Kysymyksiä albiinomonnisten kudetuksesta

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Dess
Member
Member

Kysymyksiä albiinomonnisten kudetuksesta

Viesti Kirjoittaja Dess »

Tälläistä haluaisin vaan kysyä että voivatko albiinoukot olla väkivaltaisia toisille ukoille kudetuksen aikana? Näyttää vaan niin kiivaalta tappelulta :o ja kysyisin vaan kuinka useasti ne voi oikein kudettaa? Tämä on nimittäin kolmas viikko putkeen ja en ole ehkä ensimmäinen mutta kuinka tuo hyperaktiivinen lisääntyminen saadaan lopetettua? :|

Kiitoksia niille jotka pystyvät auttamaan :D

Lisäys, onko nykivä/tärisevä lasinpuhdistaminen tavallista kudetusaikaan?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Omat kuparikoiraat ja kuparialbiinokoiraat eivät ainakaan ole toisilleen väkivaltaisia. Saman naaraan kanssa saattaa kutea kolmekin koirasta vuoronperään.

Tarkoittanet tuolla tärisevällä lasinpuhdistuksella sitä säheltämistä lasia vasten tai kasvienlehdillä, mikä edeltää muutaman minuutin päästä mädinlaskemista? Kuuluu asiaan: jotenkin ikäänkuin ensin "säheltävät" mädinlaskupaikan valmiiksi, sitten kutemaan ja sinne "esivalmistettuun" paikkaan sitten mätipallukat.

Kyllä ne niin kaun kutevat kun mäti naarailta loppuu, kun ovat sen puuhan aloittaneet. Pari kertaa viikossa ja muutama viikko peräkkäin ei ole mitään erikoista. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Dess
Member
Member

Just sitä säheltämistä lasissa :D saivat yhden kasvinki ylös sillä konstilla mutta en viitsi tunkea kättäni kesken lemmenleikkien :) Nyt näyttää ainakin lupaavalta kudulta et saattaisi tulla jotakin(vihdoinkin). Kuinka kauan munien kuoriutuminen kestää? Akvaarioliikkeessä puhutaan viikosta mutta onko lämpötilalla mitään vaikutusta asiaan? Lämpötila on 25 ja ph arvosta ei mitään tietoa,nitriitti on nollissa.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla on kuoriutuminen kestänyt 5 - 7 vuorokautta. Ensimmäiset kuoriutuu 5 vuorokaudessa ja pahnanpohjimmaiset siinä viikossa.

Tosin mulla asuvat taistojen lämpötiloissa: noin +28 astetta ja poikashäkki killuu lähellä lämmitintä ja valoja, että siellä voipi olla lämpimämpääkin.

Ota toki munat talteen: monniset syövät kyllä tarvittaessa / tilaisuuden tullen oman kutunsa.
Viola & eläintarhantynkä
Dess
Member
Member

Mikä olisi järkevin tapa ottaa munat suojaan? Itse en lähde tekemään ykkösvirhettäni enää uudelleen(vaihdoin toiseen altaaseen- totaalimunaus). Pitäisikö vain kaapia ja laittaa sukkahousu viritelmä akvaarioon? Miten artemiaa kasvatetaan?
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Dess kirjoitti:Itse en lähde tekemään ykkösvirhettäni enää uudelleen(vaihdoin toiseen altaaseen- totaalimunaus).
Minulla tämä tapa osoittautui hyvinkin toimivaksi. Vesiarvot olivat suunnilleen samat molemmissa akvaarioissa, toisessa vesi asteen tai kaksi viileämpää. Munia oli noin 50 kappaletta ja niistä olen kasvatellut lähes myyntikokoon jo yli kymmenen kappaletta.
Dess
Member
Member

No lopputulos on taas yli 100munaa, ja tän hetkinen tilanne näyttää että puolet vois kuoriutua ellei hometta tule. Monnit eivät ole edes popsinut kutua. Miten voi estää homeen tulemisen muniin?
Dess
Member
Member

Dodiin pari poikasta on kuoriutunut pikku altaassani(2dl-3dl muovikipossa pääaltaassa). vaihdan sinne 3-4kertaa uutta vettä mutta riittääkö se? en pysty yöllä vaihtamaan mutta päivisin vaihdan.
Voisiko joku vastata tähän pian,kiitos.
Dess
Member
Member

Ainiin,miten poikastenruokinta? kuinka monta kertaa päivässä? Itse tulen käyttämään hienonnettua hiutaletta mutta osaavatko poikaset hakeutua siihen?

Kiitoksia näin etukäteen auttajilleni
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Päätin nyt tähän samaan aiheeseen tunkea ja kysyä että mikä meidän albiinojen kudetuksessa on vikana.

En koskaan ole sillein edes yrittänyt kudettaa monnisia, vaikka toivonut olen että kutisivatpa edes jonkun vedenvaihdon jälkeen. Aina ne innostuu siitä uudesta vedestä ja lähtevät vetämään sitä kuturallia ympäri allasta, mutta koskaan ei <minun silmieni mukaan> olla kudettu. Noista en osaa sukupuoliakaan sanoa kun aika samanlaisilta näyttäisi vatsaevät olevan.
Joskus aikoinaan kun oli pandamonnisia, niin ne innostuivat naaraiden kesken kutemaan :D. Ilman koiraita! Koiraita ei kiinnostanut kutu pätkääkään ja naaraat siellä kanteli munia. Outoja nuo monniset ;).

Ja allas on päälle satalitrainen. Hiekka pohja, vesi 24-26 astetta pH siinä 6,5 ja vesi pehmeää. Varjoja olen sinne hommaillut kun niistä ne kai pitävät :).

Ja Dess, minun albiinoni eivät ainakaan koskaan ole olleet aggressiivisia. Päin vastoin, ihanan rauhaa rakastavia. Ja jos se kippo jossa poikaset ovat, on pääaltaassa, niin kannattaa laittaa siihen pieniä reikiä niin ei tarvi vettä vaihdella siinä :). Kunhan huolehtii pääaltaan puhtaisuudesta.
hölmö rakkaus.
Dess
Member
Member

Ykkösongelmana on ainakin se ettei löytyny sukkahousuja eikä pakasterasiaa, joten olen käyttäny muovista atrian keittokulhoa jonne vaihdan vettä 5 kertaa päivässä, ovat viellä hengissä(kaks päivää ovat olleet hengissä) huomenna on koulupäivä joten vaihdan heti 7aikaan aamulla vettä jotta selviytyvät päivä kahteen saakka jonka jälkeen menen ostamaan sukkahousut ja pakasterasian(isomman ku tuon 3dl),pysyvätkö hengissä ainakin 7tuntia? yöt ovat ainakin selviytyneet ilman vedenvaihtoja.
Dess
Member
Member

Tapahtui mielenkiintoinen käännekohta:
Olin saanut ostettua pakasterasiat ja sukkahousut ja yllättävä löydös oli se et isoin albiinomonnini(naaras, 7cm jätti) oli jotenkin onnistunu tyhjentämään poikasaltaan ja kaiken kukkuraks saanu sen irti kiinityksestä. Kippo tyhjä ja oikein päin(ei edes roskia) pumpun tarkistin eikä ketään ollu siel sisällä. Joko ne on jonkun noista mahoissa taikka on piilossa kasvien. [}:)]
no nyt on varusteltu paremmin seuraavaan kudetukseen saakka :D ja toivottavasti edes joku poikanen selviytyy siitä satsista.
Nelo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nelo »

Mullakin alkoivat monniset kutemaan, joten ängen kysymyksineni samaan ketjuun. Rupesi vain epäilyttämään, että joko nuo pienimmät on muka sukukypsiä, ovat n. 4cm pitkiä? :? Kupareita ovat. Alunperin siis altaassa on asustellut yksinäinen kuparialbiino (noin kaksivuotias 7-8cm pitkä jötkäle) ja n. kuukausi sitten ostin kupareita 4 kpl seuraksi.

Näin siis albiinon laskemassa mätiä sunnuntaina ja tänään maanantaina sitä löytyi lisää. Mitenkäs sen saisi parhaiten pois suodattimesta? Sen seiniin kun on kiinnittynyt. Käsin koitin kerätä, mutta hankalalta tuo tuntui. Suodatin kuitenkin on sen verran kaareva, että siitä on hankala partaterälläkään ottaa. Niin ja mistä tuosta tietää kehittyykö siitä koskaan kaloja? Odottelemalla vain? Palluroita on kerättynä nyt noin 20kpl, joista yksi on läpinäkyvä ja muissa näkyy valkoista sisällä.

Pallurat ovat altaassa eristettynä tupperwaren rasiaa (muita kun ei kotoa löytynyt ja tuota en viitsi ruveta rikkomaan), joten milloin ne pitäisi siirtää poikasaltaaseen tai rei'itettyyn astiaan? Huomenna yritän päästä ostamaan poikasallasta. Keskusteluja olen yrittänyt lukea läpi, mutta tuntuu, että niitä lukiessa herää vain lisää kysymyksiä. :D
Dess
Member
Member

Läpinäkyvistä voi tulla jotain, pikivalkoset ovat pilalle menneitä mutta kannattaa seurata ainaki yhden vuorokauden verran mitä tapahtuu(Pelasta ettei monnit syö).
Itselläni ei ollu ollenkaan reijitettyä kippoa ja vaihdoin 5kertaa päivässä napsilasilla uutta vettä sinne(tänään piti vaihtaa reijitettyyn kippoon mut lopputulos on ylhäällä).Älä mene ostamaan valmista poikasallasta. otse väsäsin sellaset pirkan sukkahousuista ja pakasterasiasta :D hinta vain alle 3 euroa. helppo väsätä ei vaadi käsityötaitoja.
Itselläni on viellä alkeelliset versiot mutta kuhan saan rautalankaa,silikooniletkua ja toiset sukkahousut ostettua niin teen paremman version.
Sukukypsyydestä en tiedä [:I] olis kyllä kiinostavaa tietää.
Muuten onko olemassa muita keinoja estää homehtumista kuin tarpeeksi hapekkaalla vedellä?Pongasin Metylensine sanan eräästä kutu asiaa käsittelevästä keskustelusta, mikä aine tuo oikein on ja mitä hyödyttää?
Dess
Member
Member

Monnini ovat taas kuteneet viimeyönä ja nyt olen kunnolla valmistautunut.
Hankkin tänään pienen poikasaltaan,pipetin ja nyt ajattelin jopa onnistua kasvattamaan niitä. Katsotaan miten yritys lähtee käyntiin.
PkutriX
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja PkutriX »

Hip hei! Meillä ilmestyi sukkahousu-muovikippoon viime yönä 6 pikkuista albiinomonnisen poikasta! Tämä oli ensimmäinen kutu, jonka onnistuin pelastamaan ja muutenkin ensimmäiset kalavauvani. Jännittävää jännittävää... [;)]
Dess
Member
Member

Jännittävää touhua se on :D kai olet kiinittänu sukkahousukipposi kiinni? minulle kävi kahdelle poikaselle niin että monnit käänsivät kipon :(
PkutriX
Junior Member
Junior Member

Juu, on imukupeilla laidassa kiinni :)
Dess
Member
Member

Olen tänään onneni kukkuloissa!!!
vaikka kippo oliki kaadettu näin tänään 4 pikkumonnia seikkailevan kulmassa :D osa on jo 5mm ja pienimmät ovat 3mm pitkiä :O ihmettelen vielläki miten ne on selviytyny siitä myräkästä. Tämä on ihme, yritän viellä jostain löytää digikameran ottaakseni kuvan.
Ja näyttää myös siltä että kaksi neljästä on sekarotusia, no aika näyttää.
PkutriX
Junior Member
Junior Member

Täällä vähän erilaiset tunnelmat. Kaiken kaikkiaan poikasia kuoriutui 15 ja nyt niitä on jäljellä enää neljä. Jostain syystä tänään ovat kuolleet. Toivottavasti loput selviävät isoiksi asti.
Dess
Member
Member

onko purkissasi reijät ja onko vesi päässyt vaihtumaan?
PkutriX
Junior Member
Junior Member

On reikiä joka sivulla ja olen vaihtanut vettä purkin sisällä muutenkin.
Dess
Member
Member

tietääkö kukaan kuinka useasti poikasia pitäisi ruokkia päivässä?
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minäkin pistän samaan letkaan vaikka onkin kyse helmimonnisista [;)] Kasvatin noin 40:tä poikasta 30l altaassa. Vaihdoin vettä joka päivä melkein sankollisen ruokin poikasia ihan pienillä hiutaleen muruilla ja nestemmäisellä poikasruoalla jossa on 10% artemiaa. Nyt on kulunut noin kolmisen viikkoa ja poikasia on enää 4 jäljellä. Mikä meni vikaan :| Siirsin poikaset pääaltaaseen pieneen kelluvaan poikashäkkyrään.
Kannattaako poiaset jatkossakin pitää vaan poikashäkkyrä kyhäilmässä että selviäisivät?
Nyt on 70:tä eilen kuoriutunutta pikku monnista häkkyrässä vilistämässä :)
Dess
Member
Member

Valvimmat selviytyvät,ehkeivät kaikki ole saannut omaa osaansa ruuasta. Löysin eilen illalla viellä yhden poikasen valon avulla, niitä on nyt viisi seikkailemassa kelluvassa altaassa :D . Toivottavasti saan ne aikuisiksi saakka pysymään hengissä :) .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”