Monnisten kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

pari kuukautisia ovat poikaset olleet kun olen ne vapauttanut eikä lehtikalat ja barbitkaan ole niitä syönyt.
RHODESIAN
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Venezuelasinmonniset hurjastelivat eilen. Laskin yhdeltä miekkakasvin lehdeltä 110 palleroa :mrgreen:
Kutu harsohäkkiin äkkiä ennenkuin lehtarit pääsivät siihen käsiksi...ööö...eviksi!
Noinkohan mulla loppuu altaat kesken ->täytyy vissiin perua tuon 160-l myynti.
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Jos venezuelasin monnisia on joskus ylimääräisiä, niin mulle voi myydä. *wink wink*
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Täällä edelleen porskuttaa ne 12kpl mini-albiinoja, ikää nyt vajaat pari viikkoa. Tosin henkeä pidätellen odotan koska ne kupsahtaa, ovat niin pieniä etten käsitä miten voisin saada ne pysymään hengissä :mrgreen:

Täytyy kai alkaa valmisteleen pienoisille edes vähän suurempaa purkkia, ensihätään joutuvat kyllä pärjäämään ~10 litrasessa kun ei parempaakaan vielä ole tarjolla. Mietityttää vain kun pääakvassa on lämpöä n. 26 astetta ja tuohon kymppilitraseen ei oikein saa lämmitintä...
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Tässä kun ollaan poikasia seurattu niin onhan niitä enemmän kuin se 9. Varmaan kaksi kertaa sen verran. Itse sain varmaksi laskettua ainakin 17 ja mies väittää, että yli 20 niitä näkisi siellä. Eli kuoriutuneet poikaset ovat ainakin tähän mennessä pysyneet aika hyvin hengissä ja ovat kivasti kasvaneetkin. Siihen pään ja pyrstön yhtymiskohtaan on kaloille kasvanut sellaiset punaruskeat möykyt. Onko se jotain mahaa tai vartaloa? Miksi se on värillinen eikä valkoinen, kun albiinoista kerran on kyse?

Ja osaako kukaan sanoa niistä valkoisista rinkuloista kalan silmien ympärillä. Onko albiinoilla täplämonnisvauvoillakin sellaiset? Voiko niistä päätellä lajin?
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Nyt ne alkaa sitten rivit harventua :cry: Tänään poistin purkista kaksi kuollutta poikasta, ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen sain tulokseksi 8kpl.. eli kaksi muutakin on ilmeisesti päässyt jonnekin livistämään. Tosin kerkesivät nuo mokomat jo uuden kudun vääntää, taitaa siellä parisen kymmentä mätimunaa vielä olla tallella kuoriutumista odottamassa. Saa nähdä miten pärjäävät, kun en nyt niitä alkanut keräämään talteen, ei oikein resurssit riitä kovin ison porukan kasvattamiseen..

En ole oikein uskaltanut tehdä tuohon pääaltaaseen, missä purkki siis kelluu, oikein kunnon vedenvaihtoa (yl n. 40%/1krt/vko) koska hanaveden pH on jonkin verran korkeampi kuin altaassa. Vedenvaihto siis aina hetkellisesti nostaa pH:ta. Olen nyt vaihtanut n. joka toinen-kolmas päivä muutama kymmenen litraa. Olettaisin vesiarvojen pysyvän tasaisempina..

Kuinkas paljon teillä muilla on nuo pienet kasvaneet? Omat tuntuvat vielä kovin pieniltä, vaikka hirvittävästi syövätkin..
Serene and silent sky,
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mulla on ihan julmetusti kasvanu noi 5 pientä albiinoa. :mrgreen: Ovat n. puoli senttisiä. Mutta aivan oikeen näköisiä, joskin vielä minityyri-versioita aikuisista. Ruokana olen antanut seran mikropania(?) ja pakastekuivattua artemiaa(sera). Hyvin kelpaa! Ja näyttäis kelpaavan muillekkin, ku kaikki muut kalat on ronkkimassa häkin raosta herkkuja itselleen.
Kelluvassa poikas jutussa olen niitä vielä pitäny, ja kun noin vähän niitä on, ajattelin antaa kasvaa siinä mahdollisimman kauan.
Tietty tuohon pikkupurkkiin ne vois siirtää kasvamaan, kun siellä ei ole kuin neonit ja sukaravut, mutta taitavat paleltua ku nyt asuvat 26 asteisessa vedessä ja pikkualtaassa lämpö pyörii 21-22 asteessa. Eikä viiti lämpöö siellä nostaa.
Olispa pitäny ostaa se karanteenipytty, niin olis saanu lapset sinne kasvamaan, mut ei auta itku markkinoilla. :roll:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Taas oli aamulla kaks ruumista lisää poistettavaksi, en ymmärrä mikä noihin nyt yhtäkkiä iski.. saa nähdä selviytyykö yhtään isoksi asti.. :(

On siellä kyllä taas isossa altaassa semmonen vilinä, ettei vaan meiän Betty ole taas jakautumassa..
Serene and silent sky,
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sihteeri »

Missä iässä teillä monnisten poikaset kuolee ja mitä arvelette syyksi?

Minulla poikasia kuoli viimeksi noin 3 viikon iässä mutta arvelen syyksi omaa mokaani. Poikaset oli jo sen kokoisia ettei ne enää kelluvan altaan raoista päässeet ulos ja poistin sukkahousun päältä. Pian huomasin että niiden "hännät" oli usein vähän raoista ulkona ja muut kalat napsimassa niitä. Sitten poikasia kuoli.

Nyt nuo poikaset alkaa tulla 3 -viikon ikään ja poikasaltaassa on ihan kauhea tungos, kun niitä on _paljon_. Laitan tuon 50 -litraiseni poikasaltaaksi, mutta kun en osaa päättää koska? Laitanko heti vaan, vai odottelenko että kasvavat tungoksessa isommiksi?

Palottaa että jos vaihdos tappaa pikkuiset, kun ovat yhä niin pieniä.

Ja riittäähän pikkualtaan kypsytykseksi nyt siis se, että laitan isosta altaasta sinne puolet / vai kaikki? veden, siirrän käytössä olevan suodattimen ja ehkä jotain tavaraa? Hiekat putsasin altaasta lähes pois, että monniset löytää/ voi ruokkia paremmin.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

sihteeri kirjoitti:Nyt nuo poikaset alkaa tulla 3 -viikon ikään ja poikasaltaassa on ihan kauhea tungos, kun niitä on _paljon_. Laitan tuon 50 -litraiseni poikasaltaaksi, mutta kun en osaa päättää koska? Laitanko heti vaan, vai odottelenko että kasvavat tungoksessa isommiksi?

Palottaa että jos vaihdos tappaa pikkuiset, kun ovat yhä niin pieniä.
Mää laittasin sen altaan heti valmiiksi ja siirtäisin aluksi osan poikasista sinne. Jos poikasia alkaa sitte tippumaan, niin osa on turvassa toisaalla.
sihteeri kirjoitti:Ja riittäähän pikkualtaan kypsytykseksi nyt siis se, että laitan isosta altaasta sinne puolet / vai kaikki? veden, siirrän käytössä olevan suodattimen ja ehkä jotain tavaraa? Hiekat putsasin altaasta lähes pois, että monniset löytää/ voi ruokkia paremmin.
Vettä on oikeastaan turha siirtää vanhasta altaasta. Bakteerit ovat suodattimessa ja kaikilla pinnoilla. Muuten tuon pitäs olla kypsä aikalailla pian. Kannattaa kuitenkin testata ainakin nitriitit ennen poikasten siirtoa. Voi mennä pari päivää että nitriitit ovat hiukan kohollaan.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^OK, eli jos siirrän tänään suodattimen & joitan kiviä & muuta sisustusta isosta akvaariosta pieneen ja laitan veden sinne, niin kannattaako vielä lisäksi laittaa vaikka vähän ruokaa?

Entäs kuinka nopeasti bakteerit suodattimeen tulee, pesin nimittäin eilen sen pikkusuodattimen sisustat jonka aijon pikkualtaaseen siirtää.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

jimikkon kirjoitti:Vettä on oikeastaan turha siirtää vanhasta altaasta. Bakteerit ovat suodattimessa ja kaikilla pinnoilla.
Vesi ei tosiaan sisällä niitä typpibakteereita. Mutta vanhan veden siirto poikasaltaaseen on mielestäni sikäli perusteltua, etteivät usein herkät poikaset ottaisi nokkiinsa liian nopeista veden laadun muutoksista. Itse otan mätimunille ja poikasille "ensi veden" sieltä altaasta mistä ne siirrän, vedenvaihdot sitten ihan normaalisti hanavedellä. Ennenkuin siirrän poikaset takaisin pääaltaaseen, vaihdan sieltä taas vettä vähän päivittäin poikasaltaaseen muutaman päivän ajan.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Kannattaisiko minun mielestäsi ottaa kaikki vesi poikasaltaaseen siitä akvaariosta, missä poikaset nyt ovat?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

sihteeri kirjoitti:^Kannattaisiko minun mielestäsi ottaa kaikki vesi poikasaltaaseen siitä akvaariosta, missä poikaset nyt ovat?
Riippuu varmaankin siitä, miten paljon altaan vesi eroaa hanavedestäsi. Poikasten tulee toki tottua runsaisiin vedenvaihtoihin, jos niitä on paljon jolloin syövät ja sotkevatkin paljon. Onhan ne tietty tottuneet vedenvaihtoihin siellä altaassa, missä nytkin ovat. Siirto on kuitenkin niille aika shokki jo muutenkin, eli samaan syssyyn en vaihtaisi kuin ehkä 1/4 vedestä uuteen. Jos kovasti pelottaa, kannattaa ottaa kaikki vesi "vanhaa vettä".

Ja pieniä vedenvaihtoja sitten vaikka päivittäin, jos kaloja on paljon. Seisotan vettä hetkisen kaikille kaloille, meillä vesi on aika kuplaista tultuaan hanasta. Erityisesti poikasilla koitan estää hengitysongelmia täten. Vedenparannusainetta käytän myös, mutta sen tarve taitaa myös riippua hanavetesi laadusta. Haittaakaan siitä toki ei ole, suojaapa kalojen limakalvoja ainakin.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Do niin - siellä ovat, toivotaan parasta. Enhän mä mitään malttanut vain osaa siirtää!

vettä poikasaltaaseen meni 40 litraa että sain suodattimen ja lämmittimen piiloon. 30 litraa laitoin vanhaa vettä. Lisäksi siirsin sinne isosta altaasta yhden kasvin, pari koristetta ja suodattimen. Ja laitoin sen sukkahousun roikkumaan reunasta veteen, joka oli ollut poikasaltaan suojana ja suoraan sanottuna tuntui vähän "limaiselta".

On ollut ihan uskomatonta seurata noiden häviävän pienten monnisten menoa isommassa altaassa! Miten ne osaavatkin jo pongahtaa pohjasta ylös pinnalle ja tutkia pohjaa laumoina kuten isommatkin? Poikasaltaassa ne ovat pääasiassa tönöttäneet vain paikallaan.
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Kuva

Kuva

Tässä kuvasatoa ensimmäisistä poikueista. Näillä näkymin kahdesta elämäni ensimmäisestä poikueesta olen saanut kasvatettua 14 poikasta. Osa kohta lähes myyntipituisia. Noin 10 poikasta tulossa myyntiinkin tulevaisuudessa.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Tästä on jo yli kuukausi kun siirsin poikasia pääakvaarioon isojen joukkoon. Sen jälkeen ei ole tullut kudun kutua. :| Normaalisti kutua tuli viikottain.

Muuta muutosta ei ole tapahtunut ja olen päätellyt että kun joukossa on kerran keskenkasvusia ei jotenkin tule kutuintoa. Onkos muilla kokemusta tällaisestä? Kaikkineen akvassa on neljää eri ikäluokkaa.
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minäkin olen siirtänyt poikasia pääakvaan pari- kolme viikkoa sitten. Aluksi kutua ei näkynyt mutta nyt sitä on taas ilmestynyt. Minulla siis kuparimonnisia. Kohta siirtyvät nuo loput poikaset myös tuolta poikas- karanteeni akvasta takas kun pitää saada karanteeniallas muuhun käyttöön. Miten muilla onnistuu kasvatus?
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Keräsinpähän taas muutamat kuparimonnisten mätimunat kasvamaan. Edellisestä satsista selvisi vain yksi ~sadasta kuoriutuneesta, sitä edellisestä, ekasta yrityksestäni, kasvoi isoksi viitisentoista kappaletta. Erona ainoastaan, että edelliskerralla poikasaltaassa oli hienoa hiekkaa pohjalla, ekalla kerralla ei ollut pohjamateriaalia.

Tällä kerralla jätin taas pohjamateriaalin pois, katsotaan nyt sitten, miten käy tällä kerralla..

Mikä tuossa hiekassa siellä pohjalla sitten mahtaa niin paha asia olla?
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

No minulla poikasaltaassa on ehkä 17 poikasta tällä hetkellä(albiinoja kuparimonnisia). Pari päivää sitten 6 kpl muutti kaverini akvaarioon ja kai noita muitakin pitäisi alkaa siirtää pois siitä minialtaasta. Osa poikasista on vain niin surkean pieniä vaikka osa onkin hyvin kasvanut. Muutama päivä sitten altaasta löytyi yksi kuollut poikanen, ainut yli pariin kuukauteen. Aikuisten ruokaakin ovat saaneet pari kuukautta jo. Eli meillä tyypeillä on hiekkapohja ja poikasia selviytyi reilu 20. Tarkasta määrästä en ole varma, jaavansammal on niin villiintynyt niiden akvaariossa, että ei niitä näe kun korkeintaan puolet kerralla. (paitsi ehkä ruoka-aikaan) Ja tämä on siis ainut kerta kun otin munia talteen ja taisi olla munarikkain kutukin niillä. Ja siis yli kahteen kuukauteen eivät ole enää kuteneet. Joulu/tammikuussa kutivat joka viikko, mutta sitten se loppui.
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Täällä toissa päivänä kuoriutuneita kuparimonnisia! :) en ole niitä pystynyt laskemaan, muuta kuin että niitä on paljon! Keräsin talteen kaksi perättäisinä päivinä laskettua kutua.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=D ... d=63272646 Tässä huonolaatuista videokuvaa poikasista. Kaikki mustat möykyt ovat siis poikasia :mrgreen:

Ostin poikasruoiksi Interpetin Liquifry 1 (nestemäinen poikasruoka) ja Dupla Rin S:ää. Lisäksi meenasin hienontaa pohjatabuja. Mietin vaan tuota nestemäistä ruokaa; silmällä en kyllä erottanut saiko yksikään poikanen evästä suuhunsa, oli sen verran hienojakoista juttua. Onko muita tätä käyttäneitä? Sitä mietin myös että pitäisikö suodatin sammuttaa ruokinnan ajaksi vai pitää päällä. Äsken tuossa ekaa kertaa ruokkiessani sammutin sen.
Pessimisti ei pety.
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Jos/kun vielä joskus monnisia kasvatan, aion syöttää niille mikromatoja (muun muassa). Hyvää ja erityisesti helppoa elävää ruokaa kalanpoikasille. Monnisille erittäin kätevä, koska painuvat pohjaan. Paras olisi mielestäni kasvattaa pohjamateriaalittomassa (kypsän mattosuodattimen omaavassa) altaassa, puhtaan lasin päältä on helppo imuroida jäte.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Damae kirjoitti:Ostin poikasruoiksi Interpetin Liquifry 1 (nestemäinen poikasruoka) ja Dupla Rin S:ää. Lisäksi meenasin hienontaa pohjatabuja. Mietin vaan tuota nestemäistä ruokaa; silmällä en kyllä erottanut saiko yksikään poikanen evästä suuhunsa, oli sen verran hienojakoista juttua. Onko muita tätä käyttäneitä? Sitä mietin myös että pitäisikö suodatin sammuttaa ruokinnan ajaksi vai pitää päällä. Äsken tuossa ekaa kertaa ruokkiessani sammutin sen.
Itse annoin ekalle poikueelle aluksi (taisi mennä parikin viikkoa) pelkästään tuota Liquifry 1:stä. Kaikki kuoriutuneet poikaset selvisivät hengissä (vaikka artemiaa en siis niille kasvattanutkaan). En ole koskaan sammuttanut suodatinta ruokinnan ajaksi - miksi olisin?
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

Lähinnä sitä ajattelin tuon suodattimen sammuttamisessa että se nestemäinen ruoka ei heti imeydy sinne. Mutta eilen ruokin toiseen otteeseen nyt suodatin päällä, eikä se sinne näyttänyt pahemmin kulkeutuvan.

Olenkohan tehnyt jotain väärin kun poikasia on alkanut kuolemaan? paljon niitä on vieläkin mutta n. 20 kpl olen jo kuolleita poistanut. Ovat kyllä olleet pienempiä kuin muut, että heikkouttansako kuolleet pois. En ole ikinä kasvattanut kalanpoikasia joten vähän on huteralla pohjalla tämä touhu.
Tuosta pohjamateriaalin käyttämisestä luin monta mielipidettä ja olen nyt itse tullut siihen tulokseen, että parempi olisi ollut jos en olisi sitä vähääkään hiekkaa sinne laittanut. Mutta ei voi mitään. En ala sitä nyt poistamaankaan kun poikaset jo ovat olemassa.
Tänään vaihdoin vettä ekan kerran. Paljonkohan tuosta pitäisi vaihtaa ja kuinka usein..? Ajattelin että jos kolmas osan (6 litraa) joka toinen tai kolmas päivä. Pitäisikö useammin? Poikaset ovat nyt 3-4 päivän ikäisiä.
Pessimisti ei pety.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Minulla oli kasvatusaltaana n. 40 litran allas (tarkka 36 litraa). Vaihdoin siihen vettä oikeastaan aika vähän - nähden siihen, mitä täältä on saanut lukea (=joka päivä..). Eli vaihdoin vettä kerran viikossa. Itse ajattelin, että en viitsi häiritä kaloja ja räpeltää joka päivä vaihtamassa vettä. Minulla oli altaassa hiekkapohja ja kasveja (eli oli kuin oikea allas - mitä toki olikin).

Sinullako on 18 litran allas? Ainakin minun mielestäni tuo vedenvaihtosuunnitelmasi kuulostaa ihan hyvältä. Ota kuitenkin välillä testejä (nitraatti).

Uskon Damae, että nuo kuolemat johtuvat juuri tuosta "karsinnasta". Tietysti elleivät ala vähenemään, niin sitten pitää miettiä asiaa uudelleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”