuo koko, mutta...ja kai ne kasvaakin isoiksi, mutta tuo kasvuvauhti mikä minulla on ollut niin ainakin 7-8vuotias pitää olla ennenkuin 20cm ja hyvä ruoka...arvioisin. Sillä kyllä kalan kasvuvauhti vielä hidastuu parin kolmen vuoden iässä, yleensä [;)] tai tavallisesti :roll:
Kai se on niin, että mitä pienemmässä tilassa joutuvat kituuttamaan, sitä pienemmäksi jäävät.
The plural of anecdote is not data.
Tapsa
Junior Member
Junior Member

MikaMet kirjoitti:
En halua jankata mutta 20cm kuulostaa aika isolta akvaariossa kasvaneeksi..."mittavirheitä" tulee helposti eli jos vain arvioi...
Tokihan voit käydä tarkistamassa mitan kanssa Akvaariolinnassa, jonne tikrut vietiin isompiin vesiin.
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Tiikerinuoliasten koko

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Olen nähnyt v. 2002 Järvenpäässä n. 20 - 25 cm pitkän tikrun. Nuoliasparka sopi tuskin kääntymään n. 350 litran akvaariossa, jonka syvyys oli vain n. 35 cm. Kalan alkuperästä en saanut selvyyttä, koska isäntäväki itse ei ollut kotona. Veikkaisin kalaa leikkisästi Malesiasta salakuljetetuksi. Omien kokemuksieni mukaan tikrut kasvavat kohtuullisen hitaasti ja tasaisesti, jolleivat ne tosiaan saa (kuten edellä mainittiin) erikoisia herkkuja.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Akvaarilinna

Olen kyllä käynyt akvaariolinnassa ja näinkin tikrut...siellä niillä ei ainakaan ollut paljon piilopaikkoja joten olivat aika rauhattomia sen takia...

Koko luonnossa ja akvaariossa on aina eri juttu, joku väittää 350 litraa tiikerinuoliaiselle pieneksi ym. Jos kriteeri on se että kala kasvaa kuten luonnossa ei montaakaan kalaa voisi pitää alle 500 litran altaassa ja useimpia varmaan yli 2000 litraa...esim kiekkokala varmaan vaatisi minimissään tuon... :?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Olet sitten käynyt kuvailemassa :P

MikaMet:
Koko luonnossa ja akvaariossa on aina eri juttu, joku väittää 350 litraa tiikerinuoliaiselle pieneksi ym. Jos kriteeri on se että kala kasvaa kuten luonnossa ei montaakaan kalaa voisi pitää alle 500 litran altaassa ja useimpia varmaan yli 2000 litraa...esim kiekkokala varmaan vaatisi minimissään tuon...

On se varmasti näinkin, toisaalta taas altaassa kalalemmikit saavat monipuolisempaaa ravintoa jollaista ne luonnonolosuhteissa eivät saa.
( Tarkoitan kiekoille annettavaa naudansydäntä ym. sellaista )
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Kertokaa nyt siis itsekasvattamanne tikrun koko? Täällä monet kertoo nähneensä sitä ja tätä...OMIA KOKEMUKSIA?

Mulla siis 3v vanhat 12 cm ja alla 450 litraa ("normaaliruoka, ei maksaa ym).
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Itse kasvattama

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Mittaan tarkemmin myöhemmin... mutta TL n. 12 cm 3 v alkaen aivan onnettomasta 2,5 cm luurangonlaihasta piruparasta. Normaaliruoka buustattuna pakasteruuilla. Tuo on siis suurin parvessa. akvaario 400 l.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Ana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ana »

Itselläni on 12kpl tikruja, 6kpl vanhempia + 6kpl uudempia. Vanhemmat ovat olleet minulla jotakuinkin 3 vuotta ja uudemmat vajaan vuoden. Vanhoista isoin on ehkä noin 15cm +/- 1 cm jompaan kumpaan suuntaan. Pienimmät uusista tikruista ovat ehkä noin 8cm. Keskikoko parvessa on noin 12cm.

Ei siis toistaiseksi mitään monstereita, mutta ehkäpä ajan kuluessa...
malavi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja malavi »

OK. Kiitti. En siis hanki tikruja altaaseeni. Vaikka ovat kyllä niin kivan näköisiä ja oloisia.
Jenna-
Starting Member
Starting Member

Re: Tiikerinuoliaisen koko?

Viesti Kirjoittaja Jenna- »

Ihmettelen sitä asiaa, että tikruthan ei kasva pienessä altaassa kokoa, kun vain sen verran, että se pystyy oleskelemaan siellä. Niin ni miten jos sen laittaa 400-700 litrasee ni kyl se siel sit kasvaa 10 cm ni sillonhan niillä on yhtä iso elintila kuin pienemmissäkin altaissa. Ni mitä järkeä? Eihän sillä ole mitään väliä onko se 240 litrasessa vai 700 litrasessa. Saman kokone elintila se silti on.....
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Re: Tiikerinuoliaisen koko?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Miten niin ei kasva ? Mistä olet saanut päähäsi ettei kalat kasva vaikka olisivat ns. liian pienessä altaassa ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”