Digilämpömittarien luotettavuus?
Valvoja: Moderaattorit
Digilämpömittarien luotettavuus?
Hei
Hankin kaikkiin altaisiin jo ainakin pari vuotta sitten digitaaliset lämpömittarit ihan akvaarioliikkeistä, kun ovat niin paljon selkeämpiä.
Nyt kun jouduin säätelemään yhden altaan lämpöjä uusiksi, totesin, että mittari oli kaukana totuudesta. Vertasin perinteiseen "tikku"-mittariin ja eroa oli lähes 5 astetta!!!.
Patterit oli kohtuu uudet, joten viskasin koko rakkineen roskiin ja vasta jälkeenpäin mietin, että josko pattereiden vaihto olisi auttanut.
Onkos teillä kokemuksia noiden digimittareiden luotettavuudesta. Oliko vain huonoa tuuria, vai väistämätön asia että mittari pettää.
Hankin kaikkiin altaisiin jo ainakin pari vuotta sitten digitaaliset lämpömittarit ihan akvaarioliikkeistä, kun ovat niin paljon selkeämpiä.
Nyt kun jouduin säätelemään yhden altaan lämpöjä uusiksi, totesin, että mittari oli kaukana totuudesta. Vertasin perinteiseen "tikku"-mittariin ja eroa oli lähes 5 astetta!!!.
Patterit oli kohtuu uudet, joten viskasin koko rakkineen roskiin ja vasta jälkeenpäin mietin, että josko pattereiden vaihto olisi auttanut.
Onkos teillä kokemuksia noiden digimittareiden luotettavuudesta. Oliko vain huonoa tuuria, vai väistämätön asia että mittari pettää.
450L, 250L, 112L, ja shiba
Re: Digilämpömittarien luotettavuus?
Ovat olleet luotettavia (ei akvaariokaupan lämpömittarit), tietysti pitää välillä putsata sitä tunnistinta ja vaihtaa paristot. Kun tunnistimeen kertyy levää tai bakteerilimaa tms. se voi näyttää väärin.
Ostin itsekkin yhden akvaarioliikkeestä ja kesti viikon. Se alkoi näyttämään lämmöksi 21,6 C vaikka akvaarion lämpö oli 26 C astetta, muutaman minutin kuluttua näytti taas oikein, sitä vaihtelua jatkui viikon jonka jälkee meni roskiin. Ei auttanut paristojenvaihto eikä putsaus.
Ostin itsekkin yhden akvaarioliikkeestä ja kesti viikon. Se alkoi näyttämään lämmöksi 21,6 C vaikka akvaarion lämpö oli 26 C astetta, muutaman minutin kuluttua näytti taas oikein, sitä vaihtelua jatkui viikon jonka jälkee meni roskiin. Ei auttanut paristojenvaihto eikä putsaus.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Olen myös ihmetellyt mitä virkaa on mittareilla jotka näyttävät väärin? Meillä on kanssa käytössä 4 vai 5 mittaria ja jos niiden anturit laittaa samaan vesilasiin, on näytöissä eroa se +/-3C. Käytännössä nuo eivät sovellu lämpötilan mittaamiseen, mutta näen niistä mahdollisen muutoksen jos vaikka lämmitin on unohtunut pois seinästä vedenvaihdon jälkeen. Nämä ovat vain yksi esimerkki digitaalisuuden tuomista parannuksista joita ihmisille esitellään päivittäin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Heittäkääpä muuten hifistelijät tähän ketjuun joitain varmaksi luokiteltavia mittareita, jotka soveltuvat akvaariokäyttöön
Vähän hinnakkaampia tai muuten vaan vähän parempia kuin muut mittarit. En olekkaan tuota omaa mittariani pitkään aikaan verrannut mihinkään. Voisi piruuttaan tietysti viedä tuon joskus koululle testattavaksi ja verrata sitä kunnon laboratoriomittariin.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Hannan mittarit on hyviä. Kaikki mittarit jotka voi kalibroida on jees.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Minulla käytössä tälläinen http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147600251
olen ollut tyytyväinen ja näyttää oikein lämmön.
Tuohan näyttää ihan hyvälle, mutta miten olet virittänyt sen veteen?tepis kirjoitti:Minulla käytössä tälläinen http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147600251
Itselläni on ihan "normaali" ulko/sisämittari käytössä.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
No tuo ei ole viritetty olemaan kokoajan vedessä, lähinnä välillä tarkastan sillä lämpötilan ja katson, että näyttää samaa kun ihan tavallinen akvaarion lämpömittari. Saisihan tuon varmaan viritettyä olemaan kokoajan vedessäkin, kiinnittämällä altaan reunaan roikkumaan jollain, tökkäämällä mattosuodattimen läpi tms..timo1976 kirjoitti:Tuohan näyttää ihan hyvälle, mutta miten olet virittänyt sen veteen?tepis kirjoitti:Minulla käytössä tälläinen http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147600251
Itselläni on ihan "normaali" ulko/sisämittari käytössä.