jep, tuollaista se on. Minun kissat sairastuu ainoastaan perjantai-iltaisin (se tuli todettua taas tässä pari viikkoa sitten), akvaariossa pilkkutauti iskee juuri silloin, kun lääkettä on unohtanut ostaa lisää. Netti katkeaa juuri kun on kirjoittanut pitkän viestin jostain aiheesta.. Kävipäs kerran niinkin, että polkupyörääni oli sabotoitu (jälleen) ja kettinki oli mystisesti paikoiltaan, juuri silloin kun minulla oli tärkeä tapaaminen sovittuna ja olin lähdössä sinne...akyttala kirjoitti:Hittolainen kun kaikki tavarat osaa hajota aina yhtä aikaa, kaikki on loppu yhtä aikaa, kaikki kaupat on kiinni yhtä aikaa ja kaikki kiireetkin sattuu samaan.
Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Pohdiskelen, että näinköhän eilen pikkuriikkisen tulisukaravun poikasen. Näytti millin kokoiselta kalanpoikaselta, mutta tuohon rapulaan ei ole tullut kallisesta altaasta mitään ainakaan kuukauteen, joten tuskin. Kotiloksi liikkui turhan vikkelästi ja roskaksi liian määrätietoisesti. Harmi kun ei ole suurennuslasia.
Tosin varmaan aika jo olisi kuoriutua poikasten, kun naarailla ollut jo pitkään munat pyrstön alla.
Ruokinta-automaatinkin sain hommattua, ei ollut kuin vuoden verran ostoslistalla.
Eipähän tarvitse enää pitemmillä reissuilla huolehtia siitä, että nääntyykö kalat vai ei.

Ruokinta-automaatinkin sain hommattua, ei ollut kuin vuoden verran ostoslistalla.

-
- Junior Member
Perk... Päähän ottaa! 5kk ikäisestä Eheim 2213:sesta murtui ulostuloletkun kohdalta muovinen suutin. Lähemmin murtunutta osaa tarkasteltuamme huomasimme siinä melko varman valmistusvirheen; toiselta puolelta rinkula on 0,5cm paksu, toiselta taas vain 0,1cm ja tuosta ohuesta kohdasta mokoma lähti tihkuttamaan, sitten murtui kokonaan. Lisäksi moottori pitää outoa ääntä.
Juuri lähetin suodattimen takuulapun kanssa Amazon Oy:lle Helsinkiin. Katsoo nyt miten nämä kuluasiat tulee hoidettua; postipaketti otti 7,40€ ja kulutussuojalainmukaan tämmöisissä tilanteissa ei kuluttajalle kustannuksia (kuten tuo lähetyskustannus) pitäisi syntyä, ja takuuohjeissa käskettiin tietysti lähettäjän maksaa viulut. Toivottavasti laite palaa nopasti huollettuna tai vaihdettuna, kun tuo 200-litrainen on nyt yhden suodattimen varassa ja suodatusteho hieman alitehoinen.
---
Ja nyt tilanne seuraavanlainen: suodatin on postissa matkalla Helsinkiin ja liike, jolta suodattimen tilasin, oli mailannut lähettävänsä uuden kannen tuohon tilalle huomiseksi (mutta se moottorin ääntely ei kai tuolla helpota). Kauhea sekamelska. Miksi tässä nyt näin huonoa tuuria on.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Juuri lähetin suodattimen takuulapun kanssa Amazon Oy:lle Helsinkiin. Katsoo nyt miten nämä kuluasiat tulee hoidettua; postipaketti otti 7,40€ ja kulutussuojalainmukaan tämmöisissä tilanteissa ei kuluttajalle kustannuksia (kuten tuo lähetyskustannus) pitäisi syntyä, ja takuuohjeissa käskettiin tietysti lähettäjän maksaa viulut. Toivottavasti laite palaa nopasti huollettuna tai vaihdettuna, kun tuo 200-litrainen on nyt yhden suodattimen varassa ja suodatusteho hieman alitehoinen.
---
Ja nyt tilanne seuraavanlainen: suodatin on postissa matkalla Helsinkiin ja liike, jolta suodattimen tilasin, oli mailannut lähettävänsä uuden kannen tuohon tilalle huomiseksi (mutta se moottorin ääntely ei kai tuolla helpota). Kauhea sekamelska. Miksi tässä nyt näin huonoa tuuria on.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
JIHUU!!!
Pari tuntia sitten Jussi kantoi uuden 600 litrasen meille, nyt on tämä akvaristi VERY HAPPY. Perjantaina töitten jälkeen pitäisi aloittaa muuttorumba, vanhasta 350 litraseseta menee kaikki tohon uuteen. Niitä luonnonmuoto pusuja jään sit vaan odottelemaan
. Vanha pitäisi vielä päivän päätteeksi viedä naapuriin tien toiselle puolelle... Siellä odottaa malttamattomana ihka uusi akvaristi. Hyvin toimii toi mun käännytystyö, jo toinen uhri
.

-
- Advanced Member
Ei ole helppoa olla sukarapu-tyttö. Ko. yksilö loi vasta kuorensa ja nyt rapulassa ainakin kolme poikaa jahtaavat tuota villinä. Hirveää kaahailua. Naaras löysi jonkinlaisen suojapaikan läheltä pintaa, jota pojat eivät ole vielä hoksanneet. Vähän huolestuttaa tuon puolesta, ettei stressaannu liikaa.
Oivoivoi. Milloinkohan akvaarion puhdistus alkaa sujua hyvin. Eilen veden vaihtamisen yhteydessä sain aikaan älyttömän vedenpaisumuksen, kun pohjalapon letkun toinen pää olikin huomaamattani mennyt ämpäristä lattialle. Ja akvaariokin sai samalla kyytiä, hiekka pöllysi, roskat pöllysivät, kasvit irtoilivat hiekasta.. no, minähän olinkin aikonut vaihtaa kasvien paikkoja akvaariossa... 

Tämäniltaisten tapahtumien johdosta en ole saanut unta ja mieli matala. Alkoi huhtikuussa uutena ostettu akvaario vuotamaan ja piti tyhjentää kottikärryllinen kiveä ja 40 kiloa hiekkaa akvaariosta (vesien ja kalojen lisäksi). Mietityttää kovin että mitenköhän takuuasiat sujuu, sen näkee vasta huomenna.. 

Taas on kesän aikana kiinnostus hiipunut, väkisinkin tunkee mieleen että tarvitseeko yksi ihminen viittä akvaariota
Ankaraa kaupankäyntiä suoritetaan, vink vink.
Toisaalta tekis mieli myydä kaikki pois ja hommata 700 litrainen ja siihen yksi sitruunakirjoahven tai pari oskaria.

Toisaalta tekis mieli myydä kaikki pois ja hommata 700 litrainen ja siihen yksi sitruunakirjoahven tai pari oskaria.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
-
- Senior Member
Digi-aika on alkanut... tämä on aivan PC:stä... ei tullut lisää kanavia, vaikka piti!
Jokohan tonniseen pitäisi laittaa lämmitin tai kaksi? Ilmat viilenee... toinen lämmitin pitäis ostaa. Lamppujen kiinnitys-tsydeemit pitäis uudistaa, ku jaksais aloittaa. Vedenvaihdon yhteydessä pitää tarkistaa onko seeprakirjoahvenilla poikasia/onko ne hengissä, siirtää kantoja ja peitellä miekan juuret.
Heh... eilisen nälkäpäivän johdosta oskarit silmäilee toisia kaloja vähän 'sillä silmällä'.
Rapulasta pitää laittaa myyntiin vihersukarapuja ja muutama kirsikka. Sain Mörrikältä uuden kasvin latvoja (argentiinan ärviä?.. en muista mitä se oli), jotka pitäis istutella pohjaan. Haikein mielin eilen käytiin kylässä, viimeistä kertaa Oulussa. Ystävät muuttaa Jyväskylään tänään. Ollaan päätetty itsekin muuttaa samalle seudulle vuoden vaihteessa! Kenties naapuriin.. riippuu asuntotarjonnasta.
Jokohan tonniseen pitäisi laittaa lämmitin tai kaksi? Ilmat viilenee... toinen lämmitin pitäis ostaa. Lamppujen kiinnitys-tsydeemit pitäis uudistaa, ku jaksais aloittaa. Vedenvaihdon yhteydessä pitää tarkistaa onko seeprakirjoahvenilla poikasia/onko ne hengissä, siirtää kantoja ja peitellä miekan juuret.
Heh... eilisen nälkäpäivän johdosta oskarit silmäilee toisia kaloja vähän 'sillä silmällä'.
Rapulasta pitää laittaa myyntiin vihersukarapuja ja muutama kirsikka. Sain Mörrikältä uuden kasvin latvoja (argentiinan ärviä?.. en muista mitä se oli), jotka pitäis istutella pohjaan. Haikein mielin eilen käytiin kylässä, viimeistä kertaa Oulussa. Ystävät muuttaa Jyväskylään tänään. Ollaan päätetty itsekin muuttaa samalle seudulle vuoden vaihteessa! Kenties naapuriin.. riippuu asuntotarjonnasta.
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
-
- Senior Member
Vanhin (neljä vuotta) pikku akvaarioni meni rikki, silikonit kaiketi sanoivat sopimuksensa irti. Siirsin kalat toiseen suunnilleen saman kokoiseen pikkuakvaarioon (yhdeksän intiaanisulkaa) hirmuisella hösiksellä. Akvaario näyttää toimivan hyvin kiireellisestä pystyyn laitosta huolimatta...
Nyt kotiin olisi tulossa n. satalitrainen allas, joka on näillä näkymin tulossa tuon toiminnassa olevan pikkuakvaarion tilalle. Intiaanisulat ovat muuttamassa myös siihen satalitraiseen. Vielä pitäisi keksiä paikka akvaariolle. Kalastoksi näillä näkymin yhdeksän intiaanisulkaa ja muu kalasto onkin sitten enempi tai vähempi avoinna.
Tänään pitäisi siivota kunnolla kellarissa oleva 600-litrainen, jotta lammikkokalat pääsisivät muuttamaan sisään, kun sen verran kylmää jo luvattu...
Nyt kotiin olisi tulossa n. satalitrainen allas, joka on näillä näkymin tulossa tuon toiminnassa olevan pikkuakvaarion tilalle. Intiaanisulat ovat muuttamassa myös siihen satalitraiseen. Vielä pitäisi keksiä paikka akvaariolle. Kalastoksi näillä näkymin yhdeksän intiaanisulkaa ja muu kalasto onkin sitten enempi tai vähempi avoinna.
Tänään pitäisi siivota kunnolla kellarissa oleva 600-litrainen, jotta lammikkokalat pääsisivät muuttamaan sisään, kun sen verran kylmää jo luvattu...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Uusi laari (412litraa) on tulossa meille huomenna. Sitten pitäisi alkaa vaihtaa siihen silikoneja. Olen vaihtanut vain 40 litraiseen. Osaankohan tarpeeksi hyvin vaihtaa tähän? Tuleekohan siitä tarpeeksi kestävä? Missäköhän uskaltaa koeponnistaa allasta, kun tuo kylppärin lattia on niin vino? Entä ne naarmut siinä altaan etureunassa, vaikuttavatkohan ne kestävyyteen? Mistä mä revin rahat sen altaan maksamiseen avokille, ettei se koko ajan naljaile, että se on sen allas? Tarttis saada jostain vissiin kakkostyö... Sit pitää hankkkia toinen valaisin siihen ylle. Ja sekin maksaa taas.
Jalustankin vaihtamista olen suunnitellut, vaikuttaa jotenkin liian hötöltä, Lempäälässä olis parempi... enää tarttis rahaa. Sit pitäisi miettii, että mihin laitan sen. Kestääköhän nää rakenteet kohta enää?
Ku eihän meillä ollu kuin se 500, 150 ja 200 litraiset = 850 litraa käytävällä. Nyt tulis olee 412+500=912 litraa. No, ei kai se yks tunnu? Mut mahtuukohan työhuoneeseen sit toi 150 litrainen? Ja 200:nen menee myyntiin... tarttis saada siitä hyvä hinta näitä kuluja korvaamaan. Tarttis varmaan huutonettiin laittaa myynti-ilmo, että jos sais myytyä muuta rompetta, että jos tulis rahaa.
Tänään Suokkiin akvaristien syysretkelle. Kaikki on varmaan tehnyt tarjottavat eväänsä maitoon, joten minun ei sitten tartte syödä muitten ruokia. Perseen allergia!
On taas sit tosi noloo vedellä omia eväitä, että en näitä teille tarjoa, kun syön itte, kun teidän ruuissanne on maitoo. Jaksa olla erillainen. Ja sit taas kun jotain vähän juo, niin alkaa pissittää. Ja ei oo vaatteita, kun oon läskistynyt niin paljon... alasti pitäis vissiin sit mennä. Pirhana!
Miksi en voi päästä tupsulevästä eroon? Miksi sitä on joka altaassa? Varmaan sitten kohta siinä tulevassakin! Mä en haluuuuu!!! *kiukuttelee kuin pieni lapsi* Tänään vitjoittaa olla akvaristi. Tarttee vissiin mennä syömään aamiaista, että jos tää tästä.

Tänään Suokkiin akvaristien syysretkelle. Kaikki on varmaan tehnyt tarjottavat eväänsä maitoon, joten minun ei sitten tartte syödä muitten ruokia. Perseen allergia!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Miksi en voi päästä tupsulevästä eroon? Miksi sitä on joka altaassa? Varmaan sitten kohta siinä tulevassakin! Mä en haluuuuu!!! *kiukuttelee kuin pieni lapsi* Tänään vitjoittaa olla akvaristi. Tarttee vissiin mennä syömään aamiaista, että jos tää tästä.

Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Kävin eilen ostamassa ekat kalat akvaarioon. Upea kääpiörihmakalapariskunta lähti mukaan liikkeestä, myyjä oli erinomainen, asiantunteva ja olen todella tyytyväinen saamaani palveluun
Kuitenkin täysin tuntemattomasta syystä toinen kaloista kupsahti yön aikana. Mittasin vesiarvot, missään ei mitään vikaa. Soitin liikkeeseen ja myyjä neuvoi seurailemaan jäljelle jäänyttä kalaa pari päivää, jos pärjäilee ihan hyvin niin saan käydä hakemassa uuden kalan sen seuraksi
Totesin myös tässä äsken, että rikkinäiseksi luulemani lämmitin onkin yhtäkkiä alkanut toimimaan. Hieno juttu
Minun pitäisi saada tuonne akvaarioon kasveja. Onhan minulla joitain, pulmia aiheuttavat nuo jättisuuriksi kasvaneet jättivesitähdikit. Pitikin mennä ostamaan, olivat silloin kaupassa niin pienen näköisiä, nyt ne ovat humpsahtaneet kamalan suuriksi ja nehän vievät puolet akvaarion tilasta, toinen rehottaa pinnan yläpuolelle. Pitäisi sitä katkaista. Sitten minulla olisikin jo kolme jättivesitähdikkikimppua. Ehkä toinen niistä pitäisi myydä tai vaihtaa pois. Mutta huolisikohan kukaan leväistä jättivesitähdikkiä...

Kuitenkin täysin tuntemattomasta syystä toinen kaloista kupsahti yön aikana. Mittasin vesiarvot, missään ei mitään vikaa. Soitin liikkeeseen ja myyjä neuvoi seurailemaan jäljelle jäänyttä kalaa pari päivää, jos pärjäilee ihan hyvin niin saan käydä hakemassa uuden kalan sen seuraksi

Minun pitäisi saada tuonne akvaarioon kasveja. Onhan minulla joitain, pulmia aiheuttavat nuo jättisuuriksi kasvaneet jättivesitähdikit. Pitikin mennä ostamaan, olivat silloin kaupassa niin pienen näköisiä, nyt ne ovat humpsahtaneet kamalan suuriksi ja nehän vievät puolet akvaarion tilasta, toinen rehottaa pinnan yläpuolelle. Pitäisi sitä katkaista. Sitten minulla olisikin jo kolme jättivesitähdikkikimppua. Ehkä toinen niistä pitäisi myydä tai vaihtaa pois. Mutta huolisikohan kukaan leväistä jättivesitähdikkiä...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
No niin, muutosta on vihdoin selvitty niin paljon, että voi käydä läpi vahingot. Eli tuon 40-litraisen hehkurasboroista kuoli 7 kappaletta, kun lämpötila ehti matkan aikana laskea 17 asteeseen.
Usko nyt sitten isäpuolta "joo ei se ehdi mihinkään viilentyä, eihän tässä matkalla olla ku pari tuntia ja on näin lämmin päiväki..."
Täytyy sanoa, että sitkeitä sissejä nuo jäljelle jääneet viisi. Muutama tunti altaan uudelleen täytön jälkeen värit olivat jo palautuneet ja sintit tulivat pintaan syömään.
Mutta onneksi ne ovat ainoat menetykset, ja sain haettua täältä Reporangasta parvenlisäystä.
Kärsänuoliaista ei löytynyt mistään, vaikka olin seulovinani läpi koko altaan (317 l) hiekat. Se siis matkusti hiekkasaavissa, ilman vettä, kolmisen tuntia pakettiauton takaosassa ja vielä senkin jälkeen odotteli saavissaan hyvän aikaa, ennenkuin löysin sen allasta täyttäessä. Omituista kyllä, se oli elossa ja melko hyvässä kunnossa.
Nyt se pahuksen luikero saa luvan asua omassa yksiössään kunnes saan sen myytyä.
Altaiden tyhjentäminen, muuttaminen ja täyttäminen oli kyllä aikamoinen urakka, mutta ne näyttävät jo yllättävän hyvin toipuneilta, kasvit kasvavat ja kalat näyttävät viihtyvän. Paratiisikalakoiras kehittelee altaan kulmaan pesää ja edellinen poikue kasvaa kohisten villimillisten altaassa.

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mutta onneksi ne ovat ainoat menetykset, ja sain haettua täältä Reporangasta parvenlisäystä.
Kärsänuoliaista ei löytynyt mistään, vaikka olin seulovinani läpi koko altaan (317 l) hiekat. Se siis matkusti hiekkasaavissa, ilman vettä, kolmisen tuntia pakettiauton takaosassa ja vielä senkin jälkeen odotteli saavissaan hyvän aikaa, ennenkuin löysin sen allasta täyttäessä. Omituista kyllä, se oli elossa ja melko hyvässä kunnossa.

Altaiden tyhjentäminen, muuttaminen ja täyttäminen oli kyllä aikamoinen urakka, mutta ne näyttävät jo yllättävän hyvin toipuneilta, kasvit kasvavat ja kalat näyttävät viihtyvän. Paratiisikalakoiras kehittelee altaan kulmaan pesää ja edellinen poikue kasvaa kohisten villimillisten altaassa.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Eilen tuli sitten kierrettyä kaloja haalimassa, nyt on 760 litrainenkin siis saanut asukkaansa, päivitin myös kotisivuja, mutta vielä pitäisi käydä nuo kala- ja kasvilistat läpi, osa ei pidä paikkaansa.. Mut nyt vähäksi aikaa istuu olkkariin tuijottelee kaloja 

Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
-
- Junior Member
En nyt edes oikeen ittekkään tiedä mitä... kaikki on vaan menny niinku EI olisi pitänyt . Haaveissa oli uusi isompi allas, mutta ei sittenkään oma allas myynnis ja en nyt sitten tidäkkään mitä tehdä, kun en ole isompaa allasta löytänyt. Ja sitten tuo mun 180:n altaan xxxxx pilkkutauti ja sit viimestään tyhjään viimesen kerran altaasta vettä jos se pilkkutauti tohon 500l:seen ISKEE.
. Et tämmöstä.

Altaassa kaikki hyvin...
Isoin allas (päälle 700 L) on tyhjennetty ja eteisessä odottamassa. Kultakalat ja muut ystävät lähtivät jo perjantai iltana uuteen kotiin, jonne allas seuraa huomenna.
Veden kantoa, veden kantoa, soran kantoa, veden kantoa.
Pieni allas 85 L voi taasen mainiosti. Eilen sinne muutti pieni partamonni. Olisin ottanut lisää Platyja, mutta reporankaan oli iskenyt platyille jonkin sortin tauti. En sitten uskaltanut ottaa. Osa oli aktiivisia, mutta taas osa makaili pohjassa todella apaattisina. Tutkimukset alkoivat siellä heti.
Huomasin eilen illalla, että veden pintaan on ilmestynyt todella outoa vaahtoa, mutta pH ja KH ja C02 ja C03 ovat kunnossa. Lisäsin eilen itsetehdyn kookospähkinä luolan, voihan se vaahto siitäkin johtua?
Mitenkäs se menikään... Kun altaassa on kaikki hyvin, kaikki on hyvin ?
Veden kantoa, veden kantoa, soran kantoa, veden kantoa.
Pieni allas 85 L voi taasen mainiosti. Eilen sinne muutti pieni partamonni. Olisin ottanut lisää Platyja, mutta reporankaan oli iskenyt platyille jonkin sortin tauti. En sitten uskaltanut ottaa. Osa oli aktiivisia, mutta taas osa makaili pohjassa todella apaattisina. Tutkimukset alkoivat siellä heti.
Huomasin eilen illalla, että veden pintaan on ilmestynyt todella outoa vaahtoa, mutta pH ja KH ja C02 ja C03 ovat kunnossa. Lisäsin eilen itsetehdyn kookospähkinä luolan, voihan se vaahto siitäkin johtua?
Mitenkäs se menikään... Kun altaassa on kaikki hyvin, kaikki on hyvin ?

eehy.tripod.com/kultakala_laseilla.jpg
Tein akvalle oikein suursiivouksen tänään. Alunperin oli tarkoitus vaihtaa vain kolmasosa vesistä, mutta vesi olikin yllättävän likaista ja vihreää, niin päätinkin vaihtaa puolet. Hankasin jättivesitähdikeistä piilevää ja jotain muuta levää (tupsulevää?) pois. Koitin ravistella ärviöistä moskaa pois joka oli niihin tarttunut, eiköhän ärviät sitten irronneet pohjasta. Katkoin myös yhden liian pitkäksi kasvaneen jättivesitähdikin lyhemmäksi ja pukkasin latvapistokkaan hiekkaan. Hassua. Aluksi minulla oli kaksi "kimppua" pieniä jättivesitähdikkejä. Nyt minulla on 14 oksaa jotka muodostavat kolme älytöntä pitkänä rehottavaa puskaa. No, mukavahan se on kun kasvit menestyy..
Puhdistin kansilasit ja etulasin (tai ainakin yritin), pesin suodattimen.. Hoksasin että suodattimen sisällä oleva "ropelli" ei pyöri kunnolla vaan välillä tökkää johonkin. Puhdistin suodattimen parhaani mukaan, mutta silti se tökkäilee. Mitähän tuolle voisi tehdä. No ainakin selvisi nyt syy suodattimen huonolle toimivuudelle
Minulla on ollut vähän ongelmia saada pohjaimuri imemään. Perjantaina lääkelaskennan tunnilla sainkin ihmeellisen idean. (nii-in, laskuja pitäisi laskea mutta ihan muut asiat pongahtelee päähän
) Kun pohjaimurin letkun päästä imaisee, sehän lähtee imemään. Mitä jos sinne letkun päähän laittaisi jonkun (lääke)ruiskun ja vetäisi siitä, eikös se saisi aikaan samantapaisen imaisun?
Saisinkohan koululta jonkun vanhan lääkeruiskun, niin voisin kokeilla tuota

Minulla on ollut vähän ongelmia saada pohjaimuri imemään. Perjantaina lääkelaskennan tunnilla sainkin ihmeellisen idean. (nii-in, laskuja pitäisi laskea mutta ihan muut asiat pongahtelee päähän

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kyllä näin on. Esimerkiksi jotkin laboratorioiden lämpövesihauteet tyhjennetään usein juuri noin, sillä ei ole kovin mielekästä alkaa imeskelemään mitään likaisia letkuja labrassa ja usein niissä hauteissakin lilluu ja kasvaa vaikka mitäCocktail kirjoitti:Mitä jos sinne letkun päähän laittaisi jonkun (lääke)ruiskun ja vetäisi siitä, eikös se saisi aikaan samantapaisen imaisun?

Tai vaihtoehtoisesti voit täyttää letkun hanavedellä ja sitten laittaa sen toisen pään altaaseen. Tai jos letkussasi on kiinni muovinen lappo, voit koukata sillä sen letkun täyteen (yleensä vähempikin riittää) vettä myös altaasta.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
tuota olen kyllä yrittänyt, mutta ei se vaan onnistu. "Lappo-osa" on melkoisen pitkä ja se on vaikea saada mahdutettua akvaarion veden alle kokonaan, letku myöskin on aivan liian pitkä. (Ostin aika vasta tuon, joten en viitsisi uuttakaan alkaa taas ostamaan. Tietenkin voisin kokeilla pelkän letkun avulla, mutta tuntuu ettei sellaisella kapealla letkulla saisi imettyä moskaa akvaariosta niin hyvin.) Olen myös koittanut kaataa hanasta vettä niin, että lappo letkuineen täyttyy vedellä, mutta ei sekään onnistu. Ehkä se on vain kokemuksen puutetta. Jokatapauksessa joudun kuluttamaan kauheasti aikaa ja voimia ja hermoja siihen, kun yritän epätoivoisesti ravistella lapposysteemiä akvaariossa, että saisin sen imemään. Akvaarion asukkaatkin tykkäävät kovasti kun hämmennän siellä...memma kirjoitti:Tai vaihtoehtoisesti voit täyttää letkun hanavedellä ja sitten laittaa sen toisen pään altaaseen. Tai jos letkussasi on kiinni muovinen lappo, voit koukata sillä sen letkun täyteen (yleensä vähempikin riittää) vettä myös altaasta.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Uuden altaan odotus saa risteilemään päässä monia ajatuksia... Päädyin jalustan suhteen lecaharkkoihin ja nyt mietityttää että miten piilotan nuo ulkosuodattimet
Löytyykö hyviä neuvoja?
Kalasto ja kasvit mietityttää myös... Litroja tulee siis 720.

Kalasto ja kasvit mietityttää myös... Litroja tulee siis 720.
- Aina lennä varjoissa kultasiipi
Niin paljon voimaa on rahalla
Sitä kylvää valoissa viekkaat miehet, jotka vastaavat hyvään pahalla -
Jussi Hakulinen
Niin paljon voimaa on rahalla
Sitä kylvää valoissa viekkaat miehet, jotka vastaavat hyvään pahalla -
Jussi Hakulinen