Luonnonmuoto vs. marmorilehtikala
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Luonnonmuoto vs. marmorilehtikala
Kumpi ompi mielestäsi parempi? Perustelut.
-
- Junior Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aika vaikeen kyssärin heitit. Mieheni halusi meille marmorilehtikalan ja minä en. Löysimme kuitenkin erittäin kauniin näköisen yksilön, jossa oli sopivan vähän marmoria ja hieman oranssiakin on. Nimikin löytyi heti.
Luonnonmuodon ostimme myös. Hänelle ei koskaan keksitty nimeä vaan tavalliseksi kutsuttiin(nyttemmin jo kuollut), mutta ei hassumpi ollut sekään. Itse pidän kullasta eniten (huntumuotona). Mutta... kävimpä Leppävaariossa tässä visiitillä ja siellä onpi Perusta villejä luonnonmuoto-lehtikaloja. Ettenkö sanoisi, että upeita!!! Että siitä sitten on hyvä tulkita vastaukseni kysymykseen.
Osaisinpa liittää kuvia, niin voisin näyttää... (Yv:nä voi laittaa opastusta, jos sitten osaisin.)
Luonnonmuodon ostimme myös. Hänelle ei koskaan keksitty nimeä vaan tavalliseksi kutsuttiin(nyttemmin jo kuollut), mutta ei hassumpi ollut sekään. Itse pidän kullasta eniten (huntumuotona). Mutta... kävimpä Leppävaariossa tässä visiitillä ja siellä onpi Perusta villejä luonnonmuoto-lehtikaloja. Ettenkö sanoisi, että upeita!!! Että siitä sitten on hyvä tulkita vastaukseni kysymykseen.

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Minulla on joskus ollut todella kaunis kutupari, toinen kulta ja toinen marmori, ja varsinkin marmori oli kyllä upea. Nyt on sitten luonnonmuotopariskunta, ja jos pitäisi valita, pidättäytyisin näissä jälkimmäisissä. Kyseessä on kuitenkin yllättävän monivärinen kala, punertavaa hartioissa ja sinistä peräevässä, ja kalan mielialat ovat helposti nähtävillä raitojen tummuudesta. Niillä viestivät varmaan myös toisilleen. Yksi mitä en käsitä, on lehtikalojen huntueväiset muodot, luulisihan noissa "normievissäkin" olevan kokoa jo riittävästi.
Ääni siis luonnonmuodolle, niin väriltään kuin eviltään
Ääni siis luonnonmuodolle, niin väriltään kuin eviltään

Lehtikalat on lehtikaloja, oli sitten raitoja tai ei.
Itselleni merkkaa kalojen "luonne" ja lehtarit on juuri sitä, mitä kaloilta kaipaan. Minulla on ollut sekä luonnonmuotoja että marmoreita enkä osaa pistää niitä paremmuusjärjestykseen. Luonnonmuodot sain käytetyn akvaarion mukana ja ne osoittautuivat naispariksi, joten perheenlisäystä oli jokseenkin turha odottaa. Näistä luovuin ja otin lehtikaloille sydämeni menettäneenä kaksi marmoria tilalle. Onni oli myötä ja sain kutuparin, Ullan ja Sepon, joitten jälkikasvu varttuu parhaillaan poikasaltaassa ja juhlii ensi viikolla 1 kk synttäreitään. 

"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Meillä on yksi melkein luonnonmuoto. Se peräevä on musta, muuten se on kuin luonnonmuoto. Meillä on myös yksi marmori ja se on mielestäni altaan hienoin kala. Kolmas on helmiäismuunnos. Ihan nätti sekin. neljännen lehtiksen muodon nimeä en tiedä.
M: Nuori lehtikalakoiraswww.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=131634
L: Täpläpartiksen poikasia www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=131636
L: Täpläpartiksen poikasia www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=131636
En tykännyt lehtikaloista alkuunkaan.. Muistan kun äitini joskus haaveili lehtikaloista, mutta minä aina intin vastaan. Erään kerran kun oltiin kalakaupassa, niin näin siellä todella kauniita lehtikaloja. Silloin äiti sai luvan hankkia meille lehtikaloja. Kun vanhempieni luonta muutin omilleni, nii akvaario seurasi mukana. Minähän sen olin siihenkin mennessä hoitanut. Noista lehtikaloista minulla on vielä 2 komeaa marmorilehtikala vanhusta. Veikkailen että enää ei minulle lehtikaloja tule, kunhan Stelthistä ja Herculeksesta aika jättää. Nämä vaativat liian erinlaiset vesiarvot kun muut lempikalani. Tai saa nähdä, mutta tuskin pelkästään lehtikaloille enää kokonaista allasta pyhittäisin.
Omat marmorimussukkani ovat kyllä todella komeita. =)
Näille annan pisteeni! Saivat minut pitämään lehtikaloista.
Stelth <3
Hercules <3

Omat marmorimussukkani ovat kyllä todella komeita. =)
Näille annan pisteeni! Saivat minut pitämään lehtikaloista.

Stelth <3
Hercules <3