Monnisten ruokinta

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Monnisten ruokinta

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Paljonko annatte monnisillenne tabletti- ja muuta ruokaa? Minulla on aika tuore akvaario eikä levää tms. ole pinnoille vielä kauheasti kertynyt, ja tuntuu että monniset söis aina yhtä innokkaasti ja sitten vielä tonkivat pohjaa aivan epätoivon vimmalla... No joo, tiedän että sellaista kalaa ei olekaan joka ei söisi niin paljon kuin saisi ja ei näyttäisi aina nälkäiseltä kuin cockerspanieli mutta jotakin viitearvoja kyselisin. Ylimäärä on pahasta muttei kalaparkoja kuihduttaakkaan haluaisi.

Ifigeneia
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Tabletteja laitan pari kerralla akvaarioon kerran päivässä ja joskus jopa kolme. Pohjalla on 8 täplämonnisen lisäksi muita pohjakaloja, ja iso partamonnini syö yksin yhden tabletin. Lisäksi annan keitettyä hernettä jota hiukan murskaan pienemmäksi jotta se on helpompi syödä. Myös kurkku ja muu vihreä kelpaa. Monnisille tulisikin antaa säännöllisesti vehreää ruokaa. Pienempiin pyttyihin jossa pohja kaloja on paljon vähemmän laitan yhden tabletin päivässä + niillekkin viher ruokaa (piikkisilmät, monniset, noitamonni yms.) Myös verimadot ym. kelpaa.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Miten te käsittelette sen kurkun, kun itse yritin laittaa kurkun palasia, jäivät kellumaan pinnalle eikä pohjakalat käyneet ollenkaan syömässä sitä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

maspe kirjoitti:Miten te käsittelette sen kurkun, kun itse yritin laittaa kurkun palasia, jäivät kellumaan pinnalle eikä pohjakalat käyneet ollenkaan syömässä sitä.
Minä kiehautan sen ja sen jälkeen se kyllä uppoaa ja on monille kaloille helpompaa syötävää. Tosin esim. partamonnit jyrsivät sitä keittämättäkin, pitää vaan laittaa se painon kanssa pohjaan.
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Partamonnit ja kurkku

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

Meillä partamonnit löytää kurkun pinnalta. Aamulla ennen valojen syttymistä kurkkujen ympärillä käy aikamoinen kuhina. [;)]
Grimma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Grimma »

Minä heitän pakasteherneitä, kelluvat hetken ja sitten painuvat pohjaan. Kurkunsiivut heitän huuhdeltuina sellaisenaan kanssa, painuvat ennenpitkää pohjaan nekin.

Joskus kasvien mukana on tullut sellainen paino, lituska jota voi taivutella. En tiedä mitä materiaalia on, mutta kerran sen saa istuttaa kasvin kanssa ja niitä näkyy painoineen päivineen myyntialtaissa missä on kalojakin, olen joskus sellaiseen kiinnittänyt kurkunsiivuihin ja uppoaa.. no.. kuin kivi :)
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

kuoritut herneet

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Jos laitat pakasteherneet aivan hetkeksi juomalasiin ja päälle lämmintä vettä, niin ne voi helposti puristaa pois kuorista. Senjälkeen kaikki herneet uppoavat heti, eikä kuoria jää jätteeksi.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Monnisten ruokinta

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Ifigeneia kirjoitti: ...eikä levää tms. ole pinnoille vielä kauheasti kertynyt, ja tuntuu että monniset söis aina yhtä innokkaasti
Monniset eivät ole levänsyöjiä, joten leväkasvustollasi ei ole merkitystä siinä mielessä.

Kurkun saa keittämättä pohjaan kun tökkää kahvilusikan varren siitä läpi. Mun monnisia (leopardi-) ei kyllä voisi vähempää kiinnostaa rehut. :) Eikös ne luonnossa syö pienen pieniä eliöitä, matosia ja sen semmoista? Jostain lukenut...
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Monnisten ruokinta

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Ebes kirjoitti: Kurkun saa keittämättä pohjaan kun tökkää kahvilusikan varren siitä läpi. Mun monnisia (leopardi-) ei kyllä voisi vähempää kiinnostaa rehut. :) Eikös ne luonnossa syö pienen pieniä eliöitä, matosia ja sen semmoista? Jostain lukenut...
Minä käytän tuota samaa konstia. Yön aikana kurkusta ei ole enää paljoakaan jäljellä. Monnisia ei meidänkään altaissa kiinnosta tuorerehut :P Pohjatabletteja ja pakastesurviasia ym. toukkia syövät kyllä hirmuisella ruokahalulla.
Minä laitan kyllä enemmän kuin kolme tablettia monnisille... tällä hetkellä on kuusi monnista ja neljä partista. Ja sinirihmat syövät tabletteja myös. Tappelujen välttämiseksi on pakko laittaa useampi. Mitään haittaa ei ole kyllä vielä ollut vaikka näin olenkin ruokkinut.
Kotilokanta tykkää :mrgreen:
Piazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piazza »

Minä käytän haruukkaa pysyy parhaiten pohjassa. Yllätyin suuresti kun laitoin tuore kurkkua partamonnille niin monniset kanssa innostuivat syömään kurkkua. Ehdoton herkku monnisille on kyllä pakastesurvarit sen lisäksi "viformo" tabletit.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

?

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ilmeisesti haarukanvarteen olette laittaneet langan, jolla sen saa nostettua takaisin akvaariosta? Muutenhan joutuu monta kertaa päivässä liottamaan esim. käsivoiteet, saippuajäämät ja muut liat akvaarioon kalojen vahingoksi. Kädet on siksi pestävä ja ennenkaikkea huuhdeltava huolella ennen ja jälkeen. Kalat myös säikkyvät, mikä saattaa vaikuttaa niiden terveydentilaan. Jatkuva bakteerialtistus ei myöskään ole järkevää puolin eikä toisin varsinkaan, kun jotkut kalataudit tarttuvat myös ihmiseen! Ihotaudit voi välttää käyttämällä eläinlääkärin suojakäsineitä.

Pitkä muovinen tikku on toinen keino. Mutta tietenkin kaikkein helpointa on käyttää uppoavaa ruokaa, jolloin mitään ongelmaa ei edes ole. Käsiä ei tarvitse liotella akvaariossa kuin korkeintaan sitä siivotessa - ei siis edes jokaviikkoisen vedenvaihdon yhteydessä.

Yhteenveto: Kädet pois akvaariosta!
S*G
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja S*G »

Joku kysyi mistä aineesta on tehty se metallinen "pötkylä" millä kaupassakin on kasveja niputettu yhteen.

Kysyjälle tiedoksi, että kyseinen vekotin on tehty tinasta ja tiedä sitä sitten onko kauhean terveellistä sellaista pitää koko ajan akvaariossa?

( Ai mistäkö tiedän, no onpa joskus tullut väännettyä niitä kasvi nippuja myyntiin.. [;)] )
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: ?

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Tiitu kirjoitti: Mutta tietenkin kaikkein helpointa on käyttää uppoavaa ruokaa, jolloin mitään ongelmaa ei edes ole.
Jollain ne jämät on silti ylös saatava. Siis kasvisten jämät. Esim kurkku ja kesäkurpitsa saattaa kyllä upota keitettynä (itse kyllä annan raakana ankkuroituna), mutta ei taatusti pysy kasassa ilman kuoria - ja niitähän ei kalat syö. Joku naruviritelmä on kyllä hyvä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: ?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tiitu kirjoitti:Ilmeisesti haarukanvarteen olette laittaneet langan, jolla sen saa nostettua takaisin akvaariosta? Muutenhan joutuu monta kertaa päivässä liottamaan esim. käsivoiteet, saippuajäämät ja muut liat akvaarioon kalojen vahingoksi. Kädet on siksi pestävä ja ennenkaikkea huuhdeltava huolella ennen ja jälkeen. Kalat myös säikkyvät, mikä saattaa vaikuttaa niiden terveydentilaan. Jatkuva bakteerialtistus ei myöskään ole järkevää puolin eikä toisin varsinkaan, kun jotkut kalataudit tarttuvat myös ihmiseen! Ihotaudit voi välttää käyttämällä eläinlääkärin suojakäsineitä.

Pitkä muovinen tikku on toinen keino. Mutta tietenkin kaikkein helpointa on käyttää uppoavaa ruokaa, jolloin mitään ongelmaa ei edes ole. Käsiä ei tarvitse liotella akvaariossa kuin korkeintaan sitä siivotessa - ei siis edes jokaviikkoisen vedenvaihdon yhteydessä.

Yhteenveto: Kädet pois akvaariosta!
Ite en ole laittanu haarukkaan mitään lankaa, vaan ihan käsin laitan haarukan jossa on esim tomaatia partamonnille akvaarioon. eipä nu kalat ole säikkyny vaikka käsiäni liotan siellä vedessä useinkin. :mrgreen:
heisku
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja heisku »

Meillä monniset syövät pohjatabletteja, herneitä ja kaikkea mitä pohjalle uppoaa. Erityisesti hyttysentoukat näyttävän maistuvan.
Täytyisi vain keksiä jokin idea että miten nuo ahneet platyt saa pysymään poissa monnisten apajilta. Monniset kun jäävät niiden "jalkoihin" kun platyt löytävät ruuat...
J-K
Starting Member
Starting Member

Monnisten ja monnin ruokaa

Viesti Kirjoittaja J-K »

Itse olen säästänyt viinipullon avaajasta irronneen korkinavaajaosan, johon pujotan kurkunpalan "kiinni". Menee humahtaen pohjaan ja monni tykkää! Haavilla saan renkaan ja loput kurkusta seuraavana päivänä ongittua kuivin käsin ylös. Meilläkään eivät monniset välitä kurkusta tms. mitään, vaan pohjatabletit ovat pääasiallinen ruoka, erikoisherkkuna ajoittain katkarapupelletit ja tubiflex.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Hei! Minä laitan meidän Touhopartaselle kurkut ja kesäkurpitsat tarjolle niin, että teen saksilla kyseiseen ruokapalaseen reiän, pujotan muovinarun läpi, naru solmuun, ja ruuanpala akvaan. Narun läpi laitan jonkin painavan (mulla ihan tavallinen ruokailuveitsi) aterimen tms. ja jätän tämän osan akvan päälle, ruokinta-aukon vierelle. Näin ruoka kelluu hyvän matkaa pinnan alapuolella, ei lähde minnekään vaeltelemaan, ja helppo nostaa narusta pois kun sitä ei enää tarvita :D
Jones
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jones »

Mä oon antanu monnisille pelkästään tabletteja.
Ne tosin syövät kaikkea mitä miekkapyrstöiltäni pääsee pohjaan asti. Erityisesti ne on tykänny mustista hyttysistä.
Täytyy varmaan kokeilla noita pakasteherneitä. Jos niistä ottaa kuoren pois, niin ei pitäisi jäädä mitään jämiä, niinkö??
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Jones kirjoitti:Mä oon antanu monnisille pelkästään tabletteja.
Ne tosin syövät kaikkea mitä miekkapyrstöiltäni pääsee pohjaan asti. Erityisesti ne on tykänny mustista hyttysistä.
Täytyy varmaan kokeilla noita pakasteherneitä. Jos niistä ottaa kuoren pois, niin ei pitäisi jäädä mitään jämiä, niinkö??
Joo niistä pakaste herneistä puristat sisuskalut ulos, ja ne tiputat akvaan.
Jones
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jones »

Jep, täytyy kokeilla!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”