Monnisten kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Eikö Inka k1? olekin ihanan näköisiä kun pienet vipeltävät isojen joukossa?
Harvinaisen monta puolikastuntia olen kökkinyt akvan vieressä että olen bongannut nuo pienokaiset elävinä... :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
platymamma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja platymamma »

ÄÄK, mulla kuoriutui juuri ihan ekat poikaset. (kupari tai albiino)Löysin lasista palluroita ja keräsin talteen.KIVAA! En kyllä uskonut että onnistuisin. Kiitos vinkeistä auttavat minuakin... sukkahousuhäkkini naurattaa kaikkia kyläilijöitä :D

Kumpa ne nyt saisi pidettyä hengissä :)

Harmittaa vaan ajankohta kun Joulu ovella.

Kuinka pian uskallan siirtää poikasaltaaseen? siellä platyjen ja millisten poikasia ja paljon.
Tuube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuube »

Minulla ainoat albiinot kuparin poikaset, jotka kuoriutuivat, oli siirretty toiseen akvaarioon (63litraa ja kunnollinen vedenkierto). Kelluvassa häkissä homehtui ja isoon akvaarioon jätetyt tuli syödyksi. Seuraavalla kerralla siirrän kaiken kudun suosiolla toiseen akvaarioon, jossa kunnon vedenkierto. Kaverina kudulla oli sukarapuja ja kierteisiä.
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mulla kans kuparimonniset kutee lähes viikottain, mut en ikinä ole tarpeeks nopee liikkeissäni, kun lehtis ja tetrat pistelee samaa vauhtia munia parempiin suihin kun niitä ilmestyy... Kun joku osais kertoo noille blondeille et etulasiin keskelle allasta ei kannata kutea... :mrgreen:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Tuube
Junior Member
Junior Member

Tänään taas oli kutu albiinoilla. Sain kudusta vähän alle 30 kappaletta munia pelastettua toiseen akvaarioon.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olen pitänyt kelluvaa harsopoikashäkkiä + tuplaharsoa ihan suodattimen ulostuloputken lähellä. Munat eivät ole homehtuneet. Aina ohikulkiessa olen vielä häkkiä hiukan heilutellut. Sitten kun penskat jo uivat kovaa vauhtia, olen ottanut tuplaharson pois että vesi kiertää.

Pari miekkakasvin lehteä pohjalle ja pikkukivi jonka päälle sitten poikasruokaa. Isot monniset imuttavat pystysuunnassa poikashäkin pohjan läpi kaiken irtoavan ylimääräisen ruuan.

On nuo 2 pikkusta tuolla isompien joukossa kyllä tosi söpöjä. Osa vielä kasvaa poikashäkissä. :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Kokeillaampa toimiiko tämä linkki. Sen takaa pitäs löytyä videota mun erikokoisten kuparimonnisten yhteisestä ruokahetkestä. Ei mitään huippulaatuista videota, mutta eiköhän siitä jotain saa selvää.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
sihteeri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sihteeri »

Just. Nää mun 9 päivää vanhat siittiöt on saaneet tarjolle ruuaksi tuoretta ja pakastettua artemiaa, enkä ole kyllä hoksannut että yksikään olisi niihin koskenut. Sen sijaan OSI shrimp pelletit näyttää vetävät rääpäleet kimppuunsa kuin magneetti.
Ja on nuo kyllä kasvaneetkin. Joten ei taida olla vahingollinen ruokavalio?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olen kasvattanut lähes kaikki kalanpoikaseni suuriksi ns. poikasruualla. Siis ilman artemiaa ja hyvin kasvavat ja oppivat syömään kaikkea mahdollista sapuskaa. Toiset sanovat että artemialla ruokitut poikaset eivät tahdo oppia syömään tavallista ruokaa. Onko kenelläkään tästä kokemuksia? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Tuube
Junior Member
Junior Member

Jos jotain kiinnostaa, tuossa olisi video omista albiinoista kupareista kutupuuhissa. http://www.youtube.com/watch?v=sYNnzpByEpI
Jokisora on jo vaihtunut hiekkaan, ettei siitä tarvii vineä (vaikka hyvin nuo jokisorallakin näyttivät viihtyvän) :D
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Viola kirjoitti:Olen kasvattanut lähes kaikki kalanpoikaseni suuriksi ns. poikasruualla. Siis ilman artemiaa ja hyvin kasvavat ja oppivat syömään kaikkea mahdollista sapuskaa. Toiset sanovat että artemialla ruokitut poikaset eivät tahdo oppia syömään tavallista ruokaa. Onko kenelläkään tästä kokemuksia? :roll:
Minä olen ruokkinut joitain poikueita pelkällä kuivaruualla, ja niissä poikueissa on tuntunut olevan jonkin verran korkeampi poikaskuolleisuus kuin artemialla ruokituissa. Mitään tilastoa en ole pitänyt, eli tämä perustuu puhtaaseen mutuun. [;)]

Nykyään annan poikasille aluksi artemiaa ja hienonnettua kananmunaa, sitten hiljalleen lisään siihen sekaan hienonnettua pohjatabua. Hyvin ovat kaikki poikaset oppineet syömään, ja poikaskuolleisuus on ollut minusta todella pientä.

Kivoja katsottavia nuo videot. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kameralla harjoittelua
Kuva
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Marraskuussa kudetuista poikasista kupari-albiinoista on 2 vapautettu seura-akvaan ja vanhin niistä on reilut 2,5 senttiä pitkä ja pienimmät 3 vielä poikashäkissä. Uskomattoman epätasaista on poikuuen kasvu. Kasvatus on tapahtunut poikas- ja hiutaleruualla.

Kaikki poikaset kuitenkin terveitä ja pirteitä, siis niistä, mitkä selvisivät yli senttisiksi. :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Tamapu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tamapu »

Kuinka innokkaita vanhemmat on pistelemään vastakuoriutuneet poikaset suihinsa?
Eka kutu löytyi lämpömittarista (muutama pallura) jonka siirsin turvaan ja siitä kuoriutui 1 poikanen :D . Myöhemmin huomasin valtavan rykelmän kutua takalasissa. Mutta koska siellä näytti olevan ihan rauhallista jätin kudun paikalleen. Nyt kun tämä ainokainen kuoriutui tuli mieleeni onko näillä akvaarioon jääneillä mitään mahdollisuuksia selviytyä? :roll: Akvaariossa ei ole monnisten lisäksi muita kuin muutama korurihma (jotka eivät liiku pohjalla lainkaan).
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Mulla ainakin, kun korurihmat oli samassa altaassa kuparimonnisten poikasten kanssa niin, ne pisteli poskeensa useamman kymmentä poikasta. Näin miten ne oikein vaanivat pikkuruisia monnisia ja sitten hyökkäsivät kimppuun. Siinä ei kauaa menny ku monnisen poikanen oli mahassa. [}:)]
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Korurihmat, taistot ja kaikki tetrat pistelevät monnisten kudun poskeensa. Monniset itse eivät edes ehdi apajille kun muut kalat hoksaavat kudun.
Poikashäkki on ihan jees. :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Täälläkin albiinomonniset kutevat nyt toista kertaa, keräsin kutua talteen kelluvaan poikashäkkiin. Siihen täytyy kai viritellä joku sukkahoususydeemi ennen kuin (ehkä, toivottavasti) kuoriutuvat etteivät livistä raoista.

Joku suurempi purkki noille kai on valmisteltava, kyllähän tuo häkkyrä on ihan liian pieni kun muniakin tuli arviolta kuutisenkymmentä . Mulla olis semmonen tosi iso (~ 8 litraa) "pakasterasia", kai se täytyy uhrata tähän tarkotukseen. Ilmastinkin pitänee kaivaa kaapin perukoilta ja sitten suunnistan apteekkiin hakemaan metylensineä kaiken varalta, edellinen kutu näet homehtui :cry:
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mäkin olin tetroja nopeampi alkuviikosta! Sain kerättyä kuparimonnisten kudusta 5 munaa, jotka kaikki on kuoriutunut ja kova porhallus sukkahousujen sisässä käy.
Seran poikasruoalla olen ruokkinut ja artemiahiutaletta murskattuna myös. Nähtäväksi jää tuleeko lapsosista albiinoja vai tavallisia.
Siinä sähellyksessä kun ei kerenny näkemään ketkä touhusi ja missä... Ja toivotaan että kaverit nyt etes hengissä selviää. So far, so good. :mrgreen:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Puusilimä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Puusilimä »

Minä keräilin talteen tänään ensimmäisen leopardimonnisten kudun. Jäljellä oli toisten kalojen jäljiltä ehkä kymmenen palleroa, joten toiveet ei ole kovin korkealla. Mutta ihan innoissani olen tänään ollut. Kutupallot asuvat pakasterasiassa akvaarion pinnassa, mutta huomenna täytyy virittää poikasallas. Nyt olen tärkeänä vaihdellut vettä vauvalasta vähän kerrallaan aina kun akvaarion ohi kuljen. Jännittävää! :)
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Jipii, sieltä ne nutipäät alkaa kuoriutua! Pariin otteeseen nypin homehtuneita pois, nyt jäljellä ehkä 20-30kpl, joista n. kolmasosa kuoriutunut. Metylensineä en ehtinyt hakea.. Sukkahousut täytyy käydä huomenna ostamassa (voitteko uskoa että mulla ei oo ainuttakaan uhrattavaksi kelpaavaa paria :roll: )kun tossa purkissa on ihan megasuuret reiät, toivottavasti eivät kaikki katoa yön aikana. Onneksi ne reiät on aika ylhäällä, melkein pinnassa joten ehkä jotain toiveita on..

Kysyisin myös tuosta että miten pikkiriikkiset poikaset selviytyy vanhempiensa joukossa, päätyvätkö ateriaksi?
Puusilimä
Starting Member
Starting Member

Minä odottelen pikkumonnisten kuoriutumista ihan tohkeissani vielä. Munia on tosin niin vähän tallessa että voipi olla että tästä tulee harjoituskierros vasta. Kutu siirretty nyt poikasaltaaseen sukkahousujen sisään. Saakohan äitiyslomaa tai hoitovapaata kun on munia sukkahousuissa :D
Puusilimä
Starting Member
Starting Member

Jihuu, kolme poikasta kuoriutunut tänään :D
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Onnea Puusilimä!

Mun laskujen mukaan meillä uiskentelee nyt n. 12-15 kpl pieniä albiinomonnisia :mrgreen:
Puusilimä
Starting Member
Starting Member

Edelleen kolme pikkumonnista uimassa. Kävin eläinkaupassa hypistelemässä jo poikasallasta, sellaista 20 litran purkkia jossa monniset voisi kasvatella isommaksi. Täytyy ehkä malttaa muutama päivä, ja katsoa pysyykö kalavauvat hengissä. Onnea myös Pirtsakalle naapurikuntaan :)
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Kato perhana, en yhtään huomannu että oot noinki läheltä 8O

12kpl sain laskettua siimahäntiä äskettäin, tosin poikasboksissa on niin runsaasti kasveja että pari saattoi jäädä näkemättä. Syövätkin jo hiukan, vaikkakin aika rauhallisia kaverit vielä ovat, välillä otetaan kovia spurtteja.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”