aqua2002 kirjoitti:Tokihan sen kaiken voi vaihtaa kerrallakin, mutta näin siihen puhtaaseen hiekkaan siirtyy paremmin/enemmän bakuja sieltä muusta osasta eikä koko bakteerikanta mene kerralla sekaisin ja tule nitriittipiikkiä. Ts. antaa rauhassa aina sen vaihdetun 1/3 kerätä bakteereita itseensä ensin ja sitten vaihtaa uuden alueen pohjasta uuteen hiekkaan.
Täällä vielä yksi, joka suunnittelee soran vaihtamista hiekkaan. Taidan tosin lykätä hommaan siihen asti, kun tulee seuraavan kerran tarve tyhjentää allas. Siis seuraavan muuton yhteydessä.
Täältä AW:sta on kuitenkin viime aikoina saanut lukea, että koko akvaarion biologinen suodatus tapahtuu tuolla pohjamateriaalissa, ja jumalattoman kallis pönttösuodattimeni toimii vain kiertovesipumppuna ja olohuoneen koristeena. (Kyllä Eheimin Proffa II on insinöörin silmissä kaunis.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
) Onko siis pohjamateriaalin karkeudella bakteeritoiminnan kannalta väliä?
Olen itse järkeillyt niin, että sorassa veden kierto on parempi, jolloin bakteeritoimintaa on koko pohjan syvyydeltä, kun taas hienossa hiekassa vesi ei juuri kierrä, joten aerobisia bakteereita on ainoastaan hiekan pinnalla. Ilmeisesti olen päättelyineni ihan metsässä, koska suurella osalla aktiivikirjoittajista tuntuu olevan hiekkapohja ilman ongelmia. Ehkä veden virtaus pohjamateriaalissa on joka tapauksessa niin heikko, että sorapohjassakaan ei riitä hapekasta vettä kovin syvälle. Tai sitten ulkosuodattimissa on kuin onkin elämää.

(Juu, en halua aloittaa taas sitä keskustelua.)
Toinen asia, mikä kaikista vakuutteluista huolimatta huolestuttaa, on pohjan tukkeutuminen/lietteen kertyminen. Tuntuu niin turvalliselta painaa vedenvaihdon yhteydessä lappo syvälle sorapohjaan, kun näkee omin silmin, että kaikki se liete menee viemäriin. Mihin se moska menee hiekkapohjassa?