Reikiä lehdissä?
Valvoja: Moderaattorit
-
tantrum
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Reikiä lehdissä?
Tervehdys.
Isojen miekkakasvien vanhat lehdet ovat alkaneet reikiintymään jostain syystä, kasvit kyllä työntävät hyvää vauhtia uusia lehtiä mutta isot täysi kokoiset menevät ensiksi läikikkääksi ja sitten vaaleat läikät muuttuvat reijiksi. mistäköhän mahtaisi johtua ?
Ohessa vähän dataa altaasta:
- 300 litraa ( 50cm syvä )
- 29 c
- ph 6,7
- kh 3
- 4x39w T5 loisteputki + 2x20w kasvilamppu
- Pohjalla Tetran complete substrate ( alle 1 vuoden vanha ) + Duplan pillereitä
- Seachemin nestemäistä kasviravinnetta viikottain plus rautaa nesteenä.
- Hiilidioksidia 2 kuplaa sekunnissa aktiivi levittimellä.
Isojen miekkakasvien vanhat lehdet ovat alkaneet reikiintymään jostain syystä, kasvit kyllä työntävät hyvää vauhtia uusia lehtiä mutta isot täysi kokoiset menevät ensiksi läikikkääksi ja sitten vaaleat läikät muuttuvat reijiksi. mistäköhän mahtaisi johtua ?
Ohessa vähän dataa altaasta:
- 300 litraa ( 50cm syvä )
- 29 c
- ph 6,7
- kh 3
- 4x39w T5 loisteputki + 2x20w kasvilamppu
- Pohjalla Tetran complete substrate ( alle 1 vuoden vanha ) + Duplan pillereitä
- Seachemin nestemäistä kasviravinnetta viikottain plus rautaa nesteenä.
- Hiilidioksidia 2 kuplaa sekunnissa aktiivi levittimellä.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
-
Hermen
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Vastaava aihe
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=103680
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
tantrum
- Junior Member

Lukaisin kyllä aiheen, mutta olosuhteet kyllä ihan toisenlaiset. Vettäkin vaihdan 1/3 osan 2 kertaa viikossa.Vastaava aihe
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Onko sinulla partiksia siellä (tai muita kasveihin tykästyneitä kaloja?)?
Itse olen huomannut, että surutta vain kun miekasta irrottelee lehtiä, niin sitä innokkaammin kasvaa. Eli joka viikko irrottelen vanhimpia lehtiä (syynä usein tummuminen = levä?) ja kasvi pukkaa innolla uutta ja isommat lehdet kasvattavat kokoaan yhtä vinhaa vauhtia.
Itse olen huomannut, että surutta vain kun miekasta irrottelee lehtiä, niin sitä innokkaammin kasvaa. Eli joka viikko irrottelen vanhimpia lehtiä (syynä usein tummuminen = levä?) ja kasvi pukkaa innolla uutta ja isommat lehdet kasvattavat kokoaan yhtä vinhaa vauhtia.
-
tantrum
- Junior Member

Altaassa ei ole kuin 2 katinkultaa ja 1 sinievä pleko monni rintamalla, muut kalat kiekkoja ja kääpiö ahvenia.Onko sinulla partiksia siellä (tai muita kasveihin tykästyneitä kaloja?)?
Tuosta tulikin mieleen, nimittäin kasvien karsiminen. Mua pelottaa aina karsia kasveja, jos ne vaikkapa vahingoittuisivat siitä yms... Esim. miekkakasvin lehden kun irroittaa niin katkaisetko lehden varren melkein juuresta vai miten? Kerro ihmeessä, nimittäin mun kasvi olisi pientä karsimista vailla mutta en uskalla tehdä mitään vahingon pelossaf_isu kirjoitti:Itse olen huomannut, että surutta vain kun miekasta irrottelee lehtiä, niin sitä innokkaammin kasvaa.
höpö höpö, kaikkee ne akvaariot meidän päänmenoksi teettää 
-
Malys
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Nappaisee vain siitä läheltä irti, mistä kasvi kasvaa. Yhtään kasvia en ole saanut tapettua koko harrastuksen aikana sillä, että olen karsinut kovilla otteilla. Miekkakasvitkin välillä saaneet pitää muutaman hassun lehden, kun partis syöneet muut karmeaan kuntoon ja oon heittänyt huonot lehdet mäkeen. Aina on jatkanut kasvuaan. Tai jokin toinen kasvi on lähtenyt kasvuun sentin mittaisesta varrenpätkästä. Rohkeutta vaan, ei ne niin helposti kuole.
-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
Juu, tosiaan esimerkiksi miekkakasvit vain nauttivat karsimisesta. Joskus tuon jättiläismiekkani karsin ihan kovalla kädellä ( jäi joku 3-5lehteä jäljelle) ja eipä tuo ollut moksiskaan. Ei mennyt kuin hetki niin taas sai olla karsimassa 
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
-
tantrum
- Junior Member

Mikäköhän ravinne mahtaisi olla kyseessä kun suurin osa testattu ja arvot ok.Kellastuminen kuitenkin viittaisi johonkin ravinteen puutokseen.
CO2 18
Rauta 0,5
Fosfaatti 0,4
Nitraatti 15