Ravustaja

Valvoja: Moderaattorit
Viimeisimmässä Akvaristissa taisi olla tuo pitkähkö artikkeli eri ravuista, oli myös marmorirapu. Sukupuolen määrittelystä en tiedä mitään, eikä sillä ole väliäkään, lisääntyy mokoma kuitenkin.conrad kirjoitti:75l akvaariooni on muuttanut yksi Marmorirapu. Kokeneilta ravustajilta kaipaisin käyttöohjeita ja apua (lähtien ihan sukupuolen määrityksestä yms). Missäköhän lehdissä olisi ollut artikkeleita aiheesta. Vai onko ravunomistajia yleensä ollenkaan?
Ravustaja
Ymmärtääkseni ovat kaikki tyttöjä.mysli kirjoitti:Sukupuolen määrittelystä en tiedä mitään, eikä sillä ole väliäkään, lisääntyy mokoma kuitenkin.
Jo selvästi tuota kuutta senttiä pienempienkin olen nähnyt kantavan munia. Yleensä tosin vasta suunnilleen siinä koossa, mutta niitä varhaiskypsiä kyllä löytyy.sttl kirjoitti: Varmaa tietoa minulla ei ole missä vaiheessa ravut alkavat saamaan poikasia,ehkäpä vasta täysikasvuisina,sillä tuo 1 lemmikkirapuna joka 6cm,eikä sillä vieläkään poikasia,minulla vaan ollut 2 10cm rapumammaa,ne todellakin tuottavat jatkuvasti poikasia,mutta nuoret ravut eivät.
Tuntuvat kyllä selviävän sellaisessa "mausteliemessä" jossa varmaan kala kuolisi samantien. Ei varmasti ole mitään syytä pitää rapuja sen paremmin kuin mitään muutakaan eläintä huonolaatuisessa vedessä, mutta ainakaan omille sotkuilleen eivät tunnu olevan herkkiä.Ja lisäksi ravut hengittävät vedestä,niin tärkeää olla puhdas vesi,en muista tarkkaan mutta niillä ilmeisesti jonkin näköiset "kidukset".
Pieniä poikasia syö miltei mikä kala vaan jos ei ihan kasvissyöjä ole ja ymmärtää etsiä sapuskaa pohjalta. Ne poikaset ovat todella pieniä. Sitten kun vähän kasvavat, maistuvat pallokaloille, ja kun kasvavat lisää, maistuvat isoille pallokaloille. Jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräisiä, niin minulla olisi tuohon viimeiseen ryhmään kuuluva kaveri... Siis ihan vaikka täysikasvuisia marmorirapuja popsii hyvällä ruokahalulla.hj60 kirjoitti:Kiitos tiedosta onneksi on siellä vettä missä uida heille tuli nimittäin mitta virhe ku isäntä teki allasta siitä piti tulla 400l mutta siitä tulikin 600lMikäs kala tykkäisi herkutella ravuilla? Nyt aiellä on lehtikaloja syöpikös ne rapuja tai siis poikasia?