Väkivaltainen mollinaaras?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siraya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Väkivaltainen mollinaaras?

Viesti Kirjoittaja Siraya »

Mikähän tuolle mollinaaraalle on tullut, kun nykyään ajaa miekkapyrstöt ja muut mollit pois ruokailusta? Jahtaa urosta muutenkin pitkin allasta ja hyökkäilee kimppuun. Välillä ottavat matsia aivan tosissaan. Uros on puolutuskannalla heti, kun tämä naaras tulee lähelle. Uros pyrkii välillä kasvien ja pumpun suojiin, mutta naaras käy kuitankin välillä näykkimässä ja seuraa koko ajan missä uros on. Lähelle ei kannata uroksen tullakkaan. Tänään allasta puhdistaessani hyökkäili naaras minunkin käteeni kiinni koko ajan.

Naaras on ollut minulla nyt n. 3 viikkoa, tuli yhtä aikaa uroksen kanssa. Voisiko olla raskaana ja käytös johtua siitä? Ainakaan mahassa ei vielä näy mitään muutoksia. Vaikka minulla on altaassani yhteensä 3 naarasta ja 1 uros molli, niin uros on pääasiassa jahdannut vain tätä yhtä naarasta, hieman toistakin, mutta jostain syystä yhteen naaraaseen ei juurikaan ole edes huomiota kiinnittänyt. Voiko olla, että tämä naaras on yksinkertaisesti väsynyt ja stressaantunut ukon jatkuvasta vonkaamisesta? :?

Kyllähän molleissakin on väkivaltaisia yksilöitä, mutta mitä tehdä niille. Puhetta tuo naaras ei kuuntelekaan 8O Vaikka ajaakin tietyt kalat pois ruokailusta, niin olen kuitenkin huolehtinut ruokinnat sillä tavalla etteivät jää ilman.

Allas on 128l. Lisäksi siellä on miekkapyrstön eri ikäisiä poikasia, 2 lehtikalan poikasta, 6 seeprakalaa ja 2 partaimumonia (toinen on poikanen). Nuorempi lehtikala taas hätistää tämän naaraan aina pois ruokailusta ja muutenkin pois läheltään, muihin kaloihin tämä lehtis ei kajoa mitenkään. Olisikos altaassani menossa jonkinlainen "mä en ala sua" -juttu...

Voisiko tuon mollinaaraan käytökseen vaikuttaa millään tavalla? Onko muilla ollut samankaltaisia Justiinamatami -molleja?
okuisman
Starting Member
Starting Member

Re: Väkivaltainen mollinaaras?

Viesti Kirjoittaja okuisman »

ei mollia tuollaista, mutta miekkapyrstönaaras löytyy meiltä joka tosi ärhäkästi ajelee muita pois. tämä naaras on synnytellyt poikasia viimeajat myös ja on taasen tosi turpea- epäilen että lisää tulee..

en tiedä tuohon mitään konsteja oikein. onneksi akvaariossa on tilaa ja paljon piilopaikkoja muille- erityisesti on ollut ärhäkkä muita oman lajin naaraita kohtaan. pidetään silmällä että alkaako ihan kohtuuttomasti ajelemaan muita.
okuisman
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja okuisman »

lueskelin viestiä si vielä uudemman kerran ja jäin tässä vielä miettimään, että voikohan tuohon sun tilanteeseen vaikuttaa kalojen yhteensopivuus tai vesiarvot-

sinun varmasti kannattaa katsella niitä eden kovuuksia aika tarkasti- akvaariossasi on keskikovan-kovan veden kaloja ja taas pehmeän-keskikovan veden kaloja. reviiriongelma saattaa kyllä syntyä kun lehtikalasi kasvavat. ymmärtääkseni ne tarvitsevat paljon tilaa per kala ja pehmeää vettä. sellaiset neuvot ainakin itse kuulimme täältä kun haaveilin lehtikaloista kovan veden kalojen joukkoon.

viisaammat vielä varmasti jotain kommentoivat..
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Peesaan Okuismania. Epäilen ettei kalayhdistelmä ole paras mahdollinen. En tosin tarkalleen tiedä lehtikalan ja seeprakalan vesivaatimuksista, mutta käsittääkseni lehtikala pitää pehmeämmästä vedestä kuin miekkikset ja mollit. Seeprakala kai on aika sopeutuva, niille kai voisi käydäkin keskikova vesi? Suosittelen tarkistamaan esim. Faunattaren sivuilta. Mutta sen ainakin tiedän että lehtikala kasvaa liian isoksi 128litraiseen.

Tuosta aloitusviestistä ei käy ilmi paljonko miekkapyrstöjä on? 128litraa on kuiteskin aika pieni akvaario. Vaikka lehtikalat ovatkin keskenkasvuisia, niin olisikohan allas jo ylikansoitettu? Kenties molli-rouvan aggressiot heräävät kun asuinkumppanit ovat jatkuvasti liian lähellä? Eli ainakin mie lähtisin selvittämään tilannetta siitä onko altaassa liikaa kaloja. Takaa-ajon kohteelle pitäisi tietysti olla tarpeeksi kasvitiheikköjä piilopaikaksi.

Tosin muutamat mollinaaraat taitavat vaan olla äkäpusseja. Itselläni on 180litraisessa 3 isoa mollinaarasta, 4 isoa platy-naarasta + platykoiras. Sekä joukko eri-ikäisiä platyn poikasia. Pippuri, suurin ja vanhin molli-rouva ei välitä platyistä mitään, mutta aika ajoin lennättää nuorempia molli-naaraita aika kyytiä ympäri allasta. Jostain syystä Mustikki (toiseksi vanhin) näyttää olevan useammin takaa-ajon kohteena. Toisaalta koko kolmikko saattaa lepäillä rauhallisesti yhtenä ryhmänä pitkätkin ajat.

Pippuri on ehkä ollut äkäisimmillään muutama päivä ennen synnytystä. Lienee ihan luonnollistä käytöstä yrittää ajaa vastasyntyneitä mahdollisesti syövät lajikumppanit loitolle. Lähetin akvaariossa asuneen molli-koiraan kesällä maailmalle, kun toistaiseksi kyllästyin jatkuvaan mollinpoikas-tulvaan. Muut rouvat ovat olleet mahona jo pari kuukautta. Pippuri teki vielä syyskuussa jonkun kymmenen poikasta, mutta näyttää ettei lokakuun poikuetta enää tule. Mielenkiinnolla odotan tasaantuuko "Justiinamatamin" luonne mahona ollessa.
Siraya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Siraya »

Nyt olen seuraillut Justiinamatamin käytöstä ja se on rauhoittunut. Muut kalat saavat olla rauhassa ja kaikki on tasoittunut :D Uros ei enää hätyyttele taukoamatta, joten se todennäköisesti vaikutti äkäisyyteen.

Nyt vain kuvittelen sen olevan raskaana.. varma tästä en vielä ole. Maha on kasvanut, mutta ei ole "pallo". Näkyykö molleilla samankaltainen musta alue mahassa ennen synnytystä kuin meikkapyrstöillä? Ja muuttuuko mahan muoto myös hieman kulmikkaaksi sivusta katsottaessa? Ainakin miekkapyrstöillä olen havainnut, että mahaan tulee "kulma" kun poikaset laskeutuvat ja samoihin aikoihin ilmenee myös tuo musta alue.

Miekkapyrstöistä pääsen eroon/joudun luopumaan (en vielä tiedä kumpaa mieltä olen) 2-3 viikon kuluttua. Todennäköisesti silloin on kokoa tullut sen verran, että voin ne luovuttaa. Nyt niillä on kokoa n. 1,5-2cm ja suurimmat (aikaisemmat poikueesta) ovat jo luovutuskokoisia, mutta niin pientä määrää (5kpl) ei oteta kuulemma mielellään vastaan. Joten saavat odottaa tuolla toisten kasvua vielä hetken. Myöskin lehtikalat tulivat minulle kasvamaan (ovat nyt n. 3-3,5cm eli pieniä). Haaveena koko ajan on isompi allas, jotta voisin lehtikset pitää.

Mutta nyt on altaassani rauhallinen tilanne kalojen välillä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”