Tuo nykyinen hiekka saatiin akvaarion mukana mutta mielestäni ehkä hieman liian terävää. Tarvittaisiin siis pikaisesti neuvoja!
Ja onko tosiaan totta että monnisia pitäisi olla 5-6 kpl? Meille sanottiin akvaarioliikkeessä että kaksi riittää
Valvoja: Moderaattorit

Kiitos, tuosta oli paljo apua!tso kirjoitti:Tässä on aika hyvä tarina operaatiosta joka sinulla on edessä.
http://koti.mbnet.fi/ap85/hiekka.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään pikkujuttu, mutta ei mahdotonkaan. Haasteena siis bakteerikannan säilyttäminen. Jos teillä on muovisia pakasterasioita joista on jo mansikat syöty pois voit ottaa sitä soraa talteen muutamaan purkkiin (ei ihan täyteen) ja laittaa pariksi viikoksi altaaseen tarjoamaan bakteerikantaa. Otat vaan mahdollisimman paljon vettä talteen ennen pohjanvaihtoa ja pidät myös suodattimen käynnissä jossain saavissa. Hanki kunnon tippatestit NO3 + NO2 ja myös käytä niitä
Itse en ole lannoittanut hiekkaa, joten joku voi varmaan tästä kertoa lisää. Ravinnetabuja olen lykännyt kasvien juurille ja sitten perus PMDD + CO2 kiljupullot jatkuvasti.
Hankkisin lisäksi muutaman kierteisen mylläämään hiekkaa. Ne sitten lisääntyvät kyllä nopeasti.
Hiekka vs. sora vedenvaihto: ihan normaalit rutiinit 20% viikottain. Lapolla otat näkyvän lian hiekan pinnalta pois, et siis pöyhi pohjaa kuten soran kanssa.
Aina silloin tällöin (itse teen ehkä kerran parissa kuukaudessa kun kasvit meinaa lähteä lentoon) pöyhit sormilla hiekkaa kevyesti, mutta pohjaan asti koko altaan alueelta.

Miljoonakala_95 kirjoitti:Oisko kellään linkkiä jonkun halvan akvafirman sivuille mistä vois tilata noita testejä ja lannotteita, mulla ei oo mitään lannotetta kasveille, vanha omistaja anto pussissa pari vihertävää tablettia kasveille, en oo kyl vielä käyttäny niitä.. Joten mitä lannotetta suosittelette,
Kierteissarvikotiloita saa usein ilmaiseksi näiden sivujen kautta. Katselepa Lahjoitetaan-osiosta tai laita vaikka oma ilmoitus Ostetaan-osioon.Miljoonakala_95 kirjoitti: Googlasin ton kierteissarvikotilon, paljo tommoset maksaa ja montako niitä ois hyvä ottaa..? Akvaario on nyt kyllä täynnä pikkusia ja isompia roskakotiloita, pitäis saaha pois niitä.. aiemmin mulla oli vaan yks iiso roskakotilo, Munkki, on se vieläkii mut sit tuli ihan tuhottamasti lissää uusien kasvien mukana noita..
Tässä linkissä on tietoa hiekanpesusta ja paljon muustakin aiheeseen littyvästä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=67642" onclick="window.open(this.href);return false;. Tuo 8-9 kertainen huuhtelu kuulostaa ihan järjettömältä, enkä ainakaan minä tuollaista urakkaa ole ikinä tehnyt.Miljoonakala_95 kirjoitti:Nii tuosta hiekanvaihosta vielä, huuhtelenko sen samalla lailla niiku tuossa yhessä viestissä oli toi, et litra kerrallaan 8-9 kertaa?? Sorry hirvee stressi tästä akvaariosta nyt..![]()
Vesiarvoista en oo muuta mitannu ku pH:n, oli siinä 7 paikkeilla, ja lämpö on n. 23-37 astetta.
Mulla ei oo muita tommosia mittausjuttuja, mitkä kaikki pitäisi ostaa? Ainakii se NO3 ja NO2 niiku tuossa yhessä viestissä luki.
Valitettavasti näin ei aina ole, mutta onneksi asiantunteviakin kauppoja löytyy.mkf kirjoitti:Akvaariokaupoista saa asiantuntevaa apua