Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Paavo2006 kirjoitti:Eli; eikö niin, että pumpustapäin katsottuna ensin on mustan liittimen se haara, josta lähtee letku reaktoriin ja vasta tämän jälkeen on säätönuppi?
Juuri näin.
Paavo2006 kirjoitti: Mutta mistä siinä Serankin levittimessä ne kuplat pääsevät siitä ohuesta putkesta sinne isompaan putkeen? Meinaan kun sen pienemmän putken päässä on sellainen musta "kansi"?
Ne kulkee sen mustan tulpan ja ohuen putken välisestä raosta.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Ok, kiitos AnnaS. :)

Eilen illalla hilluvat mikrokuplat olivat aamulla kaput ja pH taas normaali. :x Hkin akvaariokeskuksesta sanoivat, että alussa se on hermoja raastavaa jatkuvaa säätämistä. No näkyy olevan. Tuntuisi ihan älyttömältä, että jatkuvasti joutuisit ottamaan hiilidioksidiletkun irti reaktorista ja katsomaan mihin tahtiin kuplaa pukkaa. En jaksanut näin tehdä vaan säädin neulaventtiilistä suoraan sen tarkemmin tietämättä monta kuplaa tulee missäkin ajassa. PH lähtikin laskuun mutta taas hetken päästä oli palannut korkeammalla. Tämä tapahtui pariin kertaan, nyt se pysyy tuossa yhdessä ja samassa, ei juuri laske muttei vielä ole noussutkaan ja kohta pitää lähteä töihin. Kyllä tosiaan hermo meinaa mennä. Oletteko te muut joutuneet säätämään näin jatkuvasti alussa? 8O Pitäisikö se kuplan syöttö yksinkertaisesti laittaa niin "täysille" että se laskee kunnolla pH:n ja jotta se joskus katkaisisikin ton hiilidioksidin syötön? Kun kyseessä kuitenkin on automaattinen järjestelmä niin ei kai ole niin suurta merkitystä mihin tahtiin niitä kuplia tulee, vai? 8O 8O 8O
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Ei sun tarvii ottaa sitä letkua irti kuplien laskemista varten. Sammuta vaan pumppu, niin kuplat tulevat itsekseen passiivisesti ja voit laskea ne. Ja sitten säätelet siitä +/- ruuvista vauhdin sopivaksi. Siis silloin kun syöttö on päällä, luonnollisesti.

Miten muuten, alkaako jo homma pelittää?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

No nyt alkaa homma pelittää, kiitos kysymästä. Jo noin vajaan viikon ajan olen saanut nauttia alle 7,6:n lukemista tuossa näytössä. :mrgreen: Siis pikkuhiljaa on pH:ta laskettu ja nyt se on jo siinä 6,9 enkä tiedä laskenko siitä juurikaan, olkoon nyt tuossa ainakin jonkin aikaa. Mutta nyt en tiedä montako kuplaa sekunnissa tulee mutta eipä sen väliä, isoja kuplia ei näyttäisi karkailevan levittimestä, ainoastaan niitä normaaleita mikrokuplia ja kuplat hilluvat reaktorissa kuten pitää ja pH toimii ja pysyvi säädetyssä. Ja pullon täyttöasteen kertova mittari on lähes siinä missä heti pullon täytön ja asennuksen jälkeen eli sieltä ei pitäisi hävitäkään ylimääräisiä kaasuja mihinkään eli oletettavasti pullo riittä useamman viikon, ainakin vielä kun kasvit ei ole mahtimitoissa. Ja kasvit pääsevät vihdoin toivomaani huippukasvuun. Mukavaa. :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ No oli se jo aikakin. :mrgreen: Tässä on henkeä pidätellen seurattu, että saako se värkkejä ollenkaan toimimaan...
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Paavo2006 kirjoitti:Ja pullon täyttöasteen kertova mittari on lähes siinä missä heti pullon täytön ja asennuksen jälkeen eli sieltä ei pitäisi hävitäkään ylimääräisiä kaasuja mihinkään eli oletettavasti pullo riittä useamman viikon, ainakin vielä kun kasvit ei ole mahtimitoissa.
Yees! Hyvä kun toimii vihdoinkin :) Tuo "pullon täyttöasteen mittari" ei kerro mitään siitä miten täynnä pullo on. Tai siis se kertoo onko se tyhjä vai ei tyhjä! Se mittari ei laske tasaisesti pullon tyhjetessä, vaan nopeasti juuri kun pullo tyhjenee. Mittari näyttää siis pullossa olevan kaasun paineen. Paine pysyy vakaana vaikka kaasu pullosta väheneekin. Vasta ihan "viimemetreillä" alkaa kaasun paine laskea... ja tulet varmaankin huomaamaan, että sitten paineenalentimen toisessa mittarissa (työpaine) kaasun paine nousee punaiselle alueelle. Itse hätäilin tätä, kun eka kerran huomasin, mutta sain ohjeistuksen ettei siitä ole mitään vaaraa. Kuplia puskee vaan ihan pirusti silloin levittimeen, kun työpaine nousee. Tämä tapahtuu siis pullon tyhjentymisen yhteydessä. Kun pullossa olevan kaasun paine laskee ei paineenalennnin toimi enää tahdotulla tavalla ja nostaa hetkellisesti työpainetta.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Niin no joo, noinhan se meneekin se pullon painemittari...mutta siis jos sieltä pääsisi kaasua ohitse jonnekin harakoille (tai meidän tapauksessa kissoille) niin silloinhan se olisi äkkiä punaisella ja kohta tyhjä, lähinnä kai tätä tarkoitin. Tai ota nyt sitten itsekään enää selvää mitä tuli tarkoitettua. Mutta joo, vehje toimii kuten pitää ja yksi pullohan jo tyhjennettiin sen pepusta olevan "vanhan" mallisen paineenalentimen kanssa mutta nyt on tuo ihan uusi malli ja siinä ei ole työpainemittarissa punaista aluetta mutta ymmärsin mitä tarkoitit ja hyvä kun sanoit, tiedän sitten. Jospa tässä kasvitkin alkaisi kasvaa kunnolla kun saavat hiilidioksidia ja pH on laskenut, ovat olleet tammikuusta saakka niissä mitoissa missä olivatkin tullessaan, paitsi argentiinanvesirutto. :mrgreen: Nyt alkaa kasvu ja kukoistus ja kahjo-lehtikalat tykkää ja muutkin kalat oletettavasti. :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

NoiR kirjoitti:Vasta ihan "viimemetreillä" alkaa kaasun paine laskea... ja tulet varmaankin huomaamaan, että sitten paineenalentimen toisessa mittarissa (työpaine) kaasun paine nousee punaiselle alueelle. Itse hätäilin tätä, kun eka kerran huomasin, mutta sain ohjeistuksen ettei siitä ole mitään vaaraa. Kuplia puskee vaan ihan pirusti silloin levittimeen, kun työpaine nousee. Tämä tapahtuu siis pullon tyhjentymisen yhteydessä. Kun pullossa olevan kaasun paine laskee ei paineenalennnin toimi enää tahdotulla tavalla ja nostaa hetkellisesti työpainetta.
No nythän tuokin vaihe mulla ilmeisesti on meneillään...Levittimestä pukkas altaaseen hukkaan isoja kuplia ja pullon painemittari oli punaisen ylärajoilla eli ilmeisesti vetelee viimeisiään tuo pullo. Ja reilu viikko täytöstä!!Helsingin akvaariokeskuksen mukaan sen olisi pitänyt riittää mulla noin 2 kk mutta ei lähellekään. Eihän se kuuden kilon pullokaan sitten riitä kun kolme kuukautta. :x

Varasin sammutinhuollosta sen kuuden kilon pullon, mikä seillä onneksi vielä oli...eikai tässä auta muu kun ostaa se ja kuolla taloudellisesti. 8O
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

En kuollut, täytin vaan pikkupullon uudestaan. Olivat sitä mieltä (siis laitteiston myyjä) että eka ja ehkä tokakin pullo saattaa mennä ihan parissa viikossa-kuukaudessakin mutta kulutus tasaantuu...Toivottavasti näin olisi, alkaa jo ahdistaa koko laite, ihan todella ahdistaa, tuntuu siltä, ettei viitsi edes katsoa koko akvaarion suntaan jos pH onkin noussut ja jotain on pielessä....Voi kalaraukat... :cry: Ja kaiken lisäksi kun otin täyttöä varten pullon pois niin altaan pH oli siinä muutaman tunnin aikana jo kohonnut 6,9:stä yli 7,2:n. Ja sitten vielä yön aikana säädöt olikin menneet pieleen ja pH oli pompannut vanhaan tuttuun 7,45:n, kyllä oli kalat siinä aamusella sen näkösiä, että eikö tästä hommasta jo ala pikku hiljaa tulla jotain valmista. Kyllä on sellainen laite ollut, ettei ole mulla millään meinannut onnistua. Nyt se taas on tuolla ja toimii ja pH pysyy säädetyssä mutta mistä ihmeestä sen taas tietää, tuleeko sieltä hiilaria niin paljon, että pullo on taas kohta tyhjä?!? 8O Levittimen vedenpinta laskee välillä ihan pariin senttiin ja sitten taas kohoaa, levittimessä kuhisee pikkuisen isompia ja pienempiä kuplia, mielestäni levittimestä ei tule ulos mikrokuplaa isompaa, ilmapumpusta lähtevä hana on edelleen siinä n. 45-asteen kulmaan säädettynä, eikö sen nyt pitäisi olla kuten kuuluukin? 8O Ainakin ne Hki:n akvaariokeskuksesta sanoi, ettei sitä hanaa kannata avata ihan kokonaan "auki".
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Hitto, toinen pullo, joka on punaisella reilun viikon täytöstä... :|

---------------------------------

Kirjoittaja Paavo2006 » 16:48, 22.04.2010

Käykö täällä ketjussa enää kukaan muu kun mä? 8O

Täytyy siis lukea tämä ketju vielä kymmenenteen kertaan läpi, jos saisin jotain selkeämpää tajuntaani...Toki jossain vaiheessa ostan sen isomman CO2-pullon (nyt vielä se 500g:n) mutta se ei olisi nyt tähän tilanteeseen ratkaisu vaan pitäisi löytää se tasapaino, jolla tuon pullon saisi riittämään tuossa (alle 400 litrasessa) sen parikin kuukautta...muistaakseni Ämhoo taisi sanoa, että hänelläkin eka pullo tyhjeni jossain oliko 450 litraisessa suunnilleen samassa ajassa kun minulla mutta sitten teki jonkun säädön, jonka jälkeen pullo onkin riittänyt pidempään. Minä olen vaan sokeasti yrittänyt pitää tuota kiertovesipumpun säätöhanaa siinä 45-asteen kulmassa eikä se ilmeisesti ole se oikea tasapaino meillä kun kerran pullo noin tiuhaan tyhjenee...ja välillä/itseasiassa aika usein levittimessä oleva vedenpinta on tosi matala, en tiedä miksi ja sitten sieltä pumppuun liitetystä hanasta tulee ropisemalla ilmaa (ja ehkä kaasua) suoraan altaaseen menemättä levittimeen, tällöin levittimen vedenpinta nousee. Kertokaa nyt vielä miten te muut saatte pullonne oikein riittämään pidempään?!? 8O

Silloin aikoinaan kun mulla oli se reilu 500l:n allas, siinä oli jotkut saksasta tilatut automaattiset laitteet myös mutta passiivisella levittimellä, sillä Jbl:n taifuunilla vai olikohan se Vario (kai sama mutta kummalla nimellä..). Koskaan ei ollut mitään ongelmaa levittimen tai vedenpinnan kanssa, pH pysyi säädetyssä ja kasvit kasvoi eli ilmeisesti se passiivilevitinkään ei ole välttämättä huono ratkaisu, vai mitä mieltä olette?

Kuinka nopeasti teillä alkaa pH kohota kun pullo tyhjenee ja se pitää irrottaa täyttöä varten?
outska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja outska »

Mulla nousee pH aikas nopeesti kun pullo posahtaa tyhjäks. Eilen vielä rullas pH 6.85 altaassa ja yllätysten yö, tänään kun tulin duunista kotiin niin pullo oli tyhjä ja pH huiteli 7.2 8O
Outska
ÄmHoo

Niin, mulla kyllä auttoi se, kun käänsin sitä ohivirtauksen hanaa pienemmälle. Nyt se näyttäisi olevan vähän vähemmmän kuin 45 asteen kulmassa. Mutta jos sulla ei enää karkaa niitä kuplia, en oikein ymmärrä. Itsellänihän niitä kuplia alkuun vilisti villisti ohi, ja siki pikkupullo tyhjeni kymmenessä päivässä. Tai siis ei mitään alkuun, vaan mulla kesti yli puoli vuotta ymmärtää, että niitä kuplia ei kuulu karkailla.

Mitä tarkoitat mikirokuplilla? Minulla ei enää karkaa oikeastaan mitään. Ja motako kuplaa sulla tulee sekunnissa? Mulla noin 45 kuplaa puolessa minuutissa. Tällä määrällä pikkupullo kesti viimeksi tasan kaksi kuukautta. Altaan koko 450 litraa.

Mutta usko pois, kyllä se on hyvä peli!
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Kiva kun muutkin vielä tänne poikkeilee... :)

Mun allas on siis 380l ja paljohkosti kasveja, jotka kituuttaen hiilidioksidia on odotelleet...Mulla ei ole lainkaan karkaillut mitään kuplia levittimen pohjasta, paria hetkellistä poikkeusta lukuunottamatta. Joskus tuli jotain muutamia ihan juuri silmillä nähtäviä mikrokuplia ja joskus kun säädöt oli ihan pielessä, karkaili isompiakin mutta ei muuten. Sitäkin olen meinaan yrittänyt oikeen urakalla tarkkailla, että karkaileeko niitä kuplia mutta ei, ei karkaile. Tai sitten ne karkailee aina kun nukun tai olen töissä. Ja kyllähän tuo pH tuossa säädetyssä arvossa pysyy ja kasvit on alkaneet kasvaa eli kyllä sitä hiilidioksidia sinne altaaseenkin menee.

Se vedenpinta siellä reaktorissa on ollut pitkän aikaa useimmiten aika alhaalla, ilmeisesti levitin on ollut täynnä kaasuja. No, säädin hanaa niin, että kaasut pääsivät reaktorista pois ja sen jälkeen säädin hanaa hieman enemmän auki kun 45-asteen kulmaan ja nyt reaktori on pysynyt täydempänä. Vaikka eikö tuo auki säätö järjen mukaan tarkoita, että vettä menee reaktorin ohi enemmän, jolloin luulisi reaktorissa olevan veden olevan vähäisempi?!? 8O No, mutta nyt se on lähes täynnä vettä ja siellä yläosassa näkyy kun pumppu lykkää vettä sinne reaktoriin. Vaikka pumppu on päällä, näen, että sinne reaktoriin tulee niitä hiilidioksidikuplia ehkä arviolta tahtiin 3-4 sekunnissa...on aika herkkää niiden säätö tuolla neulaventtiilillä kun tuhannesosamillin säätää neulaventtiiliä pienemmälle, reaktoriin ei enää tule kuplia lainkaan. :mrgreen: Kyllä se kuitenkin nyt alkaa olla jo punaisen alueen lopussa tuo pullon painemittari eli ei auta kun mennä taas täyttämään pullo, juuri tasan viikko sitten sen täytin. En oikein usko sitäkään enää, että tuolla olisi vaan niin suuri hiilidioksidin tarve, että nuo molemmat pullot on siksi tyhjenneet noin nopeasti...Tosi tylsää. :(

Pitäisköhän toi hana sitten kuitenkin pullon seuraavan täytön jälkeen säätää niin, että se olisi hieman enemmän sulki kun 45-asteen kulmassa (eikä hieman enemmän auki kuten nyt) eli siis että reaktoriin virtaisi enemmän vettä?!?Mistäköhän meinaan se sitten johtui, että mulla alkoi olla reaktori enemmän täynnä kaasuja kun vettä vaikka hana oli 45-asteen kulmassa?
ÄmHoo

No, jatketaan tätä vuoropuhelua...

Mulla se reaktori menee täyteen vettä, kun menee päälle ja tyhjenee sitten pariin, kolmeen senttiin, kunnes sammuu. Ja sellaisen tunnin verran suuntaan ja toiseen kuluu aikaa.

Eikös siitä venttiilistä säädettä painetta? Minä säätelen kuplien määrää siitä isosta +/- ruuvista, joka on siinä niiden mittareiden alapuolella. Joo, kuulostaa blondilta; en osaa kaikkia termejä oikein...
aborre
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aborre »

öhöm. Onneksi en hankkinutkaan tätä laitetta. öhöm.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

ÄmHoo kirjoitti:Eikös siitä venttiilistä säädettä painetta? Minä säätelen kuplien määrää siitä isosta +/- ruuvista, joka on siinä niiden mittareiden alapuolella. Joo, kuulostaa blondilta; en osaa kaikkia termejä oikein...
Neulaventtiilistä hienosäädetään kuplien määrää, siitä +/- säätöpyörästä ne bari:n määrät alussa, myöhemmin siihen ei tule Hkin akvakeskuksen mukaan enää koskea. Tällaiset ohjeet minä sain. Mutta ehkä mullakin menee tuo juuri noin kun ÄmHoo sanoit; että se reaktorin vedenpinta laskee ihan vähiin kunnes syöttö loppuu jne. Täytyypä vielä tarkemmin seurata sitä, ehkä tämä tästä valkenee. Mutta sinulla on siis sen hanan säätönuppi enemmän kiinni kun 45-astetta, jolloin reaktoriin pääsee enemmän vettä, niinkö? Ei mulla edelleenkään karkaile kuplia, olen tänään seuraillut, jatkan huomenna. [;)]

Minkäs vehkeen aborre osti? On tämä aika säätämistä kyllä mutta onhan se kuitenkin muuten hyvin toiminut, pullo vaan tyhjenee liian nopeaan. :mrgreen:
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Oletteko hoksanneet, että hiilidioksidin kulutukseen vaikuttaa myös KH? Mielestäni kahden samankokoisen altaan kulutusta ei voi verrata, jos KH on kummassakin ihan eri. Mitä korkeampi se on, sitä vaikeampi saada pH laskettua, eli hiilaria kuluu enemmän.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Meillä KH 3, mitäs teillä ÄmHoo? Meillä ei siis mikään mahti-KH, ei pitäisi olla hiilidioksidin liikakulutuksen syy.

Akvaariokeskuksen mukaan sen pikkupullon minunkin altaassani pitäisi kestää 1-3kk, ei missään nimessä viikkoa...joko säädöt on olleet pielessä eli kun yhden ainoan kerran havaitsin reaktorista aamulla herätessäni pulppuavan isoja kuplia ulos, on pullon sisältö päässyt hupenemaan nyt edellisellä kerralla tämän takia tai sitten joku liitos/letku vuotaa. Katson nyt vielä tämän tänään täytetyn pullon kohtalon ja jos kesto on edelleen samaa luokkaa, täytyy tutkia liitokset ja letkut. Koska normaalisti kuplia ei karkaile, mikromikrokuplien ulos tulo reaktorista on normaalia, varmistin sen tänään vielä akvaariokeskuksesta.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Hyvin meni tähän saakka, uutta toivoa alkoi jo löytyä....mutta; hieman ennen puolta kahta yöllä havaitsen, ettei laitteen hiilidioksidin syöttö olekaan päällä vaikka pH on 0,6 yksikköä yli säädetyn 6,9!?!Eli pullo kiinni, letku irti reaktorista ja altaasta pois ja kaasut ulos letkusta ja kaikki sulki. PH taas vaan pääsee kohoamaan ja kalat on kohta hengettömiä kun pH on mitä sattuu mutta minkäs teet, kun ei toimi niin ei toimi. Ohjekirjan mukaan saattaisi nyt vaihteeksi olla magneettiventtiili hajalla, ota ja tiedä. Kohta lähtee allas myyntiin kaloineen päivineen, kauaa ei enää pysty kestämään. :x
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Ei jeesus, tyhmyys kunniaan. [:I] Idioottien idiootti taas asialla... [:I] Ei magneettiventtiili ole rikki vaan mun aivot, ei tossa vehkeessä mitään vikaa ole, en vaan itse oikein osaa ajatella. [:I]

Siis hystereesi oli asetettu lukemaan 0,1, EI 0,01, jolloin 6,9:n säädetty pH toimiikin niin, että vasta 7,0:ssa alkaa hiilidioksidin syöttö, eikä 6,91:ssä kuten jotkut ääliöt (minä siis) saattavat ajatella ajatushäiriöissään. No, nyt se on taas toiminnassa ja toimii moitteettomasti. [:I] Siis nyt vaan jännitetään kauanko pullo kestää, jos ei kestä kauaa, testataan siis liitokset ja letkut.

Oletteko säätäneet mihin omat hystereesiarvonne, yhteen vai 0,5:n? Ja ÄmHoo; se KH? :)
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Itselläni oli hystereesiarvo automaattisesti 0,1. Tuossa vanhemmassa vempaimessa ei käsittääkseni voinut tuota edes säätää...
Ei siitä 0,1 pH:n heittelystä mikään kala tuntunut kärsivän muutaman vuoden aikana, kun laite oli käytössä. Jos hystereesi olisi ollut 0,01 olisi magneettiventtiili napsunut koko ajan 8O
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Niinpä, ei kai luonnossakaan mitenkään voi välttyä jatkuvalta pieneltä pH:n muutokselta, johon vaikuttaa kaikki...että enemmänkin varmaan luonnollista tuo pieni sadasosien heittely.
ÄmHoo

On tässä ollut vähän puutarhahommia näiden akvaariojuttujen lomassa, joten vastaus on viipynyt. Täällä kans KH on noin kolme. Ja hystereesi on asetettu 0,5 eli mulla arvo seilaa 6,8 ja 6,85 välillä. Noin tunnin jaksoissa on päällä ja poissa.

Mut mun menee kohta hermot ton mun leväongelman kanssa, ---kele.

Taidan mennä takaisin kasvimaalle, siellä ei oo levää!
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

ÄnHoo, älä huoli, mullakin on levää, sinilevää. :D Ei vaan, ei se ole noin iloinen asia mutta ei tuota onneksi paljoa ole mutta sen verran, että meinaan tapaa senkin vähän akriflaviinilla eli joudun poistamaan pH-elektrodin altaasta siksi aikaa, täytynee pitää valot vähissä, ettei pH pääse nousemaan...Puutarhahommat on kivoja, ihanaa kun tulee kesä. :D
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Vaihteeksi tännekin täytyy poiketa...nyt on mulla sama pullo ollut 1,5 kk käytössä eikä mittari ole laskenut nimeksikään eli vermeet siis toimii kuten pitää. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”