Monnisten kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Monnisten kutu

Viesti Kirjoittaja sihteeri »

Akvaariossani ilmeisetsi monniset (pohjalla usempaa monnislajiketta) kutevat säännöllisetsi ja yhtä usein muut kalat pistelevät kudut heti suihinsa.

Nyt huomasin monnisten taas kuteneen laseihin ja herkuttelu kaloilla oli jo käynnissä - kunnes huomasin kutua myös kasvin lehdellä. Hätäpäissäni katkaisin lehden ja hain keittiöstä siivilän - laitoin lehden kudun kanssa siihen ja pintaveteen niin, että kutu on vedessä mutta muut kalat eivät sinne pääse.

Eli öh.... oliko turha toimenpide ja jos oli, mitä pitäisi tehdä? Miten monnisten kutemisen saisi onnistumaan samassa akvaariossa muiden kalojen kanssa? kauanko kuoriutuminen kestää?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Ihan oikein menettelit! Siitä sitten heivaat koko kutulehden poikashäkkiin, alussa asiaa voi hoitaa pinnalla kelluva pakasterasiakin jonne vaihdat vettä.

Mulla on nyt muutaman kupari-albiinokupariristeytymä kasvanut poikashäkissä seura-akvassa kuukaudenpäivät. Alussa täytyy virittää sukkahousua poikashäkin pohjaksi etteivät monniset imuta lapsosiaan ruuakseen. Nyt viikko sitten poistin vedenkierron takia tuplaviritelmän. Nyt on pulmana se että aikuiset monniset imuttavat lapsosten ruuat verkkopohjan läpi.

Laitoin miekkakasvin lehden häkin pohjalle ja ankkuroin sen sinne pikkukivellä: nyt saavat lapsosetkin ruokaa. Suurimmat kaverit voisin ehkä kohta jo vapauttaa seura-akvaan mutta annan niiden nyt kasvaa riittävän suuriksi etteivät tule syödyiksi. :roll:

Kuoriutumiseen menee hieman olosuhteista riippuen noin 5 vrk.
Viola & eläintarhantynkä
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Hyvä [;)]
Vielä kun tietäisi mikä tuollainen poikashäkki on, mutta eiköän se akvaarioliikkeessä selviä... kuinka kiire se on hommata?
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Voit yhtä hyvin tehdä itse poikas"häkin". Minä kasvatan monnisen poikasia pääaltaan sisällä olevassa karkkirasiassa. Olen pistellyt siihen reikiä, ja sisällä on vielä ilmastinletku vettä liikuttamassa. Tässä yksi keskustelu monnisten kasvatuksesta, sieltä taitaa löytyä jopa kuva tuosta minun "köyhän miehen kasvatuspytystä". :mrgreen:

Onnea kasvatukseen! :D
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olen käyttänyt Faunattaressa myytävää harsovauvalaa, maksanee noin 8 eceä. Mutta se pohja todellakin täytyy alkuun suojata sukkahousuviritelmällä etteivät muut kalat käy imemässä munia ja poikasia häkin pohjan läpi. Se häkkyrä laitetaan akvan yläreunaan kiinni niin että osa jää vedenpinnan yläpuolelle.

Eipä sillä häkillä hirmu kiire ole, noilla pakasterasioilla ja muilla selviät kyllä viikon verran eli kunnes poikaset kuoriutuvat. Vaihdat vaan vettä rasiaan. Semmonen 3 - 4:n desin pakasterasia killuu ihan omia aikojaan akvan pinnalla kun täytät sen vain puolilleen vedellä.

Kannattaa kuitenkin pitää poikaset turvassa aika suuriksi. Aikanaan laitoin reilun sentin mittaisia taistolapsia ja samankokoisia monnisia 65-litraseen. Ensimmäisenä yönä taistonpennut olivat teloneet kaikki albiinomonniset. kuparinväriset poikaset olivat selviytyneet. Siitä lähtivät taistopennut hyvin äkkiä seura-akvaan. Taistopennut olivat haukanneet palasia albiinomonnisten pyrstöstä ja evistä ja raukat olivat siihen sitten kuolleet. :cry:

p.s. Tuolla "akvaariotavarakirppis" ketjussa on ensimmäisessä kuvassa tuommonen poikashäkki: se sinikehikkoinen harsoviritelmä!
Viola & eläintarhantynkä
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos, noita on nyt lueskeltu ja kutupalloja tiirailtu.
Aamulla niissä oli tummat pisteet sisällä, nyt ne ovat lähes kokonaan tumman ruskeita - onkohan tämä hyvä vai huono merkki?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itellä oli kuoriutuminen kuukausi sitten ja muisti menee...hmmm...? Mielestäni ne tummat kohta kuoriutuvat. Sinulla munittu 9.12.? Kuoriutuvat tällä viikolla todennäköisesti. :roll:
Pilalle menneet munat jäävät valkoisiksi ja rupeavat kasvamaan "höttöä" eli homehtumaan.
Viola & eläintarhantynkä
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Jippii :P Sitten tuo vaikuttaisi hyvältä!
Yksi valkoinen siellä on, pitää yrittää onkia se pois...
amanda
Senior Member
Senior Member

Juu, ne tummat tosiaan ovat niitä joissa on poikanen sisällä. Suutarit muuttuvat valkoisiksi ja homehtuvat, juuri niinkuin Viola sanoi. Homehtuneet kannattaa kerätä pois vettä pilaamasta.

Ja sitten vaan nenä kiinni lasiin ja kuoriutumista tiiraamaan. Munasta ulos ponnistava poikanen on hellyttävä näky. :)
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No hyvänen aika :? Mitäs pikapoikasia nää nyt oli - ne on jo kuoriutuneet :o

Eli kiitos saanko vielä ohjeita... nyt poikaset (niitä on noin 10 kpl) on edelleen siinä siivilässä johon munat alunperin laitoin ja se on pieni, mutta todella tiheäpohjainen, eli ei huolta karkailusta.

Eli väännänkö niille nyt pakasterasiasta/karkkilaatikosta poikasaltaan? Ja siis: isommat "ikkunat" seiniin ja sitten sukkahousut päälle ja altaaseen?
Vai miten?

ja sitten seuraava ongelma - ruokinta? siis ohjeita idiootille, kiitos! Tuota artemiaa minulla on pakastenapsuina - voiko sitä käyttää? Vai mitä? ja koska aletaan ruokkia - eli kuinka hirveä kiire minun on päästä akvaariokauppaan?
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Itse käytin monnisten poikasten ruokkimiseen artemiaa. Ensin kasvatin artemiaa ja kun artemia oli kuoriutunut, pakastin sen. Sitten lääkeruiskulla poikasille poikasaltaan pohjalle. Elävän, vastakuoriutuneen artemian totesin huonommaksi koska ne uivat ylöspäin valoa kohden ja poikasten oli helpompi syödä pakastetut artemiat pohjalta kun ne pysyivät paikoillaan. Kokemusta mulla ei ole kaupan pakaste artemiasta, onko artemia isommaksi kasvatettua kuin vastakuoriutunut artemia? Mahtuuko poikasten suuhun?
amanda
Senior Member
Senior Member

sihteeri kirjoitti:
Eli väännänkö niille nyt pakasterasiasta/karkkilaatikosta poikasaltaan? Ja siis: isommat "ikkunat" seiniin ja sitten sukkahousut päälle ja altaaseen?
Vai miten?
Onnistuu se noinkin. Halpa ja helppo ratkaisu. [;)]
sihteeri kirjoitti: ja sitten seuraava ongelma - ruokinta? siis ohjeita idiootille, kiitos! Tuota artemiaa minulla on pakastenapsuina - voiko sitä käyttää? Vai mitä? ja koska aletaan ruokkia - eli kuinka hirveä kiire minun on päästä akvaariokauppaan?
Ala ruokkia sitten, kun poikaset ovat käyttäneet ruskuaispussinsa (2-3 päivää kuoriutumisesta). Minäkään en ole koskaan käyttänyt valmista pakasteartemiaa, vaan kasvattanut itse. Mutta jos pakasteartemia on ihan pientä, niin se käy. Hienonnettu kananmunan keltuainen käy myös "juhlaruokana", liian usein annettuna se pilaa veden tosi nopeasti. Myös hienoksi jauhettua pohjatabua voit antaa kunhan poikaset ensin hiukan kasvavat.

Muistat vaan ruokkia tarpeeksi usein, huolehtia hyvästä veden laadusta ja putsata ylijäämäsapuskat pohjalta (lasten lääkeruisku on oiva apu tässä), niin hyvin se menee. :)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noilla omilla monnispoikasillani olen syöttänyt ainoastaan kuivia poikasruokia: Sera mikropan ja mikrogran. Nyt suurimmat ovat jo lähes 2 senttisiä: pohjatabletteja lapsosten altaaseen. Häkin pohjalla 2 miekkakasvin lehteä ja kivi päällä etteivät toiset kalat syö poikasten ruokia.

Noiden Seran ruokien lisäksi olen syöttänyt
JBL:n Novo Bea
Preodac: Nutron Color
Aqua Life: Mini tab...

Artemialla ehkä poikastuotto olisi parempi mutta minulle riittää taas nuo 6 poikasta.
Viola & eläintarhantynkä
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Do niin. meillä on jo oikea poikasallaskin hankittuna ja käsittääkseni olen saanut säilymään nyt melkein viikon hengissä kaikki nuo monnisenpoikaset.

Tässä sitä vaan olen miettinyt, että kauanko noita pitää kasvattaa poikasaltaassa ja miksi - eivätkö ne selviäisi akvaariossa "vapaana" ?

Minulla kalastossa on keltabarbeja, mustatetroja, mutama kardinaalitetra ja näitä monnisia erilaisia.
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Keltabarbit ja mustatetrat vetävät parempiin suihin pikkuiset. Noin 1,5 senttiset poikaset varmaan jo pärjäilisivät. Jos runsaasti piilopaikkoja niin paremmat mahdollisuudet selvitä.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Ai nekö syö :( Hemmetti, olkoot sitten poikasaltaassa vaan...
jrrr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jrrr »

Täälläkin oli kutua ilmestynyt yöllä laseihin, nyt on kerätty rei'itettyyn karkkirasiaan. Inkkareilla meinaa mennä hermot, kun herkut haisee rasiasta, mutta käsiks ei pääse. Vielä kun selviäis, että onko kyseessä kuparikutua vai täpläkutua. Odottavan aika on pitkä
325 l soppaa myynnissä
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Koskas sitä muuten voi selvitellä, mitä lajia poikaset on? Minulla on kupari-, täplä ja pandamonnisia eikä aavistusta, kenen nuo poikaset on?
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Kuparimonnisen poikaset ovat pilkullisia ja alkavat muuttua lajityypillisen värisiksi vähän reilun sentin mittaisinina. Tuo poikasvärityksen vaihtuminen on tosin mulla ainakin vaihellu aika paljon ihan yksilöllisesti. Osa alkanut muuttaa väriä paljon pienempinä kuin toiset.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minullakin oli ollut toissayönä varsinaiset orgiat altaassa, kuparimonniset munineet ainakin satakunta munaa, tosin etulasissa olleet ovat tulleet tehokkaasti syötyä tetrojen toimesta. Takalasissa olisi vielä jäljellä, mutta harmi kun olen juuri lähdössä pitkähkölle reissulle, niin ei pysty niistä huolehtimaan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla. Ekan kerran kutua oli tullut alle 20 munaa, nyt hieman määrä oli kasvanut. :P
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vapautin seura-akvaan tänään reilun 1,5 kuukauden ikäisiä albiino-kupariristeytymiä 2 kappaletta. Sydänsyrjällään olen seurannut antavatko taistot ja inkkarit niiden olla rauhassa. Toistaiseksi ainakin.

Pituutta kavereilla oli nippanappa 2 senttiä ja vielä ovat kirjavia: sulautuvat hyvin pojahiekkaan. Pienemmät sisarukset jätin vielä poikashäkkiin. Siellä myös minikokoinen täysalbiino. Kasvaakohan se koskaan? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
jrrr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jrrr »

Tänään siirsin kudun tuosta rei'itetystä karkkirasiasta tuohon tänään valmistuneeseen budjettipoikasaltaaseen, eli citymarketista 15l vetoinen säilytyslaatikko, vanha lämppäri, resunin ilmapumppu ja tuollainen pitkänmallinen ilmastinkivi.

Samalla, kun tuli tuo ilmastinkivi ja -pumppu hankittua, mukaan lähti myös lisää monnisia :)
325 l soppaa myynnissä
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Minkä ikäisenä (tai kokoisena) nuo (tällä hetkellä 1kk) kuparimonnisten poikaset uskaltaa laittaa isompaan akvaarioon (kuparimonnisia, keltäkääpiöahvenia, seeprakaloja ja partamonni)? Ja minkä ikäisenä voi nuo myydä?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Omani vapautin 1,5 kuukauden ikäisenä, siis kaksi suurinta: noin 2 senttisiä. Suurempi tuntui vuorokaudessa jo kasvaneen kovasti (!) kun oli saanut nassuttaa ravintopitoista levää ja muuta akvahöytyvää.
Kuinkahan ahneita nuo ahvenet ovat pienelävän perään? Itellä ei ole noista kokemusta.

Taistot ja inkkarit eivät ole noita häirinneet. Pikkuiset porukoivat suurempien monnisten kanssa. Aika hauskan näköistä.

Saman kudun pienemmät odottavat vielä poikashäkissä tuota kriittistä mittaa.

Oliskohan myyntikoko semmonen 3 senttiä: 2 - 3 kuukautta. Silloin jo erottaa mistä monnislajista on kyse. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Vapautin pääakvaan viikonloppuna muutaman päivän vaille 2kk ikäisiä kuparimonnisia. Pituutta se vajaa 2cm. Ensimmäisen vuorokauden olivat kauhuissaan, piilossa ja kalpeita, mutta nyt jo vipeltävät isojen kanssa kovaa vauhtia. Vielä toistaiseksi ainakin muut kalat ovat antaneet olla rauhassa, seurana esim. barbeja ja lehtikaloja ja partamonneja.

Nämä neljä ovat ihka ensimmiset oma kasvatteiset :mrgreen: Poikasaltaassa on vielä 11kpl kolme viikkoa nuorempia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”