Idiootti kypsyttää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Titro
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Idiootti kypsyttää

Viesti Kirjoittaja Titro »

Vaan kyse onkin lähinnä siitä, että paikasta, josta tietoa pitäisi saada (akvaariokauppa, jonne siis alkava harrastaja syytää satoja euroja rahaa), sitä ei sitten saakaan tai se on vääränlaista.
aivan samaa mieltä.
Olin niin pettynyt ekaan liikkeeseen, josta muutaman kasvin akvaani ostin, että rupesin sitten kyselemään yhdeltä mun kaverilta, jolla on useampi akva, että missä liikkeessä täällä Helsingissä kannattaa käydä (ja missä ei). Häneltä olen muutenkin saanut paljon fiksuja neuvoja. Niinkuin täältäkin. Täytyy haalia tietoa useammasta eri paikasta, koska kellään ei ole sitä ainoata oikeaa tietoa.

Tällä hetkellä akvaariossani on viisi erilaista kasvia (joista en edes tiedä, mitä ne on :roll: ) ja katson, mitkä menestyvät ja hankin samanlaisia/ samantyyppisiä sitten lisää. Kolmannesta akvaarioliikkeestä, jossa kävin, pyysin kahta sellaista kasvia, joita vasta-alkajakaan ei saa heti hengiltä. :mrgreen:
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Ymmärtäähän sitä toisaalta akvaariokauppiastakin.
Miettii tilannetta, missä ummikko menee kauppaan kyselemään akvaarion hoidosta.
Siihen kun ryöpsäyttäisi välittömästi kauhean kasan tietoa kaikesta mahdollisesta,
niin kuinka moni kääntysi kannoillaan ja miettisi jotain muuta harrastusta.
Eli yrittävät pitää asiat yksinkertaisina.
Tuollaisessa tilateessa mielestäni kuulijalla on aika iso vastuu.
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Kiitos Taavetti rohkaisusta!

Kyselin neuvoa tuolla ongelmapuolella,mut ei kukaan ollut kiinnostunut vastailemaan. Olin heittää jo koko purkin kuuseen. Kaivoin sitten tietoa ja löysin syitä ja ratkaisuja. Ongelmat melkein poissa, vielä vähän mietityttää, mut kukaan ei ole nyt kuolemassa.

Kaunis tasapainoinen akvaario on äärettömän viehättävä , samaa mieltä että kannattaa nähdä vaivaa!

T. Aukustiina :D
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Aukustiina: Luin kovasti tuota esittämääsi ongelmavyyhteä, mutta en jaksanut sitä vielä käydä ratkomaan (olen ollut migreenissä tämän viikon). Hyvä, kun olet löytänyt tietoa asioihisi. Kannattaa varmaan kirjoittaa siihen aloittamaasi ketjuun, mitä olet onnistunut selvittämään, niin sitten on helpompaa antaa lisäopastusta ja kommenttia.
Ja tästä (alkavasta) keskustelusta on siis kyse: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2#p6747582" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

sourz kirjoitti:Ymmärtäähän sitä toisaalta akvaariokauppiastakin.
Miettii tilannetta, missä ummikko menee kauppaan kyselemään akvaarion hoidosta.
Siihen kun ryöpsäyttäisi välittömästi kauhean kasan tietoa kaikesta mahdollisesta,
niin kuinka moni kääntysi kannoillaan ja miettisi jotain muuta harrastusta.
Eli yrittävät pitää asiat yksinkertaisina.
Tuollaisessa tilateessa mielestäni kuulijalla on aika iso vastuu.
Olen kyllä täysin eri mieltä. Ensinnäkin on helvetin huonoa palvelua jättää olennaiset asiat kertomatta (ei ne nyt niiiiin vaikeita ole ymmärtää). Kaikkea tietoa ei tarvitse ryöpsäyttää niskaan, mutta olennaiset asiat harrastuksen onnistumisen kannalta kannattaa kyllä kertoa.
Ketä se muka hyödyttää, että asiakkaan harrastus lopahtaa heti kättelyssä, koska myyjä ei viitsi nähdä vaivaa kertoakseen esimerkiksi, että akvaarion perustamiseen tarvitaan muutakin kuin vettä. PRKL.
Kuulijalla on aina vastuu, mutta niin on kyllä myyjälläkin.
Asiat voi pitää yksinkertaisina kertomalla silti kaiken oleellisen. Minulle tulee mieleen monta eri tapaa kertoa asiakkaalle kahdella lauseella, miten akvaario toimii ja miksi sinne pitää aloituksessa lisätä muutakin kuin vettä, ennenkuin kaloja voi tuoda. Se on sitäpaitsi liikkeelle lisämyyntiä.
Asiakas, olkoonkin kuinka asialleen vihkiytynyt tahansa, yleensä äänestää jaloillaan, ja muistaa vielä jupista puskaradioonkin. Niinhän se menee, että huonosta palvelusta kuulee 10, hyvästä 1.
Minäkin vaihdoin liikettä, koska huonon palvelun lisäksi inhoan sitä, että asiakasta pidetään ääliönä.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aukustiina kirjoitti:Terve!
Täällä toinen idiootti, samoin ajatuksin kuin Sinä. En ymmärrä kuinka pentuna sain kalat menestymään ilman minkään valtakunnan aineita. Ilman netti-tieto-tulvaa. Ei ollut edes tauteja. Nyt on ongelmia ,aineita ja tietoa. Ymmällään yritin kysellä mut yksin jäin. No, oma järki vaan käyttöön, kai sillä vieläkin pärjää.
Hyvät jatkot!

T. Hetken ollaan idiootteja kunnes kirkastuu...
Täytyy tunnustaa, että myös minulla on pentuna ollut miljoonakaloja kukkamaljakossa. Ja ne lisääntyivätkin..
Oppia ikä kaikki :mrgreen:
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titro »

Vesipeukalo kirjoitti:Olen kyllä täysin eri mieltä. Ensinnäkin on helvetin huonoa palvelua jättää olennaiset asiat kertomatta (ei ne nyt niiiiin vaikeita ole ymmärtää). Kaikkea tietoa ei tarvitse ryöpsäyttää niskaan, mutta olennaiset asiat harrastuksen onnistumisen kannalta kannattaa kyllä kertoa.
Ketä se muka hyödyttää, että asiakkaan harrastus lopahtaa heti kättelyssä, koska myyjä ei viitsi nähdä vaivaa kertoakseen esimerkiksi, että akvaarion perustamiseen tarvitaan muutakin kuin vettä. PRKL.
Tää noviisi allekirjoittaa edellisen.
Ekassa akva-kaupassa ainoo neuvo, jonka sain, oli se suodattimen letkun laittaminen luupille, ettei tu kalakeittoa (sama tosin luki sen asennusohjeessakin). Ostin hiekkaa ja myyjä "unohti" mainita, että se tarttis tiskata. Vaikka kerroin olevani aloittelija. (yli 100 L samean veden vaihtaminen muutamaan kertaan oli aika kasvattava kokemus :roll: ). *tuli samalla kertaa kaksi käyntiä: eka ja vika*
Tokassa kaupassa myyjä kysyi heti, jotta tulostaisko hän mulle akvaarion perustamisen ohjeet. Mielelläni otin vastaan. *tänne menen toistekin*
Kolmannessa kaupassa myyjä kyseli muitakin kuulumisia ja valitsi mulle pari sellaista kasvia, joita ei aloittelijakaan ihan heti tapa :mrgreen: Katsoi mun laatimalta listalta kalasuunnitelmiani, kertoi mielipiteensä ja myös sen, että parin viikon päästä heille on tulossa kivoja kaloja, tervetuloa uudelleen. *taidanpa mennäkin*
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Sakru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sakru »

Muistan oman alkuni akvani kanssa...
Kaikki heti mulle tänne nyt!! Ei ois millään malttanu odottaa kypsymistä..Odottavan aika on pitkä. SIlloin ei ollu mitään kypsytysaineita tai nettejä mistä olisin tietoa hankkinut (tai netti oli muttei minun saatavilla). Kaupasta, josta akvani ostin, sain hyvän alun harrastukselleni( onneksi, koska fiilkset olis olleet varmasti samat kuin sinulle...suolle koko toosa). Muistaakseni jopa soitin ja kyselin perää, että mitä nyt tehdä..
Siltikin kalat muuttivat uuteen kotiinsa hiukka liian aikaisin.. :|

Tuttavani kypsytti akvansa easy life (muistaakseni) aineella ja hyvin kypsyi..Kokeile sitä!! :D
Voihan sitä olla vaikka kuinka kemisti ja vaikka presidentti jos niikseen haluaa, mutta maalaisjärkeä käyttäen onnistut varmasti..! 8-)

Onnea uudelle akvalle ja tervetuloa mukavan harrastuksen pariin...
Kaikkea sitä jaksaa ihmetellä kun oikeen päätänsä vaivaa. =D
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Voihan sitä akvaa kypsytellä vaikka omalla virtsalla, kusaista vaan akvaan, kunhan akvassa ei tosiaan ole vielä kaloja eikä kasveja. :twisted:

Nitriitti piikki tulee todeta ja sen häviäminen, nitraatti saadaan laskemaan runsahkoin vedenvaihdoin. Tässä vaiheessa tippamittalaitteet tulevat ainakin tutuksi, Tetran tippatesterit taitaa olla tällä hetkellä tarkimpia harraste käyttöön tarkoitettuja.

Ymppi/startteri/Safestartin korvike on hyvä esimerkiksi tuo kukkamulta, sen vain tarvitsee olla kukkaruukusta otettua, uusi multa kun ei pidä sisällään elollisia hajoittajabakteereja jota akvaario tarvitsee toimiakseen, typenkiertoa 8-)

Tuósta partamonnin koosta olen toista mieltä, mulla nimittäin on tälläkin hetkellä tuo kruunamaton partis omassa tonnisessa joka kasvoi kolmesatasessa 29cm mittaan kunnes sai suuremman kodin, tuossa tonnisessa on tullut tuuma lisää mittaa 8O on se komee ukkopartis .. kuva tuolla kuvablogissa omistajalla hayrimar akvaario kansiossa. ( en vieläkään osaa tehdä noita linkki lyhenteitä :roll:
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tetran tippatesterit taitaa olla tällä hetkellä tarkimpia harraste käyttöön tarkoitettuja.

Jbl:n testissä skaala alkaa jo 0,025mg/l kun taas tetran testissä 0,3mg eli eipä se tetran testi kovin tarkka ole;)
Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Amos »

Kauppias on yrittäjä, joka pyrkii palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Joskus on vaikea saada asiantuntevia ja innostuneita työntekijöitä. (Palkkaa lisää?) Myöskään kaikissa lermmikkiliikkeissä joissa päätuotteina on jokin muu kuin kalat, ei myyjillä välttämättä ole riittävää erityisosaamista.

Enemmänkin olen tavannut myös työntekijöitä,(en Vaasassa), joilla on huono asenne. Kannattaa kuitenkin mennä takaisin liikkeeseen ja kysyä rakentavalla tavalla yrittäjältä tai liikkeen vastaavalta henkilöltä, jos asia ei tunnu toimivan. Tällöinhän yritys saa palautteen toiminnasta ja voi sitä kehittää. Yritys voi huomioida ystävällistä toimintaasi alennuksilla, korvaamalla joitain tuotteista tmv. Siitäkin kannattaa rauhallisesti kysyä.

Mikäli yrittäjällä tai kenelläkään työntekijöistä ei ole akvaario-osaamista, kannattaisi harkita sen kaiketi akvaarioista luopua. Hajasijoitus-alueilla tästä voi osin soveltaa, tosin :mrgreen: joten aw:läisiä kauppiaita tarvitaan. Aw-ihmiset voisivat tietysti hakea myös työpaikkoja lemmikkiliikkeistä innokkaasti [;)] .

Kantapäillä kääntyminen on poikkeuksetta huono asia. Uskon että toiminnan kehittämiseen mukaantulevia ihmisiä huomioidaan yhä lisääntyvästi, erilaisissa kehitystilanteissa. Ovat kullan arvoisia, ja kyseisellä tavalla myös asiakkaan ja kauppiaan luottamus kasvaa. Voivat järjestää työntekijöille koulutusta jne. Itse ole kynyt usen liikkessäni peräkkäisinäkin päivini kysymässä neuvoa, ja sitten myös kertomassa liikeen eri toimijoille tietoa.

Tuoli myymälässä on vaarallinen väline. Korkeitaan se saa olla korkea satulatuoli. Vaasan akvaarioliikkeessä ei ole tuolia edes kassaalla, Aika usein työ-elämään tutustuvat henkilöt istuvat portailla, mikä on lähinnä huvittavaa. Millaiset arvioinnit kauppiaan on kiva heistä tehdä tehdä?

Osta kotimaasta - suosi suomalaasta.
1000, 100 ja 10 litraa
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Jbl:n testissä skaala alkaa jo 0,025mg/l kun taas tetran testissä 0,3mg eli eipä se tetran testi kovin tarkka ole;)
- jos on oikeesti hyviäniitähän kannattaa alkaa mainostamaan porukoille hankittavaksi, eikö? 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllähän mä jbl:n siinä missä aqua-elinki tuotteiden puolesta olen täällä liputtanu aika paljon.

Tuntuu vaan välillä siltä että taistelee tuulimyllyjä vastaan...
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Aqua-el mullekin uusi tuttavuus, tuulimyllyjen voittamiseen tarvitaan erittäin hyviä perusteluja ja vertailu panelia kilpailijoita kohtaan/vastaan/puolesta. Se on jo todettu ettei hyvää saa halvalla mutta vielä sekin fakta että olisi tyhmää maksaa liikaa täytyy vielä saada iskostettua harrastajien päähän... no, ikuisuus rojekti taitaa olla edessä joka tapauksessa.
JBL7ball ravinne pallot on ainakin hintasa väärtä kamaa, parempia kuin monet tsi. pallot mitä oon kokeillut, jotkut jopa olleet silkkaa butaania ilman minkäänlaista vaikutusta kasvien kukoistamiseen.
Nuo akvatekniikan kamat sen sijaan on taattua laatua mitä kasviravinteisiin tulee.
Nyt testissä jotain uutta rapakon takaa, jos on hyvää, mainostan sitä sitten myöhemmin... 8-)

Jokohan tukkurit osaa käsitellä tuota SafeStartin ymppiä asian mukaisesti, itse saanut käsiini kahta erää viidestä jotka ovat jäätyneet matkan varrella käyttökelvottomiksi. Koostumus kuin hiusgeeliä kun korkin saa auki. Ootteko havainnoineet moista?

Jaahas oskarit haukkoo pinnalla, mikähän nyt on pielessä??? ---> menoks :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”