Monnisten kutu
Valvoja: Moderaattorit
No niin.
Onnistuin saamaan yhden noin kymmenestä monnisenalustani hengissä tähän saakka, se onkin jo aika pullukka.
Nyt sitten muutama päivä sitten monniset taas kutivat ja sain kerättyä kutua talteen - pikku siivilään joka on kelluvan poikasaltaan päällä. Nyt uusia monnisenpoikasia näyttää syntyvän maailmaan ja aloin pohtia (voi olla tyhmä kysymys...) että uskallanko siirtää nuo pienet poikaset siivilästä samaan poikasaltaaseen tämän kuukauden vanhan poikasen kanssa...? Eihän se syö serkkujaan?
Onnistuin saamaan yhden noin kymmenestä monnisenalustani hengissä tähän saakka, se onkin jo aika pullukka.
Nyt sitten muutama päivä sitten monniset taas kutivat ja sain kerättyä kutua talteen - pikku siivilään joka on kelluvan poikasaltaan päällä. Nyt uusia monnisenpoikasia näyttää syntyvän maailmaan ja aloin pohtia (voi olla tyhmä kysymys...) että uskallanko siirtää nuo pienet poikaset siivilästä samaan poikasaltaaseen tämän kuukauden vanhan poikasen kanssa...? Eihän se syö serkkujaan?
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Nyt on täälläkin karkkirasiasta saksin tehostettu ja sukkahousuilla paranneltu pömpeli
. Ensi kertaa kokeilen täplämonnisteni munat saada valvotusti kuoriutumaan ja poikasia kasvatettua. Tällä hetkellä vain kuusi "hyvän näköistä" munaa rasiassa näyttää olevan mutta monniset kutevat onneksi ahkeraan
, joten lisämunia on tiedossa.
En malta odottaa että poikaset kuoriutuvat, jos nyt kuoriutuvat ollenkaan
.
Onnea kaikille omien pikkustenne kanssa!

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
En malta odottaa että poikaset kuoriutuvat, jos nyt kuoriutuvat ollenkaan

Onnea kaikille omien pikkustenne kanssa!
85-litrainen seura-akvaario.
Täällä kävi pikkupoikasille huonosti. Kolme poikasta kudusta onnistui ja kaikki kuolivat parin päivän sisällä. Oliskohan ollut riittämätön vedenkierto poikasaltaassa jossa oli sukkahousuviritys. Vaihtelin kyllä vettä päivittäin. Täytyy jäädä odottelemaan seuraavaa kutua... Harmittaa ihan hirmuisesti, olin niin kovin innoissani niistä kolmesta vipeltäjästä!
Täälläkin on opeteltu monnisten poikasten kasvatusta.
Venezuelasinmonnisten eka suuri poikue menehtyi kasvatusaltaassa ilmastimen hajottua yöllä.
Toinen kutu homehtui.
Kolmannen kudun kerkesivät lehtikalat imutella verkkohäkin pohjan läpi ennenkuin tajusin tapahtuneen. Tästä kudusta yksi sitkeä sissi selvisi ja kuukauden päivät sukarapualtaassa kasvettuaan siirtyi eilen isoon altaaseen lajitoverien luo koko 1,5cm komeudessaan
Kyllä se on lutunen!!
Venezuelasinmonnisten eka suuri poikue menehtyi kasvatusaltaassa ilmastimen hajottua yöllä.
Toinen kutu homehtui.
Kolmannen kudun kerkesivät lehtikalat imutella verkkohäkin pohjan läpi ennenkuin tajusin tapahtuneen. Tästä kudusta yksi sitkeä sissi selvisi ja kuukauden päivät sukarapualtaassa kasvettuaan siirtyi eilen isoon altaaseen lajitoverien luo koko 1,5cm komeudessaan

Kyllä se on lutunen!!
Meillä on ainakin vielä kaikki kuoriutuneet poikaset hengissä, liikkuvat kovasti ja syövätkin (kai, ovat niin pirun pieniä ettei oikein tarkaan näe) ihan mukavasti. Jokaisen ruokailun jälkeen poistan jäljelle jääneet safkat pois, ja siinä samalla vaihtuu myös vettä. Tuo tapahtuu vähintää 3, yleensä 4-5 kertaa päivässä. Mulla ne on kyllä niin pienessä purkissa, että on pakko yrittää vaihdella vettä mahdollisimman usein.
Seurana poikasilla on pari viikkoa vanhempi kiilakyljen poikanen, pelastin sen tuolta altaasta ettei joutuisi isompiensa suuhun. Ovat ainakin toistaiseksi ihan sovussa eläneet!
Seurana poikasilla on pari viikkoa vanhempi kiilakyljen poikanen, pelastin sen tuolta altaasta ettei joutuisi isompiensa suuhun. Ovat ainakin toistaiseksi ihan sovussa eläneet!
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Täällä reilun kuukauden ja kuukauden ikäiset albiinot kuparit kasvavat hyvää vauhtia. 2 suurinta on noin 1,5 senttiä ja parin viikon sisällä ehkä muutto isoon altaaseen edessä. Loppujen koko vaihtelee 0,5-1 sentin välissä. Poikasia kahdesta eri kudusta hengissä tällä hetkellä omien laskujeni mukaan 13. Myyntiinkin asti noista voisi pienen parven verran laittaa.
Minä täällä kateellisena seurailen teidän monnisten kasvattelua ja nenä kiinni akvaarion lasissa odottelen että josko sinne ilmestyisi uusi kutu. Täytyy ehkä suosiolla hommata erillinen poikasallas heti alkuunsa että saa vedenkierron riittäväksi. Vaihtelin kelluvasta altaasta vettä aina kun ohi kävelin, mutta ei riittänyt. Tai mistä sitä tietää mikä pikkukalat vei. Mutta että odotellaan 

-
- Junior Member
Minulla kuparimonniset tekivät munia lasiin ja sitten siirsin ne "sukkahousuun" turvaan..Seuraavaksi tein poikasaltaan pinnalle ja siirsin ne sinne ja tänä aamuna huomasin ettei siellä ole enää ketään
. Uivat niistä pienistä reiístä ulos..Saas nähdä selviävätkö hengissä aikuiseksi asti
. Tämä oli siis ensimmäinen kertani ja taatusti olen viisaampi seuraavalla kerralla 

Minä sitten uskalsin ilman neuvoja laittaa nuo noin 40 uutta poikasta edellisen reilun sentin mittaisen kaveriksi, ja on se tajunnut olla serkkujaan syömättä
Minulla siis noista edellisistä 12 alusta eloon jäi vain tuo yksi ja minä kyllä syytän muiden kuolemasta sitä, että järjestin niille liiankin vauhdikasta vedenvaihtoa laittamalla poikasaltaan suodattimen (josta myös happea tuleepi) eteen noin 20 sentin päähän. Sen jälkeen kupsahtivat.
Nyt vielä yksikään uusista poikasista ei ole kuollut, kun poikasallas on turvallisesti asetettuna niin, että suodattimen vesi- ja ilmasuihku menee poikasaltaan "alitse".
Enkä ole turhan tunnollisesti vanhoja ruokiakaan siivoillut.
Semmoista mietin, että jos saan nuo säilymään hengissä, niin pieni poikasallas taitaa todella olla niiden kasvupaikaksi liian pieni?
Minulla olisi tyhjä 60 -litrainen allas. Voisiko siitä ihan kokonaan tehdä monnispoikasaltaan - eli jos siirtäisin sinne myös aikuisia kutupareja, niin voisivatko poikaset varttua siellä ilman muuta ihmisapua kuin ruokinta & normaali akvaarion hoito? Pitäisikö kutuparit ottaa pois niiden kudettua?

Minulla siis noista edellisistä 12 alusta eloon jäi vain tuo yksi ja minä kyllä syytän muiden kuolemasta sitä, että järjestin niille liiankin vauhdikasta vedenvaihtoa laittamalla poikasaltaan suodattimen (josta myös happea tuleepi) eteen noin 20 sentin päähän. Sen jälkeen kupsahtivat.
Nyt vielä yksikään uusista poikasista ei ole kuollut, kun poikasallas on turvallisesti asetettuna niin, että suodattimen vesi- ja ilmasuihku menee poikasaltaan "alitse".
Enkä ole turhan tunnollisesti vanhoja ruokiakaan siivoillut.
Semmoista mietin, että jos saan nuo säilymään hengissä, niin pieni poikasallas taitaa todella olla niiden kasvupaikaksi liian pieni?
Minulla olisi tyhjä 60 -litrainen allas. Voisiko siitä ihan kokonaan tehdä monnispoikasaltaan - eli jos siirtäisin sinne myös aikuisia kutupareja, niin voisivatko poikaset varttua siellä ilman muuta ihmisapua kuin ruokinta & normaali akvaarion hoito? Pitäisikö kutuparit ottaa pois niiden kudettua?
http://kuvablogi.com/nayta/202385/
Siinä oman tuotannon poikanen. Toinenkin samankokoinen löytyy, loput vielä pieniä. Kohta muutto edessä isoon purkkiin. Huono kuva, mutta ei voi mitään.
Siinä oman tuotannon poikanen. Toinenkin samankokoinen löytyy, loput vielä pieniä. Kohta muutto edessä isoon purkkiin. Huono kuva, mutta ei voi mitään.
Jösses että on pieni ja söpöTuube kirjoitti:Siinä oman tuotannon poikanen.

Mulla on aika huono veden kierto (=toosi pienet reiät siinä pienessä purkissa..) ja sen takia olen vaihdellu vettä aika useesti, mutta tyyliin pari desiä kerrallaan ja korvausvesi akvaariosta. Hommasin sellasta pakasteötöö pienille sapuskaks ja sen annostelu on sen verran hankalaa että melkeen joka kerta tulee annettua ihan liikaa ja niitä sitte imuttelen ruiskulla pois, muuten olis parin päivän päästä purkissa enemmän ruokaa ku poikasia

Edelleen kaikki hengissä, sormet ja varpaa ristiin että myös pysyvät..
Serene and silent sky,
Itse koin parhaaksi siirtää kudun kokonaan toiseen akvaarioon. Kutu vain pilaantui tuollaisessa kelluvassa häkissä, kun en sitä ehtinyt koko ajan vahtaamaan. Ruokakin on ollut alussa vain murennettua hiutaletta ja katkarapupellettejä. Sitten lisäsin myös pakaste surviaista. Poikasten määrä voisi olla suurempi kunnon poikasruoilla, mutta kyllä se näinkin menee, kun en mikään viljelijä ole 

-
- Senior Member
- Viesti:
Meilläkin on pikkusia vauvoja. Sanoisin, että albiinoita kuparimonnisia. En ollut kylläkään paikalla kun kutivat, mutta kun kuparit kutivat pari kertaa aiemminkin. Voiko lajia tunnistaa jo muutaman päivän ikäisistä poikasista?
Kun noilla pikkuisilla on valkoiset rinkulat silmien kohdalla. Onko albiinoilla täplämonnisen poikasilla ollut sellaista havaittavissa.
No, tällä kolmannella kutukerralla munia oli enemmän kuin aiemmin ja väsättiin sellanen kelluva poikashässäkkä parista pienestä muovikorista ja sukkahousuista. Kaikkia munia ei saatu talteen kun olivat kuteneet akvaarion kulmaan silikooneihin. Mutta varmaan 20-25 munaa ainakin otettiin talteen. Ja äsken kun laskin niin näin ainakin 9 poikasta. Voi kun ne pärjäis hengissä. Varmaan laitetaan ne reilu 50 litraiseen kasvamaan. Vai minkä kokoisina ne uskaltaisi laittaa akvaarioon muiden kanssa? Akvaariossa on siis albiinoja täplä- ja kuparimonnisia sekä kirsikkabarbeja ja sukarapuja. Ja kutu tosiaan säilyi akvaariossa sen kaksi päivää ennen kuin otettiin talteen. Eikös ne voisi pärjätä tuolla jo aika pieninäkin. Vaikea kuvitella, että esim. sentin mittainen joutuisi enää ruuaksi.
Kun noilla pikkuisilla on valkoiset rinkulat silmien kohdalla. Onko albiinoilla täplämonnisen poikasilla ollut sellaista havaittavissa.
No, tällä kolmannella kutukerralla munia oli enemmän kuin aiemmin ja väsättiin sellanen kelluva poikashässäkkä parista pienestä muovikorista ja sukkahousuista. Kaikkia munia ei saatu talteen kun olivat kuteneet akvaarion kulmaan silikooneihin. Mutta varmaan 20-25 munaa ainakin otettiin talteen. Ja äsken kun laskin niin näin ainakin 9 poikasta. Voi kun ne pärjäis hengissä. Varmaan laitetaan ne reilu 50 litraiseen kasvamaan. Vai minkä kokoisina ne uskaltaisi laittaa akvaarioon muiden kanssa? Akvaariossa on siis albiinoja täplä- ja kuparimonnisia sekä kirsikkabarbeja ja sukarapuja. Ja kutu tosiaan säilyi akvaariossa sen kaksi päivää ennen kuin otettiin talteen. Eikös ne voisi pärjätä tuolla jo aika pieninäkin. Vaikea kuvitella, että esim. sentin mittainen joutuisi enää ruuaksi.
kaksi kertaa olen nyt poikasia kasvattanut ja kumpanakin kertana on puolet selvinyt isoon altaaseen laitettavaksi.
Ensimmäisestä pesueesta 8 kuoriutui ja neljä kasvoi isoksi ja on elossa edelleen. Toisesta kerrasta 12 kuoriutui ja 6 kasvoi. Nyt siirron jälkeen en ole varma onko kaikki jälkimmäiset elossa, allas on aika pusikkoinen ja kaikkiaan 19 monnista vipeltää.
Ensimmäisestä pesueesta 8 kuoriutui ja neljä kasvoi isoksi ja on elossa edelleen. Toisesta kerrasta 12 kuoriutui ja 6 kasvoi. Nyt siirron jälkeen en ole varma onko kaikki jälkimmäiset elossa, allas on aika pusikkoinen ja kaikkiaan 19 monnista vipeltää.
Ja minkä kokoisessa olette poikasia kasvatelleet siihen asti että uskallatte päästää isompaan akvaarioon muiden seuraan? Meillä n. 50-60 mätimunasta kuoriutui 15-12kpl joista tuo 12 on edelleen hengissä, ikää nyt huimat n. viikko 

Serene and silent sky,
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kasvattelen seura-akvassa killuvassa poikashäkissä noin 1,5 senttisiksi.
Viime poikasista selvisi 3 ja yksi on jo kohta 3 senttinen ja toiset vapautin viimeviikolla. Vapautushaavimisessa yksi poikasista ahtautui verkon ja häkin väliin ja kupsahti sinne. Etsin..etsin ja sitten kun otin poikashäkin pois niin siellä oli raasu kuolleena.
Albiinomonnislapsosen ovat ilmeisesti taistot teloneet, sitä ei ole näkynyt parin ensimmäisen päivän jälkeen. Taistot ovat tehokkaita nyppimään noilta evät. Ruskeita eivät oikein noteeraa mutta albiinot joutuvat niiden leukoihin lähes aina.
Viime poikasista selvisi 3 ja yksi on jo kohta 3 senttinen ja toiset vapautin viimeviikolla. Vapautushaavimisessa yksi poikasista ahtautui verkon ja häkin väliin ja kupsahti sinne. Etsin..etsin ja sitten kun otin poikashäkin pois niin siellä oli raasu kuolleena.
Albiinomonnislapsosen ovat ilmeisesti taistot teloneet, sitä ei ole näkynyt parin ensimmäisen päivän jälkeen. Taistot ovat tehokkaita nyppimään noilta evät. Ruskeita eivät oikein noteeraa mutta albiinot joutuvat niiden leukoihin lähes aina.

Viola & eläintarhantynkä
Jihuu, uusi kutu kerätty talteen ja uusi yritys alkaa. Ajattelin koittaa tällä kerralla kasvatella pojat erillisessä altaassa, josko se sitten onnistuisi paremmin. Nyt kutu on kelluvassa altaassa taas sukkahousujen sisällä, mutta viimeksi poikasia pääsi kelluvan altaan ulkopuolelle sukkahousujen ja muovin väliin ja sinne kuolivat. Suuri kysymys on että miten varustan sen parinkymmenen litran poikasaltaan. Eikö tule suodatinta ollenkaan (tai kai se suodatin syö pikkukalat...) Mutta kertokaa nyt tyhmälle ihan rautalangasta vääntäen. Mitä pohjalle, mitä tekniikkaa, minkä verran kasveja ja millaiset vedenvaihdot. Ja otetaanko vesi ensi kutualtaasta että se on samaa missä poikaset olleet tähänkin asti. Ja teinköhän minä tästä liian vaikeaa? 

Tekniikkana ainakin ilmastin tai pillisuodatin. Pohjalle ei muuta kuin tukko jaavansammalta. Vettä pitääkin sitten vaihtaa tiuhaan ja vähän kerrallaan. Olisko 3 litraa kerralla joka toinen päivä hyvä määrä? Mä olen ainakin laittanut poikasille ihan puhdasta vettä tilalle, miten muut? Aluksi varmaan pää-altaan vettä, jotta vesiarvot eivät muutu liian nopeasti ja radikaalisti.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Itsellä oli käytettynä ostettu akvaario, jossa siis edelliseltä omistajalta valmiiksi kypsynyttä hienoa hiekkaa, jossa seassa vähän ilmeisesti englannin jokisoraa.
Pääakvaariosta, jossa vanhemmat ovat, kypsytetty Fluvalin pieni sisäsuodatin.
Kasveja ei välttämättä tarvitse hirveästi, ellei akvaariossa ole muuta elmää. Itsellä sukarapuja. Kyllä kasveista jotain ravintoakin varmasti irtoaa.
Suodattimen imuosaan voi laittaa vaikka sukkahousua päälle, jos pelkää poikasten sinne joutuvan. Itselläni ei poikaset ole joutuneet suodattimeeen, koska imureiät ovat niin korkealla ja pienet monnisen poikaset eivät ui muuta kuin pohjalla. Eikä tuon suodattimen imutehokaan päätä huimaa.
Vesi on toki hyvä olla puhdasta ja hyvin virtaavaa (ei liian), eikä lämpötilan kannata heitellä suuresti. Täällä poikaset 24 asteisessa vedessä. Vedenvaihdoissa olen itse ollut aika laiska. Kerran viikkoon 1/2 tai 1/3. Suositeltavaa olisi akvaarion koosta riippuen varmasti joka toinen tai joka kolmas päivä.
HUOM HUOM! Minun kokemukseni ja neuvoni eivät ole välttämättä maailman parhaita, koska itsekkin vasta ekaa poikuetta kasvatan. Kaikki, jotka asioista tietävät, korjatkoo ja jakakoon neuvojaan.
Pääakvaariosta, jossa vanhemmat ovat, kypsytetty Fluvalin pieni sisäsuodatin.
Kasveja ei välttämättä tarvitse hirveästi, ellei akvaariossa ole muuta elmää. Itsellä sukarapuja. Kyllä kasveista jotain ravintoakin varmasti irtoaa.
Suodattimen imuosaan voi laittaa vaikka sukkahousua päälle, jos pelkää poikasten sinne joutuvan. Itselläni ei poikaset ole joutuneet suodattimeeen, koska imureiät ovat niin korkealla ja pienet monnisen poikaset eivät ui muuta kuin pohjalla. Eikä tuon suodattimen imutehokaan päätä huimaa.
Vesi on toki hyvä olla puhdasta ja hyvin virtaavaa (ei liian), eikä lämpötilan kannata heitellä suuresti. Täällä poikaset 24 asteisessa vedessä. Vedenvaihdoissa olen itse ollut aika laiska. Kerran viikkoon 1/2 tai 1/3. Suositeltavaa olisi akvaarion koosta riippuen varmasti joka toinen tai joka kolmas päivä.
HUOM HUOM! Minun kokemukseni ja neuvoni eivät ole välttämättä maailman parhaita, koska itsekkin vasta ekaa poikuetta kasvatan. Kaikki, jotka asioista tietävät, korjatkoo ja jakakoon neuvojaan.
En jaksanut enään odotella, joten vapautin kaksi suurinta albiinon poikasta isoon akvaarioon. Katsotaan miten käy. Alussa ei ainakaan mitään ongelmia ilmennyt.
Ilokseni huomasin myös, että sitruunatetroilla oli kutupuuhat menossa karvalehtipusikossa. Myös Rusokirjoahvenet tekivät kudun kiven päälle. Rusojen kutu tosin taisi mennä parempiin suihin, koska vanhemmat ei niitä enään vahdi.
Albiinomonniset eivät ole kuteneet muutamaan viikkoon, johtuen varmaan vähän liian lämpimästä vedestä, joka on nyt 26 astetta. Muiden kutuinto alkoi ilmeisesti siitä, kun lisäsin ulkosuodattimeen turvetta.
Lisäkis vielä ulkona tali- ja sinitiaiset puuhastelevat linnunpönttöjen kimpussa. Taitaa olla kevättä rinnassa, vaikka pitäisi olla "keskitalvi" (aurinko paistaa täyttä terää ja lämpömittari näyttää +2)
Ilokseni huomasin myös, että sitruunatetroilla oli kutupuuhat menossa karvalehtipusikossa. Myös Rusokirjoahvenet tekivät kudun kiven päälle. Rusojen kutu tosin taisi mennä parempiin suihin, koska vanhemmat ei niitä enään vahdi.
Albiinomonniset eivät ole kuteneet muutamaan viikkoon, johtuen varmaan vähän liian lämpimästä vedestä, joka on nyt 26 astetta. Muiden kutuinto alkoi ilmeisesti siitä, kun lisäsin ulkosuodattimeen turvetta.
Lisäkis vielä ulkona tali- ja sinitiaiset puuhastelevat linnunpönttöjen kimpussa. Taitaa olla kevättä rinnassa, vaikka pitäisi olla "keskitalvi" (aurinko paistaa täyttä terää ja lämpömittari näyttää +2)
Ööööh.... aloin suunnitella että laittaisin tuon 50 -litran altaan monnistenpoikasille (on nyt siis tyhjänä ja funtsin laittaa vettä vain sen verran, kuin lämmitin ja suodatin tarvitsee. Käytännössä tulisi ehkä 30 llitraa.
Pohdin sitten sitä että mitenkähän tuon yksinkertaisimmin kypsyttäisi ja lueskelin vanhoja juttuja.
Eli siis - eikö monnisten poikasaltaaseen laiteta suodatinta lainkaan? Miksi ei? Ajattelin että saisin varmaan aika nopean kypsytyksen altaalle, kun hiekka pohjalla on vanhaa (ollut käytöstä poissa noin 6 kk - vieläkö siinä on mitään?) ja että nakkaisin toisesta altaasta yhden suodattinen sinne. Ja siirtäisin ehkä jonkun kasvin ja kannon.
Eli voisiko joku nyt vähän neuvoa mitä minun kannattaisi tehdä ja se, että koska sitten poikaset siirrän. Nyt ne on siis pienessä kelluvassa poikasaltaassa ja vaikka ovat vielä pikkuruisia niin ahtaalle näyttää. Porukassa on yksi 1,5 senttinen isompi poikanen ja äkkilaskien 60 - 80 pikkuista.
Pohdin sitten sitä että mitenkähän tuon yksinkertaisimmin kypsyttäisi ja lueskelin vanhoja juttuja.
Eli siis - eikö monnisten poikasaltaaseen laiteta suodatinta lainkaan? Miksi ei? Ajattelin että saisin varmaan aika nopean kypsytyksen altaalle, kun hiekka pohjalla on vanhaa (ollut käytöstä poissa noin 6 kk - vieläkö siinä on mitään?) ja että nakkaisin toisesta altaasta yhden suodattinen sinne. Ja siirtäisin ehkä jonkun kasvin ja kannon.
Eli voisiko joku nyt vähän neuvoa mitä minun kannattaisi tehdä ja se, että koska sitten poikaset siirrän. Nyt ne on siis pienessä kelluvassa poikasaltaassa ja vaikka ovat vielä pikkuruisia niin ahtaalle näyttää. Porukassa on yksi 1,5 senttinen isompi poikanen ja äkkilaskien 60 - 80 pikkuista.
Kyllä 50 litraiseen kannattaa jo laittaa suodatin. Vedenottoaukon, kun peittää niillä iki-ihanilla sukkahousuilla, niin eivät poikaset imeydy sisään. Suodatin kannattaa laittaa puhaltamaan lasiinpäin, ettei virtauksesta tule liian kova, toisaalta monniset kyllä pitävät virtauksesta. Mun mielestä helpointa olisi, jos pohjalla ei olisi hiekkaa ollenkaan, silloin puhtaanapito helpottuu. Ruokkiminenkin on helpompaa, kun se on sellaista täsmäruokintaa. Poikaset näkee paremmin. Eikä hiekassa ole bakteereita, joka on ollut jo puoli vuotta pois käytöstä. Kasvina kannattaa olla esim. jaavansammalta, sen voi ankkuroida kivillä. Tuohon koska poikaset voi siirtää ottakoon joku muu kantaa, ehkä silloin, kun ne alkavat syömään hiutaleruokaa jauhettuna?? Altaasta tulee kypsä, kun siirrät sinne kypsän suodattimen, kiviä ja kasveja. Vettä voi laittaa varmaan uutta n. puolet ja isosta altaasta puolet, ettei vesiarvot muutu liian radikaalisti.
Tämä on siis mutu tuntumaa......
Tämä on siis mutu tuntumaa......
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.