Täysautomaattiset hiilidioksidisysteemit

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Ssalla
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Täysautomaattiset hiilidioksidisysteemit

Viesti Kirjoittaja Ssalla »

Moikka! Tulin sitten ostaneeksi seran hiilidioksidisysteemin kaasupulloinen, magnteeiventtiileineen ja pH-säätökeskuksineen, koko helahoidon siis. En kuitenkaan ole ihan tyytyväinen homman toimintaan (varsinkin ottaen huomioon kuinka jumalattoman kallis se oli), ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia tästä samaisesta tai vastaavanlaisista systeemeistä.
Eli: Kuinka tarkasti saatte pH:n pysymään säädetyssä arvossa? Heijaavatko arvot jotain väliä, ja jos näin, kuinka suuri on haitari maksimi- ja minimiarvojen välillä? Itse olen nyt säätänyt pH:n 6,8:aan ja arvot pyörivät väliä 6,8-7,0. Kiivas nousu alkaa heti valojen mentyä päälle ja laskee sitten yön aikana takaisin tuohon säädettyyn 6,8:aan. Systeemi ei siis saa ylläpidettyä haluttua arvoa valojen ollessa päällä.
Entä milliaset levittimet teillä on käytössä? Tähän kuuluu seran oma levitin ja lisänä on eheimpin compact pumppu. Pientä kuplaa karkaa koko ajan levittimestä ja kasaantuu pinnalle, ja tuntuu myös, että hiilarin levitys ei ole kovin tehokasta. Voiko levitintä itse jotenkin muokata paremmaksi?

Allas 325 litraa, paljon kasveja, valaistus 3X36w, lannoitus PMDD:llä (viikoittain altaaseen menee tätä noin 30 milliä, kun annostus on 10ml/100l) ja hiilaria menee levittimeen magneettiventtiilin ollessa päällä 1 kupla/3 sekuntia.

Todella toivon, että vastaisitte, ja kiitänkin siis jo etukäteen :D
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Re: Täysautomaattiset hiilidioksidisysteemit

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Moi mulla on juurikin tuo samainen systeemi ollut käytössä hmm.. pari vuotta. Ensin 250 litraisessa ja nyt 60 litraisessa. (Pieni purkki kaikki herkut... :mrgreen: )
Ssalla kirjoitti: Eli: Kuinka tarkasti saatte pH:n pysymään säädetyssä arvossa? Heijaavatko arvot jotain väliä, ja jos näin, kuinka suuri on haitari maksimi- ja minimiarvojen välillä? Itse olen nyt säätänyt pH:n 6,8:aan ja arvot pyörivät väliä 6,8-7,0. Kiivas nousu alkaa heti valojen mentyä päälle ja laskee sitten yön aikana takaisin tuohon säädettyyn 6,8:aan. Systeemi ei siis saa ylläpidettyä haluttua arvoa valojen ollessa päällä.
Mulla tuo arvojen heittely on ollut enimmillään jotain 0,15 kieppeillä yleensä aina, pienemmät altaat tosin... Missä arvoissa sulla liikkuu KH, korkea KH arvohan sitoo pH arvon aika hyvin ja se pyrkii pysymään vakaana kun taas matala KH aiheuttaa heittelyä. Meillä on aivan naurettavan alhainen tuo KH n 3 dGH ja pH pääsääntöisesti 6.4. (Nousee ilman hiilari levitystä vuorokaudessa 6.8:aan, tuli juuri aamulla todettua kun kaasu loppui eilen.)
Ssalla kirjoitti: Entä milliaset levittimet teillä on käytössä? Tähän kuuluu seran oma levitin ja lisänä on eheimpin compact pumppu. Pientä kuplaa karkaa koko ajan levittimestä ja kasaantuu pinnalle, ja tuntuu myös, että hiilarin levitys ei ole kovin tehokasta. Voiko levitintä itse jotenkin muokata paremmaksi?

Allas 325 litraa, paljon kasveja, valaistus 3X36w, lannoitus PMDD:llä (viikoittain altaaseen menee tätä noin 30 milliä, kun annostus on 10ml/100l) ja hiilaria menee levittimeen magneettiventtiilin ollessa päällä 1 kupla/3 sekuntia.
Ihan härvelin mukana tullut levitin on käytössä, sellaisella hana-liittimellä Eheim Prof 2:sen letkun ja suihkuputken välissä.
Tuleeko sulla se levitin täyteen? Tuo kupla 3 sek. välein tuntuu aika nopealta, itse olen säätänyt vauhdiksi 1 kupla 10 sekunnissa niin ehtii se hiilari sekoittua veteen sieltä levittimestä eikä mene hukkaan. Vai onko pumpussa vaan niin kova virtausa että kuplat karkaa?

Kannattaa sitä vettä yrittää muillakin keinoin hapattaa, esim kannoilla, turpeella/turveuutteella, ketapang lehdillä, tms.., kun ei se hiilari mikään taika aine ole kuitenkaan. Itse nakkelen uusia ketapang lehtiä altaaseen 2-4 viikon välein.
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksesta Jakulaari! :)

Tosiaan unohdin kertoa KH:n. Mullakin se on kolme, mikä pitää kyllä selvästi paremmin, kuin aikaisemmin ollut 2.
Alun perin akvaarioliikkeessä, josta hankin tuon systeemin, sanoivat, että pitäisi säätää tulemaan noin 1 kupla/4 sekuntia. Aluksi pidinkin sillä, mutta se tuntui jotenkin kovin riittämättömältä että lisäsin kuplien määrää.

En ole myöskään oikein ymmärtänyt, että pitäisikö levittimeen kerääntyä ns. "kaasupatsas" vai pitäisikö siellä tapahtua samanlaista kuplankieppumista kuin esim Tunzen levittimessä (sellainen oli käytössä kiljujen kanssa)? Nyt levitin on täynnä pienenpientä kuplaa, ja alkaa päätä särkeä kaikki eri muodot, miten hiilidioksidi voi esiintyä levittimessä :D Eli kaasupatsas, suuret kieppuvat kuplat tai pienenpienestä kuplasta koostuva kuplaverho, joka myöskin kieppuu siellä levittimessä. Luulen, että pumppu ehkä puhaltaa hieman liian kovaa ja siksi pikkukuplat karkaavat, mutta myös tuntuu siltä, että jos pumppu ei ole niin kovalla, hiilari ei liukene altaaseen ollenkaan. (tässä on myös olemassa pumpunhyytymisonglema, mistä olen aikaisemmin täällä kysynytkin, mutta valitettavasti en osaa liittää tähän linkkiä siihen ketjuun)

Olen koittanut hapattaa kaikella mahdollisella, mutta ikinä pH ei laske, KH vain (jos sekään). Ensin meinasin ihan koittaa happoa, mutta päädyin sitten tähän kalaystävällisempään (tosin huimasti kalliimpaan) hiilidioksidisysteemiin.

Eikö pH 6,4 ole aika alhainen KH-arvon ollessa 3? Olen ymmärtänyt, että tällä KH kolmella voin laskea pH:n vain 6,7:ään niin, että co2-pitoisuus ei mene yli 20 mg/litra
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Sitä hiilaria pitää vaan tuupata tuon kokoiseen altaaseen enemmän valojen päällä ollessa, jos on paljon kasveja. Itselläni tulee 450l, kohtuullisen runsaskasviseen altaaseen ehkä 2kuplaa/sekunti. Tuolla kuplamäärällä saa hiilaria KH/pH-taulukon mukaan kasveille riittävästi veteen (KH2/pH6.4 jolloin CO2 23ppm) ja kaasunsyöttö katkeaakin välillä. Seran oma levitin (jossa vettä liikuttaa eheimin 1001 kiertovesi pumppu) vaikuttaa näppituntumalta tehottomammalta kuin esim Tunzen vastaava mylly, mutta itse vaihdoin tuohon Seran/eheimin yhdistelmään, koska Tunze oli koko ajan tukossa; on aika tehokas irtoroskan kerääjä nimittäin ja sitähän riittää kun on noita tonkijoita altaassa. Seran levittimestä tuolla tahdilla karkaa kyllä pienen pientä kuplaa. Tunzesta ei muistaakseni ihan niin paljoa karannut. Auttausikohan, jos itse väsäilisi jostain putkesta pidemmän levitinputkilon?

edit: joissakin taulukoissa se kaloille turvallinen CO2 määrä on alle 25ppm, toisissa alle 20 ja kolmansissa alle 30 jne... googlatkaapa huvikseen CO2 chart. Tiedä sitten mitä noista uskoa. :roll:
Ssalla
Junior Member
Junior Member

NoiR kirjoitti:Auttausikohan, jos itse väsäilisi jostain putkesta pidemmän levitinputkilon?
Tätä olen itsekin miettinyt, että hyvin serakin olisi voinut tehdä siitä samantien vaikka 5 senttiä pidemmän. Katkeaako sulla, NoiR, kaasuntulo siis joskus päivänkin aikana? Silloinhan saat pH:n pysymään tosi tarkasti halutussa arvossa? Tosin se kyllä vissiin riippuu hystereesi-arvosta, mikä se on sulla?
Mulla myös (ilmeisesti siis sullakin) pumppuna eheimin compact 1001, ja kuplaa karkaa koko ajan.

Voisi oikeasti virittää jonkun lisäputkenpalan tohon levittimeen.
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Jos Serasta tuntuu karkailevan kaasua, niin laittakaa sinne jotain hajoittavaa (mechiä tai siboraxia, yms).

Hiilarin kulutus riipuu tosiaan paljon kasvillisuudesta ja myös sen laadusta.
Karkeasti ottaen köynnökset ja ruusukekasvit ovat kovia hiilarisyöppöjä, epifyytit (jaavansaniainen, afrikansaniainen, keihäslehdet) vähemmän.
Kasvien yhteytysteho riippuu myös valaistuksesta, mitä enemmän valoa, sitä tehokkaampaan, ja taas menee hiilaria.
Se että pH lähtee nousemaan valojen kytkeytyessä päälle kertoo selvästi siitä, ettei altaaseen päädy tarpeeksi hiilaria vaan kasvit käyttävät sitä enemmän kuin veteen liukenee.

Mikä muuten on altaan lämpötila? Sekin vaikuttaa hiilarin liukoisuuteen (huonommin lämpimässä).
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Akvaariokauppias kehotti laittamaan suodatinpatruunaa jotenkin leikeltynä sinne levittimeen. Mitä on siborax?
Sadar kirjoitti:Se että pH lähtee nousemaan valojen kytkeytyessä päälle kertoo selvästi siitä, ettei altaaseen päädy tarpeeksi hiilaria vaan kasvit käyttävät sitä enemmän kuin veteen liukenee.
Näinpä, pitääkö siis vieläkin laittaa enemmän kaasua? Luulen, että sitten kyllä karkaavista kuplista tuleva hävikkikin on niin suuri, että se on aika lailla sama pH:n kannalta, kaasua vaan menee harakoille. Koko hiilarisysteemi on paljon vaikeampi juttu, kuin kuvittelin sen ostaessani.

Lämpöä on 27 astetta. En usko, että liukoisuuteen vaikuttaisi juurikaan asteen tai kahden lasku, en tosin ole mikään asiantuntija, mutta tuntuisi vähän siltä [;)]
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Oletko varma, ettei pohjamateriaalissasi ole jotain, mikä kohottaa ph:n? Mitä ph on ilman hiilidioksidin lisäämistä?
Sadar
Member
Member

Ssalla kirjoitti: Mitä on siborax?
Tätä myytiin aikoinaan sillä nimellä.

Lämpötilan merkitys kaasun liukoisuuteen on yllättävän suuri, ja jo muutamakin aste vaikuttaa.
Omassa altaassani nousi lämmöt Joulun jälkeen 2-3 astetta, ja vaikka hiilarilannotuksen säätöihin ei ole kostettu, alkoi Seran levittimeen kertyä kaasupatsas.
Täytyy varmaan viritellä toi käyttämätön 1005 siihen pumpuksi, nyt siihen ryöstetään vettä ulkosuodattimen paluuletkusta... [;)]
NoiR
Member
Member

Ssalla kirjoitti:Katkeaako sulla, NoiR, kaasuntulo siis joskus päivänkin aikana? Silloinhan saat pH:n pysymään tosi tarkasti halutussa arvossa? Tosin se kyllä vissiin riippuu hystereesi-arvosta, mikä se on sulla?

Voisi oikeasti virittää jonkun lisäputkenpalan tohon levittimeen.
Kyllä katkeaa päivälläkin. pH on säädetty tuohon 6.40 arvoon ja aina kun pH ylittää 6.49 arvon naksahtaa kaasu päälle. Kaasun tulo katkeaa kun pH on 6.39. Hystereesi arvosta mulla ei ole tietoakaan :D Mikäs se lienee?

Joskus kokeilin jotain mekaanista suodatinmatskua tunzen levittimessä(oliskohan ollu jotain eheimin kimirouhetta tms.). Voisiko tuosta olla siis apua kaasun imeytymiseen?
Sadar
Member
Member

Lähinnä siinä on ajatuksena rikkoa pumpun tuottama terävä pistesuihku, jolloin se ei potki kuplaa ulos levittimestä.
Ehdotettu putken pidennys ajaa saman asian, mutta on ainakin minusta epäesteettinen.
Sera-levittimen alapäähän laitettu karkea mattosuodatinpala toimisi varmaan kans.

Tässä levittimen virittämisessä alkaa olla vähän tuunauksen makua, mutta ainakin on jotain tekemistä synkkiin talvi-iltoihin... :mrgreen:
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Amos kirjoitti:Oletko varma, ettei pohjamateriaalissasi ole jotain, mikä kohottaa ph:n? Mitä ph on ilman hiilidioksidin lisäämistä?
Olen itsekin pohtinut samaa, että olisko altaassa jotain mikä nostaa, mutta en usko että on. Hiekkana kauniston soraa (siinä kyllä on jotain ihmeellisiä metallinhohtoisia hippuja, mutta niiden ei kuulemma pitäisi tehdä mitään). Muuten altaassa on vain kaloja, kasveja, kantoja, saviruukkuja ja tekniikkaa. pH on korkeimmillaaan ollu noin 7,7 ja tällöin KH oli suunnilleen kolme. (Aika lähellä siis hanaveden arvoja)

Aika paljon noinkin pieni lämpötilanmuutos siis vaikuttaa kaasun liukoisuuteen! :o Mä en kyllä voi paljon lämpöä tosta laskea [;)] , muuten voisi koittaa.
NoiR kirjoitti:Kyllä katkeaa päivälläkin. pH on säädetty tuohon 6.40 arvoon ja aina kun pH ylittää 6.49 arvon naksahtaa kaasu päälle. Kaasun tulo katkeaa kun pH on 6.39. Hystereesi arvosta mulla ei ole tietoakaan :D Mikäs se lienee?
Seran ohjeesta sain sen käsityksen, että hystereesi-arvo määrää pH:n, jonka jälkeen systeemi sulkee magneettiventtiilin niin, että magneettiventiili ei turhaan kulu menemällä pois ja päälle turhanpäiväisen pienistä pH-arvon muutoksista. Jos hystereesi-arvo on 0,1 ja haluttu pH-arvo vaikka nyt 6,4, niin magneettiventtiili menee päälle ilmeisesti kun pH on 6,50 (tai ehkä 6,49 :D ).
Itse olen säätänyt tuon arvon 0,02:een, muuten systeemi ei varmaan ikinä pääsisi yönkään aikana siihen haluttuun arvoon.
Sadar kirjoitti:Ehdotettu putken pidennys ajaa saman asian, mutta on ainakin minusta epäesteettinen.
Sera-levittimen alapäähän laitettu karkea mattosuodatinpala toimisi varmaan kans.
Mua ei tuo epäesteettinen puoli niin paljon haittaisi, mutta luulen, että tätä mattosuodatinsysteemiä voisi silti koittaa. Eli levittimen alaosaan sijoitettuna se siis estäisi pikkukuplien karkailua, vai ymmärsinkö oikein? Entä jos suodatinpalaa laittaisi vaikka koko matkalle levittimeen, tehostaisiko se sitten myös ehkä hiilarin imeytymista? Olen vähän pihalla tästä vielä... Ja kukas nyt haluaa muka tehdä mitään muuta iltaisin kuin sählätä hiilarilevittimien kanssa :P
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Sadar kirjoitti: Tässä levittimen virittämisessä alkaa olla vähän tuunauksen makua, mutta ainakin on jotain tekemistä synkkiin talvi-iltoihin... :mrgreen:
Vähän... :mrgreen:
Sellainen hassu ajatus että voisiko tuohon samaan systeemiin laittaa toisen levittimen? Hiilari nyt voitaneen jakaa liittimellä helposti kahteenkin levittimeen, mutta pumpusta en tiedä...ja olisiko siitä sitten mitään hyötytä...? :?

Mulla tulee levittimeen yleensä 1/3 kaasupatsas jonka alla 2-5 isompaa kuplaa pyörii ja hiilari liukenee kyllä aika nopsaan.

Sitten noista vesi arvoista.

Tossa noita arvoja just mittailin ja KH on 3°d tosin pH on nyt 6.6.
(koska en eilen pullonvaihdossa viitsinyt laittaa ihan sinne alle 6.5, olisi muuten ollut kalat taas herttisen sekaisin kun pH rullaa ylös ja alas...)
Tippatesti taas pH lukemaksi 6,8, eli joko mun anturi kusee 0.2 yksikköä tai tippatesti on kaput (ei ole ihan tuore). K.o. testi tosin antoi hanavedelle arvon 7.4 joka oli minusta ihan uskottava. Anturi on kalibroitu eilen ja ainakin kalibroinnin lopussa antoi pH 7 liuokselle 7.00 tuloksen, kummaa. Anturilla on ikää n 3 kuukautta.

Tästä voisinkin kysyä kuinka usein muut vaihtaa noita antureita?
Mulla tais se eka olla käytössä reilusti yli vuoden ennen kun alkoi antamaan virhe tulosta ja tämän uudemman tarkkuus on epäilyttänyt ihan alusta asti. Tippatesti kun näyttää poikkeuksetta 0.2-0.4 yksikköä korkeampaa arvoa kun anturi. Pitänee viedä liikkeeseen vettä mitattavaksi kohta kun alkaa liikaa vaivaamaan. :twisted:

Mulla on muuten tuon JBL testi salkun mukana tullut CO2 taulukko (jossa ei edes ole arvoja alle pH 6.6:lle), mutta siinä suurin sallittu CO2 pitoisuus näyttää olevan arvoilla KH 12 / pH7 ---> CO2 48 mg/l. 8O
Tämän taulukon mukaan mun ataassa olisi nyt 30 mg/l hiilaria jos tuo anturi antaa oikeaa lukemaa, tämä on myös taulukon ohje-arvojen ulkopuoplella oleva lukema. (hiilari ei ole ollut ainakaan 3 tuntiin päällä...)
Tosin mulla on noita muitakin hapattajia tulaa altaassa, 4 L kokoista mantelipuun lehteä. :roll:
Ei ole kalat vielä tähän päivään mennessä myrkyttyneet.., mutta ajattelin kumminkin asettaa tuon laitteen jonnekkin 6,5 paikkeille ihan varmuuden vuoksi.
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Nyt oli sitten pH noussut 7,04:ään, eli ei pitänyt niinkään hyvin kuin luulin. Ja kello on kuitenki vasta näin vähän. Nyt laitoin putken täyteen mechiä, mutta eipä se ainakaan vielä ole arvoa laskenut ja sitäpaitsi nyt on levittimen alaritilä siitä ulkopuoleltaan täynnä pieniä kuplia.
Menin vielä ostamaan morsiamen keltakääpiöahevellekin, kun ajattelin arvojen jo olevan tarpeeksi vakiintuneet. Toivottavasti ei kovasti kärsi tästä... :(
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Olenko nyt käsittänyt oikein, että melkein kaikilla se hiilidioksidisyöttö on siellä ulostulon tai puhalluksen puolella suodattimessa? Näin maailaisjärjellä se tuntuisi paljon tehottomammalta kuin hiilarin syöttäminen esimerkiksi ulkosuodattimen imun puolelle. Silloinhan hiilidioksidilla olisi aikaa paremmin "liueta" veteen kun se saa kiertää kaikkien suodatinmateriaalien ja letkujen läpi.
Sadar
Member
Member

Hiilaria ei syötetä suodattimeen koska se heikentää suodatinbakujen elinpiiriä.
Itseasiassa suodattimeen menevään veteen tulisi sekoittaa happea, silloin bakut pärjäis parhaiten.
Runsashappisen suodatinympäristön tavoittelu on kaikkien näiden suodatinmatto-, valutus-, leijupeti-, yms. suodattimien takana.

Luulempa vain, että se 1001 compacti on pikkasen liiankin tehokas pumppu levittimelle.
Itse harkitsen siihen 1005 (150 l/h) tai 1000 (300 l/h) laittamista.
nosegoblin
Member
Member

Sadar kirjoitti:Hiilaria ei syötetä suodattimeen koska se heikentää suodatinbakujen elinpiiriä.
Itseasiassa suodattimeen menevään veteen tulisi sekoittaa happea, silloin bakut pärjäis parhaiten.
Runsashappisen suodatinympäristön tavoittelu on kaikkien näiden suodatinmatto-, valutus-, leijupeti-, yms. suodattimien takana.
Tämä selvä. :) Ostin oman hiilarijärjestelmän aikaanaan käytettynä ja siinä tuli mukana muistaakseni dennerle-merkkinen imusiivilä ulkosuodattimen imuletkun päähän johon saa suoraan letkulla syötettyä hiilidioksidin kuplalaskurin kautta vaikka tosin pH-mittari ja magneettiventtiili siinä jo on valvomassa annostelua välissä.
NoiR
Member
Member

Sadar kirjoitti: Luulempa vain, että se 1001 compacti on pikkasen liiankin tehokas pumppu levittimelle.
Itse harkitsen siihen 1005 (150 l/h) tai 1000 (300 l/h) laittamista.
Jep, näin on. Liian tehokas on, jos koko virtauksen ohjaa sinne levittimeen. Mulla menee (suurin?)osa virtauksesta ohi levittimen semmmoisen venttiilin avulla. Osa levittimestä karkaavista kuplista tulee "uusiokäyttöön", kun levitin on sopivasti 1001:n alla ja karkaavat kuplat imeytyy pumpun kautta joko takaisin levittimeen tai sit sen venttiilin kautta altaaseen pyörimään virtauksen mukana... :mrgreen:

------------------------

Laitoin juuri mattosuodatinta levittimen päähän n 1cm paksuisen palan ja pikkukuplien karkailu loppui melkein kokonaan. Todella iso ero! Kaasupatsaskaan ei ehdi kasaantua levittimeen joten kaikki ilemisesti sitten liukenee. Jesh! Nyt ei mene enää kaasua hukkaan juuri nimeksikään! 8-)
Ssalla
Junior Member
Junior Member

NoiR kirjoitti:Jep, näin on. Liian tehokas on, jos koko virtauksen ohjaa sinne levittimeen. Mulla menee (suurin?)osa virtauksesta ohi levittimen semmmoisen venttiilin avulla. Osa levittimestä karkaavista kuplista tulee "uusiokäyttöön", kun levitin on sopivasti 1001:n alla ja karkaavat kuplat imeytyy pumpun kautta joko takaisin levittimeen tai sit sen venttiilin kautta altaaseen pyörimään virtauksen mukana... :mrgreen:
Mulla on siis myös toi 1001, jossa puhallus on täysillä. Samoin myös kaikki sen virtaus on ohjattu levittimeen. Mulla kyllä saattaa olla pumppu jotenkin mennyt tukkoon, kun aluksi oli ongelmia juurikin sen pumpun hyytyilemisen kanssa. Nyt en kyllä ainakaan tiedä varmasti, mistä on kyse, kun en saa sitä pirun jäykkää systeemiä auki :frown: Enää ei ole kuitenkaan hyytyillyt. Halusin siis sanoa, että mulla ei ainakaan tällä hetkellä näytä olevan 1001 liian voimallinen.
NoiR kirjoitti:[Laitoin juuri mattosuodatinta levittimen päähän n 1cm paksuisen palan ja pikkukuplien karkailu loppui melkein kokonaan. Todella iso ero! Kaasupatsaskaan ei ehdi kasaantua levittimeen joten kaikki ilemisesti sitten liukenee. Jesh! Nyt ei mene enää kaasua hukkaan juuri nimeksikään! 8-)
Tein iteskin tämän saman, ja kaasunkarkailu väheni huomattavasti, satunnaisia spurtteja lukuunottamatta :D

Mechien laittaminen levittimeen myös oli loistava idea, kiitos tästä ideasta Sadar:ille! Nyt pH ei nouse juurikaan yli halutun arvon 8-)
jalbert
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jalbert »

Minkä merkkisiä täysautomaatteja porukoilla on käytössä ?

Kovin hintavia näyttävät olevan, mutta en viitsisi pitää mitään kilju / hiivate-systeemejäkään. Joten hankitalistalla on täysin automaattinen tsydeemi.
* Ala-arvoiset huomautukset poistettu. Seuraavista seuraa porttikielto. *
Ssalla
Junior Member
Junior Member

Mulla siis on käytössä Seran täysautomaattinen. Nyt alkukommellusten jälkeen näyttäisi alkaneen toimia hyvin.
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Sera täälläkin puskee kolmatta vuotta. Minuakin on mietityttänyt tuo anturien tarkkuus. Muutaman kerran olen jo uusia ostellut ja uusikin on heti miten epätarkka juuri alaspäin kuten Jakulaarikin mainitsi. Kumma ja ärsyttävä juttu, se paketin alkuperäinen oli tarkin ja kesti reilusti yli vuoden moitteettomana. Nämä uudet ostamani ovat oleet Seran mustia antureita ja se alkuperäinen oli väritön, liekö laatu heikentynyt vai mikä on. Kai sitä vuoden parin välein hyvä vaihtaa.
NoiR
Member
Member

Mulla käytössä myös Seran systeemi. Jos Seran elektrodi antaa vääriä lukemia voisi varmaan seuraavan kerran vaihtaessa kokeilla esim. AquaMedicin elektrodia. Noita saa käsittääkseni myös täysupotettavana versiona (pressure resistant up to 3bar?). Ei tarviis kastumista sitten pelätä :)
nosegoblin
Member
Member

Mitenkä muuten nuo elektrodit käytännössä "vanhenevat"? Niissähän ei ole mitään mekaanisia osia ja säännöllisellä puhdistuksella luulisi suurimpien likatahrojenkin siivoamisella pysyvän puhtaana. Silti ainakin oma Zac-merkkinen elektrodi alkoi pikkuhiljaa valehdella enemmän ja enemmän ja lopulta kalibrointi ei enää onnistunut. Nyt toinen samanlainen oireilee samalla tavalla ja jottain tarttis tehrä, mutta mitä?

Entäpä noiden elektrodien puhdistus? Kaupallisena saa tietysti vaikka mitä litkuja ja kiskurihintaan, mutta mitäköhän tökötit oikeasti ovat ja kuinka helposti pystyisi kotitarpein taikka apteekkia avulla käyttäen puhdistamaan niitä huokeammin?

Jottei menisi alkuperäinen aihe ihan sivuraiteilleen niin täältä löytyy Zoo Zajacista ostettu Zac-merkkinen pH/lämpötila-mittari samanmerkkisillä antureilla, Dennerlen kuplalaskuri ja kaasusyötöllä varustettu imusiivilä ulkosuodattimeen sekä joku no name teollisuuskäyttöön tarkoitettu magneettiventtiili joka hoitaa hommansa mutta käy äärettömän kuumana.
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mä ole pari kertaa viikoossa anturinpäätä muutaman kerran harjaissut pehmeällä hammasharjalla, en muuta. Siihen kertyy vaaleaa höhhöä (ehkä turpeen käytöstä) jolloin mittaustulos alkaa helposti valehdella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”