Haaveilua

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

löppis
Starting Member
Starting Member

Haaveilua

Viesti Kirjoittaja löppis »

Haaveilen isosta avonaisesta akvaariosta.. Mietin usein, että millä ihmeen rahalla sellaisen hankkisi, ei uskalla luottokorttia vingutella, hehehe. Miten te olette rahoittaneet akvaarionne? Oletteko säästäneet monta kuukautta syömällä kaurapuuroa vai voittaneet lotossa tarvitsemanne määrän (ja ehkä vähän enemmänkin ;))
Näen mitä upeimpia akvaarioita täällä ja tutuilla! Minäkin haluan sellaisen, tällä hetkellä on käynnissä sellainen pikkunen 70 l josta tulee jonain päivänä poikas- tai karanteeniakvaario, eli sinä päivänä kun hankin sen unelmieni täyttymyksen...
höpö höpö, kaikkee ne akvaariot meidän päänmenoksi teettää :D
piupau
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja piupau »

Minä olen yksinkertaisesti vain ostanut, ja sitten kuukausi kaksi ollaan kituutettu vähemmällä.. Hyvin on kuitenkin pärjätty:) Tulee sitä näköjään paljon pienemmälläkin toimeen.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kun ostaa käytetyn, niin säästää rahaa, itsellä oli "pakko" kun halvalla sain ja en osaa säästää eli "sitten muutaman kuukauden päästä". Täällä pohjoisessa onnekseni on harvemmin "löytöjä", niin ei tule joka kuukausi "päivitettyä" allasta, ne kun on aina kuitenkin liian pieni.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kun havittelee allasta johon ei ole tarpeistoa (ts. "otetaan tuosta altaasta tuo ja tuosta tuo osa ja ostetaan vain allas ja jalusta"), niin olen ostellut tarpeistoa käytettynä hiljalleen kun sitä on tullut vastaan. Sitten kun on ulkosuodattimet, valaisimet ja muu pakollinen tilpehööri niin kyttäillään sitä allasta+jalustaa. Tai jos on koko paketti osunut esim. silikonien vaihtotarpeen takia halvalla vastaan niin olen iskenyt kiinni. Yleensä tyynyliinassa on joku pieni roponen "hätätilanteita" varten :mrgreen: ja sitten maksan itselleni takaisin säästötilille.

Joskus tosin menee niin päin, että eteen osuu allas, jota on pakko saada ja siihen sitten viritellään mahdollisimman halvat mattopumppuratkaisut ja kaivetaan nurkasta viimeinen pölyttynyt monimetalli sen ylle. Sanomattakin selvä, että akvaarioroina vie melkein enemmän tilaa meillä kuin vaatteet :roll: :mrgreen: Silloin "taskun pohjalta" löytyy millä viritellä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
löppis
Starting Member
Starting Member

Niin, olen miettinyt sellaista paketti-akvaarion hankintaa mutta ne maksaa oikeesti HUNAJAA! Periaatteessa ne tulisi halvemmaksi (öhöm) mutta sellaista käsirahaa on mahdotonta saada kerättyä..
Toisaalta, käytetyn akvaarion hankinta on tietenkin melkein paras vaihtoehto, mutta en uskalla luottaa siihen ettei ne vuoda. Hiljaa hyvä tulee, kannattaisi munkin varmaan hankkia kaikki tarvittava pikkuhiljaa.. Voittaisimpa lotossa!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Uuteen altaaseen (toimitus ensi viikolla, pelkkä 200 l lasiloota ilman muita tilpehöörejä) olen säästänyt tammikuusta muutama kymppi kerrallaan. Tulot kun ovat alle 10 000 € per vuosi niin kauhean isoa rahaa ei ole sukan varteen laittaa per kuukausi. Tuon kolmesatasen pääaltaan ostin ekasta "oikeasta" työpaikasta saadulla rahalla, koko kesäkuun tili eli 700 € siihen meni. Helppoahan se oli kituuttaa loppu kk kun vanhemmilla asui [:I] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
L-27
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Meikäläinen ostaa täräyttää altaan joulukuussa ku tulee veronpalautukset.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse käytän kanssa tuota taktiikkaa, eli ostan pikkuhiljaa aina, kun halvalla löytää vaikka ei juuri silloin tarvitsikaan. Muutenkin ostan aina kokonaisuuteen palan kerrallaan. Esim. ensi viikolla saapuvaan 1400l altaaseen on kituutettu rahoja jo pidemmän aikaa. Allasta ennen olen ostanut valaisimet ja materiaalit sispuolisen taustan tekemiseen, sekä hiekat.

Allas saa jäädä nököttämään hetkeksi autotalliin, kunnes saan taas kerättyä rahaa sen jalustalle ja styrokseille, pvc putkistoille ja ala-altaan välilaseille. Pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

Niin ja se piti vielä sanoa, että pyrin tekemään itse mahdollisimman paljon niin kauan kun se on edullisempaa tai muuten vaan kannattavampaa.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
löppis
Starting Member
Starting Member

Mulla on kans niukat tulot joten nipistän tästä lähtien joka kuukaus niin eiköhän sitten jossain vaiheessa ole rahat kasassa. Olen myös ajatellut akvaarion teetättämistä. Paljonkohan sellainenkin huvi mahtaa maksaa? Tykkään kans tehä kaikkea käsillä ja ajatuksena olisi tehdä itse kolmiulotteinen tausta jne. Ihanaa suunnitella kaikkee! Olen vaan niin hätäinen, kaikki pitäis saada heti. Nyt olisi otollinen hetki opetella kärsivällisyyttä, meinaa tuo pikku-projektinikin on vasta kypsymässä ;)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

löppis kirjoitti:Olen myös ajatellut akvaarion teetättämistä. Paljonkohan sellainenkin huvi mahtaa maksaa?
€ / l periaatteella taitaa mennä, ainakin jos pelkkää allasta ostaa. Oma 200 l omilla toivemitoilla maksoi 200 €, 317 l perus-pakettina taas sen 700 €. Kai siitä uskaltaa karkean kaavan päätellä :mrgreen: .
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Adrianna kirjoitti:
löppis kirjoitti:Olen myös ajatellut akvaarion teetättämistä. Paljonkohan sellainenkin huvi mahtaa maksaa?
€ / l periaatteella taitaa mennä, ainakin jos pelkkää allasta ostaa. Oma 200 l omilla toivemitoilla maksoi 200 €, 317 l perus-pakettina taas sen 700 €. Kai siitä uskaltaa karkean kaavan päätellä :mrgreen: .
Riippuu varmasti paikasta tuo hinta (samoin kuin altaan koosta-> mitä isompi sitä ns. edukkaammaksi käy litrahinta), mutta ainakaan Porin akvaariokeskuksen Jussilla ei noin kallista ole. 120x50x60cm mitoilla varustetusta altaasta, olisi halunnut muistaakseni 200€. 120x50x40cm altaasta 150€.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

crisse_83 kirjoitti:Porin akvaariokeskuksen Jussilla [klip] 120x50x40cm altaasta 150€.
Rahdilla lähimpään Matkahuoltoon vai noutaen?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Töitä tekemällähän sitä rahaa saa, valitettavasti aina ei tarpeeksi.
Asunnon oston yhteydessä otettiin pikkasen myös remppalainaa jolla saatiin tuo tonninen meille ostettua, remontointitarpeiden lisäksi.

Periaatteessa sama raha olis menny jollekulle remonttireiskalle palkaksi, mutta tehtiin kaikki itse, joten säästöhän tuo oli.. :mrgreen:
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Minä olen ostanut kaikki altaat käytettyinä, ainoa uutena tullut on tuo mikä on seurannut minua lapsuudenkodista asti. Kun pitää silmänsä auki, tekee tosi hyviä löytöjä, esim. yhden 100-litraisen sain jalustoineen ja tekniikoineen muistaakseni 40 eurolla. Hyväkuntoista tekniikkaakin on löytynyt käytettynä kiitettävästi, ihan ylimääräisiksi asti. Välillä on käynyt mielessä että myisi noita ylimääräisiä suodattimia ja muita vermeitä pois, mutta toisaalta, onpa sitten varalla jos vaikka joku laite yllättäen leviää, tai innostuu laittamaan uutta allasta (kun niitäkin löytyy ylimääräisinä...).

Onhan tähän harrastukseen saanut rahaa ihan kivasti uppoamaan, paras kun ei ala yhteissummia edes miettimään. Mutta toisaalta, kyllähän sille rahalle vastinettakin saa ja pitkäksi aikaa. Opiskelijan tuloilla ei sitä ylimääräistä hurjasti tietenkään ole, joten minun osaltani ne kalleimmat kalat ja hienot akvaariokokonaisuudet jäävät vielä kauppaan, mutta nyt on hyvä aika haaveilla siitä kaikesta, mitä voi hankkia sitten joskus jos saa kohtuupalkkaisen työn. :)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Adrianna kirjoitti:
crisse_83 kirjoitti:Porin akvaariokeskuksen Jussilla [klip] 120x50x40cm altaasta 150€.
Rahdilla lähimpään Matkahuoltoon vai noutaen?
Tuohon hintaan mulle lupasi ennen joulua kun tiedustelin allasta meidän 250litraisen alettua vuotamaan, itse oltaisiin varmaan haettu kun ei tuota matkaa juuri Poriin ole, mutta kohtuu useastihan jussi toimittelee noita ihan itse perillekin asti.
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Minä odottelin että opiskeluissa tuli hiljaisempi jakso ja menin siksi aikaa töihin. Ei tarvinnut nostaa lainaa kolmeen kuukauteen ja palkalla sai ostettua tuon 300-litraisen. Opiskelija-elämässä on se hyvä puoli että oppii elämään niin halvalla että 50€ lisää ja tuntee itsensä kroisokseksi. 1000€ lisää ja sitä hankkii jo vaikka millaisen akvan.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
löppis
Starting Member
Starting Member

NO niin, taitaa tuo unelma-akvaarion hankinta olla sittenkin aika ajankohtaista :)
Sain uuden työpaikan ja menetin kesälomat.. mutta raha pamahtaa kohta tilille! Voi jeesus, millaisen pöntön sillä nyt sitten hankkis? Vaikka se 300 litranen olisi aivan ihana mutta ei meillä ole tilaa sellaiselle, joten ajattelin sitä metri 20cm pituista 240 litran vetoista :)
Se mahtuu hyvin ja sellaisessa useimmat kalatkin viihtyvät.. nyt alkaa kuumeinen suunnittelu! :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Löppis, teetätät sen akvaarion omien mittojen mukaan... Jos 120 on maksimipituus, mutta syvyys ja korkeus antaa myöden niin esim. 120x60x60cm mitoilla varustettu allas olisi jo 432litrainen :D .
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Töitä tehtii täälläkin et saatiin uus allas hankittua 8-)
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
löppis
Starting Member
Starting Member

Heheh, älä yllytä hullua, rupee houkuttelemaan tuollainen! :D Mun sormet syyhyää.... Sellanen iso allas olisi kyllä todella ihana, nimittäin se metri 20 on maksimipituus.
Totta puhuen en meinaa pysyä housuissani! Kiitos vinkistä ;)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Löppis, kyllä se vaan pakko on yllyttää, itteä syyhyttäisi niin pirusti vaihtaa tuohon eilen terraarioksi hankittuun 160x50x80 mitoilla olevaan altaaseen silikonit ja laittaa se tuonne makkariin 250litraisen tilalle ja hommata lippulehtikaloja... Ukko vaan laittaa hanttiin ja pahasti :| .

Ei se loppujen lopuksi mitään hirvittävästi kalliimmaksi tule tuollainen iso allas omilla mitoilla ja loppujen lopuksi, aina se alkaa jossain vaiheessa käydä liian pieneksi.

Nimim. 720litraa suurin oma purkki ja se näyttää kääpiöltä... 8O
löppis
Starting Member
Starting Member

Musta jotenkin tuntuu, että kaikki altaat ovat liian pieniä. Sitä ensin ajattelee, että voi vide, 200 litraa! Menee jonkin aikaa niin jo se vaihtuu siihen "pakko-saada-se" 500 litraseen, ja sitten 600 litraseen,700.... :D

Voi voi, mutta on tää ihanaa suunnitella, pitää mennä ottamaan selvää hinnoista :)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Toi on niin tuttua [;)] . Ekaksi 54litraa, siihen sitten lisäksi 450litrainen, pari viikkoa niin ovesta tulivat sisään 80 ja 180litraiset. Pari kuukautta lisää niin kämpästä löytyi myö 20, 120 ja 250 litraiset... Jälleen hiukan aikaa lisää niin huusholliin muutti myös kaksi mittatilattua 27litraista.
No nyt löytyy 720, 250, 140, 54 ja 20litraiset, mutta oikeesti syyhyttäis kyllä tuo uusin hankinta kunnostaa akvaariokäyttöön, mahtaiskohan Janne huomata mitään jos vaivihkaa itse suorittaisin operaation makkarin altaan isonnus... :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

crisse_83 kirjoitti:Toi on niin tuttua [;)]
Hiukan hävettää sanoa, mutta kun tuohon tonniseen ja sen hoitoon on nyt perehtynyt ja tottunutkin, niin täytyy sanoa että hilkun naftilta se alkaa vaikuttaa.
Mutta onneksi taloon ei taida isompaa enää sopia. :mrgreen:
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Arvaas vaan millainen "masis" iski omia altaita kohtaan kun sen Tampereen reissun jälkeen kotiin pääsin... Oikeesti ne näytti niin kääpiöiltä ja alkoi suorastaan vi***taa asua kerrostalossa!
Oli siinnä matkallakin tosin maria kärsimässä kun suunnittelin miten vois nykyisessä asunnossa muuttaa järjestystä jotta sais sinne isomman lasilootan... :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”