Reikiä lehdissä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tantrum
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Reikiä lehdissä?

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Tervehdys.

Isojen miekkakasvien vanhat lehdet ovat alkaneet reikiintymään jostain syystä, kasvit kyllä työntävät hyvää vauhtia uusia lehtiä mutta isot täysi kokoiset menevät ensiksi läikikkääksi ja sitten vaaleat läikät muuttuvat reijiksi. mistäköhän mahtaisi johtua ?

Ohessa vähän dataa altaasta:

- 300 litraa ( 50cm syvä )
- 29 c
- ph 6,7
- kh 3
- 4x39w T5 loisteputki + 2x20w kasvilamppu
- Pohjalla Tetran complete substrate ( alle 1 vuoden vanha ) + Duplan pillereitä
- Seachemin nestemäistä kasviravinnetta viikottain plus rautaa nesteenä.
- Hiilidioksidia 2 kuplaa sekunnissa aktiivi levittimellä.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
tantrum
Junior Member
Junior Member

Lukaisin kyllä aiheen, mutta olosuhteet kyllä ihan toisenlaiset. Vettäkin vaihdan 1/3 osan 2 kertaa viikossa.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Onko sinulla partiksia siellä (tai muita kasveihin tykästyneitä kaloja?)?

Itse olen huomannut, että surutta vain kun miekasta irrottelee lehtiä, niin sitä innokkaammin kasvaa. Eli joka viikko irrottelen vanhimpia lehtiä (syynä usein tummuminen = levä?) ja kasvi pukkaa innolla uutta ja isommat lehdet kasvattavat kokoaan yhtä vinhaa vauhtia.
tantrum
Junior Member
Junior Member

Onko sinulla partiksia siellä (tai muita kasveihin tykästyneitä kaloja?)?
Altaassa ei ole kuin 2 katinkultaa ja 1 sinievä pleko monni rintamalla, muut kalat kiekkoja ja kääpiö ahvenia.
löppis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja löppis »

f_isu kirjoitti:Itse olen huomannut, että surutta vain kun miekasta irrottelee lehtiä, niin sitä innokkaammin kasvaa.
Tuosta tulikin mieleen, nimittäin kasvien karsiminen. Mua pelottaa aina karsia kasveja, jos ne vaikkapa vahingoittuisivat siitä yms... Esim. miekkakasvin lehden kun irroittaa niin katkaisetko lehden varren melkein juuresta vai miten? Kerro ihmeessä, nimittäin mun kasvi olisi pientä karsimista vailla mutta en uskalla tehdä mitään vahingon pelossa :roll:
höpö höpö, kaikkee ne akvaariot meidän päänmenoksi teettää :D
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Nappaisee vain siitä läheltä irti, mistä kasvi kasvaa. Yhtään kasvia en ole saanut tapettua koko harrastuksen aikana sillä, että olen karsinut kovilla otteilla. Miekkakasvitkin välillä saaneet pitää muutaman hassun lehden, kun partis syöneet muut karmeaan kuntoon ja oon heittänyt huonot lehdet mäkeen. Aina on jatkanut kasvuaan. Tai jokin toinen kasvi on lähtenyt kasvuun sentin mittaisesta varrenpätkästä. Rohkeutta vaan, ei ne niin helposti kuole.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Juu, tosiaan esimerkiksi miekkakasvit vain nauttivat karsimisesta. Joskus tuon jättiläismiekkani karsin ihan kovalla kädellä ( jäi joku 3-5lehteä jäljelle) ja eipä tuo ollut moksiskaan. Ei mennyt kuin hetki niin taas sai olla karsimassa ;)
Kuvia
317L kalakippo.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Sinievä saattaa hyvinkin nakerrella juuri miekkakasvien vanhoja lehtiä. Kellastuminen kuitenkin viittaisi johonkin ravinteen puutokseen.
tantrum
Junior Member
Junior Member

Kellastuminen kuitenkin viittaisi johonkin ravinteen puutokseen.
Mikäköhän ravinne mahtaisi olla kyseessä kun suurin osa testattu ja arvot ok.

CO2 18
Rauta 0,5
Fosfaatti 0,4
Nitraatti 15
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”