720l:lle alusta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

jema
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

720l:lle alusta

Viesti Kirjoittaja jema »

tuli ostettua 720l akva,nyt vain on sitten jalusta ongelma :? mitähän tuohon alle tohtis laittaa?
millaisia ratkaisuja teillä muilla iiiisojen akvojen omistajilla on? :mrgreen:

ja koko on 200*60*60
AqUaRi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: 720l:lle alusta

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Alumiinijalusta on hyvä alusta kaikille akvaarioille :D
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Legaharkko on varmaan se halvin ratkaisu. Hyvin tehtynä, ehkä myös varmin. Haulla löytyy asiaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... le+jalusta" onclick="window.open(this.href);return false;
-Gone fishing-
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Hommaa massiivipuinen jalusta ja jätä harkot kauppaan, et kadu.
Mistä näistä tietää..
jema
Starting Member
Starting Member

Re: 720l:lle alusta *idea on :) *

päädyin siihen,että tehdään kunnon kehikko rosteriputkista,ja sitten jostain puuvärkistä (mäntyliimalevy tjn) kehikko,mikä ei ota päälleen painoa,on vain kuori,ettei rosteri loista :mrgreen:
mikä olis paras ratkaisu rosterikehikon ja akvan väliin?tukipintaa tulee laajalti,ei pelkästään reunoja myöden.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

jema kirjoitti:mikä olis paras ratkaisu rosterikehikon ja akvan väliin?tukipintaa tulee laajalti,ei pelkästään reunoja myöden.
Jos mä olisin mä, niin mä laittaisin siihen vanerilevyn ja sen päälle solumuovin. Tekisin vielä ne verhoilut sen verran korkeiksi, että ne peittää sen päälilevyn ja muovin...
Onnittelut loistavasta materiaalivalinnasta.
-Gone fishing-
jema
Starting Member
Starting Member

hx kirjoitti:
jema kirjoitti:mikä olis paras ratkaisu rosterikehikon ja akvan väliin?tukipintaa tulee laajalti,ei pelkästään reunoja myöden.
Jos mä olisin mä, niin mä laittaisin siihen vanerilevyn ja sen päälle solumuovin. Tekisin vielä ne verhoilut sen verran korkeiksi, että ne peittää sen päälilevyn ja muovin...
Onnittelut loistavasta materiaalivalinnasta.
juu,tarkoitus olikin,että päällylevy on kannen "sisällä"..ei näy mitään epämääräisiä reunojakaan,kun on nätisti piilossa :D
nyt vain käyttöön sisäisen arkkitehdin lahjat (ei ole :roll: ) ja suunnitelma piirtämään :mrgreen:

suhteilla saa ton rosterin oikeestaan ilmaseksi,niin mikäs siinä.ja kestää 8-)
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Toivottavasti on työsuhdeputkea kun ei ole toi rosteri RHS ihan halvimmasta päästä. [;)]

Hiukkan tuli näköjään myöhässä tämä viesti. :mrgreen:
jema
Starting Member
Starting Member

kehikko ois ylhältä katsottanu jotakuinkin tälläinen..
punaset pallurat on jalkoja :mrgreen: (joita luulisi tarpeeksi olevan?)
Kuva
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

No kyllä ainakin jalat riittää. Tai vaihtoehtoisesti päästään aika ohkaseen materiaaliin, kun niitä on noin paljon.
Hitsarilla on aikamoinen homma pitää tollanen rosterikehikko muodossaan, se kun tahtoo rosteri vedellä lämmöstä ihan eri tavalla kun musta rauta. Mutta toki se tehtävissä on.
Yks sellanen aika tärkee juttu ainakin minun mielestäni noissa metallikehikoissa on säätöjalat. Ilman niitä kun on aika työlästä rigata tellinki suoraksi pohjalla kuin pohjalla. Kun suoraa lattiaahan ei ole olemassakaan, vaakasuorasta puhumattakaan. Muista disainata siihen sellaset, mielellään jollain tallalla varustetut.
-Gone fishing-
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

hx kirjoitti: Kun suoraa lattiaahan ei ole olemassakaan, vaakasuorasta puhumattakaan.
Meilläpä on. Talon rakennus vaiheessa tein altaalle oman paikan mikä on oikaistu ja suora. 225 cm pitkä allas paikallaan ja massiivijalusta ilman säätöjalkoja, veden pinta kummassakin kulmassa suhteessa ylälistaan millilleen samassa paikassa. Eli kyllä suoria lattioita on olemassa, vähemmän tosin kuin niitä kaltevia.
Mistä näistä tietää..
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Toki jos toleranssit sallitaan, niin kaikkeahan on olemassa.

Mutta kyllä niin suora, että pytty osuu edes sen millin sisään, on jo promilletasolla annetuista lattioista.

Tuli muuten mieleeni, että Iikkeassahan harvoin on mitään hintansa väärttiä, mutta näillä saattais saada aika helposti oikein nätit säätöjalat tohon sun suunnitelmaan. Hitsarin on helpompi heppailla tällaset kiinni ja näyttää kuitenkin aika paljon kivemmalta kun muttereista meijän isin itte väkertämät.
Niitä on kahta pituuttaki. Kerta.
-Gone fishing-
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

15 jalkaa on kyllä minusta raakasti liiikaa ja työläs kasata mutta 6-8 jalkaa pitäis riittää hyvin,jos putki on 40-50mm.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mulla on rautakehikko (neljä välitukea ja neljä jalkaa), joka on puulla verhoiltu. Kehikon päällä on massiivipuulevy, ja sen päällä styroksi altaan alla.
Takaseinää ei ole, joten läpivientejä ei tarvinnut tehdä. Olen erittäin tyytyväinen ratkaisuun! Ja mulla ei muuten ole säätöjalkoja, ja suorassa tuo on silti.

Muoks. Noita jalkoja ei kannata siellä sisällä olla senkään takia, että silloin et saa suodatinta/suodattimia mahtumaan sinne sisälle!
Liitteet
Jalusta sis.JPG
600 jalustoineen.JPG
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Tuossa jo joku kertoi oleellisen eli jättää harkot ja alumiinit kauppaan ja tekee puusta. Sen mitä nyt hinnassa kärsii myöhemmin onnittelee itseään kun ei tarvi pelleillä noiden korvikkeiden kanssa.
Nuo jonkun työpaikalta varastetut tai vielä työnantajan ajalla kasatut rosterijalustat kannattaa jättää tekemättä/teettämättä. Rosterin erikoisominaisuus on kestää happoja ja korroosiota. Kumpaakaan ei tarvita akvaariojalustassa. Sen lisäksi sen verhoiluun kuitenkin tarvitaan puuta tai levyä. Jättää suoraan ne putket pois ja laittaa levystä niin ei tarvi kenenkään työpaikkansa uhalla tommoisia kyhäillä.
Jos nyt kuitenkin ihan pakko putkista hitsata niin mieluummin tavallisesta paskaraudasta niin sen voi maalatakin normaalisti. Tuossa piirustuksessa on keskimmäiset tolpat liikaa. Kehät tarvitaan ylös ja alas jos säätöjalat laitetaan erikseen esitetyn linkin mukaan.

Puujalusta ei tarvi mitään säätöjalkoja jos sen tekee semmonen joka kalusteita osaa kasata. Lattiat on melkein aina riittävän suoria siihen tarkoitukseen.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Mielenkiintoista huomata mitä kaikkea materiaalia ihmiset on kantamassa olohuoneeseen!Kyllä se tosi homma on että puu se paras ja fiksuin vaihtoehto on kun kuitenkin kyseessä on sisustaminen mutta tuo mustarauta ja legaharkko on kyllä sellasta kamaa että ne nauretaan kyllä ensimmäisenä pihallle tai ainakaan sitä ei kannata kauheasti maailmalla huudella,jos sattuu vielä joku vähääkään käsitöistä tai laadusta tietää,niin voi olla hymy herkässä. :mrgreen:
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Miksi lekaharkko tai rauta on huono materiaali?
T. Isommista käsitöistä mitään tietämätön
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

HomerXVI kirjoitti:Mielenkiintoista huomata mitä kaikkea materiaalia ihmiset on kantamassa olohuoneeseen!Kyllä se tosi homma on että puu se paras ja fiksuin vaihtoehto on kun kuitenkin kyseessä on sisustaminen mutta tuo mustarauta ja legaharkko on kyllä sellasta kamaa että ne nauretaan kyllä ensimmäisenä pihallle tai ainakaan sitä ei kannata kauheasti maailmalla huudella,jos sattuu vielä joku vähääkään käsitöistä tai laadusta tietää,niin voi olla hymy herkässä. :mrgreen:
Eiköhän tuo ole ihan mielipidekysymys. Ihmisillä on erilaisia tyylejä sisustaa kotinsa.

Toisaalta itse olen sen luontoinen ihminen, että minua ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä jonkun toisen ihmisen koti/vaatetus yms. näyttää, saatika, että rupeaisin sille oikein erikseen hymyilemään. Ja se jota ahistaa se, miltä meillä näyttää, voi marssia suorin vartaloin pihalle.

Haluaisin kuulla jonkin muun paremman perustelun tuolle puun ylivoimaisuudelle, ulkonäkö ei siis riitä.

Meillä siis käytössä 500-litraisen altaan alla alumiinijalusta, 540-litraisen altaan alla lecaharkkojalusta, joka on verhoiltu laminaatilla. 85-litraisen altaan alla myös metallijalusta verhoilulla, pienin allas on ihan keittiötason päällä - ja ei ole puusellainen. Tuohon isoimpaan harkitsin vasta, että mies tekisi tai teettäisimme puuseppätuttavallamme, puisen kaapiston ja tämä vain ihan suodattimia varten ei ulkonäön tai keston takia - lecaharkot verhoiltuna kelpaavat meille vallan mainiosti..(lihavoin nuo meidän jalustat, helpompi huomata ne ja saada niistä hymyt..hymyileminen kun on niin nättiä).
Viimeksi muokannut f_isu, 22:25, 10.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

f_isu kirjoitti: Haluaisin kuulla jonkin muun paremman perustelun tuolle puun ylivoimaisuudelle, ulkonäkö ei siis riitä.
Mäki. Saanksmä istua tähän sun viereen odottelemaan?
-Gone fishing-
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

hx kirjoitti:
f_isu kirjoitti: Haluaisin kuulla jonkin muun paremman perustelun tuolle puun ylivoimaisuudelle, ulkonäkö ei siis riitä.
Mäki. Saanksmä istua tähän sun viereen odottelemaan?
Voi toki :mrgreen:
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Miksi ei pelkästään ulkonäkö riitä? Samalla periaatteella valitaan vaimoja,autoja,presidenttejä,taloja,huonekaluja ja paljon muutakin,kuten akvaarioitakin ylipäänsä. Hankkiiko joku akvaarion jostakin muusta syystä?
Voinko mäkin jäädä tähän istumaan ja odottamaan vastausta.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

joppe kirjoitti:Miksi ei pelkästään ulkonäkö riitä?

Se onvarmaan hirveän vaikea sisäistää, että noi ulkonäköasiat on mielipidekysymyksiä. Jokaisen vaihtoehdon voi perustella sillä.

Ja nyt siis edellinen kysyjä kysyy, onko puun väitettyyn ylivertaisuuteen muita syitä kuin jonkun ulkonäkömielipide. Vähän niinku niissä autoissa ja mitä se nyt olikaan.
-Gone fishing-
petranta
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petranta »

Tässä yksi esimerkki levy/puu rakentamisesta. Olen tehnyt pöydän itse rakennesuunnittelusta alkaen. Rakenne on suunniteltu niin, että siitä tulee niin vahva kuin on järkevää 16mm huonekalulevystä rakentaa. Jokainen kuudesta kaapista on oma modulinsa ja liitetty kasausvaiheessa ruuveilla toisiinsa ja lopuksi ylimääräinen taustalevy ja sitten vielä kaappimodulien kannen lisäksi koko pöydän mittainen 30mm kansi. Nyt siinä on vielä altaan alla sellaista harmaata polyeteeniä 15mm vahvaa tasaamassa mahdollisia lattian yms. pieniä heitttoja. Levyä saa sahattuna ja abs reunanauhalla nauhoitettuna joka laitetaan kunnon koneella noin 30 eur/m2 hintaan vähän paikasta riippuen. Päälle tulee vielä kannen hinta, saranat, ovenkahvat ja ruuvit yms jotain pientä.

Hintaahan sille vähän tulee koska levyä menee siihen aika paljon jotta siitä tulee kestävä mutta itse tykkään lopputuloksesta. Jokainen voinee rivien välistä lukea millä kannalla minä olen näissä materiaalivalinnoissa ja ulkonäköasioissa :) Jos jotain ylivertaisuutta tällaiselle rakenteelle pitää hakea niin nuo kaapeissa olevat säilytys tilat on todella hyvät. Itsellä täynnä kaikke akvaariokamaa. Ei puulla sinänsä mitään ylivertaisia ominaisuuksia ole muihin materiaaleihin nähden. Kaikken paras on jos levy olisi kosteussuojattua mutta en ole varma onko pähkinän väristä saatavana. Valkoista ainakin on siitä olen varma. Kaikin herkin kohta veden kannalta on sokkeli mutta senkin voi itse käsitellä rakennusvaiheessa. Se vetää erittäin helposti vettä sisäänsä jos sitä on lattialla isompia määriä tosin ei siitä parkettikaan tykkää. Kaikilla lienee kuitenkin tarkoitus pitää suurimmaksi osaksi ne kalat ja vedet siellä altaassa [;)]

Pöydän päällä on tällä hetkellä painoa noin 2200-2300 kg.

http://kuvablogi.com/nayta/1677785/" onclick="window.open(this.href);return false;
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Petranta, hieno jalusta.

Tosin samannäköisen (jos nyt näistä ulkonäköasioista puhutaan) saisi myös verhoilemalla vaikkapa tuollaisen alumiinijalustan ja sinnekin jäisi alle paljon säilytystilaa.

Totaali OT joppe, tosissasiko esim. vaimokkeen vain ulkonäön perusteella valitset?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”