Mattosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Teemu Salonen kirjoitti:
Jeps. Mattosuodatinta olen kokeillu. Siitä on aikaa jo varmaan lähemmäs 15 vuotta. Ajatus oli susi jo syntyessään. Tosin syynä saattoi olla se, että matsku oli liian hienoa. Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että sen karkeus loppupeleissä niin paljon vaikuttaa.

Syitä miksi mulle ei mattoa enää tule:

1) Vie aivan liikaa tilaa akvaariosta
2) Huoltovapaus kaukana
3) Ruma ku mikä
4) Hinta pyörii samoissa lukemissa kuin laadukkaan ulkosuodattimen
5) Tarvitsen joka tapauksessa erillisen suodattimen siivoamaan sitä irtsoskeidaa

Jos joku haluaa laittaa mattosuodattimen altaaseen ni sen on varmaan sen oma asia. Ei kaikki tarvi mennä kuten muilla.
ja toiseks miten ihmeessä sä oikeesti olet saanu mattosuodattimen maksamaan 300e? Kysyn vaan. Ja nyt puhutaan yli 500 litran altaan mattosuodattimesta. Vaikka olis vielä sisäsuodatin mukana niin hinta jää silti puolet halvemmaks kuin tehokas ulkosuodatin. Ja eikös ulkosuodatinkin vaadi sisäsuodattimen keräämään sitä irtoskeidaa :twisted:
Ja tuon rumuuden saa peitettyä kasveilla.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä sen hinnan keposeen saa tuohon luokkaan (miks pitää maksaa ulkosuodattimesta yli 300€?) jos laskee arvoa myös omalle työlleen ja lähtee miettimään ihan ne kaikki kulut mitä siihen tulee.
Itse osaan arvostaa palvelua ja hyvää kokonaisuutta.
Normaalikäytössä ulkosuodatin ei tarvitse kaverikseen sisäsuodatinta. Speciaalitilanteissa, kultakalat, karpit, plekot, isot ahvenet jne VOI sisäsuodatin olla tarpeellinen.
Itselläni tällä hetkellä 450l jossa eheim 2217 (kannessa lukee made in west germany. Se oli niitä vanhoja hyviä aikoja se ku siitä firmasta vielä sai laatutavaraa...)
Kalastona:
5 x sinileuka-ahven
2 x tulijuova-ahven
1 x isopurjepleko (30cm)
Kalat ovat nuoria, joten ruokaa kuluu paljon ja sen kautta skeidaa riittää. Ainakin tähän asti on suodatus riittänyt mainiosti.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Teemu Salonen kirjoitti:Kyllä sen hinnan keposeen saa tuohon luokkaan (miks pitää maksaa ulkosuodattimesta yli 300€?) jos laskee arvoa myös omalle työlleen ja lähtee miettimään ihan ne kaikki kulut mitä siihen tulee.
Jos itselle tekee, niin miksi laskea rahallista arvoa omalle työlleen?

Voisitko listata nuo kaikki muut kulut, kiinnostaa kovasti. Silikooni ja mahdolliset pleksi- tai lasisuikaleet keksin itse maton ja pumpun lisäksi, muuta en oikein saa mieleeni. Ja se matto kun maksaa täällä 21,95€ ja pumppu 27,95€, niin en millään saa noista edes tuon Eheim 2217 hintaista saatika jonkin kalliimman ulkosuodattimen.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä olen päättänyt väsätä mattosuodattimen n. 100-litraiseen altaaseen. Olen ajatellut sellaista kulmamallia, joten minkä paksuisen ja kokoisen maton tuohon tarvitsen? Entä käykö Eheim compact (300l/h kierrättävä) sinne pumpuksi vai pitäiskö olla tehokkaampi? Olen kyllä yrittänyt käyttää niitä laskureita aquahoito-sivuilla, mutten ymmärtänyt niistä mitään. Voiko koko maton peittää sammaleella? Pitääkö sen olla pinnan yläpuolella vai voiko jäädä alapuolelle? Entä tuleeko se hiekan pintaan vai voiko upottaa alareunan hiekan alle?

Kuvia olen katsonut, mutta kaikissa kuvissa on mattosuodatin hyvin jo peitetty, joten mitään rakentamisapuja noista ei saanut.

Sori, että kyselen tyhmiä. [:I]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

nepis76 kirjoitti:Mä olen päättänyt väsätä mattosuodattimen n. 100-litraiseen altaaseen. Olen ajatellut sellaista kulmamallia, joten minkä paksuisen ja kokoisen maton tuohon tarvitsen? Entä käykö Eheim compact (300l/h kierrättävä) sinne pumpuksi vai pitäiskö olla tehokkaampi? Olen kyllä yrittänyt käyttää niitä laskureita aquahoito-sivuilla, mutten ymmärtänyt niistä mitään. Voiko koko maton peittää sammaleella? Pitääkö sen olla pinnan yläpuolella vai voiko jäädä alapuolelle? Entä tuleeko se hiekan pintaan vai voiko upottaa alareunan hiekan alle?
Kuinka korkea altaasi on? Vastaan tuohon maton ja pumpun kokoon sitten kun olet kertonut altaasi korkeuden.
Onko allas vielä käytössä?

Matto tulee ihan alalasiin kiinni hiekan alle ja yli vesirajan.

Itselläni on matto 5 cm paksua keskikarkeaa.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Allas on 40 cm korkea, vettä täynnä ja sisusta on jo, mutta kalat puuttuu. Joten tosi kätsysti käy tyhjennys vielä tässä vaiheessa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Jos teet nurkkamallin suodattimen, niin sinun pitäisi laittaa silikoonilla sinne akvaarion sivulasiin ja takalasiin tuet mattoa varten. Voit tehdä tuet esim. lasisuikaleista (leveys 3cm) - kannattaa pyöristyttää ulkopuolelle tulevat reunat tai sitten jos lasia ei halua käyttää niin polykarbonaatti käy (tätä meillä on).

Jos altaasi on 40cm korkea, tulee maton leveyden olla jotain väliltä 12½cm-25cm, sikäli mikäli käytät siinä tuota Eheim Compact 300 -pumppua.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos paljon f_isu! Taitaa viikonloppu mennä mattosuodatinta väkertäessä.

Ainiin, sellaista piti vielä kysyä. Mites tuo pumppu pitää sijoittaa sitten tonne maton taakse? Laitanko pumpun ulostuloon jonkun letkun pätkän, mattoon pienen viillon ja letkun pätkä matosta ulos?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

juuri noin, sen pumpun voi halutessaan jättää roikkumaan sen letkun varaan tai sitten kiinnittää lasiin imukupein.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja vinkkinä että kannattaa jättää se pumppu alle altaan puolivälin niin saa rauhassa surista siellä normi 50% vedenvaihtojen ajan eikä tartte johtojen kanssa pelailla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

Saako olla tyhmä? No saa. :mrgreen:
Luen kuin hullu mattosuodattimesta ja silti ei mene päähän mitä mun pitäisi kaupasta hakea.
Ja paljonko tuohon alle 350litraseen se tulisi maksamaan.

Mitkä kaikki saa akvaarioliikkeestä?

Kiertovesipumppu(millainen olisi hyvä ja kohtuuhintainen?)
Mattoa
Ja jotain millä se saadaan nurkkaan kiinni, lasikulmaa, heh?

Kuinka iso tän kokoiseen pitäisi olla...
älkää lynkatko, pliis :roll:
Perhe on kaikista suurin voima.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Hyde79 kirjoitti:Ja paljonko tuohon alle 350litraseen se tulisi maksamaan.

Mitkä kaikki saa akvaarioliikkeestä?

Kiertovesipumppu(millainen olisi hyvä ja kohtuuhintainen?)
Mattoa
Ja jotain millä se saadaan nurkkaan kiinni, lasikulmaa, heh?

Kuinka iso tän kokoiseen pitäisi olla...
Anna akvaariosi korkeus. Kuinka paljon litroja on tarkalleen?

Jos lasketaan, että akvaariosi on tasan tuo 350-litraa, niin tarvitset siihen pumpun ja maton. Kumpikin linkin tuote käy sellaisenaan, eli tuota mattoakaan ei tarvitse leikata (sikäli mikäli altaasi on 50cm korkea).

Jos teet kulmamallisen mattosuodattimen, kiinnitä silikonilla altaan takalasiin ja sivulasiin lasisuikaleet tai PC-muovisuikaleet (leveydeksi riittää 3cm, pituudeksi liki altaan korkeus). Suikalemateriaalia saat valmiiksi leikattuna lasiliikkeestä.
Teemu Salonen

Ei lynkata ei. Ainakaan minä.

Jos et ole diy mies/nainen niin unohda koko matto. Pääset paljon helpommalla ja luultavasti myös halvemmalla ja säästät hermojasi kun hankit akvaarioosi tälläisen: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27

Lopputulos on vähintään yhtä hyvä kuin matto. Vie vaan akvaariosta reippaasti vähemmän tilaa ja on monikäyttöisempi. Suosittelen kokemuksen syvällä rintaäänellä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Teemu Salonen kirjoitti:Pääset paljon helpommalla ja luultavasti myös halvemmalla ja säästät hermojasi kun hankit akvaarioosi tälläisen: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27
Suosittelemasi suodatin on tarkoitettu ALLE 150-litraiseen akvaarioon. Mikäli lukutaitoni ei ole aivan ruosteessa näin pitkän kesälomani loppupäässä, niin Hyde79 kertoi altaansa olevan alle 350 -litrainen (mikä tuskin tarkoittaa sen olevan alle 150-litrainen?).

Jos ihminen kysyy mattosuodattimesta, olettaisin, että hän on myös miettinyt jo muitakin vaihtoehtoja ja vastaisin itse kysymykseen, en tyrkyttäisi muita (ei toimivia) vaihtoehtoja.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla on ollut nyt mattosuodaton käytössä reilut 3 kk, ja olen ollut ihan yllättävän tyytyväinen valintaani. Päädyin kokeilemaan tuota ihan uteliaisuudesta ja kokeiluluonteisesti, kun olin lukenut ja kuullut niin paljon juttua siitä. Vesi on kirkasta, ja suodattimena tuo on ollut erittäin helppohoitoinen; en ole sille vielä näet joutunut tekemään yhtään mitään. Aika näyttää, miten homma etenee. Mulla olis ollut ulkosuodatinkin hankittuna tuohon akvaarioon, mutta aina pitää olla vähän utelias ja kokeilla uutta.

Pitääkös tällainen tieto paikkansa, että mattosuodatin voi lisätä nitraatin määrää vedessä? Entä olisko tuota suodatinta yritettävä putsata jollain "imurilla" ympäriltä?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Teemu Salonen

Anteeks armaat kanssa-akvaristit. Lukihärö:)

Eli samasta sarjasta löytyy vehje myös tuon kokoluokan akvaarioon.

Muut mielipiteet pysyy edelleen samana. Siis SUOSITTELEN isoilla kirjaimilla!
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Teemu Salonen kirjoitti:
En tiedä pitääkö kirkkaampana
Aika hyvin osaat sanoa että mattosuodatin toimii jos et tiedä pitääkö se veden fyysisesti puhtaana:D

Tarkoitin tuolla, että mattosuodatin pitää veden ainakin yhtä kirkkaana kuin hyvä ulkosuodatinkin, enkä väittäisi omalla kokemuksellani vettä kirkkaammaksi, kuin käyttäessäni ulkosuodatinta. Täällä vesi on ihan "fyysisesti" puhdasta, ja homma toimii muutenkin hyvin. Lisäksi käytössäni on sisäsuodatin keräämässä roskia.

Onko sulla Teemu noin huonoja omakohtaisia kokemuksia mattosuodattimesta, kun käyt sitä vastaan noin uhmakkaasti? Olis kiva kuulla omia kokemuksiasi mattosuodattimen käytöstä. :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Teemu Salonen kirjoitti:Jeps, voisin vaikka laittaakkin. Tosin just nyt ei oo aikaa, ku bussi lähtee. Liitetäänkö muuten linkit täältä ihan samalla tavalla ku muuallakin? Eli Kopsaamalla vaan osoite tähän vastauskenttään.

Jeps. Mattosuodatinta olen kokeillu. Siitä on aikaa jo varmaan lähemmäs 15 vuotta. Ajatus oli susi jo syntyessään. Tosin syynä saattoi olla se, että matsku oli liian hienoa. Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että sen karkeus loppupeleissä niin paljon vaikuttaa.

Syitä miksi mulle ei mattoa enää tule:

1) Vie aivan liikaa tilaa akvaariosta
2) Huoltovapaus kaukana
3) Ruma ku mikä
4) Hinta pyörii samoissa lukemissa kuin laadukkaan ulkosuodattimen
5) Tarvitsen joka tapauksessa erillisen suodattimen siivoamaan sitä irtsoskeidaa
Kukaan ei Sinun altaaseesi tule mattosuodatinta laittamaan, jolle itse niin halua. Perusteesi mattosuodatinta vastaan ovat kuitenkin omien kokemuksieni perusteella "hieman" asenteellisia.
1) Jos altaassa on leveät alumiinilistat, niin päätymallista mattosuodatinta ei pahemmin erota edes erilaisen pintarakenteen vuoksi.
2) Huoltovapaus: olen joutunut kerran lappoamaan mattoni. Mattosuodatin laitettiin paikkaansa 22.8.2004 ja lapottiin 9.10.07 eli huoltoväliksi tulee rapiat 3 vuotta. Huoltovapaus kaukana???
3) Jos väriä tarkoitit, niin parisen viikkoa meni ja sininen väri oli peittynyt.
4) Edelleen odotan mielenkiinnolla selkeitä laskelmia, ei vain summittaisia mielipiteitäsi.
5) Riippunee varsin vahvasti kalastosta ja hoitorutiineista. Toiset lajit p***vat varmasti enemmän kuin toiset mutta vaikka ostaisin erillisen sisäsuodattimen maton tueksi, en saa rahaa kulumaan yhteensä enemmän kuin ulkosuodattimeen.

Syitä, miksi minulle ei tule ulkosuodatinta:

1) Hinta verrattuna mattosuodatin (+mahdollinen sisäsuodatin)
2) Se tosiasia, että vesi kiertää altaan ulkopuolella ulkosuodatinta käytettäessä. Matto (+sisäsuodatin) ja vedellä ei ole reittiä altaan ulkopuolelle paitsi altaan rikkoutuessa.

Perustelut edellisiin, allas 125 l, päätymallinen matto:
1) Suodatinmatto 5x50x50 11,95 e ja kiertovesipumppu Eheim Compact 600 21,95 e eli yhteensä 33,9 e ja postikulut päälle. (akvaarioon.fi). Vähän leikkaamista vaikka kaapistä löytyvillä saksilla ja paikoilleen laitto, max tunti. MacGyveriä ei hommaan tarvita, perusjärjellä selviää. Sillä asialla ei kannata pelotella.
2) Ei erillisiä letkuja altaan reunan yli.

Eräs toistuvista ja vahvimmista argumenteistasi on ollut se, että mattosuodattimen hinta nousee asennusten jälkeen samaksi kuin laadukaan ulkosuodattimen. Pyytäisin nyt ihan selviä esimerkkilaskelmiasi aiheesta, uskoisin etten ole ainoa.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Teemu Salonen

Lähdetäänpä sitten liikkeelle vaikka noista sinun 33,90 Siis vaahtomuovi + pumppu

Omalle työlleni lasken hintaa 60€/h (Käsittääkseni aika lähellä sitä summaa, jota yritykset veloittavat.) Jukka Järven sivujen mukaan aikaa kuluu n. 2h. (Luultavasti enemmän, mutta pelataan alakanttii.
Mattoveitsi 6€ (motonet)
Silikonia 6€ (Motonet)
Silikonipistooli 6€ (Motonet)
Lasin suikaleet (Ei mitään hajuu jätetään siis laskematta)
Kasvit 5prk/25€ (Aika yleinen tarjous liikkeissä)

Summa siis yhteensä 196,90€

Lisäksi tulen varmasti tarvitsemaan yhtä sun toista pientä mitä ei kämpässä valmiina ole. Niiden hinta vielä tuohon päälle.

Ja hyvä ulkosuodatin: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27

Tosin tämänkin asentamiseen tarvitaan omaa aikaa. Laitetaan nyt vaikka 15min. Enempää siihen ei saa kulumaan millään. Eli loppusumma tällä pelillä: 140,90€

Verrokkina tässä siis tuo sinun akvaariosi 125l.

Hyvä pointti tuossa on se että vesi pysyy akvaarion sisällä. On vaan niin äärettömän epätodennäköistä että ulkosuodattimen letkut pettäisivät. Kerran olen sähkökatkon sattuessa todistanut vierestä kun eheim 2213 "räjähti". Siis äkillisen veden paineen muutoksen takia kannen kiinnitykset pettivät ja vettä alko lappoutumaan lattialle. Onneksi tässäkin taloudessa oli toimittu fiksusti ja askarrelu siihen ulkosuodattimen imuputkeen sopivalle korkeudelle reikä, josta lappo silloin hörppää ilmaa ja vedentulo katkeaa. Tosin me saimme hoidettua homman paljon siistimmin:)

Löysin muute hienon kuvan "toimivasta mattosuodattimesta". Haluaako joku oikeasti tuollaisen akvaarioonsa? Kuva
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Akvaarion korkeus 55cm, pituus 125 ja leveys 50 taitaa litroja tarkalleen tulla 343l ulkomitoilla.
Takakulmaan olen mattosuodatinta ajatellut.

Pystyykö tuon asentamaan kun altaassa on vettä?
Kun ei ole kaloille varapaikkaa.

Teemu, ulkoista suodatinta en halua. Koska tosissani pelkään sen pettävän.
Ja nyt edellinen tosiaan sen teki, meni letkun ja pumpun välinen liitin jolloin lirutti yöllä vettä.
Ei paljoa mutta sen verran, että koin pelkoni käyneen toteen.

Silti haluan kaloille mahdollisimman hyvät oltavat ja biologisuuden kannalta kai mattosuodatin olisi hyvä ratkaisu.
Koen, että sen "rumuus" on kasveilla peitettävissä.
Teemu Salonen

Eipä mulla tarkotus olekkaan sun mattosuodattimen asentamista estää. Halusin vaan tuoda taas kerran sen esille että mattosuodatin ei yksinkertaisesti pidemmällä aikajaksolla toimi. Jostain syystä J. Järvikin on lopettanyt mattosuodatinsivujensa päivittämisen vuonna 2003.
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Juu, ihan hyvä että tulee monelta kannalta näitä asioita.
Myös ne negatiiviset mielipiteet ja huomioinnit on tärkeitä, ellei jopa tärkeämpiä kuin hehkutukset :)
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kyllä matto vaan oikeasti on loistopeli jos sen suunnitteluun käyttää vähän aikaa. Jos harrastukseen kuluvaa aikaa pitää laskea ja siitä itseään velottaa, kannattaa varmaan vaihtaa harrastusta johonkin, missä ei tarvitse tehdä mitään. Pienellä vaivalla altaaseen saa lokeron jonne maton voi vaihtaa vaikka joka vuosi, oli se tarpeen tai ei. Riski altaan reunan ylittävien letkujen kanssa pelaamisessa on oikeasti melko suuri, tälläkin palstalla tapauksia on melko usein vaikka harrastajia ei ole kuin muutama tuhat. Se että suodattimen pystyy kasaamaan väärin ja se vuotaa sen takia, ei kauheesti lämmitä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Hyde79 kirjoitti:Akvaarion korkeus 55cm, pituus 125 ja leveys 50 taitaa litroja tarkalleen tulla 343l ulkomitoilla.
Takakulmaan olen mattosuodatinta ajatellut.

Pystyykö tuon asentamaan kun altaassa on vettä?
Kun ei ole kaloille varapaikkaa.
Jos allas on jo toiminnassa, niin silloin laittaisin päätymallisen mattosuodattimen. Siihen et tarvitse muuta kuin mattoa, tosin nyt vähän isompi pala, mitä suosittelin aiemmin (altaasi korkeuden takia, matonhan pitää ylettyä pohjasta vedenpinnan yli). Säästyisit siis lasisuikaleilta ja silikoneilta.
Maton leikkaat vain sopivan korkeaksi akvaarioosi, kaavit hiekat päädystä kohti akvaarion keskiosaa, laitat maton päätyyn hieman kaarelle, teet siihen mattopuukolla viillon, minkä läpi tuot pumpun puhallukseen kiinnittämäsi letkun palan.

Tässä kuva omasta 540-litraisen akvaarion päätymallin matosta. Yleensä kasvit ovat niin pitkiä tuossa edessä, että mattoa ei juuri näy (kuten tässä-matto siis vasemmassa päädyssä), nyt vasta karsin niitä. Ylhäällä olevat kasvit kasvavat matossa kiinni, ovat itse siihen kiinnittyneet.

Teemu Salonen kirjoitti:Omalle työlleni lasken hintaa 60€/h (Käsittääkseni aika lähellä sitä summaa, jota yritykset veloittavat.) Jukka Järven sivujen mukaan aikaa kuluu n. 2h. (Luultavasti enemmän, mutta pelataan alakanttii.
Sinulla on sitten todella kallista harrastaa akvaarioiden pitoa, joka viikko pitää vesiä vaihtaa ja siihen päivittäiseen ruokintaankin menee oma aikansa.

Onneksi minä en laske hintaa itselleni tekemälle työlle, vai pitäisiköhän sittenkin laittaa vaikkapa tuohon jääkaapin oveen lappu: imurointi 15€ kerta, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys nyt alennuksessa 10€ kerta, pyykinpesua inhoan eli se olisi sitten TOSI kallista.. :roll:..
Mutta kukin tavallaan.
Teemu Salonen

Kyllä pyykinpesua kestää, mutta se pyykin viikkaaminen ja kaappiin laitto... Se vois olla jotain about 250€/h ja sunnuntaisin tuplahinta:D

Jeps. Osaltani tämä keskustelu on nyt loppuun käyty. Olen tuonut näkökantani esille monella tavoin enkä näe siihen enää mitään lisättävää.

Nähdään muissa ketjuissa:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”