Kiinnostaisi lähinnä tietää, minkälainen aikuisväritys näillä voisi olla?
Ja jos jollakin sattuisi olemaan kuvaa täysikasvuisesta yksilöstä, niin näkisin mielelläni!

Valvoja: Moderaattorit
paxy81 kirjoitti:^^ Kylläpä on kamaliaKerran näin akvaarioliikkeessä myös huntueväisiä albiinomonnisia ja nekin olivat aika karuja. Itse en mistään hinnasta ostaisi, mutta makunsa kullakin.. Jotenkin se kultakalalle ja millikselle vielä menee mutta.. Kaikkea sitä keksitään. Väritys kylläkin ihastuttava..
hm.. Partiksien väritys ei paljoa muistuta hirveästi tuota huntupyrstöistä, ei haittaa vaikka olisi Ancistrus sp. "Brown"Liisa S kirjoitti:Näyttää samalta kuin aikoinaan nimellä Ancistrus sp. "Brown" myydyt kalat. Niille keksittiin alustavasti suomalainen nimitys sinappipartamonni. Jossain vanhassa Akvaariomaailmassa saattoi olla maininta niistä, en tosin muista varmasti. Jossain päin nettiä oli myös keskustelua niistä suomeksi, tuskin täällä Aqua-Webissä (jota ei ehkä silloin edes ollut) vaan varmaan sfnetin akvaarioryhmässä.
Sinappipartamonni on aito partamonnilaji, kun taas nämä nyt kyseessä olevat ovat vain värivammaisia maatiaisia.Liisa S kirjoitti:Näyttää samalta kuin aikoinaan nimellä Ancistrus sp. "Brown" myydyt kalat. Niille keksittiin alustavasti suomalainen nimitys sinappipartamonni. Jossain vanhassa Akvaariomaailmassa saattoi olla maininta niistä, en tosin muista varmasti. Jossain päin nettiä oli myös keskustelua niistä suomeksi, tuskin täällä Aqua-Webissä (jota ei ehkä silloin edes ollut) vaan varmaan sfnetin akvaarioryhmässä.
Minulla oli niitä alunperin kolme, ja ostin ne Hesan Stockalta. Olivat muistaakseni Saksassa viljeltyjä. Kalani lisääntyivät, ja poikasia myin HASilaisille. Annoin lisääntyneen pariskunnan muistaakseni Sandqvistin Jarille, ja pidin itse vain sen kolmannen eli ylimääräisen koiraan tilanpuutteen takia. Kyseinen kala lymyilee edelleen tuolla yhdessä altaassa, ja se taitaa olla jo suunnilleen 10-vuotias nykyään.
Nyt en aivan ymmärrä? Selvennätkö hieman. Noita Ancistrus sukuisia on kuitenkin kymmeniä kuvattuja ja toinen mokoma kuvaamattomia. Miksi nämä eivät voisi olla jotain niistä? Levinneisyysaluekkin on kuitenkin hyvin laaja, joten ainakaan kaikki eivät voi olla edes tuiki harvinaisia.prboy kirjoitti:Sinappipartamonni on aito partamonnilaji, kun taas nämä nyt kyseessä olevat ovat vain värivammaisia maatiaisia.
Olisihan se teoriassa mahdollista, että johonkin suomalaiseen liikkeeseen putkahtaisi ensimmäisenä maailmassa näyttävän näköistä uutta partamonnilajia. Näin voisi käydä, jos kyseinen liike ostaisi kaloja suoraan eteläamerikkalaisista tukuista ja kalojen lähettäjälle olisi sattunut aivan kaamea moka. Japaniin tarkoitettu lähetys olisi eksynyt Suomeen ja hintakin olisi vain muutamia prosentteja oikeasta.Deicide kirjoitti:Nyt en aivan ymmärrä? Selvennätkö hieman. Noita Ancistrus sukuisia on kuitenkin kymmeniä kuvattuja ja toinen mokoma kuvaamattomia. Miksi nämä eivät voisi olla jotain niistä? Levinneisyysaluekkin on kuitenkin hyvin laaja, joten ainakaan kaikki eivät voi olla edes tuiki harvinaisia.prboy kirjoitti:Sinappipartamonni on aito partamonnilaji, kun taas nämä nyt kyseessä olevat ovat vain värivammaisia maatiaisia.
olin vallan pelästyä, kun mielestäni meidän nuori partamonni vaihtoi hieman väriä. olin ihan varma että kun se oli ruskeassa kivitaustassa, se muutti värinsä tummemmaksi....(väriltään sellainen ruskea ja vaaleita täpliä) Eli se pitää paikkansa, nämä partikset siis osaa vaihtaa väriään??AnniM kirjoitti:Meillä on tuollainen punainen viipottaja, nyt n. 12cm pituinen ja vuoden verran ikää. Väri oli tosiaan pienenä ihan oranssi mustilla pisteillä, sitten tummunut kyllä. Hassua tuossa on se, että muuttaa väriään todella nopeasti tumman ruskeasta liki keltaiseksi, esim. hiekkapohjalla ollessaan väri vaalenee, ja kannosta sitä tuskin erottaa kun tummuu