Sinilevää vai jotain muuta?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Re: Sinilevää vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

Holzig kirjoitti:En sano etteikö sellaista voisi olla olemassa, mutta ainakaan itse en ole vielä törmännyt hajuttomaan sinilevään. En oikein tiedä mihin sinilevän voisi sekoittakaan. Yleensä sinileväisen altaan haistaa kyllä jo ovelta, jos sen vaan osaa tunnistaa. Jospa kutsuisit jonkun tarkkavainuisen kaverin paikalle ja kysyisit tarttuuko nenään mitään outoa? Onhan sekin mahdollista, että jos vaikka oma hajuaistisi olisikin jollain lailla tuon suhteen kadoksissa mahdollisen tupakoinnin, lääkityksen tai jonkun muun johdosta.
Hih, mulla on itse asiassa todella tarkka hajuaisti! Eli luotan kyllä omaan hajuaistiini tässä tapauksessa hyvinkin tarkasti ;)
Malys kirjoitti:Mulla kanssa tuota, että en haista levän olevan mitenkään pistävän hajuista (eräänkin kerran levä ollut suunnilleen nenässä kiinni), mutta silti se valtasi kaikki muut pinnat paitsi pohjan todella nopeasti. Talo ei ole haissut enkä minäkään ole mitään eroa huomannut, vaikka olen välillä viikkokausia muualla. Nenässäkään ei pitäisi olla vikaa, kun en ole ikinä polttanut tmv.

Mutta oman altaan kohdalla tilanne on nyt jo huomattavasti parempi, kun aloitin lisäämään kerran viikkoon nitraattia (Seachem Flourish Nitrogen). Kaloja ei ole enää kuollut ja nuo altaassa olevat ovat jo paljon reippaampia, värit kirkkaat jne.
Olen mittaillut arvoja ja ainoa, mikä mielestäni poikkesi suosituksista oli fosfaatti. Tarkkaa arvoa en enää muista (pari viikkoa sitten viimeksi), mutta se oli korkeampi kuin suositukset...

Tulossa on radikaaleja muutoksia, kun olen myymässä isompaa (400) allasta ja tähän ongelma-altaaseen tulee kalastonvaihto sen myötä. Toivottavasti kasvien ja kalojen vaihto sais jotenkin tasapainon aikaiseksi!

Nyt laitoin kuitenkin Satekin Green Curen altaaseen ja yritän kuitenkin poistaa tuota sinilevänä...
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mä vähän veikkaan, että tuo Green cure ei tuohon auta, jos on samaa mitä minulla, pullollisen olen sitä yhteensä käyttänyt ja allas ollut pari viikkoa pimeänäkin, ei auttanut. Ainiin, ja laitoinhan mä joskus reilu kuukausi sitten ulkosuodattimeen zeoliittia, tiedä sitten onko siitä ollut apua levän torjumisen kanssa (poistaa kuitenkin fosfaattia vedestä). Selkeä suunta parempaan alkoi kuitenkin tuon nitraatin lisäämisen jälkeen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Josta tuli mieleen, että kun ihmisten suositellaan käyvän näöntarkastuksissa säännöllisin väliajoin ja täällä on nyt jo ilmestynyt heti lisäksesi toinenkin joka ei haista sinilevää niin pitäiskö hajuaistille järjestää vastaavia tutkimuksia. :mrgreen: Nojoo...Itseä vaan ihmetyttää kun neljännesvuosisadan akvaarioita harrastaneena en ole noihin hajuttomiin törmännyt ja sinilevää on tullut nähtyä jos jonkinlaisissa oloissa maailmaa kierrellessä ja joskus kotonakin. No, en sano etteikö sellaisen hajuttomankin olemassaolo voisi mahdollista olla. Tai sitten mulla vasta nenä onkin.
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Malys kirjoitti:Mä vähän veikkaan, että tuo Green cure ei tuohon auta, jos on samaa mitä minulla, pullollisen olen sitä yhteensä käyttänyt ja allas ollut pari viikkoa pimeänäkin, ei auttanut. Ainiin, ja laitoinhan mä joskus reilu kuukausi sitten ulkosuodattimeen zeoliittia, tiedä sitten onko siitä ollut apua levän torjumisen kanssa (poistaa kuitenkin fosfaattia vedestä). Selkeä suunta parempaan alkoi kuitenkin tuon nitraatin lisäämisen jälkeen.
Jaahas, tuo zeoliitti lisätään siis hankittavien listalle pikimmiten! Ja nitraatti varmaan sitten kans kokeiluun. Sun levä vaikuttaa niin samanlaiselta omani kanssa!
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Näyttääkö se läheltä katsottuna tältä?:

Kuva

Se peittää tosiaan kaiken paitsi hiekan, mutta lähtee helposti pyyhkimällä pois. Minulla on joskus ollut rihmaleväinvaasio samassa akvaariossa, ja se oli paljon sitkaampaa ja pidempää. Tämä ei todellakaan haise! Itse en ole nitraattiarvoa mitannut, mutta vaihdan todella paljon vettä, joka toinen tai kolmas päivä 75 %.
Taas akvaharrastuksen parissa.
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Moi Räähkä!

Ei näytä tuolta, on ihan sileää. Väri kyllä aikalailla samanlainen.
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Pipsu kirjoitti:Ei näytä tuolta, on ihan sileää. Väri kyllä aikalailla samanlainen.
Kuva sinilevästä.

Parhaat tietämäni "leväsivut" löytyvät länsinaapurista Bojicilta KLIK. Sinilevästä ihan alimmaisena.

Dusko Bojic suosittelee sinilevälle hoidoksi mm. nitraattia, virtausta, happea, hiilaria, matalaa pH:ta ja orgaanisen jätteen (kuolleet kasvinosat jne.) poistoa.
Vesirutto ja karvalehti mainitaan kasveiksi, jotka erittävät syanobakteeria ehkäiseviä antibiootteja.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Eipä ole mullakaan tuollaista rihmamaista, vaan tasaista pintaa, aika paksuakin, jos on päässyt kertymään lehden pinnalle vähän enemmän. Pintaan on sitten tarttunut jotain moskaa. Tosin en mene vannomaan, että onko tuo edes sinilevää, muuten tuntomerkit täsmää, mutta haju puuttuu. Laseista irtoaa kelmumaisesti (jotka pysyvät aika hyvin koossa) ja kasvinlehdeltä irtoaa lehdenmuotoisena levynä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Sinilevä innostuu huonosta nitraatti/fosfaatti-suhteesta. Eli liikaa fosfaatteja nitraatteihin nähden. Vaihtoehtoina on siis joko vähentää fostaatteja tai lisätä nitraatteja. Itselläni ongelmat ratkesi pintakasveilla (kilpukka ja pistia), jotka imevät kaiken ylimääräisen eikä leville jäänyt enää sijaa. Meillä nitraatti oli nollissa pienen kalaston vuoksi ja nitraatin oikea annostelu tuotti hieman hankaluuksia, joten fosfaattien vähennys noilla ravinnesyöpöillä kasveilla oli tehokkaampaa.

Kavilannoite on myös erittäin tärkeätä. En nähnyt mainintaa siitä vielä tässä ketjussa. Elikkäs lannoittaa pitää tarpeeksi: köynnöskasveille nestemäistä ja isojuurisille pohjanappeja.
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Hmm. Akvassa on aika pieni kalasto tällä hetkellä. Eli tilanne voisi korjaantua itsestäänkin, kunhan kalasto ja kasvisto vaihtuu (mahd. pian toivottavasti) ison altaan lähdettyä uuteen kotiin!

Isommassa altaassa ei nimittäin vastaavaa ongelmaa ole. Siinä paljon kasveja ja paljon kakkakoneita (plekoja)...
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Tilannepäivitystä...

No niinhän siinä kävi, että ei se Green Cure auttanut, joten kyseessä ei ollut sinilevä. Kasvien lisäys on hieman vähentänyt ongelmaa, levä ei kasva samalla vauhdilla kuin ennen. Kalojen lisääminen ei vielä tunnu onnistuvan, kun uudet kalat tuppaavat kuolemaan aika pian altaaseen tulon jälkeen! Mikähän syynä moiseen, en tiedä :(

Tänään mittasin fosfaatin (vedenvaihdosta viikko) ja arvo oli yli 1, mutta alle 1,5 eli suositusarvoon (alle 0,5) nähden aivan liikaa! Vertailun vuoksi mittasin fosfaatin hanavedestäkin ja se oli 0... Nitraatti oli 12,5.

Olen tilannut zeoliittia suodattimeen, saan sen tänään eli katsotaan miten sen lisääminen vaikuttaa tilanteeseen fosfaatin suhteen. Jos ei tilanne parane, nitraatin lisääminen lienee seuraava keino.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Mullakaan ei ole tuo Green cure tehonnut ja sen jälkeen kun tuo levä iski, niin on kaloja tippunut, pääasiassa tetroja. Epäilen että siitä levästä lähtee jotain, joka on kaloille haitallista, kun ongelma on kulkenut niin käsi kädessä. Mutta omalta osalta tilanne on jo HUOMATTAVASTI parempi, kuukauteen ei oltu levää raivattu ja altaassa oli edelleen kasvien vihreää näkyvissä runsaasti ja etulasissa kasvoi viherlevää, mitä ei ole näkynyt sitten viime syksyn. Partis tuli altaaseen ja kalojen kuolematkin on vähentyneet huomattavasti, uhreina tainnut olla enää vain yksi avainkirjoahven.

Pitäisi varmaan itselläkin ostaa tuo fosfaattitesti ja vaihtaa uudet zeoliitit suodattimeen.

Mutta tiivistelmä: Minulla alkoi tilanne parantua, kun lisäsin ulkosuodattimeen zeoliittia, aloitin kerran viikkoon nitraattilannoituksen (alussa 15ml, mutta nyt tiputin määrän 10ml, täytyy testata että miten käy) ja altaasta vaihdetaan kerran viikkoon n. 30-40% vedestä, samalla lisätään nestemäistä lannoitetta. Nyt pistin vielä kerran green cure-kuurin ja pimensin altaan kuurin ajaksi, saas nähdä on vaikutusta vai löydänkö vain lisää ruumiita altaasta.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Jahas, homma levähti taas käsiin eikä altaassa ole nitraattia, lisäyksestä huolimatta, testin mukaan (hommaan toisen tilalle varmuuden vuoksi). Mutta nyt taitaa olla syyllinen zeoliitti, jonka vaihdoin altaaseen, homma parantui tyyliin parin kuukauden käytön jälkeen, mutta nyt siellä on ollut kuukauden uusi satsi. No otetaanpa tuo pois ja yritetään uudestaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”