Digilämpömittarien luotettavuus?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saritu
Starting Member
Starting Member

Digilämpömittarien luotettavuus?

Viesti Kirjoittaja Saritu »

Hei

Hankin kaikkiin altaisiin jo ainakin pari vuotta sitten digitaaliset lämpömittarit ihan akvaarioliikkeistä, kun ovat niin paljon selkeämpiä.
Nyt kun jouduin säätelemään yhden altaan lämpöjä uusiksi, totesin, että mittari oli kaukana totuudesta. Vertasin perinteiseen "tikku"-mittariin ja eroa oli lähes 5 astetta!!!.
Patterit oli kohtuu uudet, joten viskasin koko rakkineen roskiin ja vasta jälkeenpäin mietin, että josko pattereiden vaihto olisi auttanut.

Onkos teillä kokemuksia noiden digimittareiden luotettavuudesta. Oliko vain huonoa tuuria, vai väistämätön asia että mittari pettää.
450L, 250L, 112L, ja shiba
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Re: Digilämpömittarien luotettavuus?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ovat olleet luotettavia (ei akvaariokaupan lämpömittarit), tietysti pitää välillä putsata sitä tunnistinta ja vaihtaa paristot. Kun tunnistimeen kertyy levää tai bakteerilimaa tms. se voi näyttää väärin.
Ostin itsekkin yhden akvaarioliikkeestä ja kesti viikon. Se alkoi näyttämään lämmöksi 21,6 C vaikka akvaarion lämpö oli 26 C astetta, muutaman minutin kuluttua näytti taas oikein, sitä vaihtelua jatkui viikon jonka jälkee meni roskiin. Ei auttanut paristojenvaihto eikä putsaus.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Olen myös ihmetellyt mitä virkaa on mittareilla jotka näyttävät väärin? Meillä on kanssa käytössä 4 vai 5 mittaria ja jos niiden anturit laittaa samaan vesilasiin, on näytöissä eroa se +/-3C. Käytännössä nuo eivät sovellu lämpötilan mittaamiseen, mutta näen niistä mahdollisen muutoksen jos vaikka lämmitin on unohtunut pois seinästä vedenvaihdon jälkeen. Nämä ovat vain yksi esimerkki digitaalisuuden tuomista parannuksista joita ihmisille esitellään päivittäin.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Heittäkääpä muuten hifistelijät tähän ketjuun joitain varmaksi luokiteltavia mittareita, jotka soveltuvat akvaariokäyttöön :) Vähän hinnakkaampia tai muuten vaan vähän parempia kuin muut mittarit. En olekkaan tuota omaa mittariani pitkään aikaan verrannut mihinkään. Voisi piruuttaan tietysti viedä tuon joskus koululle testattavaksi ja verrata sitä kunnon laboratoriomittariin.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Hannan mittarit on hyviä. Kaikki mittarit jotka voi kalibroida on jees.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tepis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepis »

Minulla käytössä tälläinen http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147600251
olen ollut tyytyväinen ja näyttää oikein lämmön.
timo1976
Member
Member

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

tepis kirjoitti:Minulla käytössä tälläinen http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147600251
Tuohan näyttää ihan hyvälle, mutta miten olet virittänyt sen veteen?
Itselläni on ihan "normaali" ulko/sisämittari käytössä.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
tepis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepis »

timo1976 kirjoitti:
tepis kirjoitti:Minulla käytössä tälläinen http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147600251
Tuohan näyttää ihan hyvälle, mutta miten olet virittänyt sen veteen?
Itselläni on ihan "normaali" ulko/sisämittari käytössä.
No tuo ei ole viritetty olemaan kokoajan vedessä, lähinnä välillä tarkastan sillä lämpötilan ja katson, että näyttää samaa kun ihan tavallinen akvaarion lämpömittari. Saisihan tuon varmaan viritettyä olemaan kokoajan vedessäkin, kiinnittämällä altaan reunaan roikkumaan jollain, tökkäämällä mattosuodattimen läpi tms..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”