Helmirihma lehtikalan kaverina?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannahyton
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Helmirihma lehtikalan kaverina?

Viesti Kirjoittaja sannahyton »

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa että sopivatko lehtikalapariskunta helmirihmakalojen kanssa samaan altaaseen? Kokoa ja korkeutta altaalla on. Helmirihmoja on 1 ukko jolla 8O 4 emäntää :mrgreen:
Kertokaa kannattaako yrittää yhteis-eloa?
Elämä on suuri seikkailu! :D kalakeitto 120l
klaucifer
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja klaucifer »

Moi!

Minulla on sinirihmapariskunta ahvenaltaassa jossa lehtipariskunta, tulisuupari (homot, eivät kude)ja sitten se tunnistamaton ilm. sinikirjo ja 2 avainkirjoa. En ole kertaakaan nähnyt että rihma olisi hätytellyt ahvenia eikä juuri toisinpäinkään. Välillä lehtiukko antaa sinirihmalle kyytiä :mrgreen: allas 500l

Edit: lisätty isot alkukirjaimet ja välilyöntejä -Ylläpito
500 L Punaevätokijat, 240 L Punatimantit ja avainkirjot, 60 L Taisto, Marsu, 3 Kissaa, Koira, Hevonen, Kalifornian kuningaskäärme...jaa vielä yksi lintuhämähäkki.... = Ihan tarpeeksi yhdelle ihmiselle :D
Leilani
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Leilani »

Jatketaanpa tähän samaan ketjuun, kun vähän samasta aiheesta olisi kysymys.

Mulle tuottaa tällä hetkellä älyttömän suurta päänvaivaa meidän 325 litraisen kalasto. Allas on mitoiltaan 130x50x50. Altaassa uiskentelee nyt:
- lehtikala pariskunta
- sinirihma koiras
- 4 tiikerinuoliaista (älkää ampuko, ovat vielä pieniä ja ne myytiin mulle ihan maineikkaasta akvaarioliikkeestä; saavat sitten lähteä, jos tila näyttää loppuvan kesken)
- neljä pikkuseepraplekoa
- yksi raitakorupleko

Nyt nuo lehtikalat (jotka olin ajatellut jättää altaaseen) tuntuvat asettavan "ongelmia" kalaston valinnassa. Itse haaveilin laittavani sinne vielä:
- keltaisen hunajarihma parsikunnan
- parven jotain sateenkaarikaloja

Mutta onko tämä nyt ihan mahdoton ajatus? Mitä sitten suosittelisitte? Jotain väriä kaipaisin tuohon altaaseen.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Sateenkaaret ovat niin vilkkaita uimareita, joten en laittaisi niitä rauhallisten lehtikalojen seuraan [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Leilani
Starting Member
Starting Member

Kiitos Marinum "uskon vahvistuksesta"; samaa mulle sanottiin tällä viikolla eräässä akvaariokaupassa. Se minut nyt saikin epäilemään tätä "suunnitelmaani". Ja suunnitelma taas sai alkunsa pari viikkoa sitten toisessa akvaarioliikkeessä, jossa sanottiin sateenkaarien sopivan oikein hyvin lehtikalojen kanssa.

Mutta hyvä kuulla kommentteja ja mielipiteitä. Taidan nyt vetää viivan noiden sateenkaarien yli suunnitelmissani ja jatkaa syvällisiä phdintoja :o
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mites olisi parvi kauniita safiiritetroja?
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... itetra.htm
Noissa on vähän samaa välkettä kyljissä kun esim. neonsateenkaarikaloilla [;)] .
Muita lehtikalojen kanssa sopivia on vaikka kirsikkatetrat, punatetrat, keisaritetrat, sateenkaaritetrat, timanttitetrat, aurinkotetrat, koru-ja ruusutetrat, intiaaninsulat...
Mitään puikulanmallista kalaa ei kannata kokeilla, ettei päädy lehtikaojen ateriaksi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Leilani
Starting Member
Starting Member

Mulla itsellä taitaa olla henkinen ongelma tämän asian kanssa :D .

Jostain syystä, en haluaisi tetroja tähän isoon altaaseen, vaan jotain "isompaa". Muutamia tetroja (kupari ja ruusu) meiltä jo löytyykin yhdestä pienemmästä altaasta, samoin kiilakylkiä. Ja tämän ison altaan mukana tulleet kirsikkatetrat lahjoitin uuteen kotiin, kun ne olivat mielestäni jotenkin niin "värittömiä".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”