Kysymyksiä albiinomonnisten kudetuksesta

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

http://www.akvaario.com/kauppa/products.php?p=f2ac93

Menevätkö monnisten poikaset tuollaisesta läpi?

Äidilläni kutua tuollaisessa, pitäisikö kehittää jokin sukkahoususysteemi vielä tuohon ympärille?
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

f_isu: Tommosesta menevät hujauksessa. Itsellä oli joskus lähes 10 vuotta sitten monnisten jälkikasvua tuollaisessa ja kyllä ne rimpuili kaikki itsensä pois, muutaman näin itseteossa.

Omat kupariset taas kuteneet. Nuo tuntuvat kutevan melkein joka ikinen kerta kun niille annan pakastesapuskaa..
Dess
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Dess »

Mulla on tällä hetkellä samanlainen poikasallas ja eikä oo menny läpi(pienimmät on 7mm). Eilen taas löysin yhden sissin akvaariosta ja pelastin sen eli yhteensä 6 poikasta :D ja lisää poikasia on tulossa. Toivottavasti eivät nyt lisää kudeta sillä ne kutes paripäivää sitten uuden kulun vaikka vanhaa oliki viellä jäljellä, koko viikkoon ei oo ollu päivää milloin kutua ei olis ollu seinällä.
Tämä monnien ketjukudetus kyllä ihmetyttää meikäläistä todenteolla(ja jokseenkin rasittaa), onko olosuhteet vaan liian hyvät vai onko jokin muu taustalla?
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Poikasilla voi rakentaa ihan itse häkin.

Taittele rautalangalla( muovipinnoitettua vaikka ) 12:sta rautalangan pätkästä kuutio. Eli teet kuution tukirangan rautalangalla.
Tähän vedät vaan sukkahousua päälle.
Lopuksi teet vielä 2 rautalangan pätkästä poikashäkille koukut joilla laitat sen roikkumaan akvaarion reunoista.
Kuvia
317L kalakippo.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Vaalea kutumunan sisällä ja kudun siirto??

Otin äitini akvaarion laseista monnisten kutua. Laitoin tuon kudun omaan vauva/karanteenialtaaseeni. Munissa näkyy jotain vaaleaa sisällä - vauveliko?

http://kuvablogi.com/nayta/249551/

Onko kukaan onnistunut saamaan vauveleita, jos kutu on siirretty pois alkuperäisestä altaasta?

Mietin vain, kuinkahan tarkka tuollainen kutu on veden laadusta - itselläni laatu siis ok, mutta ei prikulleen samaa kuin äitini akvassa.
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nelo »

Mulla ensimmäinen kutu epäonnistui, en ehtinyt vaihdella vesiä pikkukippoon tarpeeksi usein, joten kutu homehtui. Kävin sitten ostamassa verkkopoikasaltaan jo valmiiksi odottelemaan uutta kutua. Liikkeessä sanoivat, että tuollaisesta altaasta ei ainakaan pitäisi päästä karkaamaan. Noh, perjantai-iltana löytyi taas kutua ja se on nyt verkkoaltaassa odottelemassa, mitä siitä syntyy. Nyt palluroissa oli pari täysin läpinäkyvää ja muissa näkyi sisällä valkoista, eivät siis ole kokonaan valkoisia. Kutu näyttää ainakin vielä hyvältä. :) Jännityksellä seuraillaan mitä tapahtuu, jos tapahtuu.

Meillä onneksi tuo partis ei ole kiinnostunut kudusta, joten en tiedä olisiko sitä edes tarvinnut pelastaa eristyksiin. Eikä kyllä muutkaan kalat olleet syömässä kutua. Kutu tapahtui taas siis suodattimen kylkeen, enkä kaikkea siitä saanut otettua. Noh, odotellaan, odotellaan...
Dess
Member
Member

Dodiin, tällähetkellä 7poikasta on poikasakvaariossa ja 6lisäsissiä on löytynyt, 2kpl 1cm pitusta nappulaa, 3kpl 3mm pitusta imuttajaa ja yksi lutunen 2mm pitunen naapero.
En halu tietää kuinka monta viellä löytyy :D ja jos saan noi kaikki 2cm kokoseksi niin akvaario alkaa käymään jo liian pieneksi :? . Onnekseni on viellä toinen akvaario jäljellä mut sekään ei riitä, monneja kaikkineen päivineen 16.
Ja kaiken tämän lisäksi on viellä uutta kutua tulossa(päivä sit kutesivat).Tällä menolla saan kudettamon kotiini :D , tarvitseeko joku monneja?
Omaksi yllätyksekseni on tullu pari sekarotustaki, joten sen johdosta kysynkin kumpi väritys tulee olemaan näille vai kummatkin? kyseessä on kuparimonnin ja albiinomonnin(kuparimonnista johdettu versio) yhdistelmästä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

5 albiinoa monnisvauvaa nähty!

Kutu otettiin talteen lauantaina ja jo eilen olivat nämä viisi kuoriutuneet. Pidin kutua vauva-akvassa http://kuvablogi.com/nayta/250699/, erillisessä boxissa. Olin laittanut tuo boxin lampun alle ja itse boxissa oli ilmastinkivi pörisemässä. Vettä en kyseiseen ammeeseen vaihtanut erikseen.

Tänään sain sijoitettua nuo isot kalat pois tuolta vauvalasta ja päästin kudun ja jo kuoriutuneet poikaset altaaseen.

Altaassa on kierteissarvikotiloita, mutta ne tuskin kutua/poikasia syö?!

Koskahan olisi toivoa havaita nuo pienokaiset tuolta akvasta, eli miten kasvavat?

Minulla on vauvaruokana tuota: http://www.akvaarioon.fi/index.php?page ... &Itemid=26
Onko kyseisestä ruoasta muilla kokemuksia?
Dess
Member
Member

Kokemuksestani yli kuukauden kasvattanu noit pienokaisia niin 1cm vie noin kuukauden mutta 5mm nappuloinaki helppo havaita. Itse olen huomannut jo 3mm kokoset poikaset ku pörhältävät laseissa(ihme monneja).
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Jos purkissa kasvattelee niin metyleenisini voisi auttaa munien homehtmista vastaan ;).

Kuva
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Dess
Member
Member

Tulen lisäämään poikasistani kuvan tänne kunhan saan paristot kameraani :D
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Pari kuvaa albiinovauvasta. Todistettavasti kaksi tyyppiä olen akvaariosta (36l) onnistunut bongaamaan.

ikää 5vrk
sama heppu
sama heppu taasen
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Pöh, mulla ei tapahdu mitään. Ei ole mitään kuoriutunut, mutta ei ole homehtunutkaan. Eipä taida tuolta mitään tulla. :? Tosin niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin, niin yksi monnisista on täysikasvuinen, muut noin 4-5cm, joten eivät varmaan välttämättä ole vielä sukukypsiä. Vai voiko tuo yksi iso kutea yksinään? Mä oon ihan pihalla tälläisissa asioissa, muistan vaan lukeneeni jostai, että kaksi naarasta oli innostuneet kutemaan, jälkikasvua tietenkään ei tullut.

Jotenkin hellyyttävän näköisiä nuo f_isun monniset. :)
Dess
Member
Member

F_isu miten saat noin hyviä kuvia? Itselläni salama häiritsee kuvaamista ja kun peitän salamakohdan sormellani tulee punanen kuva :D
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Dess kirjoitti:F_isu miten saat noin hyviä kuvia? Itselläni salama häiritsee kuvaamista ja kun peitän salamakohdan sormellani tulee punanen kuva :D
Kamerana on Panasonicin DMC-FX9, eli ihan tavallinen digikamera - ei mikään järjestelmä siis.

Käytän makrokuvausta ja white balancen "käsisäätöä", sitten vain säkäilen.

Varsinaisessa kuvassa näkyy laajemmin akvaariota kuin noissa, mitä linkitin. Olen kuvanmuokkauksella rajannut varsinaisen kuvan ja "tehnyt siitä uuden kuvan" eli tarkentanut haluamani kohteen.

Huone pimeäksi, kokeile ilman salamaa, älä mene liian lähelle kohdetta ettei tule epäselvä kuva - minullakin noissa kuvissa oli epäselvyyttä. Pitäisi olla kunnon järjestelmäkamera. Sitten vain kokeilet ja säkäilet.

3 vauvaa tänään havaittu!!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

4 vauvaa havaittu tänään. Hyvä vinkki havaita vauvoja tuolta hiekkapohjalta on käyttää tehokasta taskulamppua.

Tietty raukkapienet sokaistuu ja saa vielä traumoja :roll:
PkutriX
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PkutriX »

Taas olisi albiinomonnisten kutu odottelemassa kuoriutumista. Edelliset poikaset kuolivat parin päivän ikäisenä ja luulen, että syy oli se, ettei vesi poikashäkissä kiertänyt tarpeeksi. Olisiko mitään järkeä laittaa ilmapumppu pulputtamaan häkkiin sitten kun poikaset kuoriutuvat? Ainakin vesi liikkuisi paremmin. Vai onko kuplinta liikaa pienille poikasille?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Laita ilmapumppu jo kutuvaiheessa. Itse tein näin.

Voihan sitä kuplien määrää säädellä, jos tuntuu liian voimakkaalta. En usko, että siitä mitään haittaa olisi.
PkutriX
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PkutriX »

Mulla on semmoinen pumppu, jossa ei ole mitään säätöjä ja aikamoiselta poreammeelta tuo poikashäkki kyllä näyttää :mrgreen: Eikä tota pumppua voi kyllä pitää päällä yöllä, kun vieressä koitetaan nukkua. Vaikka viritin pumpun roikkumaan narussa akvan päälle yläpuolella olevasta hyllystä, niin silti pitää ihan kamalaa meteliä 8O
Dess
Member
Member

Itselläni on kuollut kaikki albiinopoikaset ja jäljellä on enää värisekoituksia. Tänään sitten kuoli ensimmäinen värisekotus; ei pysynyt pohjalla, jotain haituvaa toisessa eväässä ja poikaset ovat kuoleet juuri poikashäkissä.

Muuten on ollu hauskaa kateltavaa kun isossa altaassa seikkailee 10 poikasta ilman syöntipelkoa, suurin on juuri kasvanut 2cm :).kivaa seurattavaa ku poikaset vipeltää, työntävät päänsä hiekkaan ja kiusaavat aikusia :D ja tietty heidän lempiharrastus: mussutella jotain kasvien pinnoilta, vipeltää virtausta vastaan ja tahallaan ottaa vauhtia ja törmätä kuonot yhteen toisen poikasen kanssa :). He ovat keksineet miten pukkia toisia pois "ruokalasta".
Dess
Member
Member

Okei tämä on kyl kaiken huippu:
nappulaliigalaiset( sis. kuusi yli 1,5cm poikasta) valtas aikuisten ruokatabletin kokonaan ittelleen(ja kyse ei oo mistään pienestä tabletista).
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Meillä taas oli tänään kova vipellys laseissa aamulla. Edellisestäkään kudusta siis ei mitään kuoriutunut ja nyt taas uutta odotellaan. Mun monniset ei muute kude heti vedenvaihdon jälkeen vaan vasta parin päivän päästä. Toivottavasti kutu ei tule syödyksi päivän aikana, mikäli siis kutemaan aamulla rupesivat, siltä ainakin näytti. Kova hinku olisi kasvatella edes muutama monnisvauva itselle. Toiveikkaana ollaan, että joku kerta vielä onnistuu. :)
^^Katja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ^^Katja »

Mun monniset on kutenu kerran sinä aikana kun mulla on ne ollut. Edellisellä omistajalla ehti kutea 2 kertaa. Kun ei ollut vielä kokemusta (en väitä että vieläkään olisi), niin laitoin kutua kelluvaan poikasakvaarioon. Tietenkin ne sieltä väleistä pääsi karkuun ja menehtys :(
128 litraa + tyhjä 45 litran pikkuallas
Dess
Member
Member

Nyt ois kuvia muttei kameran johtoa :( toivottavasti kohta löydän sen.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Poikasia tänään nähty 5, eli kaikki mitkä kuoriutu ovat yhä hengissä.

Vettä en vaihda joka päivä enkä syötä artemiaa (edelleen siis tuota aiemmin ketjussa mainitsemaani ruokaa).

Pirteitä vauvoja ovat.

Mietityttääkin, että voivatko nuo selviytyä näin vähällä vaivalla? Tuntuu, että kun noita ketjuja lukee, niin monella kuolevat käsiin vaikka kuinka vaihtaa päivittäin vettä ja antaa artemiaa..

Nämä viisi vauvaa siis asustelevat 36 litraa, jossa ilmastimella toimiva pillisuodatin.

ps. tänään oli taas tullut uutta kutua, mutta ahmattikalat olivat ehtineet napsia sen napaansa..lisää kutua odotellaan lähipäivinä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”