Monnisille sopiva hiekka?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miksuli30
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Monnisille sopiva hiekka?

Viesti Kirjoittaja miksuli30 »

Tällä hetkellä meillä on akvaariossa ns. hiekotus hiekan tapaista hiekkaa mutta ollaan ajateltu vaihtaa se pienempään. Minkä kokoinen hiekka on sopivaa kun meiltä löytyy 2 kuparimonnista sekä 1 partamonni, siis pohjakaloista?
Tuo nykyinen hiekka saatiin akvaarion mukana mutta mielestäni ehkä hieman liian terävää. Tarvittaisiin siis pikaisesti neuvoja! :)

Ja onko tosiaan totta että monnisia pitäisi olla 5-6 kpl? Meille sanottiin akvaarioliikkeessä että kaksi riittää :o
Akvaario harrastus valitettavasti loppumassa :(
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Monnisille sopiva hiekka?

Viesti Kirjoittaja millia »

Monniset ovat parvikaloja. 2 kpl ei ole parvi.

Mitä hienompi hiekka, sen parempi. Kasveille vaan ihan hieno hieta ei ole hyvä, se pakkautuu liian kovaksi. Sellainen 0,5 mm raekoko on riittävän karekaa pysyäkseen kuohkeana.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Voisin tosta ihan hienosta hiekasta sanoa, että ei paras mahdollinen matalaan altaaseen. Mulla on vain 38cm korkea tuo allas ja kun on kaksi metriä pitkä, pitää suodatusta olla molemmissa päissä ja kunnolla. Sitten tuli pöllyytysilmiö. Kaikki kasvit oli ihan hiekassa ja monnisia kuoli. Vaihdoin vähän karkeampaan, niin tilanne on parantunut huomattavasti.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
mkf
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mkf »

Akvaariokaupoista saa asiantuntevaa apua, itselläni on noin 1-2mm.hiekkaa eikä pölise paljon. Tärkeää on hiekan pesu kunnolla että hienot hiekat lähtee pois.
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Mulla on K-Raudasta ostettua puhallushiekkaa. Kokona on 0,5-1,2mm (muistaakseni) ja kuparimonniset näyttää viihtyvän.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla on hiekkakuopalta pöllittyä hiekkaa, <- 2 mm. Soran siivilöinti onkin jo toinen tarina. :mrgreen: Ei ainakaan ole minulle liian tasaisen näköistä, kun jyväkoko vaihtelee ja värikin on sopiva.
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Olen käyttänyt sekä Bilteman vaaleaa hiekkapuhallushiekkaa ja sitten Maxitin hiekkapuhallushiekkaa. Jotenkin tuntuu että kuparimonniset tulevat paremmin esiin tästä Maxitista. Maxit pölyää allaasta perustettaessa enemmän kuin Biltema ja pitää pestä huolella. Hyvin ovat monniset pärjänneet molemmissa alustoissa.

Vertailun vuoksi heitän kuvat altaista. Ensimmäisessä on Biltema ja jäkimmäisessä Maxit.

Biltema 0.2-1.0. Hiekan ostopaikka Biltema (ylläri) ja myyntierä 25kg säkki. (tuote Tampereen Bilteman mukaan lopetettu)

Maxit 0.5-1.2 . Hiekan ostopaikka Starkki nekala ja myyntierä 25kg säkki.
Liitteet
Biltema
Biltema
Maxit
Maxit
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Myö ostettiin tännääm Agrimarketista n. 0,6-0,7 mm hiekkapuhallushiekkaa 20 kg:n säkin. [;)]
Onko se sopiva koko mun fisuille, ku piikkisilmille ois nyt hyvvää tonkimishiekkaa eikä monnistenkaan viikset kärsis ennää. [;)] Kalat on lueteltu allekirkotuksessa. :)
Miten ton hiekan sit voi lapota, mulla on nyt akvassa n. 0,4-0.7 cm soraa, vaihanko kerralla kokonaan tohon sitten huuheltuun hiekkaan? En varmaan ihan koko säkkiä sinne mätä mut silleen sopivasti. :)
Nii se hiekka sit varmaan mennee sen lapon siivilän läpi et pitääkö pöllästä äitiltä keittiöstä siivilä ja silleen siivilöidä se "jäte" akvasta? Ja pitääkö vedestä vaihtaa 30% joka viikko?
Miks pitää elää?
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Mullakin siis on tuota Maxitia.
Sen väri miellytti silmää enemmän kuin Biltema. Oikeastaan kaikki luonnonkivet sopivat sen kanssa kuin nenä naamaan, kun tuo hiekka itsekin sisältää mustaa, punaista ja vaaleaa. Helpotti siis sisustamista mulla :D

... ja tosiaan tuota Maxitia sai pestä juuttaan kauan. Litra kerrallaan pesin sangossa vatkaten. Vaati ainakin 8-9 huuhtelua per litra eli kova homma oli, mutta lopputulos kruunasi vaivan.
Viimeksi muokannut Venla97, 19:41, 07.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tso »

Tässä on aika hyvä tarina operaatiosta joka sinulla on edessä.

http://koti.mbnet.fi/ap85/hiekka.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei mikään pikkujuttu, mutta ei mahdotonkaan. Haasteena siis bakteerikannan säilyttäminen. Jos teillä on muovisia pakasterasioita joista on jo mansikat syöty pois voit ottaa sitä soraa talteen muutamaan purkkiin (ei ihan täyteen) ja laittaa pariksi viikoksi altaaseen tarjoamaan bakteerikantaa. Otat vaan mahdollisimman paljon vettä talteen ennen pohjanvaihtoa ja pidät myös suodattimen käynnissä jossain saavissa. Hanki kunnon tippatestit NO3 + NO2 ja myös käytä niitä :)

Itse en ole lannoittanut hiekkaa, joten joku voi varmaan tästä kertoa lisää. Ravinnetabuja olen lykännyt kasvien juurille ja sitten perus PMDD + CO2 kiljupullot jatkuvasti.

Hankkisin lisäksi muutaman kierteisen mylläämään hiekkaa. Ne sitten lisääntyvät kyllä nopeasti.

Hiekka vs. sora vedenvaihto: ihan normaalit rutiinit 20% viikottain. Lapolla otat näkyvän lian hiekan pinnalta pois, et siis pöyhi pohjaa kuten soran kanssa.
Aina silloin tällöin (itse teen ehkä kerran parissa kuukaudessa kun kasvit meinaa lähteä lentoon) pöyhit sormilla hiekkaa kevyesti, mutta pohjaan asti koko altaan alueelta.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

tso kirjoitti:Tässä on aika hyvä tarina operaatiosta joka sinulla on edessä.

http://koti.mbnet.fi/ap85/hiekka.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei mikään pikkujuttu, mutta ei mahdotonkaan. Haasteena siis bakteerikannan säilyttäminen. Jos teillä on muovisia pakasterasioita joista on jo mansikat syöty pois voit ottaa sitä soraa talteen muutamaan purkkiin (ei ihan täyteen) ja laittaa pariksi viikoksi altaaseen tarjoamaan bakteerikantaa. Otat vaan mahdollisimman paljon vettä talteen ennen pohjanvaihtoa ja pidät myös suodattimen käynnissä jossain saavissa. Hanki kunnon tippatestit NO3 + NO2 ja myös käytä niitä :)

Itse en ole lannoittanut hiekkaa, joten joku voi varmaan tästä kertoa lisää. Ravinnetabuja olen lykännyt kasvien juurille ja sitten perus PMDD + CO2 kiljupullot jatkuvasti.

Hankkisin lisäksi muutaman kierteisen mylläämään hiekkaa. Ne sitten lisääntyvät kyllä nopeasti.

Hiekka vs. sora vedenvaihto: ihan normaalit rutiinit 20% viikottain. Lapolla otat näkyvän lian hiekan pinnalta pois, et siis pöyhi pohjaa kuten soran kanssa.
Aina silloin tällöin (itse teen ehkä kerran parissa kuukaudessa kun kasvit meinaa lähteä lentoon) pöyhit sormilla hiekkaa kevyesti, mutta pohjaan asti koko altaan alueelta.
Kiitos, tuosta oli paljo apua! :) Hiekanvaihto/pesu saa kyllä nyt odottaa ihan jonkun aikaa, sen takia, koska kaikki lemmikkikaupat, mistä varmaan saisi noita testejä, on n. 60 km päässä.. Mut vissiin netistä sais tilattua (ehkä jopa halvemmalla ku kaupasta) Oisko kellään linkkiä jonkun halvan akvafirman sivuille mistä vois tilata noita testejä ja lannotteita, mulla ei oo mitään lannotetta kasveille, vanha omistaja anto pussissa pari vihertävää tablettia kasveille, en oo kyl vielä käyttäny niitä.. Joten mitä lannotetta suosittelette, (en oo varma riippuuko se kasvista, mitä lannotetta pitää antaa..) En oo ees varma mitä kasveja mulla on akvassa, mut ainakii varma mitä on: argentiinanvesirutto (sitä on ihan pikkusen, alussa ku ostin akvan, sitä oli ihan hirveesti ja se kasvo koko ajan, varmaan kuihtunu ku en oo lannottanu.. 8>), kääpiökeihäslehtikii on yks, aika iso.., muista en sit ookkaa varma.. http://www.petsie.fi/pet.php?petid=58309" onclick="window.open(this.href);return false; kuvat suht uusia, jos tunnistatte noi ksvit nii kertokaa mitä ne on..
Googlasin ton kierteissarvikotilon, paljo tommoset maksaa ja montako niitä ois hyvä ottaa..? Akvaario on nyt kyllä täynnä pikkusia ja isompia roskakotiloita, pitäis saaha pois niitä.. aiemmin mulla oli vaan yks iiso roskakotilo, Munkki, on se vieläkii mut sit tuli ihan tuhottamasti lissää uusien kasvien mukana noita..
Isompi akvaario ois suunnitelmissa ostaa (käytettynä ja täytettynä) [;)] Mauri sais enemmän elintilaa ja vois väljentää tuota akvaa ilman et pitä antaa kaloja pois.. :?

--------------------------

Nii vielä sitä että mitenkä niitä roskakotiloja vois murskata kaloille syötäväks? Pittääkö ne tappaa vielä jotenkii??
ja sit murskata ja heittää akvaan.. :) Aion tyhjentää akvan roskakotiloista, paitsi Munkin tietysti jätän sinne. :mrgreen:
Kaverilta saattasin saaha omenakotilon poikasen huomenna tai myöhemmin.. Mut varmaan kannattas ottaa vaa yks ku nehän lisääntyy aika nopeesti.. Ja sit tietysti hankin niitä kierteisiä sinne hiekkaa tonkimaan. [;)]
http://www.kouluakvaariot.fi/index.php? ... 3d10ebdd26" onclick="window.open(this.href);return false;
Tollasen löysin googlettamalla. Siellä myyvään kaloja ja ruokaa niille yms. aika suht halvalla viel..
Oisko sittenkii hyvä ostaa noita petokotiloita pari nii ainakii roskakotilot kuolisivat mut sinne saattaa sit Munkkikii ja se omppu mennö yksintein.. nii siks ehkä ei niin hyvä vaihtoehto, vai? :)
Nii tuosta hiekanvaihosta vielä, huuhtelenko sen samalla lailla niiku tuossa yhessä viestissä oli toi, et litra kerrallaan 8-9 kertaa?? Sorry hirvee stressi tästä akvaariosta nyt.. [;)]
Vesiarvoista en oo muuta mitannu ku pH:n, oli siinä 7 paikkeilla, ja lämpö on n. 23-37 astetta.
Mulla ei oo muita tommosia mittausjuttuja, mitkä kaikki pitäisi ostaa? Ainakii se NO3 ja NO2 niiku tuossa yhessä viestissä luki. :)

Sillä kaverilla on pienempi akva ku mulla, ehkä 54 litrane. Siinä on ainakii 7 isoo partamonnia+hirveesti poikasia. Sit siellä on sammakko (en oo varma onko viel), 2 intiaanisulkaa,1 mustamolli, omppuja ja muitakii kaloja."Pikkusen" väärin noi kalat tuol.. niiku monnit liian pienessä jne.. :o
Miks pitää elää?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Googlella löydät nettikauppoja. Pari esimerkkiä on akvaarioon.fi ja akvaariopuoti tulipyrstö, mutta muitakin on.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Miljoonakala_95 kirjoitti:Oisko kellään linkkiä jonkun halvan akvafirman sivuille mistä vois tilata noita testejä ja lannotteita, mulla ei oo mitään lannotetta kasveille, vanha omistaja anto pussissa pari vihertävää tablettia kasveille, en oo kyl vielä käyttäny niitä.. Joten mitä lannotetta suosittelette,

Tässä linkki hyvään verkkokauppaan: http://akvaarioon.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;. Mä suosittelen pohjalannoitteeksi (hiekan sisään kasvien juurille) Jbl:n 7 balls-lannoitepalloja ja nestemäiseksi lannoitteeksi vaikkapa Seachem Flourishia.

Miljoonakala_95 kirjoitti: Googlasin ton kierteissarvikotilon, paljo tommoset maksaa ja montako niitä ois hyvä ottaa..? Akvaario on nyt kyllä täynnä pikkusia ja isompia roskakotiloita, pitäis saaha pois niitä.. aiemmin mulla oli vaan yks iiso roskakotilo, Munkki, on se vieläkii mut sit tuli ihan tuhottamasti lissää uusien kasvien mukana noita..
Kierteissarvikotiloita saa usein ilmaiseksi näiden sivujen kautta. Katselepa Lahjoitetaan-osiosta tai laita vaikka oma ilmoitus Ostetaan-osioon.
Miljoonakala_95 kirjoitti:Nii tuosta hiekanvaihosta vielä, huuhtelenko sen samalla lailla niiku tuossa yhessä viestissä oli toi, et litra kerrallaan 8-9 kertaa?? Sorry hirvee stressi tästä akvaariosta nyt.. [;)]
Vesiarvoista en oo muuta mitannu ku pH:n, oli siinä 7 paikkeilla, ja lämpö on n. 23-37 astetta.
Mulla ei oo muita tommosia mittausjuttuja, mitkä kaikki pitäisi ostaa? Ainakii se NO3 ja NO2 niiku tuossa yhessä viestissä luki.
Tässä linkissä on tietoa hiekanpesusta ja paljon muustakin aiheeseen littyvästä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=67642" onclick="window.open(this.href);return false;. Tuo 8-9 kertainen huuhtelu kuulostaa ihan järjettömältä, enkä ainakaan minä tuollaista urakkaa ole ikinä tehnyt. [;)]

Vesitesteistä suosittelen hommaamaan NO3-, NO2-, pH-, KH- ja GH-testit. Niiden avulla pystyt varmistamaan/muokkaamaan kaloillesi (ja muille altaan asukeille) niiden vaatimat vesiolot.
mkf kirjoitti:Akvaariokaupoista saa asiantuntevaa apua
Valitettavasti näin ei aina ole, mutta onneksi asiantunteviakin kauppoja löytyy. :)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Juu kiitos avusta, minä tuossa ostinkii Keltasesta Pörssistä käytettynä 5in1-testiliuskapakkauksen, siinä on: PH, KH, GN, NO2, NO3. Kuulemma 3 liuskaa vain käytetty tuosta. Ja kans TetraMin hiutaleruokapurkin ostin sieltä samalta myyjältä.
Miks pitää elää?
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

Englannin (joki)hiekka on hyvä ratkaisu monnisille. Pyöreäjyväisenä se ei kuluta viiksiä pohjaa tonkiessa. Raekokoja on kolmea.
valtteri1611
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä vanha kunnon puhallushiekka aina voiton vie :mrgreen:
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”