Kiekkolaprojekti

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Bucket kirjoitti:Koeta kestää :D
Yritetään!

Näinhän tässä odotellessa mieli muuttuu sisustuksen suhteen useaan kertaan. Tällä erää pähkäilen kuumeisesti kasveja. Nyt ei valon määrä sulje pois mitään kasvia, ja haluankin niitä paljon. Sekametelisoppa ei silti kiinnosta, mutta olisihan sinne kiva saada jotain muutakin kuin miekkakasveja ;)

Olenkin miettinyt allasta jakaen sen syvyyssuunnassa kolmeen osaan.
Aivan takaseinän tuntumaan tulisi jotain pintaan asti ylettävää näteissä ryhmissä. Pieneen altaaseeni olen niputtanut siimalla vallisneriat puskiksi, ja ajattelin toteuttaa saman idean tässä isossakin, eli pari ryhmää vallua johonkin. Muut taka-alan kasvit sitten ovatkin yhtä kysymysmerkkiä. Täällä myydään yhtä kasvia nimellä Aponogeton amazonicus, muistuttaa ulkonäöllisesti A.crispusta, mutta on paljon korkeampi. Sitä olen myöskin tässä hieman haaveillut.
Rusolehdellekin lupaillaan korkeutta aina 50 cm asti, mutta noinkohan on?
Keskelle tuleekin sitten rykelmä kantoja, joihin kiinnittelen erilaisia anubiaita. Miksei myös jaavansaniaista joku kiva ryhmä. Muutaman miekkakasvin aion hankkia myöskin sopiviin kannonrakosiin keskiosioon.
Etualalle haluaisin jonkun kasvin, joka tekee "maton", ja pengertäisin kivillä siihen rajat, jotta kaunis hiekkakin näkyy paikoitellen. Tällaista vaan tuntuu olevan hankala löytää. Melalehdet eivät huonoja vaihtoehtoja ole nekään, mutta niistä ei kyllä taida mattoa saada.
Valikoimakin täällä on hiukan rajallinen. Jos jollain on hyviä ehdotuksia, antaa tulla vaan :)

Muutoin odottelen sormet syyhyten pakettia Saksasta, Aquaristikshopista on tulossa melkoinen tilaus :mrgreen:

Ja olen päivä päivältä valmiimpi vääntämään jalustan verhoilun suoraan siitä sepästä itsestään [}:)]
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Yksi erittäin hieno kasvi on punainen tiikerilumme, itselläni on akvaariossa sellainen ja on hienoin kasvi mikä mulla on koskaan ollut.
77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 77 »

Meillä rusolehti kyllä kasvaa yli 50 cm. Samoin punarotala, jos kaipaat enemmän punaista väriä altaaseen [;)]
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Kiitos vinkeistä kasvien suhteen :)

Jalusta on edelleen tulematta. PRKL [}:)]

Tuota noin, osaako joku antaa esim. linkkiä kiekkojen värien periytyvyydestä? Pohdin tässä minkävärisiä kiekkoja hankin, ja jossain vaiheessa ne alkavat kuitenkin pariutumaan. Jos niin onnellisesti käy, että poikasiakin selviää, niin kiinnostaisi kovasti tämä homma. Onko esim. joku väri dominoiva ja niin edelleen, ja mitä on odotettavissa vaikka nyt super red pigeon bloodin ja red pearl mazen jälkeläisistä (esimerkki ihan hatusta vetäisty).
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Jeeeeeeeee! Jalusta tuli vihdoin. :mrgreen:
Ei se kyllä edelleenkään ole sellainen kuin tilasin ja piirsin, mutta menee. Muutoin on ihan täydellinen, mutta sisällä olevaan rautakehikkoon laittoivat perhana jalat, eli koko komeus seisoo nyt neljällä jalalla parketilla... :roll:
No, mutta pääasia että tämä homma taas etenee.
Jalustastahan tuli nyt sitten sellainen, että ensin teetätin rautakehikon, jonka lähetin huonekalusepälle verhoiltavaksi. Alunperin rautakehikon piti olla kehikko myös alareunasta, ja sen alle olisi tullut massiivipuulevy painoa jakamaan, mutta ei sitten tullutkaan (joskus mietin miten vaikeaa se oikeasti voi olla katsoa kuvaa, jos mäkin jopa sellaisen hyvin yksinkertaisen osaan piirtää, ja kirjoitan vielä paperille, että EI JALKOJA).

Fiksuna tyttönä myös eilen päätin täpinöissäni liimata taustakalvon. Liimahan ei ehtinyt kuivua (ohjeen mukaan sitä JBL:n Fixolia piti muuten laittaa korkillinen. HAH. Meni melkein pullollinen ja hermot), joten kun allas nostettiin uudelle jalustalleen, sain ystävällisesti laappia ryttääntyneen kalvon uudelleen sileäksi. Kalvokaan ei ole tarpeeksi korkea, mutta hiekka peittää alaosan ja yläosaan laitan jämäpaloja jos jää näyttämään typerältä.

Huomenna tulee joku sähkömies mehmetti laittamaan monimetallit kattoon.

Nyt mä rupean tiskaamaan hiekkaa, tilauksen seuranta näyttää, että mun tekniikka on ihan näillä näpyttimillä (siis parin päivän sisään) täällä :mrgreen:

Lamput

Allas

Rautakehikko

Jalka
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Jepajee, valot on asennettu, taustakalvo pysynyt paikoillaan ja hiekka levitelty. Ooooohhh 8-) Tulee hiano!

22.11.2008
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Joo, hieno on tulossa..... Laitahhan sitten sinne isoja miekkakasveja, jotka kasvavat vedenpinnan yläpuolelle, kävisivät altaaseesi.. Mitä pintakasveja ajattelit laittaa?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Miekkakasveja on tulossa, ja nimenomaan sellaisia, jotka jatkavat vedenpinnasta välittämättä.
Pintakasveja? Siis tarkoitatko jotain kelluvia?
Mä oon vähän kuolannut kaikkia paludaariokuveja, ja hieman jo suunnitellut jotain sinnepäin.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Varmistin tänään nettikaupasta, että niillä on varastossa kaikkia kiekkoja, jotka on sivulla mainittu.
Samalla ajattelin jo valmiiksi ottaa selvää heidän vesiarvoistaan. Lämpötila on 28, pH 7, kovuutta eivät ole kuulemma koskaan mitanneet (?!). Tässä maassa kovuus vaihtelee alueiden mukaan, ja täällä meilläpäin on paljon tuota helposti rapautuvaa kiveä, niin kovuus huitelee noin viidessätoista.
Ystävällisesti pyysinkin heitä tarkistamaan tuon kovuuden, ei ole kiva saada kotiin 500 euron satsia kaloja, jotka kupsahtaa kovuusongelmiin.
Joskus kyllä hiukan ihmettelen tämän maan akvaristien toimintaperiaatteita...
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Kysymys kiekkojen väreistä. Käväisin katsomassa tuossa muutaman akvaarioliikkeen (itse asiassa tämän kaupungin kaikki liikkeet), ja yhdestä bongasin kiekkovauvoja (n. 5-6 cm). Siellä taisi olla 2 oranssia (red pigeon blood??), toinen oli sellainen kuin kimsl:llä, eli oranssi jolla evissä mustaa (eikös kimsl:llä sellainen ollut, muistelen, mikä väri?). Sitten oli 3 tummanharmaata, joista myyjä kertoi, että ovat väriltään blue diamond. Miten nuo värit muuttuvat siis kiekkojen kasvaessa? Voinko esim. olla varma, että niistä harmaista tulee sinisiä, vai onko muitakin mahdollisuuksia?
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Vesipeukalo kirjoitti:Kysymys kiekkojen väreistä. Käväisin katsomassa tuossa muutaman akvaarioliikkeen (itse asiassa tämän kaupungin kaikki liikkeet), ja yhdestä bongasin kiekkovauvoja (n. 5-6 cm). Siellä taisi olla 2 oranssia (red pigeon blood??), toinen oli sellainen kuin kimsl:llä, eli oranssi jolla evissä mustaa (eikös kimsl:llä sellainen ollut, muistelen, mikä väri?). Sitten oli 3 tummanharmaata, joista myyjä kertoi, että ovat väriltään blue diamond. Miten nuo värit muuttuvat siis kiekkojen kasvaessa? Voinko esim. olla varma, että niistä harmaista tulee sinisiä, vai onko muitakin mahdollisuuksia?
Minun mielestäni s eon kyyhkysenveri, vaikka kaupassa lukikin, että olisi red pigeon blood, mutta se ei voi olla se..... On se pakko olla kyyhkysenveri, ellei joku todista sen olevan jotain muuta :mrgreen: !
Jos tarkotit tota kiekkoa :roll: !?
Liitteet
DSC02273pienennetty.JPG
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Juuri tuota tarkoitin :) Myyjä väitti sen olevan joku golden jotain ja näytti kuvaa täysikasvuisesta, mutta jopa minä älysin, että myyjäkin vaan arvailee ;)
Siksi alkoikin mietityttää, ovatko ne harmaat todellakin blue diamondeja..
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

kimsl kirjoitti:Minun mielestäni s eon kyyhkysenveri, vaikka kaupassa lukikin, että olisi red pigeon blood, mutta se ei voi olla se..... On se pakko olla kyyhkysenveri, ellei joku todista sen olevan jotain muuta :mrgreen: !
Kyyhkysenveri = Pigeon Blood ja tästä suoraan Red Pigeon Plood on punainen kiekko, joka on punainen pohjaväriltään ja jolla on tuota mustaa pippurikuviointia vaihteleva määrä, sekä mustat evät. Tämä nimeäminenhän on kuitenkin ihan villiä, sillä kasvattajat saattavat käyttää ihan mitä nimeä sattuu huvittamaan. Meillä on tuota Pigeon Blood sarjaa juurikin tuo Golden PB ja ihan eri lailla nimetty Super Red Marlboro -kiekot.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mörrikkä kirjoitti:
kimsl kirjoitti:Minun mielestäni s eon kyyhkysenveri, vaikka kaupassa lukikin, että olisi red pigeon blood, mutta se ei voi olla se..... On se pakko olla kyyhkysenveri, ellei joku todista sen olevan jotain muuta :mrgreen: !
Kyyhkysenveri = Pigeon Blood ja tästä suoraan Red Pigeon Plood on punainen kiekko, joka on punainen pohjaväriltään ja jolla on tuota mustaa pippurikuviointia vaihteleva määrä, sekä mustat evät. Tämä nimeäminenhän on kuitenkin ihan villiä, sillä kasvattajat saattavat käyttää ihan mitä nimeä sattuu huvittamaan. Meillä on tuota Pigeon Blood sarjaa juurikin tuo Golden PB ja ihan eri lailla nimetty Super Red Marlboro -kiekot.
Heh, eipä taida olla toivoa, että mä osaisin valita sitten mitään värejä. Oranssi ku oranssi :mrgreen:
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=141365" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa viestissä olevat kiekkokalat ovat minun mielestäni red pigeon bloodeja!
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Noita myydään Turkissa nimellä Red Map Chai. Muuta en osaa ko. väristä sanoa.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Vesipeukalo kirjoitti:Noita myydään Turkissa nimellä Red Map Chai. Muuta en osaa ko. väristä sanoa.

kaikki kasvattajat, omat nimet, omat linjat :D
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Tuo muistuttaa hyvin paljon ellei jopa olekin juuri meillä uiskenteleva värimuunnos, jota myydään suomessa Golden Pigeon nimellä. Tuon linkin takana on kuvakin kalasta, mutta tällä yksilöllä on melkoisen paljon tuota pippurointia verrattuna meidän altaisiimme päätyneisiin yksilöihin.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Tuo kyyhkysen veri eli englanniksi pigeon blood on yleisnimitys kaikille niille alkuperäisestä mutaatiosta lähteneille yleensä kellertaville tai punertaville värimuunnoksille joissa esintyy myös mustaa ns. "pippuria".
Olen nähnyt myös lähes kokonaan violetin mustaksi muuttuneitä pigeoneja jotka poikasina olivat kuitenkin yleisväritykseltään keltaisia.
Tosin kansanomaisesti kutsuen "puluja" on risteytetty uudestaan turkoosien ja muiden värimuotojen kanssa ja näin ollaan saatu kyhkysen veri mutaatioon parempaa korkeampaa muotoa, kokoa ja erilaisia värimuotoja.

Alkuperäinen pigeon bloodiksi nimetty mutaatio saatiin aikaan kiekkokirjallisuuden mukaan säteilyttämällä kaloja tai munia radioaktiivisesti.
Syntynyt mutaatio ei kykene näyttämään tunnetilojaan muille kiekkomuodoille tyypillisillä pystyraidoilla tai tummentumalla esim. lisääntymistapahtuman aikana jotta poikaset löytäisivät helpommin parin kyljille uimaan lähtiessään.

Kyyhkysen väri muunnokset ovat myös täysissä väreissä sairastuessaan ja jopa kuolessaan akvaarioon.
Kyyhkysenveri muunnokset joita myydään lukemattomilla mielikuvituksellisilla nimillä ovat saaneet akvaarioharrastajien parissa suuren suosion kirkkaiden ja muille kiekoille epätavallisten väriensä ansiosta ja taitavat olla olleet jo pitkään kaikkein eniten myytyjä kiekkomuunnoksia ja yleisimpiä värimuotoja.

"Pigeon Blood Discus were developed in Thailand and took the discus world by storm. Pigeon Bloods do not have vertical stress bars and can range in color from white to yellow, bright orange or nearly red. They can be solid in color or overlaid with patterns of striations and spots. The first Pigeon Bloods were heavily covered with black speckling, known as pepper. Pepper has been greatly reduced in the Pigeon Bloods being offered for sale today."
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Morpho
Senior Member
Senior Member

Tässä vielä osittain samankaltaista tietoa pigeoneista toiselta sivustolta:

This "man-made" fish usually has a creamy yellowish - orange base color, highlighted by bright red eyes and trimmed off in black stripes and spots. The tails of pigeon blood discus are almost always black. Some of the varieties of this strain have more or less straitions/ black spotting and/or creamier body coloring. This strain was developed by Kitti Phanaitthi in 1991 from a mutation in Thailand. It's been said if you can grow these pigeon blood discus out in bright lights, the black spots, "peppering", will be less

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mä olen kyllä ääliö. Olen tässä jo monta kertaa miettinyt, että jos väri on englanniksi pigeon blood, minkä ihmeen takia se on suomeksi kyyhky_senveri. Ei sitten tullut mieleen, että se on kyyhkysen_veri, vaikka englantia hyvin osaankin :roll:
Morpho
Senior Member
Senior Member

Vesipeukalo kirjoitti:Mä olen kyllä ääliö. Olen tässä jo monta kertaa miettinyt, että jos väri on englanniksi pigeon blood, minkä ihmeen takia se on suomeksi kyyhky_senveri. Ei sitten tullut mieleen, että se on kyyhkysen_veri, vaikka englantia hyvin osaankin :roll:

Joo mä vähän ihmettelinkin kun porukka koko ajan puhuu samasta kalasta, oli nimi sitten joku yellow malboro, red dragon, Red Map Chai tai red pigeon blood tms kaikki ovat kuitenkin saman mutaation eri väri muunnoksia...

Ne on puluja kaikki tyynni. :D

Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Tuo mitä morpho kirjoitti että pigeon blood olisi kehitetty säteilyttämällä radioaktiivisesti ei kyllä pidä paikkaansa sillä kysymyksessä oli pelkkä sattuma kun yhdestä poikueesta osa oli hieman erikoisen oloisia ja loppu on historiaa kiekkoharrastuksessa. Tästä on muistaakseni mustaa valkoisella jossain kirjassa minkä omistan,oli muistaakseni oikein kehittäjän tarinoimaa, en nyt muista kuka oli kyseinen herra. Oliskohan jotain super rsg:tä ja jotain punaturkoosia risteytetty onnistunein tuloksin.
In numbers of ten the power is in one.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Tuukkis kirjoitti:Tuo mitä morpho kirjoitti että pigeon blood olisi kehitetty säteilyttämällä radioaktiivisesti ei kyllä pidä paikkaansa sillä kysymyksessä oli pelkkä sattuma kun yhdestä poikueesta osa oli hieman erikoisen oloisia ja loppu on historiaa kiekkoharrastuksessa. Tästä on muistaakseni mustaa valkoisella jossain kirjassa minkä omistan,oli muistaakseni oikein kehittäjän tarinoimaa, en nyt muista kuka oli kyseinen herra. Oliskohan jotain super rsg:tä ja jotain punaturkoosia risteytetty onnistunein tuloksin.
Kaikki alan opukset puhuvat mutaatiosta ja pigeonin kehittäjän väitettiin kokeilleen nimenomaan säteilyttämistä näiden mutaatioiden akaansaamiseksi.
Totta vai kateellisten panettelua mutta raha puhuu ja pigeonin mutaatio on kalalle eittämättä vahingollinen ja estäisi sen selviytymisen luonnollisissa olosuhteissa.

Pigeonin kasvattamisessa on jo pitkään ollut kiekkomarkkinoiden suurimmat rahat kyseessä eikä kukaan kasvattaja halua puhua asioista jotka haittaisivat myyntiä ;) .
80 -luvulla kuitenkin säteilyttäminen oli yleinen puheenaihe näissä piireissä, kiekkoja myös ruiskutettiin hormooneilla värien ja myynnin lisäämiseksi.
Pigeonin kohdalla ei ole kyseessä pelkästään värien muuttaminen genetiikan avulla.

Morpho
Senior Member
Senior Member

Tuukkis kirjoitti: Tästä on muistaakseni mustaa valkoisella jossain kirjassa minkä omistan,oli muistaakseni oikein kehittäjän tarinoimaa, en nyt muista kuka oli kyseinen herra. Oliskohan jotain super rsg:tä ja jotain punaturkoosia risteytetty onnistunein tuloksin.
Alla on kerrottu mitä tulee RSG:stä ja punaturkoosista kun ne risteytettiin.

Popular crosses include Red Spotted Green X Red Turquoise = Red Diamond Red Turquoise X Brilliant to intensify the usual brick red striation of future spawns of the Brilliant.

Hormoonien käytöstä.

Hormones & Turquoise Discus:
Unfortunately, there are unscrupulous breeders/importers/ exporters amongst us that opt to use hormones to achieve or enhance the color of a discus to induce unnatural color to increase the marketability of the fish predominantly turquoise strains.
Red hormone comes from the female hormone, blue hormone is derived from testosterone from the male. This can lead to the demise of the fish by liver and kidney damage when used in high dosages. It can also render the fish sterile. One can make a blue fish red that will eventually return to the original blue coloration once the hormone wears off—if the fish lives through it. Some use small amounts of hormones for a distinct advantage in competitions which should be looked on with disdain. This all amounts to gross misrepresentation.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”