Muita rihma-altaita pitäviä?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
naranj_a
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja naranj_a »

Ninium85 kirjoitti:Munat on munittu ja isä hoitaa niitä hellästi. Tökkii pesää ja lisää kuplia. :) Naaras on edelleen myös tuolla altaassa eikä tunnu olevan mitään ongelmaa vanhempien kesken. Meneekö siinä kolmisen päivää kun munat kuoriutuu ja mitä mä sitten teen? Tarviiko niitä alkaa heti syöttää? Jos niistä nyt edes kuoriutuu mitään...
Jotain pari päivää siinä kestää, ite en oo koskaan laskenu kauanko kestäny :D ei niitä tietääkseni heti tartte alkaa syöttään, parissa päivässä niillä hupenee ruskuaispussi ja sitte niitä pitää ruokkia. Mulle sanottiin että likoeläimiä voi antaa eli liottaa banaaninkuorta akvaariovedessä niin että vesi sumenee. Tai en tiiä että syökö ihan niin pikkiriikkiset kalavauvat noita likoeläimiä :D jotain kalan silmän kokosta ruokaahan niille pitäs aina olla ja poikasia jos kattoo niin ei niillä isot silmät kyllä ole hyvä jos ollenkaan näkee..
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Nyt on käynyt niin että "hellä" isukki on nauttinut illalliseksi omat lapsensa. [}:)] Kuteeko noi helposti uudestaan vai tarvitsevatko jonkun lepohetken? Siis pitääkö mun laittaa ne omaan altaaseensa takas vai voinko antaa niiden olla tuolla kutu altaassa?
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Mulla se hoiti viikon pari niitä oikeen päin uivia poikasia mutta koska en osaa ruokkia niitä niin ne aina potkasee tyhjää :? Kyllä mulla ainaki se herra teki heti uuen pesän mutta jos sun naaraalla/naarailla ei oo mitään masussa niin oottelua se on :D jos se vasta harjottelee. Mullaki kyllä isukki söi aina niitä poikasia vähä ku ei muu eväs kelvannu kutuaikana
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Helmirihmaukko kyhäsi yöllä pesän ja aamulla sängystä sain katsoa kun pesään laitetaan munia. Noh, jonku ajan päästähän mun oli pakko nousta ja rihmaherra ei siitä tykänny. Se ahdistu niin että se rupes menemään akvaarionlaseja ylös alas :? Nyt se ei enää muista koko pesää ja naaraat käy syömässä munat. Se on tehny pesänsä tässä viikon aikana jo niin useasti että ei ihmekkään jos rupeaa kyllästyttään koko touhu :D harmittaa vaan ku oisin poikasia tahtonu. Yleensä se on saanu poikaset ihan ominpäin uivaan kuntoon ku oon ollu pois häiritsemästä. Varmaan pitäs kokeilla peittää tuo akvaarion toinen pää jollain pyyhkeellä että se sais touhuta rauhassa. Mulla akvaario on tilanjakajana just kulkureitillä.. :D
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Itellä himottaa suklaarihmakalat ihan hirveesti, ovat niin kauniita. :D. Ilmeisesti ovat aika herkkiä ja hankalia hoidettavia jahankalia kotiuttaa. Missä hinnoissa nuo suklikset liikkuvat?
Ninium85
Member
Member

Hahaaaaa! Ei sukki ollutkaan syönyt niitä munia! Pintaa pitkin vilistää ihan järkyttävä määrä pienenpieniä poikasia. Kudusta on nyt jo viikko, enkä ollut aiemmin huomannut noita mutta vielä ovat elossa. Ovat niin pieniä että en pysty näkemään että onko niillä sitä ruskuaispussia enää. En tiedä millä ovat eläneet mutta.... :)

Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Auttakaahan rihmakalaihmiset mua "suuressa" hädässä. Suunnitteilla on hommata noin 400-litrainen akvaario tuon 128-litraisen rinnalle. Kovasti olen mietiskellyt jotain näyttävää kalaa tohon isompaan, ja aina päädyn mietiskelemään sinirihmakalaa. Nämä ovat ymmärtääkseni aika äkäistä sakkia lajitovereilleen, mutta mites jos ottais vaan tyttöporukan? Toinen vaihtoehto on sitten yksi uros ja vaikka kolme naarasta. Tosin mulla ei sitten ole kun tuo 128-litrainen mihin voisi laittaa mahdollisen äkäpussiyksilön jäähylle, ja noin pieneen tuskin sinirihmaa kannattaa pysyvästi majoittaa. Onko mulla siis ainoa mahdollisuus vaan kokeilla onneani, ja jos tappeluita syntyy niin luopua rihmoista? Ja tosiaan, onko kokemuksia miten tommonen pelkkä tyttöporukka toimii, tappeleeko nekin kovasti keskenään?

Toki voitte ehdottaa jotain toista apauttiarallaa samankokoista rihmakalaa joka ei olisi niin äksy. Helmirihmat on mun mielestä pirun rumia, joten ei niitä. :roll:
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
Ninium85
Member
Member

Helmirihmakala tai kuutamorihmakala vois kans olla hyvä. Temperamenttisuudesta ei kyllä ole omakohtaista kokemusta. :) Ovat kauniita kuitenkin.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Ninium85 kirjoitti:Helmirihmakala tai kuutamorihmakala vois kans olla hyvä. Temperamenttisuudesta ei kyllä ole omakohtaista kokemusta. :) Ovat kauniita kuitenkin.
N****taan vähän pilkkua... 8-) JenCa taisi edellä sanoa, ettei helmirihmat ole oikein makuun... Mutta toisessa täysin samaa mieltä, kuutamorihmat voisi olla hyvä vaihtoehto, kauniitakin ovat! :D Tai huulirihmakala?

Hunajarihmat olisivat kilttejä, mutta varmasti ovat liian pieniä... Siniset kääpiörihmat ovat kauniita sekä näissä urosten ja naaraiden väriero on häviävän pieni, nekin tosin ehkä liian pieniä :? Noita menisi tuurilla isoon altaaseen useampikin haaremi...
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Ninium85
Member
Member

^Joo.. En malttanut lukea loppuun asti. :)

Meillä pikkuiset hunajarihmat voivat toistaiseksi hyvin. En ole antanut niille oikeastaan mitään ruokaa sen jälkeen kun huomasin että pintakasvien mukana oli niitä hankajalkaisia tai jotakin sellaisia. :) Toivon että tuosta kasvavat. Noin pieniä poikasia en ole nähnyt vielä ikinä. Niitä on altaassa ainakin sen 20 kpl. Toivottavasti niistä edes jokunen jäisi henkiin.
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Kyllähän nyt 400 litraiseen menee sinirihmoja 8O se vain tosiaan että taitavat nirhata toinen toisensa pikkuhiljaa.. toki kasvillisuudella ym muulla sisustuksella on vaikutusta. Silti itse en niitä montaa laittaisi ettei tule katastrofi. Sitten jos/kun häviävät niin voi laittaa jotain muuta tilalle :D mulla itsellä on helmirihmahaaremi (1u+2n) ja uros on kyllä tuossakin lajissa äksy kutuaikana, sinirihmat varmaan vielä äreämpiä kun isompiaki taitavat olla. Tyttöporukka voisi toimia, kun urosta ei ole kiusaamassa. Voihan se olla että tulisi kissatappeluita :D tai sitten vähemmän sinirihmoja ja sekaan muita niille pärjääviä kaloja, jos sellaisia edes löytyy? ottaisi vain muutaman (alle 5) ja kun olisi muitakin kaloja niin ehkä ne ei kiinnittäisi toisiinsa niin huomiota sitten. Toki joku jolla on kokemusta voisi kertoa paremmin :D

Hajotin helmiukon pesän tuossa ja toinen oli aivan hätää kärsimässä :D otin poikasia poikasaltaaseen, saa nähdä kuoleeko kaikki. Niitä on kyllä tooooosi paljon. Ninium85: miten sait sinne akvaan niitä pikkueliöitä? mulla tuli vaan pinnan päälle pörräämään sellasia pikkuöttiäisiä ku laitoin sen banaanisotkun 8O
Ninium85
Member
Member

naranj_a: Ne ilmeisesti tuli tuon pintakasviviidakon mukana tuonne altaaseen. Pikku öttiäsisä vilistää siellä ja täällä. Kalanpoikaset ovat nyt tuplanneet kokonsa. Olen muös liottanut pieniä hiutaleita kalanrupokaa ja kaatanut litkun altaaseen. En kylläkään tiedä onko siitä mitään hyötyä.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Minulla on 3 kääpiörihmakalanaarasta 400l altaassa (oli sie joskus uroksiakin mutta kuolivat pilkkutautiin), toki löytyy sieltä muitakin kaloja :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Luulenpa että en saa ikinä pidettyä noita poikasia hengissä, ovat niin hirmusen pieniä :D vois tietty jotain liotettua kalanruokaa kokeilla. Niistä vaan ei nää syökö ne ees mitään.. Kääpiörihmat on nättejä :) aika herkkänahkasia taitavat olla.

Yhyy :( mun toinen hunaja on sairas. Tänä aamuna laitoin valot päälle ja naureskelin siinä ku toinen hunajista nukku suodattimessa kiinni! (siinä imussa) :D sitte se virkes ja tuli syömään. Kuitenkin syönnin jälkeen se meni hus muualle touhuamaan ja kohta ku katon niin se pyörii kummallisesti :? epäilen että sillä on uimarakossa ongelmia/bakteeritulehdus. Otin sen haaviin jonka jätin pinnalle niin että se saa happea ja ruokaa jos on tahtoopi. Taitaa käyä kato tuolla altaassa :( Jos se on bakteeritulehdus niin en voi tehdä sille tähän hätään mitään, koska äitienpäivä ja kaikki on kiinni eikä mulla oo lääkeaineita valmiina. Mitenhän merisuola vaikuttais tommoseen? ja jos se on uimarakontulehdus niin se voi parantua muutamassa päivässä tai sit se pitää lopettaa..
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Minä olen käsittäny et rihmoissa on niin sanottuja ''laatueroja'' toiset on todella sitkeitä ja toiset heikompia :|
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Nyt on pari viikkoa uiskennellu tuolla noi helmirihman poikaset mutta eipä ne kasvaneelta näytä. Ainaki oon saanu ne pidettyä hengissä näinkin kauan :D Ei kyllä kannattaisi sanoa, tietenkin heti huomenna niitä ei ole enää :D
Ninium85
Member
Member

Hunajan poikaset on nyt n. Kuukauden vanhoja... Koko ei silti päätä huimaa. Nyt vasta alkaa erottua se poikkiviiva osassa poikasia. Osa on tuplasti pienempiä kuin toiset. Suurimmalla poikasella on yhtä paljon kokoa kun n. Kolmipäiväisellä miljoonakalan poikasella... Mutta hengissä ovat kuitenkin...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kiva kuulla että muillakii on hunajoiden poikasia, itellä on 2 kolmen kuukauden ikästä poikasta tuolla 128l akvaariossa ja alkavat lähennellä jo 5cm mittoja,
hitsi kun toinen noista olis nyt koiras ja rupeis värjäytymään oranssiks. :mrgreen:
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Hienoa että muillakin on poikasia :D mulla tosiaan helmeistä karsiutunu heikoimmat pois, jäljellä n 20kpl. Tuntuu että ne ei oo yhtään kasvanu :? ja pakko niiden on olla enemmän vanhoja ku 2vk :D ne on muuttanu väriä mustasta harmaaksi ja kyljissä turkoosit kimaltelevat pilkut. Näin peräti ku yks söi :) ois se mukava saada muutama lapsonen tonne toiseen altaaseen kasvamaan ku niiden kasvua on kiva katella. Tosi kauan vaan saa odottaa että kasvavat edes nähtävän kokoisiksi :D monnisten kasvatuksen myötä olen huomannut että niistä ei ainakaan tienaa ku syövät enemmän kuin maksavat :D mutta ihania ovat!
Ninium85
Member
Member

Siivoilin äsken tuota hunajan poikasten allasta ja löysin enää neljä poikasta. Allas on kylläkin aika viidakko, joten saattaahan niitä tuolla olla enemmänkin.. Poikaset ovat jo lähtötilanteesta kasvaneet aika paljon. Tosin on siellä niitä ihan minimini poikasiakin. Liittyyköhän tämä jotenkin siihen että mitä sukupuolta lapset ovat. Vanhemmat voi hyvin ja siirsinkin ne jo viikon päästä kudusta takaisin omaan aasia altaaseensa. Ovat kyllä ekat ja vikat jotka tekemällä tehdään. Jos tulee lisää niin saavat kutea tuonne omaan altaaseen.
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Mullakin on eroja noiden rihmojen poikasten koossa :? Yksi on joukon suurin huomattavasti ja muut pienempiä sitten. Oisikohan syönyt hyvin :D toivottavasti ahmatti ei syö muidenkin ruokia ku muut ovat jääneet kitukasvuisiksi.. saas nähdä miten niiden käy kesällä kun menen muualle töihin. Ruokinta-automaatti pitäisi hankkia. Pikkukalat taitavat päästä mukaan koska ruokinta-automaatit eivät riitä niille asti :D ja kaikki kalat kahdesta altaasta joutuvat samaan tankkiin, tiedä sitten miten tulevat toimeen :D monnisvaavit ovat kasvaneet jo sen verran että pääsevät uuteen kotiin :)
Ongelmana vain on miten kummassa saan pienet rihman poikaset kelluvasta altaasta ilman että niitä joutuu isoon akvaarioon :S jollain purkilla ehkä? alhaalla vain on niin paljon ruokaa kun sitä on tosi vaikea puhdistaa. Lapolla yritin mutta pölähti vain ja poikaset sekoittuivat mukaan :D Onkohan olemassa minilappoja joissa olisi pelkkä putki? Tai varmaan kävisi myös jokin muu putki? Pilli tuskin riittää :D Onko vinkkejä?
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Puolikas 450l altaasta tyhjänä. Syy löytyi tänään murisijarihmakalan kutu. Pesän alla pieniä poikasia voi kun selvisivät.
317l vettä
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Poikasia tulee taas jatkuvalla syötöllä :D entisetkin vielä tuolla uimassa niin lisää pukkaa :D
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Laitetaanpas taas vähän päivitystä. Helmirihman poikasia jäljellä n 10kpl ja ovat hyvissä voimissa :) eivät mitään isoja vieläkään ole (isoin n 1cm).. mutta näyttävät jo kalalta, pyrstö ja kaikki! :D

Vaihdoin akvaariossa kasvien järjestystä niin, että helmiukko ei taida saada pesää rakennetuksi [;)] mutta mistäpä minä tiedän, mitä ne täällä viikot hommaavat, ku en oo paikalla :D
Mayhew
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mayhew »

Liitynpä minäkin keskusteluun, sillä rakentelen parhaillaan allasta korurihmakaloille :) Tänään sain pistettyä turpeella täytetyn kakkossuodattimen akvaarioon pörisemään, vesi ottikin heti mukavan kellertävän sävyn ja pH laski 7 --> 6,5. Ensi viikon alussa pitäisi saapua postissa paketillinen kasveja, joista saan rakennettua mukavan suojaisan pöheikön tuleville kalasille. Ihan akvaarioliikkeestä olin ajatellut kalat ostaa, mutta jos jollain on Tampereella tarjolla itse kasvatettuja yksilöitä, niin saa älähtää! :D
25l rapula
+ tanimbarinsinikieliskinkki
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”