Akvaario Kurki Tikkurilassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

Re: Akvaario Kurki Tikkurilassa

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

Karelia kirjoitti:Se leväbarbien myyminen alle 100 litraseen jäi kalvaamaan kaikista eniten, eihän kukaan pitkän kokemuksen omaava akvaariokauppias voi oikeasti suositella niitä yli kymmensenttisiä spurttihirmuja siihen.
Juu, ostin sieltä kaksi leväbarbia 75 litraseeni tuolta. Mutta siitä tosiaan on jo aikaa.

Äitini muistaa puljun paikkana, josta löytyi terveitä kaloja. Mutta siitäkin on jo aikaa. :D
f_isu kirjoitti:
Pihlajaninja kirjoitti:Muutaman kerran kävin Kurjessa omilla ostoksillani. Siitä on tosin aikaa jo jotain 7-8 vuotta.
Kannattanee käydä Kurjessa uudestaan ja päivittää kokemuksiaan.
Ehkäpä sitten ohikulkumatkalla joskus, paikkakunnanvaihdoksen myötä kyseessä ei ole aikoihin ollut enää lähikauppani. :D
piraja
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

Pihlajaninja kirjoitti:Se leväbarbien myyminen alle 100 litraseen jäi kalvaamaan kaikista eniten, eihän kukaan pitkän kokemuksen omaava akvaariokauppias voi oikeasti suositella niitä yli kymmensenttisiä spurttihirmuja siihen.
Niih, ja kun aloittelijana menin ensimmäisille kalaostoksille,.. että mitä voisi mun 200-litraiseen ostaa, niin ne siellä suositteli oskaripariskuntaa. :roll:
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Kannattaisi varmaan avartaa maailmankuvaa ja käydä muissa ns hyvämaineisissa paikoissa tutustumassa ja sitten tehdä vertailuja. Vieläköhän Salossa on se kyynärän mittainen monni siinä alle satalitraisessa altaassa ja vieläköhän siellä on ne kaksi lautasen kokoista kalaa toisessa samankokoisessa lasikaukalossa. Löytyy noita ihmeitä, isompiakin, kun vähän kulkee ja katselee. Tai niinkuin Tampereella Viherkalassa käyty keskustelu: -Hei mikä toi monni on tossa? Työllistämistuella työskentelevä nuori kysyy samaa seuraavalta, -Hei mikä toi on ja saa vastauksen - Se on se pleko joka tuli eilen, en muista nimeä. sano että se on varattu.

Minusta on normaalia että jos kassa ei toimi, asiakas on se joka lähtee ilman ostoksia. Jos ei usko, sopii kokeilla vaikka Stokkalla ukonilmalla. Mittasuhteet vaan on paljon isommat eikä auta narinat eikä tilinumeropyynnöt. Vartijat ohjaa oville.

Mitä ihmettä Karelia oikein kauppiaalta vaatiikaan, onnistuisiko sama jossain muussa puodissa tai marketissa ja onko paikka niin kaukana ettei voi käydä joku muu kerta. Itse kuskaan sieltä monen sadan kilometrin päähän eikä ole juolahtanut koskaan mieleen että veisin tavaraa ulos pelkän tilinumerolappusen kanssa. Ja miten voidaan mitata jonkun puhetta äänensävyllä vai oliko puhe asiakkaan äänensävustä? :roll:

Miksi muuten rampata sellaisessa kaupassa jatkuvasti mieltään pahoittamassa jossa saa mielestään huonoa palvelua tai epäkuranttia tavaraa? Tarjokkaita kauppoja on varmaan sen verran ettei tarviisi koittaa pilata toisen leipätyötä oman katkeruuden vuoksi. 8O
Vega
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vega »

Karelia kirjoitti: (esim. voinko saada tilinumeron, että voin maksaa sinne, tai voinko jättää kalat kauppaan ja hakea myöhemmin tms.).
Tämähän olisikin hyvä systeemi, saattaisi vaan johtaa siihen että ennalta tuntemattomat tyypit tulevat tekemään kalliita ostoksia ja sitten jostain kumman syystä maksaessa kortti ei toimikaan. Kortti nimittäin voidaan tarvittaessa tehdä toimimattomaksi hyvinkin helposti [;)]

Mutta tottakai ne maksavat sitten jälkeenpäin tilille, pitähän nyt ihmisiin luottaa sen verran :D

Ylipäätään on kumma että jotkut eivät vain tajua että ne kalat ovat kaupassa vain väliaikaisesti, ne on tarkoitus myydä -> saada haavittua ylös altaasta ja silloin kaikki sisustusroina on tiellä.
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

Aikaisimmat epäilykset Kurjen etiikasta ja kalojen hoidon tasosta liikkeessä on esitetty nettikeskusteluissa vuonna 1998 (sfnet.harrastus.lemmikit.akvaario, hakusanaksi "kurki" ja "kurjen"). Minusta asia ei voi pysyä kahtatoista vuotta säännöllisin välein pinnalla ellei savun takaa löydy myös tulta. Aikaahan asioiden korjaamiseen nykyisten "laatustandardien" mukaiseksi voisi kuitenkin kuvitella jo olleen tarpeeksi, 12 kokonaista vuotta.

Tämän päivän aktiiviakvaarioharrastaja matkustaa, lukee nettiä ja lehtiä ja tietää kyllä varsin tarkkaan miten asiat hoidetaan muualla. Lähiön suppealle asiakaskunnalle voi riittää kenhomminkin hoidettu liike, mutta jos haluaa olla niin hyvämaineinen että harrastaja-asiakkaita tulee kaukaakin niin on selvää että nykymaailmassa vaaditaan luotettavampaa yleisilmettä kuin ennen. Kurjen kohdalla kontrasti koon, valikoiman ja epäkohtien välillä on selvästi ollut jo vuosikausia silmiinpistävä, koska nämä keskustelut nousevat säännöllisesti esiin. Minusta on suuri sääli että noin vanha ja kunnioitettu liike on pelannut itsensä pois niiden liikkeiden joukosta joista esim. itse uskaltaisin ostaa kaloja.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Luin nuo viestit ja olen täysin samaa mielta akvaario Kurjen kanssa, niin etiikasta kuin muistakin asioista. Nyt tekisi mieli sanoa että niillä on suurimmat suut joilla on vähiten asiaa. Kannattaa varmaan siirtyä sellaisten liikeiden asiakkaiksi joissa omat kaverit, opiskelijat, lapset ym sukulaiset ottavat tapauskohtaisesti selvää asioista wikipediasta. Kovasti kehuttu paikka muuten.

Tyhjät tynnyrit kolisee eniten. [;)]
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member

Muiden liikkeiden palvelualttiuden herjaaminen ei tuo Kurjelle tai puolustajilleen mitään lisäpisteitä. Keskustellaan ihan asia-argumenteilla, jookos?
nirunaru
Junior Member
Junior Member

En ole keräämässä kenellekään lisäpisteitä, vaan tuntuu siltä että joku / jotkut haluaa ihan vaan kiusallaan kaataa kökköä Kurjen niskaan. Monet teistä arvostelijoista taputteli p***aa lattialla kun Kurki aloitti oman liikkeenpitonsa. Näiden vuosien aikana olen saanut vain toimivia neuvoja ja hyviä kaloja sekä kasveja sieltä. Tietysti näyttää lehmäkuvioinen maitotölkkikin tyylikkäämmältä kun se on pöydällä yksin mutta kaupassa ne vaan on nipuissa ja korit pinoissa, myyntiä varten. Olen varmaan vähän pöllö mutta luen kyllä ensin kirjoja mikä sopii mihinkin ennenkuin lähden pällistelemään liikkeeseen että minkä kalan ostaisin, eli jotain pohjatietoa pitäisi olla. Varsinkin jos hakee kaveria jo olemassa oleville kaloille. Minullekin tarjottiin 100-litraiseen leväbarbia, mutta se tapahtui eräässä helsinkiläisessä Has:in suosimassa liikkeessä. Kun ihmettelin että mahtuuko se lopulta kääntymään, sanoi myyjä että saahan sen aina myytyä eteenpäin. Siksi pidän Kurjen liikkeestä kirjoittelua noitavainona, koska asiat on paljon huonommin ja asiantuntemus ala-astetasoa niinkuin monesti myyjätkin monissa liikkeissä joissa on myytävänä samaa tavaraa. Kurjella ei kilauteta kaverille että mikä lamppu on hyvä missäkin tilanteessa, sopiiko se ja se kala sen ja sen kanssa. Kolmessakymmenessä vuodessa on tullut nähneeksi kaikenlaista, ja on nähty niin paljon muiden arvostelijoita joilla itsellä on tilanne omissa lätäköissään niin ja näin, mutta ainahan voi syyttää muita, se kai helpottaa omaa pahaa oloa. Olen ihaillut parissa paikassa isoja kiekkoja, siis ihan olohuoneessa, jossa toisessa oli tuhatlitraisessa 25 ja toisessa 30 kappaletta 700-litraisessa. Ne oli vaan niin ihania ja näyttää niin kivalta kun ne erivärisinä puikkelehtii siellä limittäin. Yhtäkään näistä patalapuista ei ole hankittu Kurjelta vaan haalittu sieltä täältä muutaman kerrallaan ja aina on kukin kauppias tiennyt tilanteen.

Mikä kohta tässä ketjussa on asia-argumentti? Oletteko muuten koskaan käyneet kurkkimassa millaiset olosuhteet muilla akvaariokaupoilla on takahuoneissaan ja karanteenialtaissaan, onko vertailukohtia
? 8-)
Pyydän anteeksi jos loukkaan jotakuta, mutta olen nähnyt kymmeniä akvaarioliikkeitä niin myynti- kuin varastohuoneenkin puolelta eikä niistä monissakaan ole niinkään hyvin asiat kuin tuolla. Tuli mieleen että keskustelua haluaa ehkä ylläpitää joku kakkoseksi jäänyt kilpailija.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Oi voi. Itselleni Akvaario Kurki on paras käymäni akvaariokauppa tähän mennessä (pleko_88:n liike käymättä vielä :) ). Yhtä parvea lukuunottamatta kaikki kaupasta ostetut kalani ovat sieltä lähtöisin ja ei ole mitään valittamista ollut niiden terveyden suhteen. Myöskin heidän maahantuoma kalanruokasarja uppoaa kaloihini todella hyvin. Kaikki työntekijät ovat mukavia ja asiantuntevia ja jos jotain ei tiedetä niin joko kysytään omistajalta tai sanotaan ettei tiedetä. Olen aina saanut ystävällistä palvelua ruuhka-aikaankin. Se, mistä pidän Kurjessa todella paljon on se, että liikkeeseen astuessani minua tervehditään iloisesti ja annetaan katsella rauhassa, jos en vastaa tervehdykseen kertomalla, mitä tulin etsimään. Sama koskee muitakin kauppoja, en siedä sitä että varpaani sisään työnnettyäni on myyjä jo kimpussani. Yleensä suurin osa ajastani kyseisessä liikkeessä menee omistajan kanssa jutteluun joko kaloista tai jostain ihan muusta. Myös kiekkojen ihasteluun kulutan paljon aikaa. Olen myös ostanut ison altaani tekniikkoineen päivineen Kurjesta ja hinta-/laatusuhde oli mitä parhain verrattuna muihin liikkeisiin, mistä kävin samanlaista pakettia kyselemässä.

Ne kymmenet kerrat mitä olen liikkeessä käynyt en ole nähnyt yhtäkään kuollutta kalaa (jos se jollekin on niin tärkeä asia, löytyykö kaupasta kuollutta kalaa vaiko ei). Joka kerta ainakin yksi työntekijä on putsaamassa altaita. Niin ja herranjestas, kerran oli kaksi työntekijää ulkona tupakalla kun menin sinne, poltin omani loppuun heidän kanssaan. Taukojahan ei saa pitää jos vaan The Asiakas astuu sisään, vai?

Jos asuisin lähempänä niin kävisin siellä varmaan vähintään kerran viikossa, nyt käyn ehkä kerran kuukaudessa. Olen jo pitkään ihmetellyt tätä Kurjen mustamaalausta tosiaan täällä, keksin kyllä muutamasta muusta liikkeestä paljon enemmän napistavaa jos nyt näin päin mietin. En silti napise täällä vaan olen ostamatta kyseisistä liikkeistä kaloja tai jopa en osta yhtään mitään.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member

Minäkin olen nähnyt monia kymmeniä akvaarioliikkeitä useammalla mantereella ja myös lukuisia tukkuliikkeitä. Muiden liikkeiden arvostelu ja alatyyliset viittaukset toisten keskustelijoiden ikään tai kotiakvaarioiden hoitoon eivät silti tuo pisteitä Kurjen asiakkaille eivätkä liikkeelle itselleen. Jos et oikeasti ymmärtänyt mitä kirjoitin luotettavasta yleisilmeestä ja kontrasteista niin luepa aiempi kirjoitukseni uudelleen.

Liikkeellähän on täydet mahdollisuudet tehdä itse jotain sen eteen ettei tällaista kirjoittelua tarvitsisi säännöllisin välein lukea. Luuletko, että se on muille vanhoille harrastajille jotenkin mukavaa joutua säännöllisesti vastailemaan uusien kysymyksiin siitä miksi Kurki on "vaiettu salaisuus" jossa kukaan ei käy ostoksilla, josta ei koskaan puhuta ja jonka mainitseminen saa surullisen ilmeen kohoamaan vanhojen harrastajien naamoille? Tottahan kaikki haluaisivat mieluummin että Kurki noilla resursseillaan olisi pysytellyt kehityksen kärjessä.

Ja mainittakoon vielä että meille saa kyllä tulla katsomaan miten omat fisut on hoidettu, oli sitten vedet vasta vaihdettu tai ei.
Disc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Disc »

Huh huh. On meitä näkköjään moneen junaan? No toisaalta se on rikkaus, vaikka hieman arveluttava sellainen :) Minulta pisteet Kurjelle. Varmasti on parannettavaa mutta kukapa/ mikäpä olisi täydellistä. Ainoa asia on tilan ahtaus joka pitäisi kyllä saada kuntoon tavalla tai toisella. Muuten yksi parhaista joissa olen käynyt. Mutta niinhän se on että toinen tykkää tyttärestä ja toinen ...

Tähän kyllä haluaisin selityksen! Miksi Kurjen pitäisi mitenkään osallistua?
Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti: Liikkeellähän on täydet mahdollisuudet tehdä itse jotain sen eteen ettei tällaista kirjoittelua tarvitsisi säännöllisin välein lukea.

Näillä foorumeilla kirjoitellaan niin paljon p...kaa joten täysin turhaa ottaa kauppiaan paineita. Suoran palautteen voi varmasti antaa itse kauppiaalle ja hän joka ryhtyy tuumasta toimeen tai sitten ei. Sitten on palautteen antajan aika tehdä omat johtopäätöksensä!

Olen kantanut Kurkeen tuhansia euroja -olen tyytyväinen saamaani vastineeseen rahalle...piste
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

nirunaru kirjoitti:En ole keräämässä kenellekään lisäpisteitä, vaan tuntuu siltä että joku / jotkut haluaa ihan vaan kiusallaan kaataa kökköä Kurjen niskaan. Monet teistä arvostelijoista taputteli p***aa lattialla kun Kurki aloitti oman liikkeenpitonsa.
Kaikennäköisiä kokemuksia näkyy olevan, eiköhän Kurjesta tykkäävät jatka siellä asiointiaan, ja ne jotka pitävät jostain toisesta kaupasta, äänestävät lompakoillaan. Tämän ketjun tarkoituksena kai oli jakaa kokemuksia kyseisestä puljusta. Harmillista, jos ketju tuntuu sinusta kiusanteolta. Kiusalliselta tuntuu myös ajatus siitä, että vasta tarpeeksi monta ikävuotta (ilmeisesti harrastuksen parissa) oikeuttaa ikävämpien kokemusten jakamisen (kyseisestä) akvaarioliikkeestä.
nirunaru kirjoitti:Näiden vuosien aikana olen saanut vain toimivia neuvoja ja hyviä kaloja sekä kasveja sieltä.
Mukava kuulla. :D Harmillista että omat kokemukseni usuttivat minut toisen puljun asiakkaaksi Vantaalla asioidessani.
Disc kirjoitti:
Näillä foorumeilla kirjoitellaan niin paljon p...kaa joten täysin turhaa ottaa kauppiaan paineita. Suoran palautteen voi varmasti antaa itse kauppiaalle ja hän joka ryhtyy tuumasta toimeen tai sitten ei. Sitten on palautteen antajan aika tehdä omat johtopäätöksensä!
Olen täysin samaa mieltä tämän kanssa. Varsinainen vaikutuskeino ei Intenet-palstalla valittaminen pääsääntöisesti ole, mutta silti kokemusten vaihtaminen on varmasti tarpeellista ja terveellistä. 8-) Ja kehuja saa ja pitää jakaa yhtä vuolaasti.
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member

Disc kirjoitti:Tähän kyllä haluaisin selityksen! Miksi Kurjen pitäisi mitenkään osallistua?
Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti: Liikkeellähän on täydet mahdollisuudet tehdä itse jotain sen eteen ettei tällaista kirjoittelua tarvitsisi säännöllisin välein lukea.
En sanonut että pitäisi, vaan että on mahdollisuus. Jos säännöllisesti esiin nouseva ihmettely liikkeen toimintatavoista ei heitä häiritse niin sen kun antavat ihmisten keskustella.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Pihlajaninja kirjoitti : Tämän ketjun tarkoituksena kai oli jakaa kokemuksia kyseisestä puljusta.
Haluaisin tarkennuksen missä täällä on keskusteluketjut joissa jaetaan kokemuksa muista tässä maassa olevista akvaarioliikkeistä ja onko ne niputettu jonnekin samaan laatikkoon että niitä voi verrata? Jotenkin ymmärsin etten saa ottaa puheeksi muita liikkeitä vaan saan puhua ainoastaa Kurjesta!
Itse aivan toisen alan yrittäjänä haluaisin tietää mikä on mielestänne oma vastuunne tässä omasta mielestänne täysin normaalissa "keskustelussa" joka on kaikkea muuta kuin keskustelua, se on ilkeyttä ja kateutta. Käyttekö kurkkimassa aina kaikkien liikkeiden takatilat ja onko se edes luvallista? Lasketteko aina käydessänne montako kalaa on kuollut missäkin ja selvitättekö mihin mahdolliset kalakuolemat perustuvat? Kerrotteko mahdolliset mielipide-eronne jo siellä paikan päällä myyjälle ja keskusteletteko miksi siellä tehdään niin kuin tehdään vai säästättekö kaikki patoutumanne tänne että voitte jakaa pahan olonne täysin tuntemattomana tuntemattomien ihmisten kanssa? Nuo narinat kertovat lähinnä vain valittajasta itsestään. :D

Tuli mieleen että jos en saa marketista sopivia kenkiä ja hyvää palvelua, kävelen vain toiseen liikkeeseen, en taatusti aloita missään keskustelupalstaa marketin huonosta valikoimasta tai omasta mielestäni huonosta palvelualttiudesta.

Kurki on hyvä, kohtuuhintainen ja palvelualtis paikka joka neuvoo ja opastaa, mitä on kulloinkin tarve. Pitää vaan muistaa että se ei ole mikään akvaarionäyttely eikä kalanäyttely, sitä varten on paikkoja vaikkapa Linnanmäen viereessä ja Tampereella Särkänniemen alueella. Sivumennen sanoen niissä on nähty enemmän kuolleita kaloja kuin Kurjella koskaan yhteensä. :roll:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pullahiiri kirjoitti:en siedä sitä että varpaani sisään työnnettyäni on myyjä jo kimpussani
Tähän on pakko kommentoida kauppiaana, että tuollaisesta on turha suuttua, myyjä vain osoittaa olevansa palvelualtis tällaisella käytöksellä ja jos haluat katsella rauhassa voit sen varmasti myyjälle sanoa.
Moni muu asiakas saattaa pitää taas huonona palveluna jos myyjä ei tervehdyksen jälkeen noteeraa asiakasta millään tavoin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

nirunaru kirjoitti:Pihlajaninja kirjoitti : Tämän ketjun tarkoituksena kai oli jakaa kokemuksia kyseisestä puljusta.
Haluaisin tarkennuksen missä täällä on keskusteluketjut joissa jaetaan kokemuksa muista tässä maassa olevista akvaarioliikkeistä ja onko ne niputettu jonnekin samaan laatikkoon että niitä voi verrata? Jotenkin ymmärsin etten saa ottaa puheeksi muita liikkeitä vaan saan puhua ainoastaa Kurjesta!
:D

Foorumin triidistöä en tunne läpikotaisin, mutta veikkaisin, ettei mikään estä uusien ketjujen avaamista, käsittelevätpä ne sitten toista akvaarioliikettä tai akvaarioliikkeitten vertailua mikäli mieleistä ketjua ei löydy. Haku varmaan auttaa eteenpäin.
nirunaru kirjoitti: Itse aivan toisen alan yrittäjänä haluaisin tietää mikä on mielestänne oma vastuunne tässä omasta mielestänne täysin normaalissa "keskustelussa" joka on kaikkea muuta kuin keskustelua, se on ilkeyttä ja kateutta.
Netiketti on hyvä palauttaa itse kunkin mieleen, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että se on jokseenkin 2004-vuotta solvata keskustelupalstalla jokin liikkeenpitäjä ahdinkoon närkästyneitten (ex)-asiakkaitten panettelun tähden. Valheista ja perättömistä jutuista kyllä joutuvat vastuuseen nimimerkkienkin takaa huutelijat, mikäli tarvis on. Lukijan vastuulla on lähdekritiikki.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että narinat kertovat ennen kaikkea narisijasta itsestään hyvinkin paljon ja usein perin osuvasti. :D

Piis&luv.
luri pahanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:Liikkeellähän on täydet mahdollisuudet tehdä itse jotain sen eteen ettei tällaista kirjoittelua tarvitsisi säännöllisin välein lukea. Luuletko, että se on muille vanhoille harrastajille jotenkin mukavaa joutua säännöllisesti vastailemaan uusien kysymyksiin siitä miksi Kurki on "vaiettu salaisuus" jossa kukaan ei käy ostoksilla, josta ei koskaan puhuta ja jonka mainitseminen saa surullisen ilmeen kohoamaan vanhojen harrastajien naamoille?
"Vaiettu salaisuus", suorastaan runollista tekstiä... mutta: jos Kurjessa ei kukaan kävisi ostoksilla, niin se ei pysyisi vuosikymmeniä pystyssä. Kurki on kuitenkin melko keskeisellä (ja sitä myötä kalliilla) paikalla ja pinta-alaltaan sekä allas- ja lajimäärältään Suomen suurimpia ellei suurin (itse en ainakaan tiedä yhtään, joka pääsisi missään edellä mainituissa muuttujissa edes lähimaille, mutta tietenkin olen käynyt vain murto-osassa Suomen liikkeistä). En myöskään tiedä, mitä ihmeen vaiettua salaisuutta Kurjessa sitten on. Toki täällä aqua-webissä on kaikenmoista kirjoitusta (josta osa tosi monen vuoden takaa), mutta omin silmin en ole näitä "surullisen ilmeen kasvoille" nostattavia juttuja joutunut juri todistamaan.

Ensinnäkin, mielestäni Kurjessa on mukavanoloinen henkilökunta (ehkä tiedot eivät ole joka myyjällä huipussaan, mutta harvallapa myyjällä varmaan on, asiakkaista puhumattakaan). Altaita ja kaloja on paljon, ja myös erikoisempia kaloja, joten on aina (noin kerran parissa kuussa, kun Kurjessa piipahdan) mielenkiintoista käydä altaat läpi. Pakasteita löytyy paljon, ja muutakin tarviketta. Olen kyllä nähnyt Kurjen altaissa joskus yhden tai pari kuollutta kalaa, mutta enpä uskaltaisi mennä nimeämään yhtäkään liikettä, jossa näin ei olisi (tai vähintään joku sairas, riutunut tai muuten vaan huonovointisen oloinen kala. Ja ohimennen sanoen, kun joku muu täällä viittasi Sealifeen, niin tottahan se on, että sielläkin on kuolleita ja huonovointisia kaloja, ei kai sitä voi isoissa kalamäärissä välttää). Lisäksi usein vedenvaihto on menossa, kun olen Kurjessa käynyt, ja tokihan tuollaisen akvaariston ylläpito vaatiikin sitä, että koko ajan johonkin seinämään vettä vaihdetaan.

Mielestäni jokaisen kannattaa käydä itse Kurjessa toteamassa, mitä mieltä on. Tai ainakaan ei kannata jättää menemättä näiden vaiettu salaisuus -puheiden vuoksi.Eikä missään nimessä lähteä levittämään niiden perusteella itse huhupuheita eteenpäin.

JOS itse saisin päättää, niin yhden uudistuksen Kurkeen tekisin. Heillä kun tosiaan on tuota pinta-alaa liikkeessä, niin heivaisivat 15 myyntiallasta pois ja hankkisivat tilalle oikein meganäyttävän näyttelyaltaan, vaikka 2000 litraa tai jotain. Sinne mahtuisivat nämä huonoa verta tällä palstalla luoneet "perheenjäsenet" ja paljon muuta. Tällainen komea allas kruunaisi Kurjessa käynnin.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

No jos nyt lukee ihan ensimmäisen postituksen uudestaan, eli sen, mistä se keskustelu on saanut alkuunsa.. niin eikös siellä nimenomaan kysytä mielipiteitä:
Riikka_M kirjoitti:Millaista kokemusta teillä on kyseisestä liikkeestä? sSn valikoimasta ja asiakaspalvelusta?
Kannattaako sinne mennä käymään? :)
Vai tarkoittaako se sitä, että ainoastaan positiiviset kokemukset saa tänne laittaa, ei negatiivisia? Jos jollakin on henkilökohtaisesti huonoa kokemusta, miksi siitä pitäisi vaieta?
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No, jopas on värikästä ja kovin kitkerän kaunaista sepustelua ja vain siksi että kurjessa on tarjottu asiakkaalle leväbarbeja satalitraiseen altaaseen, saahan sitä sanoa ei.
En kyllä ymmärrä että haetaan viime vuosituhannen aikaisia "leväbarbin myyntejä" tarinoihin uskottavuuden lisäämiseksi.

Toisaalta on myös pääsiäinen tulossa ja tuntuu että pääsiäsnoidat on lähteneet liikkeelle raskain kuormin, mitenköhän luudat kestää kun painoa on lastattu katkeralla mielellä ja nyt sitä kaadetaan kurjen ovesta sisään. Tosin hieman etuajassa.
Luuletko, että se on muille vanhoille harrastajille jotenkin mukavaa joutua säännöllisesti vastailemaan uusien kysymyksiin siitä miksi Kurki on "vaiettu salaisuus" jossa kukaan ei käy ostoksilla, josta ei koskaan puhuta ja jonka mainitseminen saa surullisen ilmeen kohoamaan vanhojen harrastajien naamoille?
Mitä tämä tarkoittaa? En todellakaan ymmärrä, tällaisesta en ole koskaan kuullut. Ilmeisesti olen siis "nuori" :P harrastaja. Oikeastaan kurki on ainoa liike mistä saa erikoisempia kaloja säännöllisesti mm. luonnonkiekkoja, plekoja , monnisia ja vaikka mitä eikä laadussa ole ollut juuri naputtamista. Luultavasti yli 80 % omistamistani kaloista on hankittu kurjesta.
Ahdastahan liikkessä on mutta hoikkana poikana se ei minua haittaa, ainoa asia mikä minua närästää on altaiden valaistus tai pikemmin ns. hajavalo mikä vaikeuttaa kalasten tarkkailua altaissa, se onkin periaatteessa ainoa asia mikä harmittaa, mutta sekään ei koske kaikkia altaita.
Yleensä kun kurkeen menee niin se on eräänlainen kalaharrastajan kohokohta koska tietyin väliajoin löytyy toinen toistaan erikoisempia kalaharvinaisuuksia ja upeampia kiekkoja luonnosta ja pääosin upeassa kunnossa.

Olen myöskin käynnyt suurenmaailman liikkeissä kiertelemässä ja mielestäni on hieman epäreilua tai tyhjäpäistä verrata vaikka saksassa ja sen ympäristössä olevia liikkeitä suomalaisiin liikkeisiin koska väestöpohja on siellä "hieman" laajempi.

Mielestäni myös kannattaisi jokaisen harrastajan hankkia itselleen hyvä akvaariokirja ja lueskella sitä niin harrastuksen alkuvaiheessa kuin sen kestäessäkin, ihan sen takia että tietää jo liikkeeseen mennessä mitä hakee ja mitä varten.
In numbers of ten the power is in one.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti: Kurjen kohdalla kontrasti koon, valikoiman ja epäkohtien välillä on selvästi ollut jo vuosikausia silmiinpistävä, koska nämä keskustelut nousevat säännöllisesti esiin. Minusta on suuri sääli että noin vanha ja kunnioitettu liike on pelannut itsensä pois niiden liikkeiden joukosta joista esim. itse uskaltaisin ostaa kaloja.
Joo, täytyy sanoa, että nimenomaan, ainoastaan ja juurikin "säännöllisesti esiin nouseva silmiinpistävä kontrasti koon, valikoiman ja epäkohtien välillä" vaikuttaa minunkin uskallukseeni näissä kalanostoasioissa...

Mutta jos se todella ensinnäkään tarkoittaisi mitää relevanttia ja sen jälkeen vielä merkityksellistä, toimisi se minulle vähän toiseen suuntaan kuin tuon kirjoittajalla. Olen ollut Akvaario Kurki-nimisen putiikin asiakas jo ennen kuin sen nykyinen omistaja osti kaupan. Olen ollut tyytyväinen asiakas koko sen nykyisen omistajan ajan, kaupan sijainnin vaihtuessa muutaman kerran.
Tuon ylläolevan lainauksen kirjoittajien tarkoittamista "vanhemmista harrastajista" en osaa sanoa, kun itse olen vielä kovin nuori, mutta akvaarioita olen harrastanut 36 vuotta. Enkä ole samaa mieltä ensimmäisestäkään hänen esittämästään mielipiteestä.

Keskimäärin parempilaatuista kalaa en ole saanut mistään muusta liikkeestä. Keskimäärin suurempia myyntiakvaarioita ei ole missään liikkeessä. Keskimäärin vähemmän lajeja per allas ei ole missään (kyllä, minulle tuokin on merkki taitavasta ja perusteellisesta suunnittelusta). Keskimäärin asiallisempaa kalanhoitoa en ole nähnyt missään akvaarioliikkeessä.
Kurjessa käy paljon asiakkaita kaikkialta Suomesta ja jopa ulkomailta. Erittäin moni kauan ja paljon kaloja harrastanut käyttää liikettä ja on siihen tyytyväinen. Haluan sanoa tämän - en suinkaan siksi, että väittäisin tämän takaavan mitään laadusta - vaan siksi, että väite siitä, että varttuneemmat/kauemmin harrastaneet eivät Kurkea käytä, on suoranainen ja blatantti valhe ja harhainen yleistys.

Mitä suurempi toimija on, millä tahansa alalla, sitä varmemmin on olemassa ihmisiä, jotka eivät toimijasta pidä. Niin se menee.
Tässäkin tapauksessa tuo kontrasti toimii juuri niin. Äänekkäät kateelliset tahot korottavat ääntänsä sitä mukaa, mitä parempi suuri toimija on.

Olen käynyt akvaarioliikkeissä itäänpäin mentäessä Japanissa, länteen Hawaijilla ja todella lukuisissa paikoissa Suomen ja noiden välillä. Kurki kestää vertailun kalaosaamisessa ja hoidossa parhaiden näkemieni kansainvälisten paikkojen kanssa. Se vaan on niin.

Keskustelu jostain kuolleesta kalasta tai toisiinsa sopimattomista henkilökemioista myyjien ja asiakkaan välillä saisivat jäädä johonkin muuhun kategoriaan kuin akvaarioliikkeen laatu.
-Gone fishing-
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

nirunaru kirjoitti: Tuli mieleen että jos en saa marketista sopivia kenkiä ja hyvää palvelua, kävelen vain toiseen liikkeeseen, en taatusti aloita missään keskustelupalstaa marketin huonosta valikoimasta tai omasta mielestäni huonosta palvelualttiudesta.
Onpas melkoinen soppa tämä keskustelu! Kun nyt aloitusviestissä kokemuksia kyseltiin niin Kurjesta on itselläni suht koht neutraalit kokemukset. Paljon altaita, paljon lajeja, hiukan ahdasta, normaali palvelu jne. Vuosi pari sitten, kun jaksoi vielä viikonloppuisin tehdä "pääkaupunkiseudun akvaarioliikemaratoneja" oli kyseinen liike ehdoton vierailun kohde.

Ylläolevaan lainaukseen tartuin, koska en minäkään keskustelupalstoille kirjoittelisi huonosta palvelusta tai kenkävalikoimasta. En kyllä kirjoittelisi hyvästäkään - en näet harrasta kenkiä kovinkaan intohimoisesti. Jotkut varmasti harrastavat ja uskoisinkin myös kiivasta keskustelua sisältäviä "kenkäforumeja" internetin ihmemaasta löytyvän.

Myös perusakvamarkettiasiakkaat tekevät ehkä usein kuvailemallasi tavalla vieraillessaan kauppakeskuksen akvaarioliikkeessä. Jos ei heidän mielestään sopivaa kalaa (esim. lehtikala -> 54l mp allas) tuossa "kalamarketissa" heille suostuttu myymään, he kävelevät vain toiseen liikkeeseen. Tuskin he pettymyksestään netin keskustelupalstoilla keuhkoavat. AW taitaa olla meille harrastukseen hurahtaneille, jotka jaksavat kaloista ja muusta vesielämästä keuhkota, hyvässä ja etenkin pahassa! [;)]
pcm
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pcm »

Muutamia vuosia sitten Kurjessa käydessäni huomasin useita epäkohtia altaissa, mutta täytyy kyllä sanoa, että tällä hetkellä asioin lähes vain ja ainoastaan Kurjessa. Syy tähän on sijainti (melkein nurkan takana), mutta myös hyvä palvelu ja asiallisen laaja kalavalikoima.
Koskaan mulle ei ole tarjottu epäsopivia kaloja altaisiini, mutta toisaalta aika hyvin olen ottanut haluamistani kaloista etukäteen selvää.
500 litraa. Kolme koiraa, kaksi gerbiiliä ja hamsteri.
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member

Naurettavaa vääristelyä antaa ymmärtää että olisin Kurkea vastaan, kun olen ainoastaan toivonut että kyseinen liike hoitaisi asiansa niin ettei tällaisia keskusteluja tarvitsisi täältä säännöllisesti lukea! Mieluummin tietenkin lukisin kestoaiheena miten hyvin hoidettu liike on kyseessä. Edelleen toivon että tällainen positiivinen keskustelusäie vielä joskus syrjäyttäisi (aiheellisesti) tämän negatiivisen. Silloinhan meillä olisi kaikilla enemmän valinnanvaraa. Muiden keskustelijoiden ja liikkeiden alatyylinen haukkuminen ei kuitenkaan kenenkään pisteitä nosta eikä lisää mielipiteiden uskottavuutta. Tähän asti täysin faktaa on että tämä keskustelu nousee säännöllisesti esiin ja minulla on täysi oikeus sanoa mielipiteenäni etten usko näin monien negatiivisten kommenttien olevan järjestään vääristeltyjä, sillä sehän vaatisi jo melkoisen salaliiton. Toivottavasti tämä nyt tuli selväksi eikä kirjoituksiani enää tarvitse vääristellä?

Haulla voi jokainen selvittää, kuinka monta kertaa tämän foorumin keskusteluissa on mainittu Kurki ja montako kertaa vastaavasti vaikkapa Akvaariokeskus, Siniriutta tai Viherkala. Miksi maan suurimmaksi ja parhaaksi mainittu Kurki häviää tuossa vertailussa noin selkeästi? Ja millä ajattelitte todistaa että minä valehtelen sanoessasi että uudet harrastajat ovat kyselleet tämän puhumattomuuden syytä?
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti: Tähän asti täysin faktaa on että tämä keskustelu nousee säännöllisesti esiin ja minulla on täysi oikeus sanoa mielipiteenäni etten usko näin monien negatiivisten kommenttien olevan järjestään vääristeltyjä, sillä sehän vaatisi jo melkoisen salaliiton. Toivottavasti tämä nyt tuli selväksi eikä kirjoituksiani enää tarvitse vääristellä?
Ja meillä mielettömän paljon useammilla on ihan yhtä suuri oikeus mielipiteeseemme ja oivan liikkeen käyttämiseen ostostemme tekemiseen.
Pidä toki mielipiteesi. Anna muiden sanoa omansa.

Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:Haulla voi jokainen selvittää, kuinka monta kertaa tämän foorumin keskusteluissa on mainittu Kurki ja montako kertaa vastaavasti vaikkapa Akvaariokeskus, Siniriutta tai Viherkala. Miksi maan suurimmaksi ja parhaaksi mainittu Kurki häviää tuossa vertailussa noin selkeästi? Ja millä ajattelitte todistaa että minä valehtelen sanoessasi että uudet harrastajat ovat kyselleet tämän puhumattomuuden syytä?
Kaikista mainitsemistasi muistakin liikkeistä löytyy negatiivista palautetta, poistettua on ollut vielä enemmän. Ihan liikkeen ja koko kaupunginosan palamistoiveisiin asti. Niin se menee aina. Joku kokee tulleensa laiminlyödyksi tai vähätellyksi. Syy ei koskaan ole itsessä, vaan muissa. Kaikkien noiden muidenkin mainitsemiesi liikkeiden kohdalla, uskon.
Jo tuossa aikaisemmin sanomani yksinkertaisen selityksen voisi sanoa toisellakin tavalla, vanhan zen-mestarin sanoin:
"Mitä paremmin opetan jousiammuntaa, sitä todennäköisemmin minusta tulee oppilaani ensimmäinen maalitaulu."

Kukaan ei ole nähdäkseni väittänyt, ettei joku olisi sinulta kysynyt aivan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä? Miksi ketään kiinnostaisi?
Miksi sinä väität samassa kappaleessa, että Kurjesta puhutaan enemmän kuin muista ja että Kurjesta vallitsee "puhumattomuus"? Se näyttää vähän... hölmöltä.
-Gone fishing-
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mari kirjoitti:
Pullahiiri kirjoitti:en siedä sitä että varpaani sisään työnnettyäni on myyjä jo kimpussani
Tähän on pakko kommentoida kauppiaana, että tuollaisesta on turha suuttua, myyjä vain osoittaa olevansa palvelualtis tällaisella käytöksellä ja jos haluat katsella rauhassa voit sen varmasti myyjälle sanoa.
Moni muu asiakas saattaa pitää taas huonona palveluna jos myyjä ei tervehdyksen jälkeen noteeraa asiakasta millään tavoin.
Juu en suutukaan, häiritsee vaan joskus tietyissä liikkeissä jotenkin aggressiivinen lähestyminen. Koskee tosiaan muun alan liikkeitä myös. Pienessä Akvaariokaupassa tykkään kyllä käydä, eikä sinun tyyli ole aggressiivinen jos sitä pohdit. :)

Huomenna todennäköisesti ekskursio Kurkeen taas kerran kattelemaan ja ihmettelemään.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”