Onko järkeä muuttaa akvaariota?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
skye
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Onko järkeä muuttaa akvaariota?

Viesti Kirjoittaja skye »

Hoksasin tässä männä viikolla, että akvaarioni hankkimisesta tulee pian kymmenen vuotta. Asia johti jostain syystä ensin lievään, mutta pian pahenevaan akvaariokuumeeseen. Nyt kuume on yltynyt sietämättömäksi. Ilmeisesti uuden Akvaariokalat-kirjan lainaaminen ei ollut hyvä idea. Kirjaston kirjassa oli ilmeisesti pöpöjä. :(

Altaani siis jäi äidin hoiviin, kun muutin tänne yli 600 kilometrin päähän opiskelemaan. Ensiasunto oli 11 neliön komero seitsemän hengen solussa, joten kenenkään mieleen ei edes juolahtanut, että ottaisin akvaarioni mukaan. Nyt olen ollut noin kaksi ja puoli vuotta poissa kotoa ilman akvaariota. Aina välillä on toki ollut ikävä, mutta tällaista kuumetta ei ole ollut.

Omasta mielestäni olisi logistisesti järkevintä ostaa täältä uusi tai käytetty allas täältä ja aloittaa alusta. Äitini mielestä se olisi naurettavaa ja hän taisi vähän loukkaantua siitä. Hänen näkemyksensä on, että hän heittää 128-litraisen akvaarioni kamppeineen huhtikuussa auton perään ja porukat hurauttavat tänne. Minusta se tuntuu kauhealta hommalta, kun äiti kuitenkin pystyy hoitamaan allasta kotona. Hän on ollut akvaarionpidossa mukana alusta asti, sillä olin vain 11-kesäinen, kun se hankittiin.

Minua pelottaa se, miten kalat ja ennen kaikkea bakteerit selviävät niin pitkästä automatkasta hengissä. Toinen ongelma on se, että alkaako allas kenties vuotamaan, jos se tyhjätään? Helmikuussa 1998 hankittua allastani ei ole sen koommin siirrelty tai tyhjäilty, kun se aikanaan keittiön somisteeksi pystytettiin. Miten silikoonien käy? Vuokra kerrostalossa ei ole kiva levittää edes tuollaista sataa litraa vettä lattialle ja talon rakenteisiin. Yksi kauhuskenaario on, että allas hajoaa matkalla. Olen yhden pikkualtaan hajottanut ovenkahvaan ja siitä on traumat, kun karanteelialtaan hankinta kaatui siihen. Altaan hajoaminen olisi aika katastrofi ja kyllä itkettäisi.

Akvaariossa on tälle hetkellä kovin vähän kaloja. Neontetraparvesta on jäljellä ilmeisesti enää vain kaksi. Selkäuimareista yksi ja maatiaispartiksia on kolme. Kuparimonnisia on kiva parvi. En nyt muista onko niitä kuusi vai kahdeksan. Joukossa saattaa olla jäljellä ikivanha kiiltomonninen. Kalat ovat kupsahdelleet vanhuuttaan. Viimeksi lukioaikanani on ostettu uusia kaloja.

Monnisten takia haluaisin vaihtaa pohjasoran hienoon hiekkaan. Se kai kävisi kätevästi muuton yhteydessä, mutta meneekö muutto sitten ihan uudestaan kypsyttelyksi, mihin en haluaisi joutua, mikäli se on vältettävissä. Vanhentuneilla kirjatiedoilla tapahtunut kypsytys meni aikanaan aivan metsään ja akvaario ei meinannut lähteä toimimaan millään. Traumoja siis tästäkin asiasta.

Eli ostaako uusi allas porukoiden vastustuksesta huolimatta? Ei heillä ole mitään keinoja estääkään aikuisen ihmisen toimia ja säästöjä on sen verran, että akvaarion osto on hyvin mahdollista ilman kuukausien kaurapuurokuuria. Vai ryhtyä pelottavaan siirtoprojektiin? Mikä olisi tietenkin köyhän opiskelijan kannalta taloudellisinta.

Toisaalta enhän minä tule asumaan tässä asunnossa kuin muuteman vuoden maksimissaan ja sitten ei ole mitään aavistusta mitä tapahtuu. Pitäisikö kuitenkin unohtaa koko asia ja kitkuttaa vakaanpaan elämänvaiheeseen? Milloin se sitten lieneekään näillä tulevaisuuden työnäkymillä. :roll: Totuus on kai se, että kuume laantuu viimeistään puolessa vuodessa, mutta kyseinen tauti haittaa elämää ja opiskelua pahasti, kun päässä pyörii vain akvaariojutut. :x

Jaksaakohan kukaan lukea tuota romaania. 8O
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Minä pistäisin aivan uuden pystyyn, turha alkaa vanhaa siirtelemään kohtuuttoman pitkiä matkoja.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kyllä mäkin hommaisin uuden/käytetyn ja sanoisin äiti-muorille, että pitää sen 128-litraisen siellä keittiössä. :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

Kyllä minun mielestä voit ihan huoletta muuttaa vanhan akvaariosi sinne, vaikka matkaa onkin. Kyllähän siitä hieman vaivaa on, mutta kyllä se mahdollista on.
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Noin pienen altaan muutto on vielä todella helppoa eli itse kyllä raahaisin sen altaan vaan kotiin.

Kunhan kalat on pakattu hyvin niin ne pysyy yllättävän pitkiä aikoja hengissä vai miten luulette kalojen saapuvan E-Amerikasta ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että altaan muutto ei ole homma aikä mikään, kun pakkaa tavarat seka kalat ja kasvit huolellisesti. Eihän ne silikonit siitä miksikään mene ja kun huolehtii suodattimenkin niin ettei joudu olemaan kuin minimiajan pois päältä, niin bakeerit varmasti säilyvät ok. Ja voihan altaaseen varmuuden vuoksi lisätä esim. safe starttia muuton jälkeen, niin homma lähtenee käyntiin oikein jouhevasti. Itse olen muuttanut akvaariota useaan otteeseen, isoin urakka oli tuoda nelisataa litrainen 400km kerrostalon neljänteen kerrokseen (ei hissiä) ja siihen verrattuna tuo tuntuu melko helpolta hommalta. :) Selviät siis huomattavasti halvemmalla kun ei tarvii koko settia ostaa, ja mikäli altaan hankkisi käytettynä sisusteineen, niin tilanne olisi täysin sama verrattuna siihen että tuot omat altaasi. Sitten muuton jälkeenhän voit alkaa tuunata sisustusta ja kalastoa paremmin itsellesi sopiviksi, niin puuhaa riittää mukavasti pitkäksi aikaa. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Minäkin olen tuonut toimivan altaan kaloineen 450 kilometrin päästä ilman ongelmia. Eli kalat pusseihin/sopiviin sankoihin ja suodatin sankoon veden kanssa, jotta ei kuivu. Ja soran voit vaihtaa samalla hiekkaan, koska sinullahan on jo siellä bakteerit toimivassa suodattimessa. Voit toki laittaa myös vanhaa soraa sukkahousuihin ja nämä pötköt sitten vielä aluksi hiekan kanssa bakteeriymppinä altaaseen. Mikäli silikonit ovat kunnossa ja allas ei vuoda, niin ei se tyhjentäminen ja uudestaan täyttäminen mitään silikoneille tee.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Eihän tuo muutto hommana ole juttu eikö mikään, itsekin olen altaitani raahannut Suomesta Norjaan ja taas takaisin, matkaa noin 750km suuntaansa. Toisaalta pistää miettimään, onko tuo taloudellisesti kovinkaan järkevää. Allas on kuitenkin vanha ja suhteellisen pieni. Sillä vaivan ja rahan määrällä kun hommaa helposti käytetyn altaan jopa täällä pohjoisen perukoilla...
Toisaalta jos äitisi ei enää allasta halua ja on tulossa käymään luonasi, ei kai siinä muuta kuin allas tyhjäksi, kalat pusseihin ja menoksi. Vanhojen altaiden (ja uudempienkin) kohdalla vaan kannattaa suorittaa kuljetuksen jälkeen koeponnistus, niin selviää, onko silikonit irtoilleet laseista. Useimmiten ei, mutta varma on aina varmaa.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Voit muuttaa sen vanhan altaan tai ostaa uuden, ihan kumpi tuntuu itsestäsi järkevämmältä vaihtoehdolta.

Osta uusi, niin kun tämä akvaristille niin tuttu "laajennuskärpänen" puraisee, sinulla on toinen allas kotona odottamassa. :mrgreen:
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Säästä ne rahat tilille ja osta sitten myöhemmin reilusti isompi allas.
Eli vanha allas nykyiseen ja myöhemmin sen rinnalle kun on tilaa niin uusi reilusti isompi allas ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse en ole noin kookkaan tankin kanssa muuttanut, mutta 64-litraiseni (vuodesta 1994) muutti opiskelujeni perässä noin 430 km, oli lukuvuoden siellä, muutti kesäksi mökille (noin 65 km) ja syksyllä sama matka takaisin. Siellä elostelua puolitoista lukuvuotta, ja muutto nykyiseen reilut 300 kilsaa.

Kalat pakattiin luonteiden ja kokojen mukaan, myös iso leväbarbi. Kaikki purnukat kylmälaatikkoon, joten lämpö ei karannut. Ja sitkeitä lajikkeita muutenkin oli matkassa...

Ehkei tuo ollut kaloille erityisen kivaa, mutta käytännössä ainoa vaihtoehto. Ja tuppukylässä majaillessa ei ollut kauheasti vaihtoehtoja kuluttaa aikaa (juopottelematta)...
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Mulla on ollut mukana muutossa altaita 3kpl 30 litrasta 240: seen, ja hain 540:nkin 100 kilometrin päästä, ei ongelmia. Eli ihan miten itse tykkäät.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
skye
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja skye »

Asioissa on niin monta puolta. Porukat ovat sen jälkeen, kun mainitsin akvaario-asian, olleet mulle vihaisia. Eilen, kun puhuin skypessä veljeni kanssa, sekä isä, että äiti tulivat vuoron perään huutamaan veljeni viereen, että "Et hanki mitään akvaariota!!!". Isä kolisteli luuria pöytää vasten, jotta minulle kuuluisi mahdollisimman inhottavia ääniä. Ilmeisesti jotenkin "rangaistukseksi", kun ei sieltä käsin voi tukkapöllyäkään antaa. Todella aikuismaista käytöstä melkein kuusikymppisiltä. Hohhoijaa. :roll:

Nykyisen altaani siirrosta ei ole ensimmäisen puhelun jälkeen mainittu mitään. Enkä ole oikein innostunut siitä, kun aloin vähän funtsimaan, millainen kokoonpano se nyt olikaan. Olen jotenkin saanut torjuttua mielestäni sen, että paketissa myytiin aikanaan liian heikkotehoinen valaisin ja huonon suodattimen tilalle myytiin edelleenkin hiukan liian pieni suodatin, kun äiti uskoi myyjää eikä minua. Allasta vaivaa turkkilevä ja kasvien heikko menestys. Jaavansaniainen 'Windelöw' viihtyy ja yksi miekkakasvi kituuttaa hengissä. Se on aina ollut yksi murheenkryyni se allas. :cry:

Uuden altaan hankinta taitaa kaatua siihen, että kuka kantaa altaan jalustoineen ja hiekkoineen sisään. Minusta, kun ei ole kantajaksi ja mitään miespuolisia ystäviä en omaa. Eli pitänee vain kituuttaa pahimman yli ja yrittää toipua kuumeesta ilman lääkettä. Mutta minä kun innostuin, että nytpä hankin akvaarion, jota ei tarvitse hävetä. :x
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Kun tuo meidän vanha allas saapui minun hoiviini jokusen "kuivan" vuoden jälkeen, kuulin moneen otteeseen, että "et kai aio ottaa riesaksesi mitään akvaariota, laita sinne jotain huonekasveja". Sanaa tuli siitäkin, kun opiskelijaboksiin hommasin yhden pienen altaan. En ymmärrä miksi? Pikkuallas oli myöhemmin pakko laittaa pois, kun aloimme rakentaa omaa kotia ja asuimme aivan leiriolosuhteissa itsekin. Lahjoitin silloisen vähäisen kalastoni toiselle harrastajalle.

Nyt kyllä äitikin tuli oikein erikseen katsomaan allastani. Ei hän siitä enää poikkipuolista sanaa sanonut, ihmetteli vaan, millä rahalla olen sen laittanut pystyyn. Muistan kyllä itsekin, miten kirvelevän kallista oli silloin, kun jokainen pikku kasvinnysä ja kala piti ostaa paikallisesta liikkeestä hirmuhinnalla.

Jotenkin tuntuu, että hän loukkaantuu, kun teen asioita toisin kuin ennen, kun nyt olen oikeasti oppinutkin jotain hyvästä akvaarionhoidosta. Meidän tietomme olivat peräisin siitä yhdestä ja samasta eläinliikkeestä ja yhtä lailla minäkin uskoin ne oikeiksi. Mutta vähän tuntuu siltä, kuin kilpailisin sen vanhan altaan kanssa koko ajan, kun yritän pitää omani nättinä ja kalat kunnossa. Mutta kyllä se siitä [;)] Jos tietää, mitä tahtoo, voi kyllä ajaa tahtonsa läpi, kyllä se ilmapiiri siitä taas kevenee kun kaikki ovat hetken rauhoittuneet.
Saima
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Saima »

Jos vanhempasi maksavat kuljetuksen niin luulen,että siirto tulee halvemmaksi.

Itse olen suunnitellut unelma-akvaariota viisi vuotta. Olin jo vuosi sitten tekemässä kaupat kun tajusin etten halua laittaa niin hirveää summaa pelkkään akvaarioon. Itse asiassa on melko mahdotonta hankkia akvaariota joka kattaa sekä ulkonäkö- ja tekniikka toiveet.

Nyt olkkarissa seisoo 400 euroa halvempi kalusteakvaario ja odottaa käynnistämistä.

Jos nyt laitat kuuntoon perheesi akvaarion opit lisää akvaarioista ja niiden hoidosta ja koko ajan saat uutta tietoa ja voit suunnitella sitä unelma-akvaariota vakiintuneisiin oloihin.

Ajattele mitä kokemuksia jo nyt saat.
1.Kypysytys kokemus
2. Soran vaihto hiekkaan. ( sinulle tulee käytännön kokemusta kumpi parempi sora vai hiekka)
3. Hiilidioksidilevittimen valmistus
4. Valaisimen hankinta käytettynä ( minusta on vaikeampi hankkia käytettyjä tavaroita kuin ostaa kaupasta)
5. Paremman suodattimen hankinta
6. Samalla voit suunnitella millaisen hankit sitten kun aika on parempi

Minun kokemuksella nämä kuumeet tulee ja menee, mutta kroonisia ne kuitenkin ovat.
Vanhalla akvaariolla pääset kuitenkin hiukan hoitamaan kuumetta.

Sitä paitsi ihmisillä on monesti useita akvaarioita. Pääsee tutustumaan useimpiin lajeihin. Laitat tämän altaan toimivaksi ja hankit rinnalle sitten kun uusi kuume iskee niin uuden.

Tämän tätimäisen kirjoituksen lopuksi haluan sanoa että tunnen nuo kuumeen oireet.
Nimimerkki viisi vuotta yhteiseloa 60 litrasen kanssa
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Hommaa pieni allas ja sinne pieniä kaloja. Ei tule kasvien ja muidenkaan hankita kalliiksi. Ja vanhemmille ei tarvitse edes sanoa koko altaan hankinnasta. Tee vaikka kääpiömonnisten tai joidenkin muiden pienten kalojen lajiallas missä voivat lisääntyäkin.

Mulla oli aikoinaan kotona vanhempien luona akvaario ja halusin kuitenkin opiskelijakämppäänkin altaan. No, ei ollut rahaa hankkia sellaista joten raahasin serkun vanhan 40-litraisen sinne, hain soran järvenrannalta ja ostin sinne kaksi melalehteä plus yhden naarasmiljoonakalan (joka oli paksuna). Purosta hain vielä näkinsammalta ja juurakon. Valaisimena oli pöytävalaisin jota käytin myös opiskeluhommien tekoon. Lappona käytin limsapullosta ja letkunpätkästä tehtyä viritelmää. No, kävi niin että melalehdet alkoivat kukoistaa ja miljoonakalat lisääntyä 8-) Tuo allas oli todella toimiva ja kaunis vaikka budjetti oli minimaalinen. Allas itseasiassa tuotti enemmän rahaa mitä siihen meni, sillä vein "melalehtimattoa" ja miljoonakaloja kauppaan ja sain vastineeksi kalanruokaa ja muuta tarvittavaa...

Pikkuallas on myös kätevä siirtää jos menee muualle kesänviettoon.
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Jep. anna vaan vanhempiesi tuoda allas heidän luota sinulle. Täältä myydään-osiosta onnistut varmastikin löytämääm uuden valaisimen ja suodattimen ja näin pääset paljon halvemmalla kuin uuden akvaarion ja kaikkien tarvikkeiden ostossa.

Jos allas on tällä hetkellä leväinen ja muutenkin vähän retuperällä, niin sinähän voit korjata asian. Heitä huonot kasvit pois ja osta täältä uusia tilalle. Niin voit sisustaa altaan aivan itseäsi miellyttäväksi.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Voi niitä vanhempia:)
Kun muutin yhteen entisen mieheni kanssa, aloitimme 120 litraisen projektin silikonien vaihdolla. Tuolloin sain kulla jos jonkinmoista kommenttia vanhemmiltani, kun heidän nurkissaan pyöri vanha 80 litrainen akvaariomme, joka minun olisi pitänyt ottaa...
Tuo projektimme hävitettiin Norjaan muuton yhteydessä, mutta pian oli saatava uusi allas, 180l, jaa voi sitä protestien määrää, kun vanhemillani edelleen olisi ollut se 80litrainen pytty...
Altaat lisääntyivät yhdellä pikkuruisella altaalla, sitten piti ostaa 112litrainen lastenhuoneeseen. Uuden muuton yhteydessä myin tuon lastenhuoneen altaan ystävälleni, ja vihdoin äiti ja isä pääsivät lahjoittamaan sen 80litraisen meille... 180litrainen vaihtui 240:seen, ja silloin sukulaiset saivat tuulta purjeisiinsa. "Mitä jos se hajoaa, siinä teillä on sitten hirrrveä vesivahinko!"
"Ei mitään järkeä tuossa hommassa"...
112litrainen palautui minulle, sillä saatiin jo mieskin kypsytettyä :roll: .
Nooh, muutin romppeineni takaisin Suomeen ja erosin miehstäni (toki syitä oli sitten muitakin kuin akvaariot [;)] ).
Muuaman kuukauden jälkeen älysin, että voinkin nyt päättää asuntoni litroista ihan itse ja sovin vaihtokaupat 240:stä 540 litraan. Kun tuskailin aikani, että millä se Rovaniemeltä saadaan Simoon, ilmaantuikin isäni avuksi, ja ihan pienten tupinoiden saattelemana allas saatiin olohuoneeseen asti. Myös siskoni mies ja pikkuveljeni saapuivat hätiin kun allas oli saatava sisään. Älyttömyydestä ja vesivahingoista saan kuulla vieläkin, mutta jotenkin noista tupinoista on nyt suurin paatos kadonnut, ilmeisesti ovat alistuneet minun vetisiin harrastuksiini. Ja aina kylässä käydessään myös vanhempani tuijottelevat vaivihkaa altaiden elämää, ihastelevatpa joskus vahingossa äanenkin :mrgreen: .
Se altaan kanniskelu taas riippuu ihan altaan koosta. Tuommoista 80 litraista siirtelee vielä yksinkin, siitä ylöspäin on hyvä olla kaveri. Mutta Oulussa on aikasten paljon harrastajia, luulisin että sieltä irtoaa kantoapua yksinäiselle neitoselle ilman suurempia ongelmia. (Oululaiset, huom, nyt voisi todistaa että akvaihmisillä on hyvää tahtoa ja yhteishenkeä!)
Ei kannata heittää pois hyvää harrastusta, vaikka isukki vähän luuria kolistelisikin... Kyllä sekin ajan myötä hoksaisee ettei siitä ole isommin hyötyä, eikä tukkapöllyistäkään, sinähän olet aikuinen ihminen jolla on oma koti. Saattaa ne vanhemmat murjottaa aikansa, mutta se menee kyllä ohi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”