Vielä nyt mietityttää se pohjan tökkimisjuttu, siis kuinka usein ja miten "rankasti" hiekkapohjaa pitäisi tökkiä ettei mene tukkoon? Jotain kasvien mukana tulleita "roskakotiloita" mulla on, mutta ei ne kai ole niitä kierteisiä kuiteskaan

Valvoja: Moderaattorit
Itse vaihdoin tänään hiekan samankokoiseen altaaseen ja kyllä minä otin kaikki kalat pois (vanha hiekka pölisi aivan kauheasti). Sai tyhjentää ihan koko altaan eikä tarvinut sitä likaista vettä jättää pohjalle (vanhaa vettä voi tietenkin ottaa talteen vaikka saaviin). Kierteisiä laittaisin mahdollisimman nopeaa, ei niillä kuiten hengenhätä ole. Minä kyllä vaihdoin hiekan ihan kokonaan yhdellä kertaa, uskon että niitä bakuja on kasveissa ja suodattimissa tarpeeksi. Toki seurailen nitraattia ja ruokin varoivaisesti nyt.Tuisku kirjoitti:Hiekkahommiin ollaan meilläkin rupeamassa, tänään sain säkin Bilteman 0,2 - 1,0 raekoon hiekkaa ja huomenna olis ajatuksena aloittaa meidän 128-litraisen pohjan vaihto. Olen lueskellut tätä (ja vähän muitakin hiekanvaihtoketjuja täällä) ja pari kysymystä vielä:
Pitääkö kalat siis ottaa pois hiekanvaihdon ajaksi - ei kai?
Kuinka kiire on kierteisten hankinnalla?
Onko tämän kokoisen altaan hiekanvaihdon rytmiksi sopiva puolet nyt - puolet viikon päästä?
Onkohan suodattimesi siinä tapauksessa alimitoitettu altaan kokoon nähden? Ja mikä on järkyn likainen? Jos se on menossa tukkoon niin, että vesi ei enää normaalisti kierrä, niin siinä tapauksessa se kaipaa puhdistusta, muutenhan se ei puhtaan näköinen pitäisikään olla.dallezet kirjoitti:Onko tosi??? Se kun mun kiekkoaltaassani ainakin on järkyn likainen jo kuukaudessa, parissa...marinum kirjoitti: Ulkosuodatinta tarvitsee muuten puhdistaa vain max. muutaman kerran vuodessa.