Kiva kun muutkin vielä tänne poikkeilee...
Mun allas on siis 380l ja paljohkosti kasveja, jotka kituuttaen hiilidioksidia on odotelleet...Mulla ei ole lainkaan karkaillut mitään kuplia levittimen pohjasta, paria hetkellistä poikkeusta lukuunottamatta. Joskus tuli jotain muutamia ihan juuri silmillä nähtäviä mikrokuplia ja joskus kun säädöt oli ihan pielessä, karkaili isompiakin mutta ei muuten. Sitäkin olen meinaan yrittänyt oikeen urakalla tarkkailla, että karkaileeko niitä kuplia mutta ei, ei karkaile. Tai sitten ne karkailee aina kun nukun tai olen töissä. Ja kyllähän tuo pH tuossa säädetyssä arvossa pysyy ja kasvit on alkaneet kasvaa eli kyllä sitä hiilidioksidia sinne altaaseenkin menee.
Se vedenpinta siellä reaktorissa on ollut pitkän aikaa useimmiten aika alhaalla, ilmeisesti levitin on ollut täynnä kaasuja. No, säädin hanaa niin, että kaasut pääsivät reaktorista pois ja sen jälkeen säädin hanaa hieman enemmän auki kun 45-asteen kulmaan ja nyt reaktori on pysynyt täydempänä. Vaikka eikö tuo auki säätö järjen mukaan tarkoita, että vettä menee reaktorin ohi enemmän, jolloin luulisi reaktorissa olevan veden olevan vähäisempi?!?

No, mutta nyt se on lähes täynnä vettä ja siellä yläosassa näkyy kun pumppu lykkää vettä sinne reaktoriin. Vaikka pumppu on päällä, näen, että sinne reaktoriin tulee niitä hiilidioksidikuplia ehkä arviolta tahtiin 3-4 sekunnissa...on aika herkkää niiden säätö tuolla neulaventtiilillä kun tuhannesosamillin säätää neulaventtiiliä pienemmälle, reaktoriin ei enää tule kuplia lainkaan.

Kyllä se kuitenkin nyt alkaa olla jo punaisen alueen lopussa tuo pullon painemittari eli ei auta kun mennä taas täyttämään pullo, juuri tasan viikko sitten sen täytin. En oikein usko sitäkään enää, että tuolla olisi vaan niin suuri hiilidioksidin tarve, että nuo molemmat pullot on siksi tyhjenneet noin nopeasti...Tosi tylsää.
Pitäisköhän toi hana sitten kuitenkin pullon seuraavan täytön jälkeen säätää niin, että se olisi hieman enemmän sulki kun 45-asteen kulmassa (eikä hieman enemmän auki kuten nyt) eli siis että reaktoriin virtaisi enemmän vettä?!?Mistäköhän meinaan se sitten johtui, että mulla alkoi olla reaktori enemmän täynnä kaasuja kun vettä vaikka hana oli 45-asteen kulmassa?