Akvaarion sijainti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Akvaarion sijainti

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Toisesta aloituksesta innostuneena kyselenkin nyt kaikkien akvaarion sijoituspaikkaa omassa asunnossa!

Missä siis akvaarionne sijaitsee? Pohjapiirustukset, skissit ja valokuvat ovat erittäin erittäin tervetulleita. Oletko myöhemmin huomannut, että altaalle olisi ollut parempikin paikka -tekisitkö jotain toisin jos saisit rakentaa koko homman uudelleen?

Itse vasta suunnittelen akvaarion sijoitusta, ja mahdollisia paikkoja taloomme olen kartoittanut kolme. Kaikki ovat sellaisia, että akvaariota voi katsella olohuoneesta. Ensimmäinen vaihtoehto oli mielestäni kaikista "komein" paikka -talossamme muutenkin. Tällä hetkellä paikassa sijaitsee iso kirjahylly, jonka olisin siirtänyt vastakkaiselle olohuoneen seinälle. Tämän paikan ehdoton ongelma on kuitenkin lähellä sijaitseva takka, joka ajatuksen kutistikin heti alkuunsa. Takka metrin päässä akvaariosta ei liene kovinkaan viisasta... :roll:

Toinen paikka on vastakkaisella seinällä, missä tällä hetkellä sijaitsee televisio ja muut viihdelaitteet. Tässä akvaario olisi todella todella hienolla ja keskeisellä paikalla, mutta ongelma tuleekin sitten sen telkkarin kanssa. Fanaattisimmat voisivat sanoa, että heitä helkuttiin se telkkari, mutta toisaalta... Noh, sitä kyllä meillä katsotaan. Olohuoneen ikkunaseinälle (ikkunat kuvassa sinisellä) en sitä viitsisi sijoittaa, koska a)kaihtimia pitäis pitää aina kiinni ja b)tuntuis tyhmältä istua koko ajan selkä eteistä kohti. No mihin ihmeeseen mä sitten sen telkun laitan?! Ehkä tonne sijoituspaikka 1:n erkkeriin (jolloin taas ne ikkunat siinä...)? En mä vaan tiedä... Tämä paikka kyllä houkuttais akvaarion keskeisen sijainnin kannalta...

Kolmas vaihtoehto on tällä hetkellä siis käytännön syistä voimakkaimpana pinnalla: eli tonne hieman sivumpaan, mutta siitä sais tosi kätevästi vedettyä kaiken laitteiston tonne vessan puolelle. Vessassa on itseasiassa niin paljon tilaa, että voisin sijoittaa myös refun sinne nk.katselualtaaksi. Olis siinä kiva istua aamukakilla ja kattella elämää refussa :P Suunnitelmana olis tällöin sijoittaa joku tarkasti valittu eläväinen sinne, mitä ei esim.käyttäytymissyistä voi sijoittaa itse pääaltaaseen. Tässä tulis kaksi kärpästä yhdellä iskulla: kaunista katseltavaa vessaan, ja samalla tekniikka olis vessan puolella, eli vähemmän meluhaittaa olis akvaariosta..

Kuva

Mutta siis, laittakaa omia suunnitelmianne ja/tai nykyisiä asetelmianne, ja kommentoikaa ihan vapaasti mun suunnitelmia :mrgreen: Tässä vaiheessa on oikeasti paree miettiä ku katua sitte myöhemmin!
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Vaihtoehto 3 ehdottomasti. Huollon kannalta se on siellä oikeassa paikassa.
iso5817
Member
Member
Viesti:

No mä oon NIIN samaa mieltä! Olis todella helppo järjestää kaikki vedenvaihdot yms, kun vesipiste on ihan vieressä, viemärit yms on laittiassa vessassa jo valmiina, vuotavia putkiliitoksiakin yms ajatellen tekniikkatilahan olis jo valmiiksi kostea tila yms. Eikä tarttis pelätä roiskeita yms kun nostelis laitteita pestäväksi ja huollettavaksi. Eli taidan kuitenkin kallistua tinkimään tosta keskeisestä sijainnista sen edessä, että vessan läheisyydessä saan akvaariosta n.100 kertaa helpommin hoidettavan :D Eikä se sitäpaitti ihan niin sivussa oo ku mitä tosta piirustuksesta näyttää, se näkyy kyllä tosi hienosti olkkariinkin siitä ;) Ja mikä parasta -vieraatkin on varmasti ihan ällikällä lyötyjä, kun ne menee vessaan ja "sielläkin" on akvaario :)

Hassuinta tässä on se, että olin jo ihan oikeesti kolme kuukautta sunnitellu akvaariota tohon olohuoneeseen, kunnes yhtäkkiä yhtenää päivänä vaan tajusin, että tohonhan se kannattaa mieluummin laittaa 8-)

Tulipa hyvä olo ku joku kokeneempi konkarikin piti suunnitelmaa hyvänä :mrgreen:

MUTTA: laittakaa siis muutkin omia piirustuksianne, olis mukava nähdä, miten te ootte systeeminne suunnitellu!
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Meillä akvaarioiden paikan määrittää yksi asia - kantava seinä...Suurimmat akvaariot on keskikerroksessa, ja talomme on vuodelta -39, niin pitää hiukan miettiä missä kohtaa lattia antaa VÄHITEN periksi... :roll:

Kulmasohvakin piti laittaa paloiksi akvaarioiden sijoittelun vuoksi. Toinen vaihtoehto olisi varmaan ollut sohvista luopuminen ... :mrgreen:

Ehkä joskus toteutan ajatuksen merivesiakvaariosta alakerran takkahuoneessa. Sitten ei lattian kantavuus enää merkitse.

Kuva
Kuva
iso5817
Member
Member
Viesti:

Hehheh, mulla taas on semmonen "pikku" taka-ajatus vielä tossa vaihtoehto kolmosessa, että toi akvaarion vieressä oleva seinä nimenomaan ei ole kantava, joten siihen voi joskus (halutessaan) tehdä ikkunan akvaarion katselemista varten (tuo MH on meillä työ/vierashuoneena) :mrgreen: Voi näitä naisten suunnitelmia :mrgreen:
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Kannatan ehdottomasti ajatusta, että vesipiste/huoltohuone lähellä.Helpottaa huomattavasti harrastusta. Meillä siis tuon ison akvaarion alapuolella on suurin kantava seinä (40cm paksu betoni seinä).

Minkä kokoista allasta olet ajatellut muuten?
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Miten syvää (siis matka etulasista takalasiin) allasta olet suunnitellut ja mahtuuko sellainen varmasti tuohon paikkaan 3? Huollon kannaltahan tuo olisi tosiaan oiva paikka, aloin vain miettimään, että tuollainen käytävän pätkä vain on harvoin niin leveä että siihen mahtuisi kunnolla allasta.
Misato
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Misato »

Kysynpäs tässä nyt samalla, kun oli mainita takan ja akvan läheisyydestä...

Onko sillä muita vaikutuksia kuin se, että vaikuttaa tietysti lämpötilaan?

Rakennamme parhaillaan taloa ja akva olisi tarkoitus laittaa tupakeittiöön tilanjakajaksi, takka tulisi arviolta noin metrin päähän, luukku olkkariin päin, akva ehkä himppiriikkisen enempi keittiön puolella kuitenkin, mutta takan läheisyydessä. Talolla ei ole väliseiniäkään vielä, niin pikkaisen on vaikea hahmottaa tarkkaa etäisyyttä, mutta tuli vaan tästä mieleen, että voiko mahdollisesti olla muita seurauksia, kuin tuo lämpötilan vaihtelu mahdollisesti...?

Muoks. olikin näköjään merivesipuolella, mulla ei sellasta, joten... vaikuttaneeko sitten merivesiakvaan erilailla, kun makeeseen takan läheisyys...? :?
iso5817
Member
Member
Viesti:

Ensin kommentoin Misatolle sen verran, että olen ymmärtänyt, että erityisesti merivesielävät ovat todella herkkiä lämmonvaihteluille, ja niitä ei kyllä voi mielestäni tyydyttävällä tarkkuudella välttämään kun takkaa lämmitetään. Meilläkin takka olisi viistossa akvaarioon nähden, eli tuli ei loimottaisi suoraan akvaa päin, mutta silti en ota riskiä. Tulee niin hiton vaikeeksi (ja kalliiksi :roll: ) myöhemmin alkaa akvaa siirrellä. Sitäpaitsi meillä lämmitetään tosi paljon juuri takalla näitten nykyisten sähkönhintojen aikana, eli siis on joka päivä tuli..

Tuo käytäväpaikka, johon akvaariota nyt suunnittelen, ei ole ihan noin ahdas, kuin mitä kuvassa näyttää. Voin näpätä kuvan digikameralla nyt viikonloppuna kun olen kotona, niin näette, minkälainen se oikeasti on. Akvaarion maksimisyvyydeksi tuossa tuli muistaakseni 70cm..

Itsekin tuota paikkaa olen harkinnut juuri nimeomaan tuon ahtauden vuoksi, ja ennekuin suunnitelmissa mennään pidemmälle, on tarkoitus rakentaa pahvista akvaarion kokoinen tsydeemi ja sijoittaa tuohon tilaan, todeta ihan käytännössä, että minkälainen se siihen olisi...
hurvittelu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hurvittelu »

Akvaariota olisi myös mukava pystyä katselemaan, mikä puhuu paikkojen 1 ja 2 puolesta. Akvaariota ei ole välttämättä kiva aina tuijotella siitä 10 senttimetrin päästä lattialla istuen. Sitten kun akvaariota katselee useammin kauempaa ja ohimennen niin motivaatio sen kaunistamiseenkin on suurempi, olen itse huomannut. Itse en tästä syystä laittanut käytävään,vessan lähelle, vaan suurelle seinälle sohvakatselun mahdollistamiseksi. Toisaalta jos makuuhuoneesta pystyy näkemään koko altaan niin sittenhän asia on hoidossa.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Niin, se mun piti sanomani, että jokainenhan voi koittaa istua itse siinä metrin päässä takasta -kyllä siinä vaan melkoisen kuuma tulee. Meilläkin toi tosimitta on varmaan lähemmäs puolitoista metriä, koska, kuten mainitsin, takka on vinossa, mutta silti kun olen siinä kiikkustuolissa istunut, niin kyllä siinä oikeasti tulee todella kuuma silloin kun takassa on kunnon roihu. Ja jäähdytyslaitteisto on sitten taas jo niin kallis hankinta, että en lähtisi sille tielle.

Joku muu voi toki olla asiasta ihan eri mieltä, joten kokemuksia/mielipiteitä kehiin! :D
Apagador
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Apagador »

Voisiko siihen akvaarion päätyyn laittaa lämmityksen ajaksi jotain heijastavaa? Peili tai muu vastaava vähentäisi takasta tulevan säteilylämmön vaikutusta akvaarioon varmasti hyvinkin paljon.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Tässä on ny kuva siitä paikasta, otettu olohuoneesta päin. Mittasin syvyyden, ja tasan 60cm syvä allas mahtuisi tohon..

Jaa-a, saattaa olla, että tila jää kuitenkin liian kapeaksi :( Siis en tarkoita käytävän leveyttä, vaan lähinnä tota akvaarion syvyyttä :(

Kuva
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tuohon sopisi oikein hyvin sellainen kapea, mutta korkea akvaario. Passeli kiekoille tai lehtikaloille. Korkeus voisi olla vaikkapa 60 jopa 70cm, jos sellaisesta tykkäis. Mutta jos haluaa syvän altaan niin paikka 2 vois olla parempi kuin 3, -lähempänä vessan vesipisteitä. :)
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

VesiEläin kirjoitti:Tuohon sopisi oikein hyvin sellainen kapea, mutta korkea akvaario. Passeli kiekoille tai lehtikaloille. Korkeus voisi olla vaikkapa 60 jopa 70cm, jos sellaisesta tykkäis. Mutta jos haluaa syvän altaan niin paikka 2 vois olla parempi kuin 3, -lähempänä vessan vesipisteitä. :)
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 00#3452700
:mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

akvaarioprojekti kirjoitti::mrgreen:
Heh, no perhana, kun pukkaan aina väärään keskusteluun mukaan.
Joku voi suosiolla poistaa ehdotelmani. :D
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Näyttää kyllä kaposelta, varmaan pitää mahtua myös kulkemaan kunnolla. Ja muista mitatessa, että ei varmaan kenelläkään ole akvaarion peräseinä aivan kiinni seinässä. Ja parempi olisi varmaan katsella sohvasta käsin.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Joo, mittailin paikkaa taasen ja kyllä se tuntuu vähän kapealta. Ei siis sen puoleen, että siitä ei mahtuisi kulkemaan, koska toi käytävä levenee niin paljon olohuoneeseen päin, mutta ton altaan syvyyden puolesta.. :x Kun se on TASAN 60cm tohon ovenkarmiin, eli siis jos allas olis ihan seinässä kiinni, niin sitten siihen mahtuis 60cm syvä, mutta siis vaikka läpiviennit yms tekiskin altaan päistä, niin ei sitä silti viittis laittaa ihan seinään kiinni... :(

Voi vitsi. Ja kun ei oikein viittis laittaa sitten niin kapeaakaan allasta, siis alle 60 cm :( Tai en mä tiiä -onko kenelläkään esim 50cm syvä allas? Miltä näyttää -kuvia? Kuinka vaikea on rakentaa maisemointia niin kapeaan altaaseen?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

iso5817 kirjoitti:onko kenelläkään esim 50cm syvä allas? Miltä näyttää -kuvia? Kuinka vaikea on rakentaa maisemointia niin kapeaan altaaseen?
Onhan kapeampiakin altaita usealla. Minulla on 150x50 pohjainen 450 litrainen ja kieltämättä sisustaminen on hankalaa. Ja etenkään kahdesta suunnasta katsottavaa ei tälläisestä saa. Lisäksi vessaan kulkeminen menee kyllä hieman ahtaaksi altaan kanssa. Kannattaa testata uuden altaan sijoitusta vaikka pahvisella virityksellä ennen hankintaa, niin sen viemän tilan voi tarkistaa ennen hankintaa:

(Huom, kuvamateriaali saattaa olla melko rankkaa sisustusihmisille! :) )
http://www.cs.helsinki.fi/u/ksukanen/im ... vaario.jpg

Tuosta on päästy tähän:
http://www.cs.helsinki.fi/u/ksukanen/up ... 0_15_4.jpg
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”