Partamonni syö kasvit (Oli: partamonni)

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jakaha
Starting Member
Starting Member

Partamonni syö kasvit (Oli: partamonni)

Viesti Kirjoittaja jakaha »

Miksi partamonni syö kasveja? Kyseessä kaksi viikkoa sitten perustettu akvaario., veden arvot mitattu. Monnilla on sen omaa ruokaa (tablettia), on koloa, kiveä ja kantoa. Kuitenkin se on jatkuvasti kasvien kimpussa. Kaveri on poikanen, n. 4 cm. pitkä.
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Syötä sille herneitä, kesäkurpitsaa ja kurkkua, sitten varmaan laantuu.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Anna sille kesäkurpitsaa tai kurkkua, saattaa jättää kasvit rauhaan. Saat kasvikset pohjaan, kun työnnät palan läpi esim. lusikan.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Syökö se tosiaan kasveja, vai imuutteleeko vain niitä?

Se, että vesiarvot on mitattu, ei kyllä kerro mitään siitä, ovatko ne kunnossa ja onko allas tosiaan kahdessa viikossa kypsä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
rimaario82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rimaario82 »

Minä kun lähdin eläinkaupasta hakemaan jotakin isolehtistä kasvia mm. miekkakasvia niin myyjä sanoi että monni syö ne rumiksi joten ostin sitten sellaisen paksumpilehtisen kasvin, taisi olla keihäslehti. Se näyttää ihan samalta luin minun kääpiökeihäslehdet mutta on isompi. Jokatapauksessa onko totta että monni syö kaikki miekkakasvit?? Entäpä melalehdet?
Mari
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

"onko totta että monni syö kaikki miekkakasvit??" noup, ainakaan meillä. Kyllä ne sitä imuttelee, mut ei ne sitä syö. 2 partista löytyy, ja iiiso miekkakasvi, n. 60cm korkea, 30-40(?)cm leveä.
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Jos partamonnilla on muuta ruokaa, niin kasvit eivät erityisesti kiinnosta.
JaquarN
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JaquarN »

Meiltä löytyy kasveja laidasta laitaan.. mutta kummassakin altaassa monneja kiinnostaa enemmän yleinen puhtaanapito kuin kasvien syönti. Kai muistat ruokkia riittävästi? Monneillakin voi olla jopa "nälkä".. etenkin jos pohjatabletin syöpi muut kalat...
raymax
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja raymax »

Partamonnin poikaset ne vasta kasveja tuhoavat! Meni 2 miekkalehteä viikossa.(Poikasia tuli kuin liukuhihnalta, Vaikka niitä myinkin aika paljon.)
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Joo, olen kuullut poikasten vegetarismi-intoilusta. Oliko sulla "raymax" niille vaihtoehtoa kuten päivittäistä salaatinlehteä? Itse olen luullut etteivät isommat, yli 5-6-senttiset partikset menisi kasvien lehdille keinumaan, mutta 8-cm Velho-urokseni menee. Eikä se kasveja vahingoita, ottaa leviä vaan (ja varmaan hivenaineitakin). Liittyisikö tähän, että Velho ei yhtään tykkää "kovista" plekojen tableteista, vaan vain hienojakoisen pehmeistä?
luruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja luruli »

jos partikset söis kaikki miekkakasvit ja leveälehtiset niin meillä ei olis enää yhtään kasvia. ne tykkää aina immuutella niitä ja putsailla. jos ne syö kasveja anna vaikka kurkkua.
raymax
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja raymax »

pikkuakvaariosta kirjoitti:Joo, olen kuullut poikasten vegetarismi-intoilusta. Oliko sulla "raymax" niille vaihtoehtoa kuten päivittäistä salaatinlehteä?
Ei poikasille salaatti kelvannut.... Aikuiset kyllä söivät mutta ei poikaset...
Garnelen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Garnelen »

Minä sanoisin että se on jokseenkin myös persoona kysymys. Itselläni on ollut kaksi partamonnia. Ensimmäinen oli melko aktiivinen naaras, joka ei koskaan suostunut syömään muuta kuin varsinaista akvaarioon heitettyä ruokaa. Ei siis ollenkaan levää, muttei kasvejakaan (ja minulla oli silloin myös paljon miekkakasveja). Toinen hankittiin naaraan kuoleman jälkeen. Se oli hyperaktiivinen uros, joka söi kaikki kasvit muusta viher-ravinnosta huolimatta. Siinä vaiheessa kun se oli syönyt intianvesitähdikit miltei kaljuiksi, miekkakasvit rangoiksi ja jaavansaniaisiin paljon pieniä reikiä päätin lahjoittaa sen uuteen vähemmän kasviystävälliseen kotiin.
~144L seura-akvaario, 40L rapula, 21L karanteeniallas & 3 mittelspitziä~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”