Marmorirapu

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

conrad
Starting Member
Starting Member

Marmorirapu

Viesti Kirjoittaja conrad »

75l akvaariooni on muuttanut yksi Marmorirapu. Kokeneilta ravustajilta kaipaisin käyttöohjeita ja apua (lähtien ihan sukupuolen määrityksestä yms). Missäköhän lehdissä olisi ollut artikkeleita aiheesta. Vai onko ravunomistajia yleensä ollenkaan?

Ravustaja :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
marmoriravusta Miian artikkeli:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ayr ... armori.php
Rapusi on mitä ilmeisimmin naaras.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Lisääntyy ilman seksiä??

Viesti Kirjoittaja malawi »

onko totta että marmoriravut lisääntyy itsessään ettei tarvi toista osapuolta? Näin mulle sanottin reporangassa kun ostin!
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Kyllä, niin ne juuri tekevät.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Re: Marmorirapu

Viesti Kirjoittaja mysli »

conrad kirjoitti:75l akvaariooni on muuttanut yksi Marmorirapu. Kokeneilta ravustajilta kaipaisin käyttöohjeita ja apua (lähtien ihan sukupuolen määrityksestä yms). Missäköhän lehdissä olisi ollut artikkeleita aiheesta. Vai onko ravunomistajia yleensä ollenkaan?

Ravustaja :)
Viimeisimmässä Akvaristissa taisi olla tuo pitkähkö artikkeli eri ravuista, oli myös marmorirapu. Sukupuolen määrittelystä en tiedä mitään, eikä sillä ole väliäkään, lisääntyy mokoma kuitenkin.

Syö tai ainakin pilkkoo kaiken mihin sakset pystyvät ja mikä ei ehdi karkuun, eli ainakin kasvit. Kaikkiruokainen, kova kiipeämään ja kaivelemaan, sitkeä otus, ei ihan pienistä hoitovirheistäkään hetkahda. Aika paljon näitä kasvatellaan, hakutoiminnolla löytää paljonkin aikaisempia keskusteluja.
Dixi et animam levavi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

mysli kirjoitti:Sukupuolen määrittelystä en tiedä mitään, eikä sillä ole väliäkään, lisääntyy mokoma kuitenkin.
Ymmärtääkseni ovat kaikki tyttöjä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Partenogeneettinen lisääntyminen = naaras tuottaa hedelmöittymättömiä munasoluja, joista kasvaa naaraan klooneja.

Google osaa kertoa lisää, jos asia kiinnostaa :mrgreen:
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

täällä tietoa marmoriravusta:

http://www.geocities.com/sttl86/marmorirapu.html

Kuten jo aikaisemmin mainittiin ravut lisääntyvät itsekseen,eli kaikki pystyvät saamaan poikasia,samoin kuin sauvasirkat.. :roll:
Varmaa tietoa minulla ei ole missä vaiheessa ravut alkavat saamaan poikasia,ehkäpä vasta täysikasvuisina,sillä tuo 1 lemmikkirapuna joka 6cm,eikä sillä vieläkään poikasia,minulla vaan ollut 2 10cm rapumammaa,ne todellakin tuottavat jatkuvasti poikasia,mutta nuoret ravut eivät.

Ravut pärjäävät ilman suodatintakin,mutta silloin pitäisi vettä vaihtaa säännöllisesti,jos monta rapua altaassa silloin suotavaa olla suodatin sotkevat niin..Ja lisäksi ravut hengittävät vedestä,niin tärkeää olla puhdas vesi,en muista tarkkaan mutta niillä ilmeisesti jonkin näköiset "kidukset".

Ravun saa myös syömään kädestä jos se asuu yksin, ja ruokkii pienestä pitäen,tottuu tavallaan käsiin,olen huomannut että tuo 1 "lemmikkirapu" tulee aina ruoka-aikaan esille, käden alle ja nappaa ruokaa ,etenkin jos survareita kurkottaa saksillaan sormeen,mutta nämä jotka asuvat yhdessä monta rapua,vaan sätkivät altaassa ja uivat piiloon ja tulevat vasta myöhemmin esille..joukkohysteeriaa... :roll:
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

sttl kirjoitti: Varmaa tietoa minulla ei ole missä vaiheessa ravut alkavat saamaan poikasia,ehkäpä vasta täysikasvuisina,sillä tuo 1 lemmikkirapuna joka 6cm,eikä sillä vieläkään poikasia,minulla vaan ollut 2 10cm rapumammaa,ne todellakin tuottavat jatkuvasti poikasia,mutta nuoret ravut eivät.
Jo selvästi tuota kuutta senttiä pienempienkin olen nähnyt kantavan munia. Yleensä tosin vasta suunnilleen siinä koossa, mutta niitä varhaiskypsiä kyllä löytyy.
Ja lisäksi ravut hengittävät vedestä,niin tärkeää olla puhdas vesi,en muista tarkkaan mutta niillä ilmeisesti jonkin näköiset "kidukset".
Tuntuvat kyllä selviävän sellaisessa "mausteliemessä" jossa varmaan kala kuolisi samantien. Ei varmasti ole mitään syytä pitää rapuja sen paremmin kuin mitään muutakaan eläintä huonolaatuisessa vedessä, mutta ainakaan omille sotkuilleen eivät tunnu olevan herkkiä.

Mika
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

"Jo selvästi tuota kuutta senttiä pienempienkin olen nähnyt kantavan munia. Yleensä tosin vasta suunnilleen siinä koossa, mutta niitä varhaiskypsiä kyllä löytyy. "

Niinpä ilmeisesti,sillä eilen kun siivosin 800 litrasta,sinne altaaseen olen siis ruokkinut ravunpoikasilla ahvenia.Kun siivosin pohjaa ihmettelin mitä pieniä siellä vilisee kun nostin kiviä,kantoja,ravun poikasiahan ne! oli ihan hämillään,sitten pengoin koko akvaarion jos siellä joku rapu kasvanut isoksi mutta löysin vain 2 4cm pituista rapua joten niiden on pakko olla noiden poikasten emot.Mutta osaatko sanoa mistä johtuu että tuo 6cm pituinen rapu ei saa poikasia? :roll: Ja kun löysin nuo 2 rapua,toinen oli ihan tavallinen harmaa vihertävä mutta toisen kyljet olivat tulipunaiset,miksi? oliko se juuri "päästänyt" poikasensa vapaaksi vai miksi tuommoiset värit? Onko aivan varma että ravut lisääntyvät kuin sauvasirkat eli yleensä ovat naaraita,mitä jos niistä jotkin ovat koiraita jotka hedelmöittävät munat,sillä se selittäisi miksi tuo erillään oleva rapu ei saa poikasia,vai onko se koiras? 8O sillä eikö vaikka suurin osa olisi naaraita,voi pieni osa syntyä koiraiksi..Löytyykö mistään kunnon selkoa tästä rapujen lisääntymisestä..sivuja?
:roll:
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Itse olen huomannut että jos rapu elää ihan yksin ja poikasetkin otetaan pienenä pois, niin se alkaa lisääntyä myöhemmin ja lisääntyy hieman harvemmin kuin porukassa elävä otus. Ilmeisesti ei tarvitse silloin kilpailla poikasten määrästä tms.

Itse saan rapusista parhaan"tuoton" pitämällä yhtä oikein isoa ja vähän pienempää lisääntymisikäistä yksilöä samassa altaassa. Näiden poikasista sitten aina yksi tahi kaksi jää nappaamatta haaviin ja pääsee kasvamaan seuraaviksi isommiksi rapusiksi, jotka yleensä päätyät sitten kauppaan.

Meillä rapujen värit vaihtuvat ihan miten milloinkin, ruuan ja kuorenvaihdon mukaan. Saman poikueen eri poikasetkin voivat olla täysin erivärisiä keskenään, mutta sen enempää en ole koskaan miettinyt mitä merkitystä väreillä on tai onko mitään.
Dixi et animam levavi.
hj60
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ystävällä on yksi marmorirapu ja sillä on munia se piilottelee itseään missä milloinkin kolossa tänään käytiin kylässä ja tutkailtiin rapua tarkemminniin munia on paljon mutta ne on tosi tummia onko ne mennyttä vai onko ravun munat tummanvarisiä? Pakko oli laittaa kysymys tänne teille viisaammille ku jäi mieltä kaivamaan!
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Mitä valmiimpia, sitä tummemmiksi ne muistaakseni muuttuivat. Pian siellä on satoja hyvin hyvin pieniä rapuja.

Mika
hj60
Junior Member
Junior Member

Kiitos tiedosta onneksi on siellä vettä missä uida heille tuli nimittäin mitta virhe ku isäntä teki allasta siitä piti tulla 400l mutta siitä tulikin 600l :D Mikäs kala tykkäisi herkutella ravuilla? Nyt aiellä on lehtikaloja syöpikös ne rapuja tai siis poikasia?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

hj60 kirjoitti:Kiitos tiedosta onneksi on siellä vettä missä uida heille tuli nimittäin mitta virhe ku isäntä teki allasta siitä piti tulla 400l mutta siitä tulikin 600l :D Mikäs kala tykkäisi herkutella ravuilla? Nyt aiellä on lehtikaloja syöpikös ne rapuja tai siis poikasia?
Pieniä poikasia syö miltei mikä kala vaan jos ei ihan kasvissyöjä ole ja ymmärtää etsiä sapuskaa pohjalta. Ne poikaset ovat todella pieniä. Sitten kun vähän kasvavat, maistuvat pallokaloille, ja kun kasvavat lisää, maistuvat isoille pallokaloille. Jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräisiä, niin minulla olisi tuohon viimeiseen ryhmään kuuluva kaveri... Siis ihan vaikka täysikasvuisia marmorirapuja popsii hyvällä ruokahalulla.

Mika
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Munien ihan aluväristä en tiedä, mutta mustia alkavat olla. Ihan lopussa muniin tulee vaalea kohta, joka hieman kasvaa ennen poikasten kuoriutumista.
Pitäisi näkyä usempi vaihe rapusemme elämästä: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=46756" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen huomannut, että vanhempana silpoo vähempi kasveja kuin pienenä. Meidän ravulle kelpaavat myös roskakotilot, kierteisistä en ole varma. Tämä mamma teki poikaset vajaa 7-senttisenä, ikää noin 8-kuisena. Eikä ole ollut turhan tarkka veden suhteen, sillä asui pienenä 6-litraisessa faunaboksissa, jossa ei ollut suodatinta. Viikoittain se kolmannes kakkia pois, kerran kuussa rapu ulos ja soraa huuhtomaan. Nyt sillä on 120 litraa perustarpeineen :)
hj60
Junior Member
Junior Member

Tuli tuossa mieleen kun tuo kaverin altaassa pohjalla ei ole muita kun tuo marmorirapu tai siis korjaan hohta varmaan useampi rapu jos selviää hengissä niin voisiko sinne ajatella jotakin monnisia esim pandamonnit tai jotain muita vai syöpikö tuo rapu ne suihinsa?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

En kyllä suosittelisi laittamaan kaloja marmoriravun kanssa samaan altaaseen. Noilla kun on ikävä tapa yrittää silputa saksillaan melkeinpä kaiken mitä eteen tulee. Varmasti monnisetkin joutuisivat kohteeksi, jos nyt ei syödyksi, niin ainakin vahingoitetuksi ja luultavasti pääsisivät siten hengestään.
hj60
Junior Member
Junior Member

Kiitos tiedosta tuo kaveri on ainakin antanut lehtikalat olla rauhassa toivottavasti ei käy niihin käsiksi! :D
hj60
Junior Member
Junior Member

Voiko marmorirapualtaaseen laittaa korallin? Onko jouku kasvi mikä säilyisi altaassa missä on marmorirapuja miten sitä saisi kivasti sisustettua? Pari ystävän kysymystä
Ja voipiko altaaseen laittaa erilaisia lääkkeitä esim levänpoisto ainetta? ja jos tulee veden sumeutta millä sitä voisi poistaa voiko laittaa jotain ainetta?
Näillä kysymyksillä ystävä pääsee pitkälle kiitos teille viisaille! :D
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member

Normaalit meriveden korallit eivät tule toimeen marmoriravun vaatimassa makeassa vedessä, mutta jäljitelmiä voi laittaa. Sopivia kiviä ja kantoja sisustukseen (myös siten, että ravulla olisi luolia, ei saa romahtaa). Vedessä paino kevenee, itse kerran pelästyin kun kanto liikahti, mutta marmorirapummehan se sieltä rymisteli itsensä kannon alta. Nuorempana ravut ovat kovia silppuamaan, joten silloin viskoin sen altaaseen perkuukasveja. Noin muuten varmaan kovalehtiset keihäslehdet (anubiaat) olisivat hyviä. Aikuisena tuo on rauhoittunut selvästi, mutta mitään kovin arvokkaita rehuja en sille siltikään laittaisi...

Itse en käyttäisi kemiallisia torjunta-aineita lainkaan, vaan mieluiten selvittäisin ongelmien syyt ja korjaisin siten asiat. Ainakin kotilomyrkky saattaa olla kohtalokas, mutta leväntorjuntainekin on myrkkyä. Se täytyy muistaa. Veden samentumisellekin on omat syynsä, jos sitä ilmenee. Ongelman aiheuttaja on selvitettävä ennen kemiallisia toimenpiteitä. Bakteerisamennus (vaalea, maitomainen) menee yleensä itsekseen ohi, kunhan allas on päässyt tasapainoon.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mitä oon marmoriravuista huomannut, tarvittaessa kaikki kasvit kelpaavat silvottavaksi. Keihäslehdet ja jaavansaniaiset on kasveja jotka parhaiten säilynevät.
-mintam-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?

Viesti Kirjoittaja -mintam- »

Meille kun tuli ravut niin pintakasvit hävisivät. Nakersivat myös yhden kasvinlehdet mutta lopettivat sen parissa viikossa. Tietääkö kukaan marmoriravun värimuunoksista, ravulleni oli tullut sinertävät sakset ja nyt taas muuttunut punertavaksi. :|
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member

Varsinaisia värimuunnoksia ei taida olla, mutta meillä ainakin täyttä kokoa lähestyneellä marmoriravulla sakset alkoivat sinertää. Saksien värien vaihtelu voisi ehkä liittyä vesiarvoihin tai sitten vaikka mielialaan (en kyllä tiedä, kuinka paljon marmoriravut harrastavat esim. stressivärityksiä).

Poikaset veti meillä myös pintakasvit parempiin suihin. Parhaiten taisi selvitä nuori vesimiekan taimi. Jos kauneuden vuoksi aikoo pitää vain muovikasveja marmoreiden kanssa, niin mielestäni ravuille olisi silti hyvä antaa evääksi ja virikkeiksi oikeitakin kasveja (jos ei ole omista altaista perkuujätettä, niin eiköhän toisilta akvaristeilta niitä liikene). :)
hj60
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksista!
Tarkoitus oli ihan tuolta akvaarioliikkeen nurkasta ostaa tuollainen koralli tuonne altaaseen juuri sisustusta ajatellen ku kaverit pistää poskeensa kaikki kasvit sammaleetkin on syöty!
Olen kaverin koneella jonka pyysin laittaan näitä kysymyksiä ku itse en omista konette mutta tuleehen se asia näinkin perille kiitos!
netta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”