Sadar kirjoitti:
Tässä levittimen virittämisessä alkaa olla vähän tuunauksen makua, mutta ainakin on jotain tekemistä synkkiin talvi-iltoihin...

Vähän...
Sellainen hassu ajatus että voisiko tuohon samaan systeemiin laittaa toisen levittimen? Hiilari nyt voitaneen jakaa liittimellä helposti kahteenkin levittimeen, mutta pumpusta en tiedä...ja olisiko siitä sitten mitään hyötytä...?
Mulla tulee levittimeen yleensä 1/3 kaasupatsas jonka alla 2-5 isompaa kuplaa pyörii ja hiilari liukenee kyllä aika nopsaan.
Sitten noista vesi arvoista.
Tossa noita arvoja just mittailin ja KH on 3°d tosin pH on nyt 6.6.
(koska en eilen pullonvaihdossa viitsinyt laittaa ihan sinne alle 6.5, olisi muuten ollut kalat taas herttisen sekaisin kun pH rullaa ylös ja alas...)
Tippatesti taas pH lukemaksi 6,8, eli joko mun anturi kusee 0.2 yksikköä tai tippatesti on kaput (ei ole ihan tuore). K.o. testi tosin antoi hanavedelle arvon 7.4 joka oli minusta ihan uskottava. Anturi on kalibroitu eilen ja ainakin kalibroinnin lopussa antoi pH 7 liuokselle 7.00 tuloksen, kummaa. Anturilla on ikää n 3 kuukautta.
Tästä voisinkin kysyä kuinka usein muut vaihtaa noita antureita?
Mulla tais se eka olla käytössä reilusti yli vuoden ennen kun alkoi antamaan virhe tulosta ja tämän uudemman tarkkuus on epäilyttänyt ihan alusta asti. Tippatesti kun näyttää poikkeuksetta 0.2-0.4 yksikköä korkeampaa arvoa kun anturi. Pitänee viedä liikkeeseen vettä mitattavaksi kohta kun alkaa liikaa vaivaamaan.
Mulla on muuten tuon JBL testi salkun mukana tullut CO2 taulukko (jossa ei edes ole arvoja alle pH 6.6:lle), mutta siinä suurin sallittu CO2 pitoisuus näyttää olevan arvoilla KH 12 / pH7 ---> CO2 48 mg/l.
Tämän taulukon mukaan mun ataassa olisi nyt 30 mg/l hiilaria jos tuo anturi antaa oikeaa lukemaa, tämä on myös taulukon ohje-arvojen ulkopuoplella oleva lukema. (hiilari ei ole ollut ainakaan 3 tuntiin päällä...)
Tosin mulla on noita muitakin hapattajia tulaa altaassa, 4 L kokoista mantelipuun lehteä.
Ei ole kalat vielä tähän päivään mennessä myrkyttyneet.., mutta ajattelin kumminkin asettaa tuon laitteen jonnekkin 6,5 paikkeille ihan varmuuden vuoksi.