![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Edit: Poistettu välimerkkifloodaus.
-Ylläpito
Valvoja: Moderaattorit
Meillä rautakaupasta ostettua hiekkaa raekooltaan 0,5-1,2mm. Itselläni on kierteisiä pohjalla, mutta itse pöyhimälläkin kuulema saa hiekan pidettyä hyvänä (=ei mene tukkoon) <- joku keppi voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, ettei käsin kopeloi liian kovakouraisesti ja saa kasveja lentoon?!Hinanaa kirjoitti:enemmän minua tosin kiinnostaisi muiden kokemukset hiekasta, sen raekoosta, yms kuin vedestä varsinaisesti. Nyt on asia vesiselvä, palaillaanhan hiekka-asioissa
Viisi harlekiininuoliaista (Botia kubotai) ja 8 kääpiönuoliaista (Yasuhikotakia sidthimunki ) eivät ole onnistuneet hävittämään kierteisten populaatiota hiekkapohjaisesta 100x50x50 altaasta. Yhtäkään elävää kierteistä siellä ei näy, mutta hiekan pinnalle ilmaantuu aina muutamia tyhjiä kuoria. Hiekka on ollut altaassa kolmisen vuotta. Sitä olen pöyhässyt jotain kymmenisen kertaa tänä aikana koska hiekka tuppaa ajan saatossa pakkautumaan tiiviiksi ja kasvien juuret eivät siinä tykkää kasvaa. Pohjaa nyt kannattaa muutenkin välillä vähän pöyhäistä vaikka kierteisiä olisikin ihan kunnollinen määrä. Kierteiset eivät kuitenkaan sukella hiekkaan senttiä tai korkeintaan kahta syvemmälle.Adrianna kirjoitti: Minulla tulee 125x40x40 allas jossakin vaiheessa tässä alkukesästä ja pohjalle ajattelin kuutta Botia striataa. Uskaltaako hiekkaa laittaa kunnon määrän (5+ cm) vai hävittävätkö raitapaidat kierteiset ja tekevät ekokatastrofin?
Laske: pituus x syvyys x hiekan määrä (esim. 80cm x 40cm x 5 cm = 16 000, eli 16 kg)Hob- kirjoitti: Kuinka paljon minun pitää suurinpiirtein ostaa puhallushiekkaan, että sitä olisi tarpeeksi ?
Tuolla kaavalla saa laskettua tilavuuden. Tilavuus täytyy kertoa vielä tiheydellä, jotta määrä saadaan kiloissa.. Esimerkissä siis 16l * 1,5kg/l = 24kgeliinaa_ kirjoitti:Laske: pituus x syvyys x hiekan määrä (esim. 80cm x 40cm x 5 cm = 16 000, eli 16 kg)Hob- kirjoitti: Kuinka paljon minun pitää suurinpiirtein ostaa puhallushiekkaan, että sitä olisi tarpeeksi ?
Noin minulle neuvottiin. Voi ei. Olen nyt ilmeisesti laskenut väärin.jussit kirjoitti:Tuolla kaavalla saa laskettua tilavuuden. Tilavuus täytyy kertoa vielä tiheydellä, jotta määrä saadaan kiloissa.. Esimerkissä siis 16l * 1,5kg/l = 24kgeliinaa_ kirjoitti:Laske: pituus x syvyys x hiekan määrä (esim. 80cm x 40cm x 5 cm = 16 000, eli 16 kg)Hob- kirjoitti: Kuinka paljon minun pitää suurinpiirtein ostaa puhallushiekkaan, että sitä olisi tarpeeksi ?
Kylläpä jussit on malttanut vastata kiltisti.jussit kirjoitti:Tuolla kaavalla saa laskettua tilavuuden. Tilavuus täytyy kertoa vielä tiheydellä, jotta määrä saadaan kiloissa.. Esimerkissä siis 16l * 1,5kg/l = 24kg