"Ihanaa" uusi pohjamateriaalikeskustelu!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Hinanaa
Junior Member
Junior Member

"Ihanaa" uusi pohjamateriaalikeskustelu!

Viesti Kirjoittaja Hinanaa »

Elikäs, nyt hiekkapuhallushiekan hyviä puolia/kokemuksia? Kertokaa myös tärkeimmät hoito-ohjeet? Kuinka paksulti? Risujakin saa toki laittaa! Olen yrittänyt lukea aiempia keskusteluja, mutta haluan kuulla enemmän positiivista palautetta. Ei mielellään mitään eipäs-juupas-keskustelua vaan ihan jokaisen omat kokemukset. [;)] Haluan laittaa uuteen 317 litraiseeni hiekkapohjan. Akvassani tulee olemaan kaksi Harlekiininuoliaista joten kierteisiä tuskin voi laittaa :? Miten pitää pohja kunnossa? Pohjalla tulee olemaan muös 7 monnista ja 5 plekoa. :roll:

Edit: Poistettu välimerkkifloodaus.

-Ylläpito
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Omissa altaissa pohjan paksuus n. 5cm. Ongelmia ei ole ilmennyt, ei pohjantukkeutumista, eikä muutamakaan. Helpompi siivota, koska liete ei pääse pohjan sisälle, niinkuin sora pohjassa. Eli mielestäni hiekka on kelpo pohja-aines. Joskus olen huomannut pohjan tiivistyessä, että kasvien kasvu heikkenee, liekö syynä juurien huono hapensaanti. :roll:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Meillä kahdessa altaassa hiekkapuhallushiekka, yhdessä akvaarioliikkeen hieno hiekka, yhdessä hiekkakuopalta peräisin olevaa hiekkaa ja viimeisessä harjusoraa. Olen ollut tyytyväinen näihin kaikkiin, joskin tuo hyvin hieno akvaarioliikkeen hiekka tuntuu vaativan aikamoisen kotiloarmeijan kunnossa pysyäkseen, ja harjusoraa taas joutuu imuroimaan jatkuvasti ettei se tukkeudu.

Omassa 317-litraisessani pohjaa möyrii viisi harlekiininuoliaista (viihtyvät muuten ehdottomasti paremmin porukassa) eikä kierteisiä tosiaan ole. :roll: Epäilen myös juovaokamonnia kotilokannan harvennuksesta. Niinpä tämän altaan puhallushiekkapohjan hoidan käsin pöyhimällä aina silloin tällöin. Hyvässä kunnossa se on pysynyt. Kasvitkin viihtyvät hiekalla mainiosti, tosin vallisneriat tuntuvat kasvavan paremmin sorapohjalla.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Hinanaa
Junior Member
Junior Member

Miten paljon noissa isommissa altaissa vaihdetaan vettä kerralla, jos ajattelee, että kerran viikossa vaihtaisi. Jos kolmasosankin vaihtaa niin se on jo kuitenkin 100 litraa 8O ... Jos kerran viikossa imuroi lietteen ja samalla pöyhii pohjan kevyesti läpi niin onko se sopiva tahti. Haluan tietää kaiken jo tässä vaiheessa enkä vasta sitten kun on jo "maito maassa" :roll: . Voi olla, että noita harlekiineja voisin altaan asettuessa lisätä parilla, kun ovat niin suloisia koijareita ja nyt kun on vihdosta viimein kunnolla tilaa temmeltää 8-) . Ostin juuri Ilkalta kaksi isoseepraplekoa joiden vuoksi halusinkin heti isomman akvaarion. Poikasina ovat vielä melko vaatimattomia tilan suhteen. 150 litraa riittäisi ohjeiden mukaan, mutta ennemmin samantien kunnon purkki! Kai vieläkin suurempi olisi aina parempi, mutta tämän paketin sain sopivalla hintaa tarvikkeineen ja se ei ollut kuin 3 vuotta vanha. Laitan molemmat pienemmät akvaariot pois ja karsin kalastoa, annan pois. Mukana tulee tosiaankin pari kalaa joten ratkaisuja joutuu tekemään.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Keskivertosuomalainen kuluttaa 155 litraa vettä päivässä, joten eipä se sadan litran vaihtaminen kerran viikossa juuri lisää vesilaskua. [;)] Ja kyllä, se 30-50 % viikossa pätee myös isoihin altaisiin.
Vedenvaihdon yhteydessä kannattaa imuroida aina enimmät lietteet pohjalta pois (tosin plekoaltaassa lienee sen verran virtausta, ettei lietettä ja kakkaa paljon pohjalla loju), ja onhan sitä pohjaakin hyvä pöyhiä. Itse pöyhin tuota kotilotonta hiekkaa korkeintaan kerran kuussa, ja ihan hyvänä se on näinkin pysynyt. Riippuu varmaan myös hiekan karkeudesta, puhallushiekkaahan on kahta eri karkeusastetta. Tässä altaassa on sitä karkeampaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kun kerran uusi hiekkakeskustelu on startattu, niin otanpa siitä hyödyn.

Kuinkas nuoliaisten omistajilla on hiekan kanssa mennyt? Minulla tulee 125x40x40 allas jossakin vaiheessa tässä alkukesästä ja pohjalle ajattelin kuutta Botia striataa (muina kaloina tulisi olemaan 1+4 taistelukalaa, noin 15-20 tulisuppusuuta ja x sukarapua). Pohja vaihtuu basaltista puhallushiekaksi. Uskaltaako hiekkaa laittaa kunnon määrän (5+ cm) vai hävittävätkö raitapaidat kierteiset ja tekevät ekokatastrofin? Pääaltaassa on pohjalla ei-kotilonsyöjiä ja 130x45 pohjalla 50 kg Optirockin "toiseksi hienointa" tavaraa, vuosiin ei ole ollut ongelmia.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hinanaa kirjoitti:Miten paljon noissa isommissa altaissa vaihdetaan vettä kerralla, jos ajattelee, että kerran viikossa vaihtaisi. Jos kolmasosankin vaihtaa niin se on jo kuitenkin 100 litraa 8O
No hui kauhia! Nyt kyllä vesi loppuu ja Suomi kuivuu!
I'm #1 so why try harder?
Hinanaa
Junior Member
Junior Member

Nuukana ihmisenä [;)] , laskin tuossa, että jos vaihtaa vettä 100 litraa viikossa niin vesilasku kasvaa vuodessa 13 euroa :mrgreen: . Joo, harrastukset maksaa, elämä on [;)] .

"No hui kauhia! Nyt kyllä vesi loppuu ja Suomi kuivuu!"
Eipäs oteta sitä ihan noin vakavasti, en minäkään ota :mrgreen:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Hinanaa kirjoitti:Miten paljon noissa isommissa altaissa vaihdetaan vettä kerralla, jos ajattelee, että kerran viikossa vaihtaisi.
Eiköhän niissäkin päde se sama suositus, eli 30-50%. Itse esim. vaihdan tuohon 540-litraiseen 200-litraa viikossa.
Hinanaa
Junior Member
Junior Member

Joo samahan pätee, hyvä tietää. Nooh helpommalla pääsee yhden ison kanssa kuin nuiden pienempien kanssa yhteensä.

-------------------

enemmän minua tosin kiinnostaisi muiden kokemukset hiekasta, sen raekoosta, yms kuin vedestä varsinaisesti. Nyt on asia vesiselvä :mrgreen: , palaillaanhan hiekka-asioissa :mrgreen:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Hinanaa kirjoitti:enemmän minua tosin kiinnostaisi muiden kokemukset hiekasta, sen raekoosta, yms kuin vedestä varsinaisesti. Nyt on asia vesiselvä :mrgreen: , palaillaanhan hiekka-asioissa :mrgreen:
Meillä rautakaupasta ostettua hiekkaa raekooltaan 0,5-1,2mm. Itselläni on kierteisiä pohjalla, mutta itse pöyhimälläkin kuulema saa hiekan pidettyä hyvänä (=ei mene tukkoon) <- joku keppi voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, ettei käsin kopeloi liian kovakouraisesti ja saa kasveja lentoon?!

Kaikissa neljässä altaassa on hiekkapohja, joten voin sanoa, että tykkään.
Hinanaa
Junior Member
Junior Member

Oukei, tässä alkaa saada tuulta siipien alle tuon hiekan suhteen [;)] , aluksi mietitytti kun olin aiemmista keskusteluista lukenut aika paljon negatiivista palautetta. Miten onnistuinkin lukemaan juuri sellaista viestiketjua :roll: . Huomenna alkaa hiekanpesu-urakka. Iso kaapisto pitää tyhjentää ja siirtää ja sitten taas täyttää 8O . Ikkunan edestä pitää purkaa pöytä ja mitä vielä. Kaksi päivää aikaa saada huone siihen kuntoon, että sinne voi jotain tuoda! Torstaina lähden kavereiden kanssa pakettiautolla kohti Mikkeliä. Se on sellainen mukava neljän tunnin ajomatka per suunta 8O .
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Minulla kolmessa altaassa hienoa hiekkaa, ja mukavampi tuo on kuin tuossa yhdessä altaassa oleva sora. Ei ole tukkeutunut, ja ennenkaikkea eron huomasi kasveissa, kun vaihtoi sorat hiekkaan. Kukoistavat suorastaan, ja pohjalannoitteetkin pysyvät paremmin pohjassa. Eli omat kokemukseni ovat olleet ihan pelkästään positiivisia. Yhdessä altaassa on Bilteman hienointa raekokoa, toisessa sitä hivenen karkeampaa. Minusta tuo hiukan karkeampi on kivemman näköistä. Juuri muuta eroa noissa ei sitten olekaan.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Adrianna kirjoitti: Minulla tulee 125x40x40 allas jossakin vaiheessa tässä alkukesästä ja pohjalle ajattelin kuutta Botia striataa. Uskaltaako hiekkaa laittaa kunnon määrän (5+ cm) vai hävittävätkö raitapaidat kierteiset ja tekevät ekokatastrofin?
Viisi harlekiininuoliaista (Botia kubotai) ja 8 kääpiönuoliaista (Yasuhikotakia sidthimunki ) eivät ole onnistuneet hävittämään kierteisten populaatiota hiekkapohjaisesta 100x50x50 altaasta. Yhtäkään elävää kierteistä siellä ei näy, mutta hiekan pinnalle ilmaantuu aina muutamia tyhjiä kuoria. Hiekka on ollut altaassa kolmisen vuotta. Sitä olen pöyhässyt jotain kymmenisen kertaa tänä aikana koska hiekka tuppaa ajan saatossa pakkautumaan tiiviiksi ja kasvien juuret eivät siinä tykkää kasvaa. Pohjaa nyt kannattaa muutenkin välillä vähän pöyhäistä vaikka kierteisiä olisikin ihan kunnollinen määrä. Kierteiset eivät kuitenkaan sukella hiekkaan senttiä tai korkeintaan kahta syvemmälle.
Hob-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hob- »

Minäkin "vihernokkana" työnnän lusikkani soppaan. [;)] Elikkäs hiukan neuvoja kaipailisin. Täältä löytyy 128 litrainen (suuremmasta haaveillessa :roll: ) jossa tällähetkellä pohjana sora, mutta vaihto hiekkaan olisi suunnitelmissa.
Kuinka paljon minun pitää suurinpiirtein ostaa puhallushiekkaan, että sitä olisi tarpeeksi ? Ja ilmeisesti myös kierteisiä olisi hyvä hiekan yhteydessä hommata, onko niille jotain suositusmäärää ?
Olette varmaan sataan kertaan joutuneet vastaileen tällaisiin hiukan "tyhmiin" kysymyksiin, mutta apu olisi todella tarpeen. :mrgreen:
eliinaa_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Hob- kirjoitti: Kuinka paljon minun pitää suurinpiirtein ostaa puhallushiekkaan, että sitä olisi tarpeeksi ?
Laske: pituus x syvyys x hiekan määrä (esim. 80cm x 40cm x 5 cm = 16 000, eli 16 kg)

Itse ostin eilen basaltti, jonka vaihdan soran tilalle. Innolla odottelen, että huomenna pääsen vaihtamaan hiekan. :) Hirmuisesti on ollut keskustelua tuosta mustan hiekan 'vaarallisuudesta', ja että basaltti on kaikkein paras vaihtoehto. Kyllä tuo minusta ihan basaltilta näyttää (mustaa ja kiiltävää), mutta katsotaan nyt. Merkki oli muistaakseni Aqua Decor.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Altaista löytyy hiekkaa, normaalia karkeaa soraa , erikokoista liuskekiveä sekä mustaa karkeaa kiveä (0,5-1).
Jonkun ajan päästä lähtee tuo "hiekka-allas", pidän sorasta ja karkeammasta pohjamatskusta enemmän. Ehkä sen värin takia... Mielestäni hienohiekka (oli se sitten vaaleaa tai mustaa) on hieman luonnottoman värinen. Vaalea liian vaalea, ja tumma liian tumma.
jussit
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussit »

eliinaa_ kirjoitti:
Hob- kirjoitti: Kuinka paljon minun pitää suurinpiirtein ostaa puhallushiekkaan, että sitä olisi tarpeeksi ?
Laske: pituus x syvyys x hiekan määrä (esim. 80cm x 40cm x 5 cm = 16 000, eli 16 kg)
Tuolla kaavalla saa laskettua tilavuuden. Tilavuus täytyy kertoa vielä tiheydellä, jotta määrä saadaan kiloissa.. Esimerkissä siis 16l * 1,5kg/l = 24kg
- Jussi
eliinaa_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

jussit kirjoitti:
eliinaa_ kirjoitti:
Tuolla kaavalla saa laskettua tilavuuden. Tilavuus täytyy kertoa vielä tiheydellä, jotta määrä saadaan kiloissa.. Esimerkissä siis 16l * 1,5kg/l = 24kg
Noin minulle neuvottiin. Voi ei. Olen nyt ilmeisesti laskenut väärin. :cry: Ostin 60cm x 35cm pohjalle 10 kg hiekkaa. Ääh.. No, jos tänään kuitenkin vaihdan hiekan ja ensi viikolla käyn ostamassa sitä lisää..
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Ei ole kotiloita, mutta hiekkaao n ollut jo toistakymmentä vuotta... ei vikaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jussit kirjoitti:Tuolla kaavalla saa laskettua tilavuuden. Tilavuus täytyy kertoa vielä tiheydellä, jotta määrä saadaan kiloissa.. Esimerkissä siis 16l * 1,5kg/l = 24kg
Kylläpä jussit on malttanut vastata kiltisti. :D Minä olisin pyytänyt oikein vienosti kaavan esittäjää visualisoimaan mielessään miltä näyttäisi akvaario jossa hiekka painaisi saman verran kuin vesi ja suodattimet puhaltaisivat...
Hob-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hob- »

Kiitos kaunis vinkeistä ja avusta! Nyt hiekkaa ostamaan. 8-)
Henni & 128 L akva sisustusremontteineen + 2½ cockerspanielia.
Phiit
Starting Member
Starting Member

hiekasta vielä

Viesti Kirjoittaja Phiit »

Hei!

Pitäisi tuohon altaaseen (180l) saada hiekkaa ja ajattelin että joku varmasti tietää mistä saa hyvää (mieluiten mahd vaalea tai sitten sitä mustaa) hiekkaa jota EI TARVIS PESTÄ vaan voisi suoraan laittaa paketista akvaarioon? Ja mitä raekokoa suosittelette?

Onko esim Akvaariosopissa (Oulussa) myytävänä kunnon akvaariohiekkaa tai onko Biltemassa oleva puhallushiekka mistään kotoisin? Kerkesin hakea jo luonnohiekkaa mutta hermot meni kun muutaman tunnin sitä pesin ja eihän siitä hommasta tule mitään. Kerkesin käyttää ton luonnohiekan jo akvassakin ja sotkuahan siitä tuli. Joten nyt suosiolla ostan hiekan että pääsee pesemisestä eroon.

Kiitos

Petri Luoma
riksu70
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Ämpärit mukaan ja hiekkakuopille etsiskelemään, mä löysin hyvän hiekkakuopan täältä meiltä päin ja sain aivan ihanaa hiekkaa altaaseeni ja aivan ilmaisiksi mikä parasta ei tarvinnut pestä ja oli seuraavana päivänä jo ihan kirkasta. Kalat on viihtynet ja kasvit tosi hyvin. Hiekkakokokin on aivan samaa että ei ollut erikokoisia kiviä seassa. Eikä liian hienojakoista että menisi "tukkoon" . Värikin on kiva ei tumma eikä vaalea että kaikki sonta näkyisi heti siinä hiekanpäällä.
Phiit
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Phiit »

No niin nyt on hiekat haettu Biltemasta ja kyllä on hyvää hiekkaa! Ei tarvi läträtä ton kanssa kun vaan suoraan akvaarioon kaataa.

Kiitokset vinkeistä ja ohjeista Mörrikälle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”