Teemu Salonen kirjoitti:Jeps, voisin vaikka laittaakkin. Tosin just nyt ei oo aikaa, ku bussi lähtee. Liitetäänkö muuten linkit täältä ihan samalla tavalla ku muuallakin? Eli Kopsaamalla vaan osoite tähän vastauskenttään.
Jeps. Mattosuodatinta olen kokeillu. Siitä on aikaa jo varmaan lähemmäs 15 vuotta. Ajatus oli susi jo syntyessään. Tosin syynä saattoi olla se, että matsku oli liian hienoa. Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että sen karkeus loppupeleissä niin paljon vaikuttaa.
Syitä miksi mulle ei mattoa enää tule:
1) Vie aivan liikaa tilaa akvaariosta
2) Huoltovapaus kaukana
3) Ruma ku mikä
4) Hinta pyörii samoissa lukemissa kuin laadukkaan ulkosuodattimen
5) Tarvitsen joka tapauksessa erillisen suodattimen siivoamaan sitä irtsoskeidaa
Kukaan ei Sinun altaaseesi tule mattosuodatinta laittamaan, jolle itse niin halua. Perusteesi mattosuodatinta vastaan ovat kuitenkin omien kokemuksieni perusteella "hieman" asenteellisia.
1) Jos altaassa on leveät alumiinilistat, niin päätymallista mattosuodatinta ei pahemmin erota edes erilaisen pintarakenteen vuoksi.
2) Huoltovapaus: olen joutunut kerran lappoamaan mattoni. Mattosuodatin laitettiin paikkaansa 22.8.2004 ja lapottiin 9.10.07 eli huoltoväliksi tulee rapiat 3 vuotta. Huoltovapaus kaukana???
3) Jos väriä tarkoitit, niin parisen viikkoa meni ja sininen väri oli peittynyt.
4) Edelleen odotan mielenkiinnolla selkeitä laskelmia, ei vain summittaisia mielipiteitäsi.
5) Riippunee varsin vahvasti kalastosta ja hoitorutiineista. Toiset lajit p***vat varmasti enemmän kuin toiset mutta vaikka ostaisin erillisen sisäsuodattimen maton tueksi, en saa rahaa kulumaan yhteensä enemmän kuin ulkosuodattimeen.
Syitä, miksi minulle ei tule ulkosuodatinta:
1) Hinta verrattuna mattosuodatin (+mahdollinen sisäsuodatin)
2) Se tosiasia, että vesi kiertää altaan ulkopuolella ulkosuodatinta käytettäessä. Matto (+sisäsuodatin) ja vedellä ei ole reittiä altaan ulkopuolelle paitsi altaan rikkoutuessa.
Perustelut edellisiin, allas 125 l, päätymallinen matto:
1) Suodatinmatto 5x50x50 11,95 e ja kiertovesipumppu Eheim Compact 600 21,95 e eli yhteensä 33,9 e ja postikulut päälle. (akvaarioon.fi). Vähän leikkaamista vaikka kaapistä löytyvillä saksilla ja paikoilleen laitto, max tunti. MacGyveriä ei hommaan tarvita, perusjärjellä selviää. Sillä asialla ei kannata pelotella.
2) Ei erillisiä letkuja altaan reunan yli.
Eräs toistuvista ja vahvimmista argumenteistasi on ollut se, että mattosuodattimen hinta nousee asennusten jälkeen samaksi kuin laadukaan ulkosuodattimen. Pyytäisin nyt ihan selviä esimerkkilaskelmiasi aiheesta, uskoisin etten ole ainoa.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)