"Punainen partamonni"

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

katja_
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

"Punainen partamonni"

Viesti Kirjoittaja katja_ »

Onko palstalaisilla kokemuksia moisista? Ostin lähieläinkaupasta tällaisella nimellä myydyn partiksen, joka on aika mielenkiintoisen värinen: keltainen jolla mustat silmät sekä mustia pilkkuja/läikkiä ympäriinsä. :) Kokoa tirriäisellä on vaivaiset pari senttiä.

Kiinnostaisi lähinnä tietää, minkälainen aikuisväritys näillä voisi olla?
Ja jos jollakin sattuisi olemaan kuvaa täysikasvuisesta yksilöstä, niin näkisin mielelläni! :D
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Google löytää hakusanoilla "red ancistrus" ja "red bristlenose" seuraavanlaisia kuvia ja sivuja:

http://www.cichlidlovers.com/a_bushynose_calico.htm
Red Marble bristlenose

Ovatko omasi siis tuollaisia?
Vai kenties Black Eyed Yellow -värimuunnosta. Eli samanlainen keltainen kuin albiinopartis, mutta tummilla silmillä:

http://www.youtube.com/watch?v=trK5FkLayI4
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
katja_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja katja_ »

Yritinkin jo googlailla, mutta noita kuvia en löytänyt, kiitos! :D

Juuri noiden ylemmissä kuvissa olevien kaltainen se on. Mielenkiinnolla odottelen, minkälaiseksi tämä kasvaa...

Btw. Jos tuossa YouTuben videossa tuo partis syö kurkkua tms. niin on kyllä "pikkaisen" pilaantuneen näköistä. 8O
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Ihan kuin olisi myös tälläinenkin versio olemassa.

Itse havittelen itsekkin kyseisiä viljelyyn, kunhan saan näitä. En tuitenkaan alla olevia fisuja, mutta väritykseltään olevia

Kuva
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Anna-Marjatta kirjoitti:Ihan kuin olisi myös tälläinenkin versio olemassa.

Itse havittelen itsekkin kyseisiä viljelyyn, kunhan saan näitä. En tuitenkaan alla olevia fisuja, mutta väritykseltään olevia

Kuva
Oi miten sievä. Jos ikinä noita saat kasvatettua niin täällä on heti ostaja :D
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

^^ Kylläpä on kamalia 8O Kerran näin akvaarioliikkeessä myös huntueväisiä albiinomonnisia ja nekin olivat aika karuja. Itse en mistään hinnasta ostaisi, mutta makunsa kullakin.. Jotenkin se kultakalalle ja millikselle vielä menee mutta.. Kaikkea sitä keksitään. Väritys kylläkin ihastuttava..
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

paxy81 kirjoitti:^^ Kylläpä on kamalia 8O Kerran näin akvaarioliikkeessä myös huntueväisiä albiinomonnisia ja nekin olivat aika karuja. Itse en mistään hinnasta ostaisi, mutta makunsa kullakin.. Jotenkin se kultakalalle ja millikselle vielä menee mutta.. Kaikkea sitä keksitään. Väritys kylläkin ihastuttava..

En minä huntueväisiä huoli, havittelen ihan tavallisia mutta tuon värisiä
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

^ Näin minä ymmärsinkin, oli vain pakko kommentoida juuri noiden ulkonäköä. Väritys tosiaan hieno..
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Pakko sanoa, että ihania nuo kaikki :D Mutta meijän partista ei voita mikään.
hölmö rakkaus.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

onpas nuo punaiset komeita...huntueväiset toisaalta on hienon näköisiä, mutta eipä siinä partamonnimainen elämä onnistu tuollaisten liehukkeitten kanssa..o.o
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Itselläni on ollut tuollainen "orange" partis, joka oli pienenä hyvinkin oranssi. Kasvaessaan tummaväritys tuli vallitsevaksi.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Re: "Punainen partamonni"

Akvaariopuoti Tulipyrstö valikoimiin tuli näitä fisuja. Osa on enempi tummempi kuin toinen. Väritykseltään voi helposti sekoittaa maatiaispartamonneihin. Näiden partiksien vatsapuolesta näkee että ovat samoja kuin huntupyrstöinen partis kuvioltaan. Punaisella pohjalla mustia pisteitä tiheästi.

Kuva
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Näyttää samalta kuin aikoinaan nimellä Ancistrus sp. "Brown" myydyt kalat. Niille keksittiin alustavasti suomalainen nimitys sinappipartamonni. Jossain vanhassa Akvaariomaailmassa saattoi olla maininta niistä, en tosin muista varmasti. Jossain päin nettiä oli myös keskustelua niistä suomeksi, tuskin täällä Aqua-Webissä (jota ei ehkä silloin edes ollut) vaan varmaan sfnetin akvaarioryhmässä.

Minulla oli niitä alunperin kolme, ja ostin ne Hesan Stockalta. Olivat muistaakseni Saksassa viljeltyjä. Kalani lisääntyivät, ja poikasia myin HASilaisille. Annoin lisääntyneen pariskunnan muistaakseni Sandqvistin Jarille, ja pidin itse vain sen kolmannen eli ylimääräisen koiraan tilanpuutteen takia. Kyseinen kala lymyilee edelleen tuolla yhdessä altaassa, ja se taitaa olla jo suunnilleen 10-vuotias nykyään.
Akvaariopuoti Tulipyrstö
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Akvaariopuoti Tulipyrstö »

Liisa S kirjoitti:Näyttää samalta kuin aikoinaan nimellä Ancistrus sp. "Brown" myydyt kalat. Niille keksittiin alustavasti suomalainen nimitys sinappipartamonni. Jossain vanhassa Akvaariomaailmassa saattoi olla maininta niistä, en tosin muista varmasti. Jossain päin nettiä oli myös keskustelua niistä suomeksi, tuskin täällä Aqua-Webissä (jota ei ehkä silloin edes ollut) vaan varmaan sfnetin akvaarioryhmässä.
hm.. Partiksien väritys ei paljoa muistuta hirveästi tuota huntupyrstöistä, ei haittaa vaikka olisi Ancistrus sp. "Brown"
Meillä 100l päätti yksi koiras kutea ja kutupalleroita on onkalossa. Ohessa kuva myös partiksen vatsasta.
Jos joku löytää jutun näistä kyseisestä Akvaariomailmasta, niin kertoilkaa minulle... Haluan lukea sen mielelläni.
Liitteet
partis.jpg
partis.jpg (70.97 KiB) Katsottu 3844 kertaa
Ma-Pe 10.00-18.00,
Haapakorventie 113, 01900 Nurmijärvi
050-432 6199
http://www.akvaariopuoti.net/
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Liisa S kirjoitti:Näyttää samalta kuin aikoinaan nimellä Ancistrus sp. "Brown" myydyt kalat. Niille keksittiin alustavasti suomalainen nimitys sinappipartamonni. Jossain vanhassa Akvaariomaailmassa saattoi olla maininta niistä, en tosin muista varmasti. Jossain päin nettiä oli myös keskustelua niistä suomeksi, tuskin täällä Aqua-Webissä (jota ei ehkä silloin edes ollut) vaan varmaan sfnetin akvaarioryhmässä.

Minulla oli niitä alunperin kolme, ja ostin ne Hesan Stockalta. Olivat muistaakseni Saksassa viljeltyjä. Kalani lisääntyivät, ja poikasia myin HASilaisille. Annoin lisääntyneen pariskunnan muistaakseni Sandqvistin Jarille, ja pidin itse vain sen kolmannen eli ylimääräisen koiraan tilanpuutteen takia. Kyseinen kala lymyilee edelleen tuolla yhdessä altaassa, ja se taitaa olla jo suunnilleen 10-vuotias nykyään.
Sinappipartamonni on aito partamonnilaji, kun taas nämä nyt kyseessä olevat ovat vain värivammaisia maatiaisia.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
_tipi_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _tipi_ »

Tämmöiseksi minun vastaava on nyt kasvanut (samaa porukkaa kuin Katjan, ketjun aloittajan, partis):
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1708678.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vieressä vasemmalla siis täpläpartis ja sit se punainen sen vieressä. Aika erikoisen värinvaihdoksen öttiäinen on meillä käynyt. Alkuväritys oli tosiaan semmoinen keltaisenkukertava mustilla länteillä, sen jälkeen oli jonkin aikaa melkein musta, nyt väritys vastaa kuvaa. Veikeä tyyppi, omalla omituisella tavallaan viehättävän näköinen :mrgreen:

Vielä toinen kuva:
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1708695.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
500-l (200x50x50cm) akvaario myynnissä/vaihdetaan 300-400l purkkiin
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Näitä löytyy itä-keskuksen eläinkauppa faunataresta n. 6cm kokoisia. Hinta en katellu.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Meillä on tuollainen punainen viipottaja, nyt n. 12cm pituinen ja vuoden verran ikää. Väri oli tosiaan pienenä ihan oranssi mustilla pisteillä, sitten tummunut kyllä. Hassua tuossa on se, että muuttaa väriään todella nopeasti tumman ruskeasta liki keltaiseksi, esim. hiekkapohjalla ollessaan väri vaalenee, ja kannosta sitä tuskin erottaa kun tummuu :)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

prboy kirjoitti:Sinappipartamonni on aito partamonnilaji, kun taas nämä nyt kyseessä olevat ovat vain värivammaisia maatiaisia.
Nyt en aivan ymmärrä? Selvennätkö hieman. Noita Ancistrus sukuisia on kuitenkin kymmeniä kuvattuja ja toinen mokoma kuvaamattomia. Miksi nämä eivät voisi olla jotain niistä? Levinneisyysaluekkin on kuitenkin hyvin laaja, joten ainakaan kaikki eivät voi olla edes tuiki harvinaisia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Deicide kirjoitti:
prboy kirjoitti:Sinappipartamonni on aito partamonnilaji, kun taas nämä nyt kyseessä olevat ovat vain värivammaisia maatiaisia.
Nyt en aivan ymmärrä? Selvennätkö hieman. Noita Ancistrus sukuisia on kuitenkin kymmeniä kuvattuja ja toinen mokoma kuvaamattomia. Miksi nämä eivät voisi olla jotain niistä? Levinneisyysaluekkin on kuitenkin hyvin laaja, joten ainakaan kaikki eivät voi olla edes tuiki harvinaisia.
Olisihan se teoriassa mahdollista, että johonkin suomalaiseen liikkeeseen putkahtaisi ensimmäisenä maailmassa näyttävän näköistä uutta partamonnilajia. Näin voisi käydä, jos kyseinen liike ostaisi kaloja suoraan eteläamerikkalaisista tukuista ja kalojen lähettäjälle olisi sattunut aivan kaamea moka. Japaniin tarkoitettu lähetys olisi eksynyt Suomeen ja hintakin olisi vain muutamia prosentteja oikeasta.

Ei se noin mene, lehmät eivät Suomessa lennä. Sitä paitsi minä olen nähnyt vähintääkin kuvan "kaikista" akvaariomarkkinoille Eurooppaan tulleista partamonnilajeista, kiitos neljän tilaamani saksalaisen akvaariolehden ja kymmenien monnikirjojeni. Japaniin valitettavasti pääsee livahtamaan lajeja, joista me emme tiedä alkuun täällä mitään. Sitä vastoin minä olen nähnyt punaisia partiksia useaankin otteeseen mm. Interzoo-messuilla itäeurooppalaisilla viljelijöillä.

Kun katselee partamonneja, ainakin ammattimäärittäjän silmä havaitsee yleensä pieniä eroja lajien välillä. Tällöin pitää erottaa mikä on luonnollista ja mikä keinotekoista. Esim. yhdelläkään aidolla luonnosta peräisin olevalla partiksella ei ole mitään merkkiäkään huntueväisyydestä. Noiden punaisten partamonnien muoto ei poikkea vähäisessäkään määrin maatiaispartiksesta. Ne ovat sataprosenttisen varmasti jalostettuja tai oikeammin sanottuna pilattuja, usko tai ole uskomatta.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mielenkiintoista, kun kuitenkin noita on kymmeniä ja laajalle levinneitäkin löytyy. En olisi arvannut tuotakaan, että ovat niinkin harvinaisia. Asumme siis takapajulassa. [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
_tipi_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _tipi_ »

Voin vielä tarkentaa, että kyseinen partis on vielä ostettu ja myyty väimuunnoksena, ei eri lajina.Ikävä kyllä tukkurit ja akvaariokauppiaat ovat aivan liian usein plekojen lejeista vääärässä, mutta tässä tapauksessa en sitä usko :mrgreen: Eli täysin samoilla linjoilla olen prboyn kanssa. Jalostuksen tuloksena ja "luonnonoikkuna" tuota olen aina pitänyt.
500-l (200x50x50cm) akvaario myynnissä/vaihdetaan 300-400l purkkiin
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Karhulan Faunattaressa oli joskus oranssimusta laikullisia partiksia. Ja varmaan on vieläkin kun niitä sen myyjän tuttu kasvattaa. Olihan ne vinhan näköisiä, mutta kuinka sisäsiittoisia ym. että on saatu väri aikaiseksi...
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

AnniM kirjoitti:Meillä on tuollainen punainen viipottaja, nyt n. 12cm pituinen ja vuoden verran ikää. Väri oli tosiaan pienenä ihan oranssi mustilla pisteillä, sitten tummunut kyllä. Hassua tuossa on se, että muuttaa väriään todella nopeasti tumman ruskeasta liki keltaiseksi, esim. hiekkapohjalla ollessaan väri vaalenee, ja kannosta sitä tuskin erottaa kun tummuu :)
olin vallan pelästyä, kun mielestäni meidän nuori partamonni vaihtoi hieman väriä. olin ihan varma että kun se oli ruskeassa kivitaustassa, se muutti värinsä tummemmaksi....(väriltään sellainen ruskea ja vaaleita täpliä) Eli se pitää paikkansa, nämä partikset siis osaa vaihtaa väriään??
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja V154 »

Mahonkipartamonni olis aika hieno
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia