Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti: Kurjen kohdalla kontrasti koon, valikoiman ja epäkohtien välillä on selvästi ollut jo vuosikausia silmiinpistävä, koska nämä keskustelut nousevat säännöllisesti esiin. Minusta on suuri sääli että noin vanha ja kunnioitettu liike on pelannut itsensä pois niiden liikkeiden joukosta joista esim. itse uskaltaisin ostaa kaloja.
Joo, täytyy sanoa, että nimenomaan, ainoastaan ja juurikin "
säännöllisesti esiin nouseva silmiinpistävä kontrasti koon, valikoiman ja epäkohtien välillä" vaikuttaa minunkin uskallukseeni näissä kalanostoasioissa...
Mutta jos se todella ensinnäkään tarkoittaisi mitää relevanttia ja sen jälkeen vielä merkityksellistä, toimisi se minulle vähän toiseen suuntaan kuin tuon kirjoittajalla. Olen ollut Akvaario Kurki-nimisen putiikin asiakas jo ennen kuin sen nykyinen omistaja osti kaupan. Olen ollut tyytyväinen asiakas koko sen nykyisen omistajan ajan, kaupan sijainnin vaihtuessa muutaman kerran.
Tuon ylläolevan lainauksen kirjoittajien tarkoittamista "vanhemmista harrastajista" en osaa sanoa, kun itse olen vielä kovin nuori, mutta akvaarioita olen harrastanut 36 vuotta. Enkä ole samaa mieltä ensimmäisestäkään hänen esittämästään mielipiteestä.
Keskimäärin parempilaatuista kalaa en ole saanut mistään muusta liikkeestä. Keskimäärin suurempia myyntiakvaarioita ei ole missään liikkeessä. Keskimäärin vähemmän lajeja per allas ei ole missään (kyllä, minulle tuokin on merkki taitavasta ja perusteellisesta suunnittelusta). Keskimäärin asiallisempaa kalanhoitoa en ole nähnyt missään akvaarioliikkeessä.
Kurjessa käy paljon asiakkaita kaikkialta Suomesta ja jopa ulkomailta. Erittäin moni kauan ja paljon kaloja harrastanut käyttää liikettä ja on siihen tyytyväinen. Haluan sanoa tämän - en suinkaan siksi, että väittäisin tämän takaavan mitään laadusta - vaan siksi, että
väite siitä, että varttuneemmat/kauemmin harrastaneet eivät Kurkea käytä, on suoranainen ja blatantti valhe ja harhainen yleistys.
Mitä suurempi toimija on, millä tahansa alalla, sitä varmemmin on olemassa ihmisiä, jotka eivät toimijasta pidä. Niin se menee.
Tässäkin tapauksessa tuo kontrasti toimii juuri niin. Äänekkäät kateelliset tahot korottavat ääntänsä sitä mukaa, mitä parempi suuri toimija on.
Olen käynyt akvaarioliikkeissä itäänpäin mentäessä Japanissa, länteen Hawaijilla ja todella lukuisissa paikoissa Suomen ja noiden välillä. Kurki kestää vertailun kalaosaamisessa ja hoidossa parhaiden näkemieni kansainvälisten paikkojen kanssa. Se vaan on niin.
Keskustelu jostain kuolleesta kalasta tai toisiinsa sopimattomista henkilökemioista myyjien ja asiakkaan välillä saisivat jäädä johonkin muuhun kategoriaan kuin akvaarioliikkeen laatu.